Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

T-34/76

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 28 • Stránka 2 z 2 • 1, 2
  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod danny1691 » 08 úno 2022, 10:30

Eva K píše:Dobrý den, děkuji za další informace, už jsem si ale na základě infa zde objednala tu stavebnici od ACADEMY, takže budu stavět tuto. Pokud bych se tu mohla ještě zeptat dál, napadlo mne to v souvislosti s rozdíly velikosti mezi stavebnicemi. Existovaly i ve skutečnosti výrazné rozdíly co do rozměrů mezi tanky co se vyráběly během války v různých továrnách?
Pokud ano, jak to pak řešili třeba opraváři v podmínkách na frontě?

Děkuji Eva

Od toho tu je síra (psal výše). Proto doporučuji knihu https://www.databazeknih.cz/knihy/tank-t-34-358760
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
danny1691
 
Příspěvky: 790
Registrován: 12 kvě 2007, 06:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Dolin » 10 úno 2022, 07:45

Eva K píše:.......výrazné rozdíly co do rozměrů mezi tanky co se vyráběly během války v různých továrnách?
Pokud ano, jak to pak řešili třeba opraváři v podmínkách na frontě? Děkuji Eva


Jednotky SPAM v poli opravovaly pouze "základní" celky. Opravy se dělily na lehké střední a generální. Většinou šlo o vysypaná ložiska kol, pásy, opravy převodovek a obecně "pohybových-chodových částí a celků" protože tanky obsolvovaly dlouhé přesuny, řídově i stovku, dvě kiláků za 1-2 dny. Opravy průstřelů a poškozený tanků bylo prováděno také víceméně jednoduše jen zaslepením otvoru kusem panc.desky. Ložiskový věnec průměrem pasoval a věže T-34-76 byly v tomto zaměnitelné. Stejně tak i u T-34-85.
No a opravárenské závody v zázemí, kam se tanky vozily vlakem, už měly více možností a času, proto existují T-34-76 s věží T-34-85, kombinace korby T-34-76 1941 s věží T-34-76 1943 a podobně,.....
Zde třeba hlášení jednotky SPAM č. 89 o odtahování tanků na stanici Buzeu (Buzău, Rumunsko?)
Přílohy
СПАМ 89 на ст. Бузеу 00000070.jpg
Spomienka na slávne 20. storočie: Striedavo sme kľučkovali medzi padajúcimi bombami a padajúcimi hovnami,.....
A všade samé čisté zásahy!
„Nesouhlasím s tím, co říkáš, ale do poslední kapky krve budu bránit tvé právo to říci.“ — Voltaire
Uživatelský avatar
Dolin
 
Příspěvky: 9836
Registrován: 15 čer 2006, 12:36
Bydliště: Hrušky
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Petr Smola » 11 úno 2022, 15:26

Zdravím z Brna
a dovolím si vhodit trochu písku do badatelského soukolí ohledně T-34.
cencul napsal: "Žiadne zásadné rozdiely v rozmeroch sa na skutočných tankoch nevyskytovali. Samozrejme medzi jednotlivými výrobcami boli rozdiely v detailoch - ale čo sa týka vymenitelných častí, tie bolo možné zamienať." Má pravdu, ale ... U Sovětů to bylo takové zvláštní, technice a jejím skupinám věnovali pozornost pouze do té míry, kterou si zasloužila, ostatní bylo "свободное", tedy volné. Dnes již mrtvý a v mnohém jistě "překonaný" pan MIchail Svirin, populizátor tanku T-34 jako plodu technického umu a strojírenského výrobku, dával k dobrému perličku zhruba v tomto znění: "V továrnách vyrábějících T-34 od T-34 vz.40 po T-34-85 vz.46 vyráběli tyto tanky dle možností jednotlivých cechů a celých továren. Proto přejímací komise RA udávaly například délku v rozmezí +/- 250mm !!"
Tolik malá odbočka, ono to nebylo tak "hrozné". V roce 1943 vešla v platnost zlepšení, která ve svém důsledku vedla ke svérázné „Unifikaci,“
ta se však týkala pouze některých uzlů a rozměrů:
- průměr oběžného věnce
- montážní rozměry motoru
- montážní rozměry převodovky
- montážní rozměry směrových převodů
- montážní rozměry směrových spojek
- montážní rozměry směrových brzd
- montážní rozměry pojezdových kol
- montážní rozměry rozet
- montážní rozměry napínacích kol
- rozteč os rozet a os klik napínacích kol
Ostatní rozměry byly nezávazné a proto se mnohdy značně lišily.
(toto jest úryvek z mého dosud nehotového spisku)

Tyto rozměry však byly závazné napříč továrnami i verzemi!!
P.S. Po zavedení SAU (SU-122, SU-85) přibyl ještě rozměr poklopu řidiče a jeho výřez.
Poklopy pro SAU byly však "mohutnější a značené písmenem S, tedy "С".
P.S.2. Málem bych zapomněl na kanón, pro ten byly závazné rozměry kolébkových čepů

Pro zajímavost ještě dva kousky spisku:

Závody vyrábějící tanky T-34, nebo jejich části :

Stalingradskyj Traktornyj Zavod „imeni F.F. Džeržinskovo“ N°5 STZ N°5
později známý jako „Traktorstroj“ či Stalingradskyj Tankovyj Zavod „Tankostroj“
vývoj : „Krasnoj (rudý) Putilovec“ >„Kirovskyj zavod“ N°5 > STZ N°5
před T-34: konstrukce & výroba T-28, IT-28, T-29 a T-60 celý tank

Mariupolskyj Metarulgičeskyj Zavod „ imeni Iljiče“ MMZ
Mariupolský metalurgický závod jména „Iljiče,“(V.I.Lenina)dříve v rámci utajení nazývaný Jižní pancéřový závod
před T-34: vytížený „lodním programem“ vyráběl ohýbané prvky koreb a věží

Uralskij Zavod Tjažolovo Mašinostoěnija „ imeni Ordžonikidze“ N°9 UZTM N°9
Uralský závod těžkého strojírenství jména „Ordžonikidze“ Sverdlovsk
vývoj : sloučené evakuované závody N°9 + N°50, jako náhrada za STZ N°5, později,
po oddělení dělových cechů, jako samostatné zbrojovky, s původním označením N°9, známý jako „Uralmaš“
před T-34: vyráběl turbíny pro vodní elektrárny a válcovací stolice. celý tank - později SAU

Zavod opitnogo mašinostrojenija „ imeni S.M.Kirova „ N°27 Leningrad
Závod zkušebního strojírenství jména „S.M.Kirova“
vývoj : Zavod opitnogo mašinostrojenija imeni S.M.Kirova N°185 > N°27
evakuován do Omska výroba speciálních nástaveb a verzí

Čeljabinskyj „Kirovskyj“ Zavod ČKZ N°75
známý jako „Tankograd“
vývoj : Čeljabinskij Traktornyj Zavod ČTZ
před T-34: Motory V-2 a tanky KV motor V-2 později náhrada za STZ N°5, celý tank

Leningradskyj Kirovskyj Zavod N°92 vyráběl kanóny L-11 F-34 …

Zavod „Barrikady“ Stalingrad vyráběl kanóny F-34

Zavod Narkomsudproma „ Krasnoje Sormovo “ N°112 Gorkij
Závod Národního komisariátu lodní výroby „Rudé Sormovo“ N°112
vývoj : N°95 > N°112
před T-34: vytížený „lodním programem“ celý tank

Závod N°95 Gorkij motor V-2

Zavod „ imeni K.E.Vorošilova “ N°174 Leningrad
vývoj : „Obuchovskij zavod“ > Mašinostrojitělnyj zavod „Bolševik“ > Samostrojitělnyj zavod N°174 imeni K.E.Vorošilova evakuován do Omska, část také do Nižného Tagilu
před T-34: výroba T-26 celý tank

Zavod „ imeni K.E.Vorošilova “ N°174 Omsk
vývoj : zavod N°174 + zavod N°27 z Leningradu celý tank

Charkovskyj Parovozostrojitělnij Zavod „ imeni Kominterna “ ChPZ/ChTZ N° 183
Charkovský lokomotivní / trktorový závod, jména „Komintenu“ N° 183
vývoj : ChPZ > Charkovskyj Parovozostrojitělnij Zavod, > ChTZ > Charkovskyj Traktornyj / Tankovyj Závod
před T-34: výroba T- 35 evakuován do Nižného Tagilu celý tank

Uralskyj Traktornyj Zavod „ imeni Stalina“ UTZ N° 183 Nižnyj Tagil
vývoj : Uralskij Vagonostrojitělnij Závod N°119 + evakuované: ChTZ z Charkova + Moskovskij Stankostrojitělnij zavod „imeni S. Ordžonikidze“ + část závodů „Stankolit“+ „Krasnyj Proletarij“ z Moskvy + N°174 z Leningradu celý tank

Stalingradskaja Volžskaja Sudověrfa N° 264
stalingradská Volžská loděnice vyráběla korby, věže a pancéřové prvky pro STZ N°5


Soupis a vysvětlení, ruských zkratek, použitých v textu
ABTU - avtobronětankovoje upravlenije velení automobilních, obrněných a tankových vojsk
ČKZ - Čeljabinskij Kirovskyj závod ČKZ N°75
GABTU - glavnoje avtobronětankovoje upravlenije hlavní velení automobilních, obrněných a tankových vojsk
GKO - gosudarstvěnnyj komitět oborony státní výbor obrany
gv. - gvardějskij – gvardějskaja gardový – gardová (gv.ta – gardová tanková armáda)
ChPZ - Charkovskij parovozostrojitělnyj zavod Charkovský lokomotivní závod (ChPZ) N°183 (původní název)
ChTZ - Charkovskij traktornyj (tankovyj) zavod Charkovský traktorový (tankový) závod (ChTZ) N°183 (do evakuace)
LKZ - Leningradskij Kirovskyj závod LKZ N°27
NKO - narodnyj komitět oborony národní výbor obrany
NKTP - narodnyj komissariat (komitět) tankovoj promyšlennosti národní velení (výbor) tankového průmyslu
NTK - naučnotěchničeskij komitět vědeckotechnický výbor
OPVT - oborudovanije podvodnogo vožděnija tanka příslušenství – vybavení, pro hluboké brodění tanku
RGK - rezerv glavnogo komandovanija rezerva (záloha) hlavního velení
SNK - sovět narodnych komissarov rada národních komisařů - rada národních zástupců
STZ - Stalingradskij traktornyj (tankovyj) zavod STZ N°5
TA / ta - tankovaja armija tanková armáda - ta (gv.TA, viz výše)
tb - tankovij batalion tankový prapor - tp (gv.tb, viz výše)
tbr - tankovaja brigada tanková brigáda - tb (gv.tbr, viz výše)
tk - tankovij korpus tankový svaz - tanková divize – td (gv.tk, viz výše)
tpl - tankovij polk tankový pluk - tpl (gv.tp, viz výše)
TPU - tankovoje pregovornoje ustrojstvo tankohovorové zařízení
UTZ - Uralskij traktornyj (tankovyj) zavod Uralský traktorový (tankový) závod (UTZ) N°183 Nižnyj Tagil
UZTM - Uralskij zavod tjaželogo mašinostrojenija Uralský závod těžkého strojírenství (UZTM) N°9 / „Uralmaš“
Nikoli tedy, „Uralskij zavod transportnogo mašinostrojenija,“ to by vyráběl dopravní prostředky, či „Uralskij zavod točnogo mašinostrojenija,“ to by byl závodem přesného strojírenství, ale „Uralmaš,“ až do náběhu produkce tanků T-34, vyráběl turbíny pro vodní elektrárny a válcovací stolice pro ocelárny a válcovny. !!
VAMM - vojennaja akademija motorizacii i mechanizacii (RKKA) vojenská akademie motorizovaných a mechanizovaných vojsk
VGK - věrchovnoje glavnoje komando-vanije vrchní, hlavní, velení
VKU - vraščajuščejesja kontaktnoje us-trojstvo kolektor – otočné kontakty
Naposledy upravil Petr Smola dne 09 bře 2022, 16:24, celkově upraveno 3
Petr Smola
 
Příspěvky: 133
Registrován: 19 dub 2005, 08:35
Bydliště: Brno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Eva K » 11 úno 2022, 16:07

Dobrý den všem. Tak jste mi pane Smolo udělal velkou radost. Měla jsem z nákupu stavebnice od ACADEMY trochu obavu po zprávě od pana Síry, že je ta stavebnice trošku kratší, ale pokud opravdu byly takové tolerance ve velikostech dílů tanku, tak to snad ani nebude tak vadit. Korbu tanku jsem ve vašem seznamu přesných položek nenašla, tak myslím, že trošku kratší model bude v pohodě. Stejně bych ho natáhnout neuměla. :grin: O to víc se těším na už objednaný model.

Všem krásný víkend. Eva
Eva K
 
Příspěvky: 73
Registrován: 05 led 2022, 12:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Bohuslav Sigmund » 19 úno 2022, 21:56

Taky si dovolím vhodit trochu písku... Tu věž můžeš nechat klidně tak.
Přílohy
Т-34_42_УВЗ-3-1б_001 (2).jpg
Uživatelský avatar
Bohuslav Sigmund
 
Příspěvky: 51
Registrován: 02 led 2007, 14:09
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Eva K » 08 bře 2022, 16:02

Dobrý den
U nového modelu jsem ve fázi příprav, chtěla bych poprosit zdejší znalce o radu. Vyrábí někdo v měřítku 1/35 samostatně nábojové bedny pro T34/76 ?
Předem děkuji za odpověď. Pěkný den Eva.
Eva K
 
Příspěvky: 73
Registrován: 05 led 2022, 12:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod danny1691 » 08 bře 2022, 17:22

Zkus si prověřit Miniart
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
danny1691
 
Příspěvky: 790
Registrován: 12 kvě 2007, 06:58
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Bohuslav Sigmund » 08 bře 2022, 17:54

Vyrábí BRONCO...MN modelář.
Uživatelský avatar
Bohuslav Sigmund
 
Příspěvky: 51
Registrován: 02 led 2007, 14:09
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Eva K » 08 bře 2022, 18:45

Děkuji moc za informaci Eva.
Eva K
 
Příspěvky: 73
Registrován: 05 led 2022, 12:27
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod jenda58 » 27 říj 2024, 19:18

Zdravím specialisty na tento typ a mám dva dotazy.
Krabicové nádrže byly na modelech 1940 a 1941 a pak už ne?
Byla někdy pojezdová kola v tomto uspořádání (Dragon)? Tedy "guma" jako 2. a 4? Na fotkách je, když už mix, tak"guma" vždy 1. a povětšinou i 5.
T-34.png
T-34.png (43.01 KiB) Zobrazeno 2078 krát

jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Milan K. » 28 říj 2024, 11:13

[quote="jenda58"]Zdravím specialisty na tento typ a mám dva dotazy.
Krabicové nádrže byly na modelech 1940 a 1941 a pak už ne?
Byla někdy pojezdová kola v tomto uspořádání (Dragon)? Tedy "guma" jako 2. a 4? Na fotkách je, když už mix, tak"guma" vždy 1. a povětšinou i 5.[attachment=0]T-34.png[/attachment][/quote]

Nestandardní kombinace kol podle návodu Dragonu je dle mého velice nepravděpodobná.V žádné publikaci, nebo fotce jsem ji neviděl.
Našel jsem různé kombinace, spíše tedy u verze s šestibokou věží, ale jedno měly společné.
Pokud bylo aspoň jedno kolo z gumovou obručí, bylo vždy na první pozici. Zřejmě proto, že líp tlumilo otřesy z nerovností terénu.
Milan K.
 
Příspěvky: 137
Registrován: 14 pro 2004, 09:34
Bydliště: Lysá nad Labem
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod jenda58 » 28 říj 2024, 17:23

Právě. Taky si myslím, že je to sci-fi.
jenda58
 
Příspěvky: 5933
Registrován: 30 dub 2016, 19:54
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: T-34/76

Příspěvekod Egerman » 28 říj 2024, 17:52

Hele specialista sice nejsem, ale popravdě tohle rozmístění kol je možné snad jen jako nějaká nouzová oprava. V drtivé většině případů jsou kola s obručí na 1. a 5. pozici právě kvůli lepšímu tlumení. Ještě jsem na nějaké fotce viděl rozmístění 1. 3. 5.
Možná to má Dragon doložený fotkou, nakonec možný je všechno.
„Problém současného světa je, že hlupáci jsou si skálopevně jistí, ale lidé inteligentní jsou plní pochybností,“ nositel Nobelovy ceny Bertrand Russell.
Uživatelský avatar
Egerman
 
Příspěvky: 975
Registrován: 09 kvě 2008, 15:44
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 28 • Stránka 2 z 2 • 1, 2

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY