http://www.modelimex.cz
MiniArt 1:35
Kat.č.38031
B-Type London Omnibus 1919
Na počátku 20. století, se objevila ve velkých městech díky jejich velkému tempu růstu obyvatel nová výzva k jejich přepravě. Tradiční koňské povozy se s takovým úkolem nedokázali poradit. Tak se objevil zásadně nový druh dopravy - „omnibus“ nebo autobus v moderní podobě slova. Již v roce 1910 byla založena společnost LGOC (London General Omnibus Company), která brzy zaujala dominantní postavení v oblasti dopravy. Již v roce 1911 načrtl designér Frank Searle návrh vozidla, které se po mnoho let mělo stát „vizitkou“ města na Temži. Byl to dvoupatrový autobus se schody v zadní části, toto řešení dokázalo přepravit větší skupinu cestujících. Nový autobus byl pojmenován „Typ B“ a v následujících letech byl využíván s významným komerčním úspěchem. Typ B byl schopen přepravit až 34 cestujících - 16 v první úrovni a dalších 18 ve druhém "patře". To nebylo chráněno před vlivy počasí, ale umožňovalo dobrý pohled z výšky několika stop. První autobusy neměly ani světlomety, pro zvýšení bezpečnosti při provozu ve tmě obdržely všechny nové vozy i ty dříve vyrobené v roce 1912 elektrický osvětlovací systém. Maximální rychlost autobusu byla 16 mil za hodinu, ale londýnská policie téměř okamžitě stanovila rychlostní limit 12 mil z důvodu dopravní bezpečnosti ve městě. V průběhu WWI bylo celkem konfiskováno 900 autobusů typu B, které byly nuceny vyměnit londýnské ulice za bahnitý terén s krátery ve Francii. Bývalí civilní řidiči z Londýna byli nyní povinni stát se vojenskými řidiči. Prvním operačním použitím byl přesun vojsk do města Ypres, kde 21. října 1914 došlo k jedné z nejvýznamnějších bitev Velké války. V následujících čtyřech letech byly omnibusy používány s nekonečnou intenzitou, někdy sedm dní v týdnu. Kromě převozu personálu přepravovali munici, jídlo a léky k frontovým liniím. Po skončení první světové války se do rodného města vrátilo velké množství omnibusů a opět začaly dominovat v ulicích Londýna jako hlavní prostředek hromadné dopravy.
Pod novinkou se skrývá přebal stavebnice kat.č. 38021 LGOC B-type London Omnibus, vydané v roce 2019. Menší změna nastala ve výměně rámečku Ge za zcela nový pod označením Bd. Společně s tím výrobce přidal nový obtiskový aršík a reklamní plakáty, které jsou součástí manuálu. Celkově jde již o třetí vydání, tentokrát představující civilní verzi z poválečné produkce. Stavebnice je zabalena do krabičky na které můžeme obdivovat propracovanou malbu na vrchní díle obalu. Uvnitř nalezneme 19 rámečků ze světle-šedé hmoty, 2 s transparentními díly, leptanou planžetu, manuál a obtiskový aršík. Výlisky jsou čisté, stopy po vyhazovačích jsou většinou na místech kde moc modeláře nepotrápí nebo se dají případně snadno odstranit. Otřepy jsem nalezl jen na rámečcích s opěradly pro sedadla určených pro horní patro autobusu. Rám podvozku je velice detailní až je škoda ho zakrýt nástavbou. Útěchou může být, že lze motor ponechat kompletně odkrytý. Podle manuálu k němu jen doplníme elektrické rozvody z tenkého drátku. Interiér kabiny řidiče je ztvárněn do detailu včetně naznačení "polstrování" sedačky a propracovaných ovládacích prvků. Do dolního přepravního prostoru pro cestující bude krásně vidět díky velkým oknům po obou stranách vozu. U menších okének v horní řadě můžeme zvolit ze dvou možností jejich polohy (otevřenou nebo zavřenou). Transparentní díly, jsou krásně čiré bez poškození. Oba rámečky jsou spolu zabaleny v samostatném sáčku, díky tomu jsou dobře chráněný před případným poškozením. Drobné detaily včetně tří vnějších desek pro umístění reklamy na točitém schodišti nalezneme na přiložené leptané planžetě, která je vložena do menší papírové obálce. Manuál je přehledný a provede nás celou stavbou bez větších problémů, součástí je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev, který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na jeho poslední straně nalezneme i řadu různých reklamních plakátů, které jen vystřihneme a následně umístíme. Vybírat můžeme ze čtyř barevných předloh, které zachycují jeden konkrétní Londýnský autobus z 20. let, 20. století. Obtisky jsou kvalitní a mají tenký krycí lak, vytištěny jsou společností DecoGraph.
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: