http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č. 37035
SU-122-54 Early type
SU-122-54 byl postaven na podvozku T-54. Vývoj započal v roce 1949, s cílem navrhnout nový stíhač tanků. Mezi lety 1955 a 1957 bylo postaveno 77 vozidel s malými rozdíly mezi výrobními sériemi (různá velitelská kupole atd.). SU-122-54 měl modifikovaný podvozek T-54 s malými mezerami mezi první, druhou a čtvrtou dvojicí kol a velká mezera mezi třetím, podobně jako T-62 a pevnou nástavbu. Ta obsahovala hlavní výzbroj v podobě kanonu ráže 122 mm M-62-T, pro které vozidlo neslo zásobu 32 nábojů. Druhotná výzbroj se skládala ze dvou těžkých kulometů KPVT, z nichž jeden byl umístěn jako protiletadlový kulomet v blízkosti velitelského poklopu a druhý byl namontován koaxiálně s kanonem. Vozidlo neslo 600 nábojů pro oba kulomety. Kanon měl odsavač kouře, ačkoli některé vozy byly postaveny bez tohoto zařízení. SU-122-54 byl zřídka k pozorování během jeho služby v padesátých a začátcích šedesátých let a stal se všeobecně znám pouze teprve po upravě na ARV verze, ty byly k viděny během průvodů na Rudém náměstí v 70. letech s odstraněnou hlavní výzbrojí. V roce 1954 byl na SU-122-54 experimentálně testován silnější kanon ráže 122mm M-62S, ale tato verze nedosáhla sériové výroby.
Poměrně rozměrná krabička s krásnou kresbou obsahuje celkem 49 rámečků ze světle šedé hmoty, dva s čirými díly, papírovou obálku s větší leptanou planžetou, obtiskový aršík a manuál. Model neobsahuje kompletní interiér, to určitě ocení někteří modeláři. Novinka se vyznačuje vysokou úrovní detailů, které vznikly za pomocí 3D zpracování, které lze zhlédnout na poslední straně manuálu a více-dílných forem. Některé díly jsou na hranici možného zpracování, i díky své velikosti nebo složitosti při výrobě. Po prohlédnutí rámečků jsem nenalezl žádné propadliny na povrchu ani otřepy na jednotlivých dílech. Výrobce si dal práci s umístěním stop po vyhazovačích, tak abychom je snadno odstranily a nebo zakryli při stavbě. Torzní tyče lze ponechat pohyblivé nebo pevně nastavené pomocí speciálního dílu.
Pohyblivost, ale ztratí s pevně nalepenými články pásů, které nemají samostatně řešené čepy, tak jako u některých posledních stavebnic modelu tanků T-55. Při stavbě máme na výběr ze dvou variant hnacích a napínacích kol. Vlečná lana nejsou součástí stavebnice, výrobce pouze vyrobil jejich koncovky. Je zapotřebí si je buď uplést svépomocí nebo zakoupit od některého výrobce doplňků, např. od Euroky (LH 04). Interiér lze z větší části odkrýt i když není součásti stavebnice, většinu poklopů lze ponechat otevřených. Drobné detaily nalezneme na přiložené leptané planžetě, součástí jsou i mřížky nad motor. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez problémů, jen je potřeba před samotnou stavbou se rozhodnout jaký konkrétní stroj budeme stavět. Manuál obsahuje i podložku, kterou jenom vystřihneme a případně použijeme při výstavě. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak a nabízejí výběr ze tří zbarvení z toho jedno v zimní kamufláži.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: