Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 124 • Stránka 6 z 9 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Pavel Klouček » 07 kvě 2021, 07:49

Ten vrak hasiče by mohla být tahle z Dačic, zde ještě v trochu lepší kondici. A ještě jedna ex-sanita z Deštné.
Přílohy
Škoda_256B-1942-JH-05-83-Dačice.jpg
Škoda_256B-1946-JH-05-86-Deštná_u_Soběslavi.jpg
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7460
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Mirek_Z » 09 kvě 2021, 15:22

Děkuji Vám pánové za příspěvky. Krásná práce. =D>
Pavel Klouček píše:...jedna prvomájová. Je to bohužel focené přes sklo, fotka visí v restauraci Mlýn62 v Mníšku u Liberce.

Jé to je krásnej hybrid...boky kapoty motoru z Pragy RN/RND, a celá bouda taky z Pragovky :) . Už jsem takové úpravy viděl na více autech.
Řekl bych že takto upravovali po válce starší výrobní série, nebo bourané Škody 256. Blatníky a nárazník nevím zda je původní, nebo už nově dodělaný.
Pavel Klouček píše:...Ten vrak hasiče by mohla být tahle z Dačic, zde ještě v trochu lepší kondici.

Ano to bude ona. Přikládám ještě jednu fotku jak vypadala dříve, již odstavená cca 80. až 90. léta?
Odkaz na článek o nálezu vozu a jeho historii: https://ceskobudejovicky.denik.cz/z-regionu/dacicti-hasici-chteji-zachranit-unikatni-historickou-cisternu-20160113-erwr.html
Skoda 256B ASC 16 3xfoto_30.jpg
jeden a tentýž vůz. Shora dolů, od nejstarší fotky po nejnovější.


Níže nově objevené "úlovky" :-D
První je fotografie z FB stránek "Starý Břevnov", odkaz:https://www.facebook.com/starybrevnov
Na fotografii je sovětským dělem(palpost ve Střešovicích u kostela sv. Norberta) rozstřílená kolona prchajících německých civilistů a asi i vojáků v Parléřově ulici, 9.5.1945.
Jedno z vozidel tvarem kabiny a blatníků připomíná Škodu 256. Fotka není kvalitní a tak se jedná pouze o odhad.
Starý Břevnov - Brzy ráno vyvezli Rusové do Střešovic k Norbertovi dělo a když odtamtud uviděli v Parléřově ulici stát kolonu německých aut, vystříleli do ní všechny náboje.jpg
rozstřílená kolona prchajících německých civilistů a asi i vojáků v Parléřově ulici, 9.května 1945
vůz označený šipkou vypadá jako Škoda 256. Snímek je velmi nekvalitní, a tak jen hádám.
Zdroj: FB stránky Starý Břevnov

Detail:
detail_001.jpg
detail na vůz z fotky výše
Zdroj: FB stránky Starý Břevnov


Dále jsem dnes u ranní kávy shlédnul část pořadu Hledání Ztraceného Času: Halbíkova revoluce. Pár záběrů mě zaujalo, a tak jsem zapátral (hodinka u PC), a na světě jsou další záběry.
odkaz na HZČ: Halbíkova revoluce: https://www.ceskatelevize.cz/porady/873537-hledani-ztraceneho-casu/208522161510008-halbikova-revoluce/
První fotka je 100% naše Škoda 256 G Type JPZ. Další jsou pouze odhady.
Fotky níže:
256G_JPZ_borislavka_01.jpg
Pohled na vůz Škoda 256 G Type JPZ, vůz v užívání německých branných sil, pohled zezadu na ložnou plochu s otevřenou zadní sajtnou, otevřená bedna na dřevo generátoru dřevoplynu, a na levé straně jasně rozeznatelný chladič generátoru dřevoplynu, barva asi kombinace Dunkelgelb RAL 7028, Olivgrun RAL 6003, Schokoladenbraun RAL 8017, znatelná kamufláž stříkanými hady. Lokalita německý tábor pod Libocí, Praha, 5. až 6.května 1945
Zdroj: HZČ:Halbíkova revoluce, čas 4:10

Masarykovy koleje v Dejvicích 9.5.45.jpg
Típnutá fotka datovaná na 9.května 1945. Záběry z bojů Rudé armády se zbytky německé posádky kasáren v Masarykových kolejích, Praha Dejvice.
Podle krátké ložné plochy by se mohlo jednat o Škodu 256 G. Ale je to jen odhad.
Zdroj: HZČ:Halbíkova revoluce, čas 10:47

vaslavak_9.5.45_01.jpg
S velkou nejistotou bych si dovolil toto vozidlo (nalevo od tanku) identifikovat jako Škodu 256.
Praha Václavské nám, 9. května 1945
Zdroj: HZČ:Halbíkova revoluce, čas 13:27


V témže pořadu jsem si dále všiml jednoho zajímavého náklaďáku. Podobá se trochu tomu GMC z továrny ETA, není to přímo on, ale beru ho jako jisté vodítko.
Navíc je zřejmé že vůz byl dříve v užívání německých branných sil.
Fotka níže:
gmc_01.jpg
Nákladní vůz Rudé armády při příjezdu snad Kladenskou ulicí směrem k Bořislavce. Praha 9.května 1945.
Podobný vůz s GMC ACK-353, 1.5-ton, 4x4 jako na fotce ze dvora továrny ETA. Zřejmě původní uživatel před rusy, nekterá složka německé branné moci.
Zdroj: HZČ:Halbíkova revoluce, čas 9:12


Menší offtopic:
A jako poslední mě zaujal záběr na zřejmě pásový traktor Praga. Dle mě by se mohlo jednat o Praga T-9, eventuelně o typ T-7, nebo T-8.
Typ Praga T-3 který je zdokumentován z Hanspaulky a Pražského hradu, by to být neměl.
Fotka níže:
Cesta domu_ Praga.jpg
Pásový traktor - snad Praga T7, nebo T8. Případně T9, které snad měly být ve dvou kusech zabaveny povstalci na Hanspaulce.
Snímek je z návratu pana Halbíka z centra Prahy, domů snad na Bořislavku.
Zdroj: HZČ:Halbíkova revoluce, čas 14:55


Dnes vše

Pěkný zbytek víkendu

Mirek
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Tomáš Jakl » 09 kvě 2021, 18:36

Mirek_Z píše:A jako poslední mě zaujal záběr na zřejmě pásový traktor Praga.

To bude T9 Revoluční baterie Hanspaulka. Měli tam jak T3-III tak T9.
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Mirek_Z » 09 kvě 2021, 21:54

Tomáš Jakl píše:To bude T9 Revoluční baterie Hanspaulka.

Díky za info. Taky mi vychází ta T9. =D>
Mohla by to být tahle?
Praga T9_Valka.cz.jpg
Text Válka.cz:
Pásový traktor Praga T-9 v československej povojnovej armáde (2)
Dvojicu týchto ťahačov ukoristili a používali povstalci počas pražského povstania v 5/1945. Vozidlo (vozidlá) bol(i) ukoristené v pražskej štvrti Hanspaulka. Boli vedené v stave Revolučnej batérie Hanspaulka pod velením majora delostrelectva Jindřicha Misíka.
Zdroj: https://www.valka.cz/Praga-T-9-t17703


Ještě k mému dnešnímu příspěvku. Nedalo mi a odpoledne jsem kouknul do pár knih, a našel další fotku roztřílené německé kolony v Parléřově ulici, z 9.5.1945.
Našel jsem jí v knize Skončeno a Podepsáno - Drama Pražského povstání - Zděněk Roučka. Na této fotce je ne příliš kvalitní, přesto mě dostačující záběr na vůz o kterém se domívám že se jedná o Škodu 256.
Na nově nalezené fotografii se vůz jeví skutečně jako Škodovka. Tvar masky chladiče, i kabina to dle mého dokazují.
Parléřova ul. 9.5.45.jpg
Snad Škoda 256, zničená kolona ustupujících německých vozů v Parléřově ulici, Praha 9.5.1945.
Téměř jsem si jistý že se jedná o Škodu 256, pravděpodobně v benzínové variantě, předpokládám že původní uživatel byla Polizei nebo Gestapo.
Usuzuji tak podle SPZ zničeného vozu v popředí, který má SPZ Pol - 32170, což je Policie(Polizei). Samozřejmě je to jen odhad, a netrvám si na něm.
Zdroj: kniha Skončeno a Podepsáno - Zdeněk Roučka, cca na str. 101 fotopřílohy


Aby toho nebylo málo, tak jsem vzal do ruky knihu Průvodce protektorátní Prahou - Jiří Padevět. A tam na straně 453 je velmi stručně popsána činost továrny ETA v době povstání.
Pominu li že je tam chybně zmíněn automobil Ford(my už víme že to byla Škodovka :D), tak mě osobně zaujalo jméno pamětníka, a příslušníka povstalecké jednotky Trávnice(nebyl on náhodou přímo z ETY?), pana Vlastimila Perlíka.
Mr Google mi hodil kostkama, a já došel až k časopisu Tučňák, vydávaný Městskou částí Praha 4.odkaz zde: https://www.praha4.cz/file/VV81/Tucnak-cerven10.pdf
Konkrétně k číslu z června 2010. Je tam článek právě o Vlastimilu Perlíkovi, kde popisuje že ty Drillingy měli jen dva. Pomíjím zmínku o tom že to byly prototypy jediné v protektorátu, a jeden že byl v říši - to bude asi nějaké nepochopení, nebo zkomolení výkladu. Zaujalo mě že popisuje že první a odzkoušený Drilling věnovali 7.5.1945 v továrně ETA někomu z Vršovickému nádraží(Trávnice?). Poté prý zprovoznili druhý Drilling, a naložili ho na nákladní vůz (naše Škodovka), snad uvažovali o výjezdu proti němci obsazené usedlosti Reitknechtce(SS-Kampfgruppe Jörchel, součást SS-Kampfverband Wallenstein). Dále nerozvedeno zda skutečně jeli do boje.
Nicméně alespoň pan Perlík zmiňuje že s tím Drillingem na té Škodovce snad sestřelili, nebo minimálně poškodili německý Focke-Wulff FW190.
Pro mne velmi zajímavé informace týkající se použití právě Škody 256 G Type JPZ z továrny ETA, která je stále předmětem mého tématu.
típnutý článek zde:
Tučňák_V.Perlík_1945.jpg
"Utajený kulomet" :D


Tak dnes snad už opravdu vše.

Zdar všem

Mirek
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Tomáš Jakl » 09 kvě 2021, 22:50

Mirek_Z píše:Mohla by to být tahle?

Jo, to je ona.

Mirek_Z píše:Je tam článek právě o Vlastimilu Perlíkovi, kde popisuje že ty Drillingy měli jen dva.

Mám osobní zkušenost, že s pamětníkem z principu věci nelze polemizovat. Ale Drillingů byly vyrobeny stovky, ne-li tisíce kusů, a ne jenom tři prototypy, jak se domnívá pan Perlík. Jen v samotné ETĚ za povstání bylo sestaveno trojčat minimálně deset. Většina šla na obrněné vlaky, jeden byl na věži továrny (nárokuje sestřel švalbiny), minimálně jeden, údajně dva, na nákladních autech a jeden na pancéřovaném Maultieru.
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod ramon » 10 kvě 2021, 05:35

- su nejake fotky podvozku tahaca praga t9 ,detaily zavesenia pojazdovych vozikov, bez toho krycieho plechu?
- drilling na fotke je na lafete z dialkomeru.je to vyroba z fabriky alebo polna uprava?
ramon
 
Příspěvky: 528
Registrován: 27 kvě 2014, 14:51
Bydliště: doma
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Tomáš Jakl » 10 kvě 2021, 10:43

ramon píše:- drilling na fotke je na lafete z dialkomeru.je to vyroba z fabriky alebo polna uprava?

Je to tovární výroba. Pivotový sokl je námořního původu. Více viz Modelář Extra, 2016, č. 26, s. 58–67.
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Mirek_Z » 10 kvě 2021, 14:58

ramon píše:- su nejake fotky podvozku tahaca praga t9 ,detaily zavesenia pojazdovych vozikov, bez toho krycieho plechu?

Vím pouze o dvou fotkách T9 bez toho plechu na válce:https://www.armedconflicts.com/Praga-T-9-t17703
1. fotka: https://www.armedconflicts.com/files/t9_1_632.jpg
2. fotka: https://www.armedconflicts.com/files/t9_593.jpg

Víc asi nepomůžu

Mirek
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Georgee » 10 kvě 2021, 18:21

ten americký náklaďák v Halbíkově filmu je Studebaker K25
http://www.kfzderwehrmacht.de/Studebake ... t_7_PD.jpg

K tomu pamětníkovi, je samozřejmě nesmysl že byly vyrobeny jen tři, ale možná dělali na konci války v Etě nějakou úpravu / vylepšení a toho třeba byly jen ty tři kusy. Popravdě by mě zajímalo co myslí tím el. davkováním střeliva. Nejsem zrovna na tohle odborník ale řekl bych že kulomet si vezme "kolik potřebuje", resp. že je to na principu odběru plynů. To až po válce americký gatlingy byly řízený elektricky. Možná se ale bude jednat spíš o spouštový mechanismus, vzhledem k tomu že se jedná původně o letecké kulomety/kanony kde není klasická spoušť tak možná řešili toto, že se dalo střílet ze všech naráz, eventuálně některé hlavně "vypnout" kvůlí menší spotřebě.
Uživatelský avatar
Georgee
 
Příspěvky: 917
Registrován: 19 kvě 2006, 18:16
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Georgee » 10 kvě 2021, 18:39

Tady fotka těch T-3 na Hanspaulce
zdroj: Archiv hl. města Prahy
Přílohy
Praga T-3 Hanspaulka 1945.jpg
Uživatelský avatar
Georgee
 
Příspěvky: 917
Registrován: 19 kvě 2006, 18:16
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Hynek » 16 kvě 2021, 13:33

Přidám něco z mojí zahrádečky - požární žebřík Š256, žebřík pravděpodobně systému Metz. Požární útvar Praha. Fotky jsou cca z roku 1969 z holešovické stanice.
Š256 AZ_1.jpg
Š256 AZ_2.jpg

Hynek
 
Příspěvky: 107
Registrován: 16 čer 2012, 18:17
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Georgee » 24 kvě 2021, 10:34

Varšavské povstání...
Přílohy
vlcsnap-2020-03-06-19h34m36s97.jpg
Uživatelský avatar
Georgee
 
Příspěvky: 917
Registrován: 19 kvě 2006, 18:16
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod branik » 24 kvě 2021, 15:51

Vie sa odkiaľ/od akej jednotky presne povstalci získali ten Panzerwerfer Maultier ?
Branislav Juhász
http://forum.valka.cz/index.php
branik
 
Příspěvky: 2307
Registrován: 26 zář 2005, 18:53
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Tomáš Jakl » 18 čer 2021, 16:02

Barikáda U Bulhara. Je, nebo není to Škoda 256?
https://www.mistapametinaroda.cz/?id=1476&lc=cs
https://www.mistapametinaroda.cz/db/images/960/553f815a0814a.jpg
Přílohy
553f815a0814a.jpg
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Škoda 256 a nejen ta ETA Drilling

Příspěvekod Tomáš Jakl » 18 čer 2021, 16:05

branik píše:Vie sa odkiaľ/od akej jednotky presne povstalci získali ten Panzerwerfer Maultier ?

Nevím o tom. Nejpravděpodobnější je nějaký sklad na nádraží Praha-Vršovice nebo v okolí.
- - -
Pročítáme dopisy dávno mrtvých lidí v pošetilé naději, že nás dovedou k pokladu. A ejhle. Někdy opravdu dovedou.
- - -
Uživatelský avatar
Tomáš Jakl
 
Příspěvky: 795
Registrován: 05 zář 2005, 13:49
Bydliště: Praha
  • WWW
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 124 • Stránka 6 z 9 • 1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY