Používám téměř výhradně akrylky TAMIYA. Přes řadu plusů jim nicméně schází odolnost při maskování páskou TAMIYA a absence autentických odstínů. Proto jsem se rozhodl otestovat barvy MR. Paint, na které je slyšet samou chválu.
Zakoupil jsem proto pár lahviček (White, RLM 02, RLM 66 a RedBrown) a začal testovat.
Stříkal jsem pistolí Badger Sotar 2020 (0,2mm), která mi slouží už dobrých 10 let. V případech, kdy jsem barvy Mr.Paint ředil, jsem použil Gunze MR. Color Thinner. Stříkal jsem na holý bílý plast (bez surfaceru). Použitý tlak neznám, protože si tlak vždy reguluji podle citu a okamžité potřeby regulátorem na rychlospojce k pistoli (nekoukám se na tlakoměr u kompresoru, kde mám stabilně nastavený tlak něco přes 1 bar).
Plošný nástřik je (jak lze často vidět v recenzích) naprosto ultimátní! Barvy není třeba vůbec ředit, stačí nalít do pistole a nanést několik lehkých vrstev. Povrch je naprosto hladký a pololesklý. Aplikace je naprosto "blbovzdorná". Dokonalý povrch s těmito barvami podle mne musí zvládnout i naprostý začátečník. Obrovskou výhodou je, že na takovýto povrch lze přímo aplikovat obtisky a washe (není nutno před tím lakovat a tak se lze vyhnout ztmavení aplikovaných barevných odstínů, které aplikace laku nutně přináší). Přiznám se, že tato vlastnost barev MR. Paint byl jeden z hlavních důvodů, proč jsem se je rozhodl otestovat. Také musím pochválit přilnavost barev - již po 5 min po nástřiku jsem na povrch přilepil Tamiya pásku a po cca 1 hod jsem ji odstanil a na povrchu nebyla ani nejmenší stopa po pásce! (žádní zesvětlení polepeného místa, jako je tomu u barev Tamiya).
Co se týká kryvosti, první vrstvy nástřiku jsou dostatečně transparentní na to, aby byl vidět preshading. Tady vidím hlavní směr práce s těmito barvami. Jsou ideální pro použití techniky preshadingu. Počtem vrstev pak lze regulovat prosvítání stínování a dosáhnout tak požadované variability povrchu.
Barvy jsou tedy rozhodně ideální (až snad na vyšší cenu) pro začátečníky a pro všechny, kteří jako způsob optického rozbití povrchu preferují techniku preshadingu.
Osobně však preshading nepoužívám a raději dávám přednost postshadingu, který umožňuje mnohem větší možnosti stínování a barevného tónování povrchu. Proto jsem byl zvědavý, jak si zde testované barvy povedou.
Vyzkoušel jsem tedy tvorbu kamuflážního rozhraní, malých skvrn i tenkých "hádků". Pro tyto účely jsem barvu musel ředit. Při dostatečném dalším naředění s nimi lze dosáhnout dosáhnout slušného jemného rozhraní. Žel však nikoli takového jako s barvami TAMIYA. Pokusím se to vysvětlit: Barvy MR. Paint jsou i při vysokém naředění silně kryvé (tedy silněji než TAMIYA barvy) a proto, i když vytvoří dostatečně jemné rozhraní, je to zároveň vykoupeno velmi značně sytým bezprostředním okolím, což v důsledku vede k tomu, že musíme v této sytosti nastříkat i celý zbytek skvrny či barevného pole, aby byl nástřik jednolitý. Barvy Mr. Paint lze naředit a přeředit hodně, ale sytost/kryvost se tím dle mé zkušenosti nijak výrazně nemění. Pokud dosáhneme stavu "špinavého ředidla" pak agresivní ředilo narušuje velmi snadno předchozí povrch.
Nepodařilo se mi tedy s barvami MR. Paint nastříkat "jemnou mlhu" jako to běžně dělám s barvami TAMIYA přeředěnými 96% ethanolem. S barvami TAMIYA tak lehce tónuji stíny barevných polí a vytvářím efekty zašpinění apod. Bez této vlastnosti si neumím představit aplikaci postshadingu, proto zde barvy MR. Paint nesplňují mé očekávání. Pro mne osobně je možnost postshadingu se silně přeředěnými barvami natolik zásadní, že i přes řadu velmi výrazných pozitiv, které barvy MR. Paint mají, zůstanu zřejmě i nadále u barev TAMIYA.
Při lokální aplikaci (jako opaku plošné aplikace) jsem si ještě všiml dalšího nežádoucího efektu, který je třeba zmínit, a tím je výrazně lesklý povrch (na rozdíl od saténového povrchu plošného nástřiku). Taková rozdílnost v lesku ztěžuje práci při postshadingu a vyžaduje na závěr sjednostit povrch vrstvou laku.
Uvítám zde jakékoli názory a zkušenosti. Nevyzkoušel jsem například originální ředidlo Mr. Paint ani Levelling (ale nečekám, že by to přineslo zásadní průlom ve změně vlastností barev při přeředění - ale mohu se mýlit). Je také možné, že pouze nejsem dostatečně šikovný nebo to s barvami tohoto typu prostě neumím... Rozhodně budu rád, pokud někdo najde způsob, jak s těmito barvami pracovat v přeředěném stavu...
Nakonec výčet kladů a záporů barev MR. Paint:
Klady:
- dokonale hladký saténový povrch při plošné aplikaci
- odpadá nutnost lakování před aplikací washe a obtisků
- dokonalá přilnavost k povrchu (i holému plastu)
- páska TAMIYA nezanechává na povrchu žádné stopy už 5 min po nástřiku
- jemný pigment, který umožní jemné rozhraní
- kryvost dodané konzistence barev v lahviče je "akorát" pro použití techniky preshadingu
- dostupnost mnoha autentických odstínů
Zápory:
- vysoká cena (150 Kč za lahvičku již naředěné barvy)
- silný zápach
- nelze pracovat s přeředěnou barvou a formou "jemné mlhy" tónovat a stínovat povrch technikou postshadingu
- lokální aplikace (flíčky, stíny apod.) působí vznik lesklého povrchu na rozdíl od plošného nástřiku, který je saténový (pololesklý)
DODATEK: po otestování MR. Paint orig,. ředidla s potěšením konstatuji, že barvy LZE přeředit a je možné s nimi aplikovat postshading - více v příspěvku níže na další stránce.
- Přílohy
Naposledy upravil Pavel Škoda dne 19 pro 2015, 12:22, celkově upraveno 3