Techdiver píše:tak po shlédnutí x-videí, přečtení fóra a pár knížek vidím "svůj" postup finishingu pro pozemní techniku takto. Dává to smysl? Nejvíc řeším v jakém okamžiku dávat finální lak. Tam jsem moc shodu ve zdrojích nenašel. Je jasné, že není nutné použít všech technik
• tmelení a broušení
• nástřik surfaceru
• preshading
• (nástřik chipping mediem) volitelně
• nástřik kamufláže
• rendering (lokální zesvětlení/ztmavení kamufláže případně nástřik základní patiny airbrush pistolí; rendering je lepší provádět na celé panely (nikoliv jen na středy panelů)
• (odření kamuflážní barvy v místech, kde došlo k nástřiku chipping media) volitelně
• nástřik lesklým lakem
• usazení obtisků, resp. jejich nástřik dle masek
• nástřik lesklým lakem pouze na obtisky
• filtry (jemné tónování povrchu a sjednocení povrchu olejovými barvami, resp. speciálními přípravky); provádí se hodně naředěnými barvami v poměru cca 5% barvy a 95% ředidla; nestírá se
• fading spočívající v rozmývání různobarevných teček olejových barev; slouží k imitaci působení povětrnostních vlivů na kamufláž
• wash (lokální a/nebo plošný) slouží ke zvýraznění detailů olejovými barvami, resp. speciálními přípravky; poměr cca 20% barvy a 80% ředidla; stírá se
• provozní opotřebení
o odřeniny kamuflážní barvy (= chipping)
o odřeniny na základovou barvu / na základní materiál (= chipping)
o zapuštění rzi do odřenin
o nanášení stékanců imitujících stékající nečistoty; dělají se nakapáním a roztíráním rozředěné barvy na boky modelu shora dolů nebo horizontálně po směru jízdy
o drybrush
• nástřik (polo)matným lakem (= finální lak)
• weathering (spočívající v kombinaci níže uvedených technik v pořadí dle potřeby včetně opakovaného použití některých nebo všech těchto technik)
o zabahnění (suché a následně mokré bláto)
o stříkání cákanců imitujících různé nečistoty a dodávajících strukturu modelu (technika airbrush s provozním tlakem nad 2 bary vs. stříkání štětcem)
o znázornění úniků provozních kapalin
o pigmenty (mokré a následně suché) a jejich fixace
To je pěkně sepsané ! Jen to chipping medium je moc brzy, jak Marder již podotkl.
Jen bych lakoval jen pod dekály a potom přes ně, ale závisí to taé na odolnosti piužitých barev a následné agresivitě ředidla pro efekty (třeba Odourless thinner od ak je na nezalakovaný model šetrný, le je třeba ho použít opravdu málo nebo téměř žádný t.j. štětec namočený v ředidle vytřený o kapsník téměř do sucha). Třeba takové rozmívání teček bych na nezalakovaný model nendělal .. ostatně to rozmývání je dost nekontrolovatelné a musí se to potom vymejvat ředidlem aby se ten efekt změkčil. Aspoň takovou mam zkušenost, ale třeba to dělám špatně.
Jen shrnu jiný postup jak je to také možné dělat, ten začátek je asi stejný nebo podobný u všech:
1 omytí v mdlové vodě,
2 po důkladném vyschnutí surf
3 zatmelené a přebroušení nedokonalostí, které odkryl surf
4 surf na přebroušená/ zatmelená místa
5.1 primer (barva dle kamufláže černá, bílá, červenohnědá naříklad pod tříbarevku např.)
5.2. možný preshading (pokud použiješ jednobarevné kamo a nechceš dělat chipping sprejem na vlasy)
6. Základní barva
7. sprej na vlasy ve dvou tenkých vrstvách
8. kamuflážní barva v tenké vrstvě + nástřik markingu skr masky
9. chipping kamuflážní barvy
10. volitelný při nepoužití šablon - lak celoplošně (satin + pod dekály pololesk), nebo asi lépe jen lak pod dekály
11. doplnění hippingu štětcem (například znázornění červenohnědé základovky a do toho tmavý kov). Pokud vynecháš krok se sprejem na vlasy, tak kompletní chipping zesvětlenou základní barvo + hnědou / šedou pro znázornění kovu pod barvou
12. nástřik podvozku zředěnou světlou prachovou barvou
13. následuje rozdělení si tanku na samostatné úseky, které budeš patinovat. Tam je už postup víceméně na tobě. Třeba si zvolím přední pravý blatník na tanku a pojedu následovně:
13.1 wash (barvu zvolím dle barev pigmentů, které použiju na podvozek), washem povrch nezalévám, ale defakto jen namaluju spáru, kterou pak plochým štětcem difuzně roztáhnu do plochy (lepší je ten wash opakovat v tenčích vrstvách než jedné silné)
13.2 zesvětlení kamuflážní barvy (mapping) olejovkou
13.3. ztmavení vnitřních hran olejovkou v odstínu kamufláže/ základní barvy (třeba na německou pozdní dunkelgelb použiju okr) + nastříkání drobných teček kamuflážní barvy na na základní (znázorňuje nechtěné kapky barvy při tvoření camo).
13.4. do odřenin nanesu světlou olejovku a tu difuzně roztáhnu
13.5 do stejné odřeniny nanesu jen bod tmavé olejovky a vytvořím stečeninu rzi/ špíny)
13.6 nanesu pigmenty a zafixuju je ředidlem x20a
13.7 pigmenty lze doplnit o odstíny olejovkami a vytvořit tak další různé efekty
Ty postupy tzv. weatheringu jdou různě prohazovat podle části modelu, kterou zrovna patinuješ. Řekl bych, že je to zábavnější než vždy jeden a ten samý postup dělat na celém modelu. Takhle vydíš výsledek na dané části hned a můžeš. Po tom zesvětlování a ztmamování částí panelu olejem je dobré ještě před stečeninami to ofouknout fénem na vlasy, aby to vyschlo, nebo to nechat vyschnout a případně si takto nastřelit vedlejší panel.
Vždycky použivej olejovky zbavené oleje tzn. nejlépe vymačkané na kartonovou destičku třeba hodinu až dvě předem podle množství oleje. A doporučuju používat co nejméně barvy při nanášení na model a také ředidla. Vždycky štětec otírat o ubrousek. Vím, že jsem se s tím také trápil a nikdy nevytvořil, co bych si představoval. Síla je v malém množství vytvoření prvotního efektu, který si můžeš dle potřeby zesílíš přidáním opět malého množství barvy.
Jinak ty kroky 1. - 12. uvedené nahoře jde samozřejěm obohatit, ale to závisí na tobě. Třeba když budeš chtít zesvětlovat poklopy štětcem ala Mig a dělat stínování pistolí, tak to asi použiješ ještě před dekály a chippingem.
Naposledy upravil Gromthar dne 10 říj 2018, 09:56, celkově upraveno 1