Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Technika ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Roden Type B Omnibus "Ole Bill"- pohled do krabičky

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

Roden Type B Omnibus "Ole Bill"- pohled do krabičky

Příspěvekod KING TIGER » 22 bře 2020, 17:45

http://www.roden.eu
Roden 1:72
Kat.č. 732
Type B Omnibus "Ole Bill"

Na počátku 20. století, se objevila ve velkých městech díky jejich velkému tempu růstu obyvatel nová výzva k jejich přepravě. Tradiční koňské povozy se s takovým úkolem nedokázali poradit. Tak se objevil zásadně nový druh dopravy - „omnibus“ nebo autobus v moderní podobě slova. Již v roce 1910 byla založena společnost LGOC (London General Omnibus Company), která brzy zaujala dominantní postavení v oblasti dopravy. Již v roce 1911 načrtl designér Frank Searle návrh vozidla, které se po mnoho let mělo stát „vizitkou“ města na Temži. Byl to dvoupatrový autobus se schody v zadní části, toto řešení dokázalo přepravit větší skupinu cestujících. Nový autobus byl pojmenován „Typ B“ a v následujících letech byl využíván s významným komerčním úspěchem. První světová válka, která vypukla v létě 1914, okamžitě nabyla na síle a nutila hledat způsob, jak rychle přesunout velké skupiny vojáků co nejblíže k frontě. Vojenské vedení se okamžitě začalo zajímat o možnost použití omnibusů a brzy byla první vozidla typu "B" dodána k vojenským jednotkám. Celkem bylo konfiskováno 900 autobusů typu B, které byly nuceny vyměnit londýnské ulice za bahnitý terén s krátery ve Francii. Bývalí civilní řidiči z Londýna byli nyní povinni stát se vojenskými řidiči, a práce autobusů, které spočívaly v rychlém přesunu skupin vojáků na frontu, byla docela nebezpečná vzhledem k možnosti ostřelování nepřítelem. Proto k přepravě docházelo především v noci. První autobusy, které dorazily, byly stále v civilních barvách jasně červené a olepeny reklamami londýnských novin nebo velkých obchodů. Všechny byly následně přetřeny zelenou khaki barvou. Čelní a boční skla byla odstraněna z praktických důvodů. Boční byla nahrazena dřevěnými deskami a do druhého otevřeného patra byla nainstalována plachta. Omnibus mohl přepravit 34 cestujících (16 na první úrovni a 18 v druhém patře), ale jeho kapacita pro vojenské účely byla nižší. Mohl přepravit cca 24 vojáků s plným vybavením. Prvním operačním použitím byl přesun vojsk do města Ypres, kde 21. října 1914 došlo k jedné z nejvýznamnějších bitev Velké války. V následujících čtyřech letech byly omnibusy používány s nekonečnou intenzitou, někdy sedm dní v týdnu. Kromě převozu personálu přepravovali munici, jídlo a léky k frontovým liniím. Po skončení první světové války se do jejich domovského města vrátilo velké množství omnibusů a LGOC je podruhé vykoupil z armády a znovu začaly dominovat v ulicích Londýna. Jeden z Omnibusů, který obdržel polooficiální jméno „Ole Bill“ (na počest kreslené postavičky britského vojáka vytvořeného umělcem Bruce Bairnsfatherem), si prohlédl 14. února 1920 král Georgem V. během výstavy válečné techniky. V dalších letech se účastnil četných pamětních průvodů k výročím Velké války a v roce 1970 byl převeden do Imperial War Museum v Londýně, kde je dodnes zachován jako jeden z nejvýznamnějších artefaktů Velké války.

Novinka představuje zmenšeninu Londýnského dvoupatrového autobusu využívaného v bojích WWI ve Francii. Rámečky jsou zabaleny do krabičky s bočním otvíráním. Na přední straně obalu můžeme obdivovat pěknou kresbu autobusu a na její zadní straně je vyobrazen jeden ze dvou barevných bokorysů. Uvnitř nalezneme čtyři rámečky ze světle-šedé hmoty, čirou fólii, manuál a obtiskový aršík. Jednotlivé díly na první pohled nevypadají špatně, bohužel se nevyhneme několika otřepům a stopám po vyhazovačích. Povětšinou jsou umístěny z vnitřní strany dílů, kde je zakryjeme při stavbě. Nejvíce jsou viditelné na spodní straně podlahy přepravního prostoru (díl A18) a na stropě nástavby pro druhé patro (díl A1). Rám podvozku je i přes své zjednodušení detailní, jeho součástí je i hlavní díl podlahy přepravního prostoru. Kabina řidiče má základní vybavení, trumpetku (klakson) bude zapotřebí odvrtat. Do dolního přepravního prostoru pro cestující nebude přes boční dřevěné desky moc vidět. Výrobce tento prostor vybavil okny, které vystřihneme pomocí vyznačených linek z přiložené průhledné fólie. Otázkou zůstává zda je na model umisťovat, podle všeho okna z praktického důvodu na originálu nebyla. Manuál je přehledný a provede nás stavbou bez větších problémů, součástí je i barevný rozcestník pro barvy Vallejo. Obtisky jsou kvalitní, mají tenký krycí lak, vybírat můžeme ze dvou autobusů:
- Type B Omnibus, D218/"White 8", British Expeditionary forces, Western Front, France, 1917
- Type B Omnibus, British Expeditionary forces, Western Front, France, end 1918

Náhled na krabičku a manuál:
krabička.jpg

Manuál:
manuál 1.jpg

manuál 2.jpg

manuál 3.jpg

manuál 4.jpg

manuál 5.jpg

manuál 6.jpg

Naposledy upravil KING TIGER dne 23 bře 2020, 10:27, celkově upraveno 1
http://www.ju-88.wz.cz




"Model nedělá modeláře, ale modelář dělá model"
Uživatelský avatar
KING TIGER
 
Příspěvky: 2916
Registrován: 16 črc 2004, 10:18
Bydliště: PRAHA 4
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Roden Type B Omnibus "Ole Bill"- pohled do krabičky

Příspěvekod KING TIGER » 22 bře 2020, 17:47

http://www.roden.eu
Rámečky:
rámeček 1.JPG

rámeček 2.JPG

rámeček 3.JPG

rámeček 4.JPG

rámeček 5.JPG

rámeček 6.JPG

rámeček 7.jpg


Za poskytnutý vzorek bych rád poděkoval výrobci firmě RODEN.
V případě zájmu mohu nafotit i jiné detaily tohoto modelu.
http://www.ju-88.wz.cz




"Model nedělá modeláře, ale modelář dělá model"
Uživatelský avatar
KING TIGER
 
Příspěvky: 2916
Registrován: 16 črc 2004, 10:18
Bydliště: PRAHA 4
  • ICQ
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 2 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY