Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Identifikace přívěsu

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 38 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod petr21 » 17 led 2019, 21:58

Však právě to jsme tu řešili. Kola na blitze mají správné disky ale pneumatiky jsou jiné. A když už někdo ty kola dělá, tak pouze s hrubým vzorem.
Nikdo není dokonalý, i ho*no má svoje mouchy
Uživatelský avatar
petr21
 
Příspěvky: 1758
Registrován: 16 črc 2012, 10:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Ondřej Wehle » 17 led 2019, 22:35

tak mi to nedalo a kola s civil vzorkem na Blitze dělá v 48 Tankworkshop a právě s 8-mi dírama jako má ten ,,Köln,, ,průšvih je že ty potřebuješ jenom ty dvě přední a naklonovat ,kvůli tomu kupovat celou sadu se asi nyvyplatí :-k :-k :-k

http://www.tankworkshop.com/newshop/ind ... cts_id=377
Opel Blitz Omnibus
viewtopic.php?f=58&t=13963&p=228549&hilit=opel+blitz+omnibus#p228549
Opel Blitz Ambulance
Opel Blitz mit Flak 30
Opel Maultier Ambulance
viewtopic.php?f=58&t=8846&hilit=opel+ambulance+jupp
Ford Maultier Late mit Flak 38
viewtopic.php?f=58&t=17644&hilit=ford+maultier
Uživatelský avatar
Ondřej Wehle
 
Příspěvky: 178
Registrován: 04 pro 2016, 08:57
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Mirek_Z » 07 úno 2019, 20:26

Ahoj, podařilo se mi dohledat další fotky a nějaké drobné informace.
Jak jsem již dříve napsal, tak nástavba Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A byla vyráběna jako unifikovaný celek - formou kontejneru který bylo možné usadit na širokou paletu přepravních jednotek, ať už nákladních vozů nebo přívěsů. Tento typ nástavby by měl být již vývojově druhý v pořadí, to jest novější variantou z vyráběných a používaných WL. První varianta se nazývala Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen, a byla používána jak na nákladních automobilech, tak i na přívěsech. Jak je patrné z názvu a dále pak z přiložených fotek, tak jako základ je použita standartní nástavba Kfz 305, používaná například pro sanitnitní nástavby 3t. vozů WH/WL. Z modelářského hlediska je určitě jendodušší úprava této nástavby, než výroba druhé varianty (10-50A). Informace nemám nijak podložené, a tak je možné že obě varianty byly vyvinuty a používány zároveň. Obě varianty byly používány WL na letištích pravděpodobně již v předválečných letech,a samozřejmě po celou dobu 2.s. války. Dle dostupných fotografií usuzuji že byly využívány hlavně u bombardovacích jednotek, případně u jedntek těžkých stíhačů, například typ JU-88.
Zkusím i laicky popsat jak výroba kyslíku mohla vypadat. Pokud bude mít kdokoliv relevantnější informace, budu rád za opravy a upřesnění.
Srdcem stroje byl určitě kompresor(jasně patrný na fotkách). Ten svou čiností stlačí atmosferický vzduch a zvýší jeho tlak a teplotu (komprese), následně průchodem přes chladič(na fokách bohužel není vidět) dojde ochlazením ke zkapalnění (kondenzace) vzduchu (kyslík 21% obj%). Následně se kapalina při prudké změně (expanze) tlaku směrem mění na plyn. V této fázi by mělo dojít i k oddělení jednotlivých složek (dusík, kyslík, CO2 a další). Takto vyrobený kyslík je zachytáván a uchováván v tlakových nádobách(18 ks u 10-50A). Odpadním materiálem je zde dusík(78% obj%) a ostatní plyny jako argon,CO2 a další. Ještě před stlačením vzduchu by mělo docházet k filtraci CO2(hydroxid sodný) a k odstranění hrubých nečistot a vlhkosti ze vduchu(filtrdehydrátor). To na fotkách vidět není, ale jsem si téměř jistý že to tam bylo. Také na straně okruhu s již zkapalněným kyslíkem patrně byla filtrace. Přece jen osádky letadel nedýchaly technický, ale čistý "lékařský" kyslík.
Metoda této výroby kyslíku se nazývá "Lindeho metoda".
Lindeho metoda.jpg

Distribuci takto vyrobeného kyslíku zajišťoval systém měděných trubek a různé ventily a rozdělovače s ovládacímy prvky a manometry v zadní části nástavby 10-50 A (u verze kfz 305/99 levý zadní bok). Čím si vůbec nejsem jistý je pohon kompresoru. Byl buď poháněn elektromotorem(nutnost elektrocentrály - nikde na fotkách není), nebo jeho chod zajišťoval diesel/benzin agregát. Na jedné z fotek je nepatrný náznak řemenice a jakéhosi převodu, což by nasvědčovalo této variantě. "Komínek" na střeše v místě nad kompresorem taky něco napovídá.
Toť zatím vše. Opět platí že nejsem vševěd, a budu rád za opravy a upřesnění.

Nyní k fotkám:
Einheitsanhänger:
5t (8t) Einheitsanhänger_E5(E8)_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_02.jpg

5t Einheitsanhänger_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_full01.jpg

2019-02-07_17-33-01.jpg

zajímavá fotka:
Einheitsanhänger_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_dmg.JPG

LKW typ ?:
lkw_or_anhänger_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_back.jpg

pravděpodobně se jedná o Ford G917:
lkw_or_anhänger_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_back_02.jpg

Opel Blitz:
Anhänger mit Anlage zum Nachfüllen des Sauerstoffbedarf - Opel Blitz_01.jpg.jpg

Anhänger mit Anlage zum Nachfüllen des Sauerstoffbedarf - Opel Blitz_02.jpg.jpg

Opel Blitz_3t._2x4_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_low.jpg

Naposledy upravil Mirek_Z dne 10 úno 2019, 17:00, celkově upraveno 5
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Mirek_Z » 07 úno 2019, 20:37

...pokračování

Büssing NAG 500 S Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A:
Büssing-NAG Typ 500S (WH-346226) in Russland.jpg

Ford G917:
Ford G917_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_front_01.jpg

Ford G917_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_back_02.jpg

Ford G917_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_lot.JPG

Citroen 45:
Citroen 45_01.jpg

Citroen 45_02.JPG

S velkou pravděpodobností stejný vůz jako výše, tedy taky Citroen 45:
Citroen 45_or_Matford F917-WS_Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A.jpg

Krupp LD 3,5 M 122:
Krupp LD 3,5 M 122 Sauerstoff-Umfüllgerät 10-50A.jpg

Mercedes-Benz LG 3000 - Nuts & Bolts Vol 32:
Mercedes-Benz LG 3000 - Nuts & Bolts Vol 32.jpg
Mercedes-Benz LG 3000 - Nuts & Bolts Vol 32.jpg (11.35 KiB) Zobrazeno 2156 krát

Guy Motors FBAX - 6x4:
Guy Motors FBAX - 6x4 Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A.JPG

Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Mirek_Z » 07 úno 2019, 20:59

...pokračování

Verze Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen:
Krupp LD 4 M 232:
Krupp LD 4 M 232  Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen_01.jpg

lkw 3t, pravděpodobně Ford 917 nebo Maďarský Ford Marmon - Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen:
lkw 3t Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen.jpg

Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen - zničený a původně usazený na přívěsu(Anhänger) jedno nebo dvou osém podvozku:
Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen_destroyed.JPG

modelářská představa Kfz 305/99 Sauerstoffumfüllwagen, asi 1/35:
Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen_002.jpg

Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen_003.jpg

Kfz 305_99 Sauerstoffumfüllwagen_004.jpg


A jako bonus Kfz 44 Sauerstoff- und Stickstoff-Erzeugungskraftwagen. Nástavba/vozidlo určené k výrobě a distribuci technického kyslíku a dusíku pro jiné účely než potřeby WL.
Büssing-NAG type 500 S Kfz 44:
Büssing-NAG type 500 S Kfz 44 Sauerstoff- und Stickstoff-Erzeugungskraftwagen.jpg

Magirus typ L 145 Kfz 44:
Magirus typ L 145 Kfz 44 Sauerstoff- und Stickstoff-Erzeugungskraftwagen.JPG


Tak a je to.

Zdroje:
http://www.kfzderwehrmacht.de/
https://forum.axishistory.com/
http://ucitelchemie.upol.cz/materialy/v ... citele.pdf
https://www.google.com/webhp?hl=en&sa=X ... YRAmcQPAgH
https://www.ebay.com/
http://niehorster.org/011_germany/books ... -07-07.pdf


Vaše příspěvky jsou vítány. :wink:
Naposledy upravil Mirek_Z dne 10 úno 2019, 23:17, celkově upraveno 2
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod petr21 » 08 úno 2019, 20:21

Obdivuju tvoji detektivní práci. Opět si objevil podklady který mi osvětlují další detaily.
Nikdo není dokonalý, i ho*no má svoje mouchy
Uživatelský avatar
petr21
 
Příspěvky: 1758
Registrován: 16 črc 2012, 10:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Mirek_Z » 10 úno 2019, 18:53

petr21 píše:Obdivuju tvoji detektivní práci. Opět si objevil podklady který mi osvětlují další detaily.

Jsem rád že ti to pomůže. A snad nejen tobě. Přiznám se, mě samotného tenhle kus techniky zaujal. Někdy v budoucnu si snad postavím jednu z variant, i když jen v 1/72. Ale určitě bez letadla :lol:
Tak aspoň v tomto tématu budu mít všechny podklady pro stavbu.

No a zase mi nedalo spát.
Něco málo ke kompresoru. Hodím sem pár zvětšených fotek, a fotky/videa podobných kompresorů.
Jinak jsem téměř přesvědčen že se opravdu jednalo o diesel kompresor. Už několikátý den se snažím na netu najít nějaké info o německých předválečných i válečných diesel kompresorech.
Kdyby měl někdo další info, tak sem s ním. [-o<

Dvě videa podobných diesel kompresorů:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=39&v=axRoQuKY9QA
https://www.youtube.com/watch?v=bsh7dSOxjuE&index=6&list=PLIZzD7lP6ifnQ8zhzP794hPvJwiDnrqsE

detail na komp. zničená kfz 305/99:
2019-02-10_18-25-41.jpg

detail na komp. kfz 305/99 model 1/35:
2019-02-10_18-24-55.jpg

2019-02-10_18-24-21.jpg

detail na komp. foto 10-50A z http://www.kfzderwehrmacht.de/:
2019-02-10_18-26-54.jpg

2019-02-10_18-26-20.jpg

podobný italský kompresor - Pescara:
pescara free piston.jpg

pescara free piston_03.jpg

Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Identifikace přívěsu

Příspěvekod Mirek_Z » 12 úno 2019, 00:05

Dnes dohledány další fotky. Konkrétně s Nástavbou 10 - 50 A.
Jedna trojkombinace s Opel Blitz - Velmi nekvalitní!
Dále jsem narazil v mé oblíbené sekci "Vehicle identity requests" na axishistory.com (https://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=47&t=73232&start=3945), a poté taky na wehrmacht-awards.com (http://www.wehrmacht-awards.com/forums/showthread.php?t=588791) - (tam jsou nejkvalitnější fotky 8-) ), na fotky údajně situované a datované z Holandska roku 1941 těsně před zahájením operace Barbarossa. Je na nich zachycena část jednotek Panzer-Abteilung (Fl)100 - Plamenometný oddíl vyzbrojený Flammpanzery 2 (https://en.valka.cz/topic/view/75602/Pz-Kpfw-II-Flamm-Ausf-A). Na jedné fotce je nákladní automobil s nástavbou 10 - 50A doplněnou "přístavkem", nebo chcete li "budkou", stejného typu jako je na fotce Büssing NAG 500 S v začátku tématu.
Na druhé fotce s velkou dávkou bláznovství "vidím" i další nákladní vůz se stejnou nástavbou z druhé strany(levá) - ta je pravděpodobně stejná jako z pravé, jen je zrcadlově otočená. Ano, já vím že je to věštění z křišťálové koule, ale nemohl jsem si pomoct jinak než to někomu sdělit. Ať se trápí i někdo jiný než já. :lol:
Jěště dodám že dle diskuse na axishistory se jedná o Henschel 38 S , a já s tím nemohu nesouhlasit.
Při hledání jsem se dozvěděl že ve Flammpanzeru 2 byly 4ks tlakových lahví se stlačeným dusíkem pro pohon hořlavé směsi. No a jelikož "výrobník kyslíku" Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A jako vedlejší odpad produkoval dusík, a to v nemalém množství, tak mi to vozidlo do té jednotky docela i sedí. Třeba bylo možné změnou nastavení produkovat a uchovávat i ten dusík. Kdo ví jak to tenkrát fungovalo. A stále nemám dořešeno, jaké zbarvení tl. lahví a co ve kterých bylo. A spoustu menších i větších detailů.
Tak tedy i tato nástavba na nákladním voze je "technikářsky" upotřebitelná po modelářské stránce.

Fotky:
Opel Blitz:
3xAnhänger mit Anlage zum Nachfüllen des Sauerstoffbedarf - Opel Blitz_01.jpg.jpg

Henschel 38 S Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A:
Henschel 38 S Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_1941_01.jpg

Panzer-Abteilung 100_1941_Terneuzen and Zaamslag_01.jpg

Panzer-Abteilung 100_1941_Terneuzen and Zaamslag_02.jpg

věštění z křišťálové koule:
Henschel 38 S Sauerstoff - Umfüllgerät 10-50 A_1941_02.jpg

Henschel 38 S vs Büssing NAG 500 S:
same_same.jpg


Pro dnes je to vše. :wink:

Pěkný večer/ráno všem

Mirek
Uživatelský avatar
Mirek_Z
 
Příspěvky: 206
Registrován: 15 led 2015, 20:57
Bydliště: Praha 9
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 38 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY