Stránka 1 z 1

Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 17:41
od yan.ko
UPOZORNĚNí
Použijte čisté/nekontaminované jehly! Nebezpečí úrazu, buďte opatrní a používejte ochranné pracovní pomůcky. Úlomek jehly zapíchnutý v oku není příjemný a ještě méně devíticentimetrová nesterilní jehla zapíchnutá v břiše.

Tak, varoval jsem vás a jdeme na stavbu.
Po delším čase jsem se opět vrátil ke svému "long runu" (http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=57&t=26540) a rozhodl se pro něco rychlého. Motory Quickboost jsou oproti stavebnicovým nebe a dudy, ale přesto si říkají o dovyšperkování.

1.jpg

Zdvihátka z jehly jsou jasnou volbou, ale co s kabeláži. Eduard nabízí ve svém setu pro B-17 pěkný lept kabelového rozvodu, s tím se mi ale špatně pracuje. Leptané kabely konečkem přilepené k válcům nedrží a když ano, ta je spolehlivě odloupnete pri drybrushování. Vymyslel jsem si tedy tuto odolnou samodomo variantu, ke které použijeme lékařské jehly průměru 0,42mm a měděný drátek průměru cca 0,15mm (z plochého IDE kabelu ze starého PC).

3.jpg

V prvním kroku je potřeba předvrtat všechny díry pro kabelové rozvody a zdvihátka. na provrtání míst pro kabelové rozvody ve válcích a v prostoru nad válcemi použijeme vrták o průměru 0,3mm (ten se mi bohužel po dvou motorech zlomil a na zbývajících dvou jsem tak musel použít 0,5mm - poučení: Nechej z vrtačky čouhat jen tak dlouhou část vrtáku, jaká je potřeba k provrtání materiálu).

4.jpg

Vahadla provrtáme v místě spojení se zdvihátky vrtákem 0,5mm, nebo alespoň na jejich čelní stranu uděláme zářez směrem do středu bloku (mnohé vrtání tak zpočátku určitě dopadne). Poznámka - zpočátku jsem díry vrtal ruční vrtačkou v obavě z prasknutí odlitku. Opak je pravdou. Vhodnější se jeví použít elektrickou mikrovrtačku - teplo produkované třením vrtáku o materiál při vyšších otáčkách způsobí změknutí odlitku, který je pak elastičtější a na tři až čtyři přítlaky se vám podaří bezpečně vahadla provrtat.

5.jpg

Na řadu přichází příprava zdvihátka. Z jehly ŠIKMÝM řezem odřízneme kousek jehly tak, aby při zasunutí do otvoru ve vahadlu a doražení k bloku vyčníval přes vahadlo cca o 1 - 1,5mm. V tomto konkrétním případě vychází délka zdvihátka na 6,5mm.
Poznámka: jehlu neřežte tak jak je vyobrazeno na ilustrační fotografii, řezaný kousek přidržujte druhou rukou, jinak vám spolehlivě odletí bůh ví kam.
Poznámka2: jehlu nestříhejte ani nelámejte, je potřeba aby si uchovala kruhový průřez.

6.jpg

Jednu stranu zdvihátka poté zabrousíme.

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 17:46
od yan.ko
Do sešikmené strany zdvihátka vsadíme drátek, který necháme čouhat cca 3 cm a zakápneme jej řídkým vteřinovým lepidlem.
8.jpg


Kabel se zdvihátkem vsuneme do otvoru ve vahadlu.
9.jpg


Jakmile projde vahadlem i zdvihátko, ohneme drátek vzhůru.
Pozor, je důležité, abychom neohnuli drátek přes vrchol jehly. V takovém případě bychom při dotlačení zdvihátka zcela jistě drátek přeřízli!
nakres.gif
nakres.gif (3.47 KiB) Zobrazeno 2298 krát

10.jpg


Pootočením zdvihátka určíme umístění kabelu (zda bude za zdvihátkem, před ním, nebo vedle něj) a zajistíme dotlačením zdvihátka do bloku motoru. K zatlačení zdvihátka do bloku motoru používám hrot sevřené pinzety. Je potřeba dávat pozor, aby pinzeta neujela ze zdvihátka a neulomila část vahadla. Po dotlačení zakápneme zdvihátko ve vahadlu vteřinovým lepidlem.
11.jpg


Druhý konec kabelu provlíkneme připraveným kýženým otvorem.
12.jpg

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 17:48
od yan.ko
Drátek vytvarujeme podle potřeby, zezadu zakápneme vteřinovým lepidlem a zbytek drátku odštípneme.
13.jpg


Vše zopakujeme ještě 17x, doplníme centrální svazek a máme hotovo.
14.jpg


Rozdíl více než patrný.
konec.jpg

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 17:50
od yan.ko
Původně jsem mel k tomu stavebnímu postupu dvouhodinový komentář (psal jsem ho asi dvě hodiny), který jsem si jedním ukliknutím smazal :? :? Jakmile opět nabudu sil, tak ho tam dodám ...

UPDATE: Okomentovano ...

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 19:49
od pooky
No mne by sa skor ten komentar miestami hodil.......len okomentovat jednou vetou fotky.

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 16 bře 2009, 19:57
od Miško
Ty zdvihátka jsou z jehly? a sv. kabel pod ním zavlečenej do bloku?

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 15:00
od yan.ko
Jj, zdvihatka jsou z jehly. Dratek neni provleceny blokem, jen castecne zarazen spolecne se zdvihatkem. Doplnil jsem komentare, snad to z nich bude patrnejsi ...

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 15:05
od Jakub Vilingr
Paráda, teď to je parádně srozumitelný =D> =D> =D> Výbornej postup i nápad.

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 17 bře 2009, 19:14
od Novota
Úprava motoru je až na konci, ale myslím že celé to video stojí za to...http://www.youtube.com/watch?v=UkfySvGf ... re=related

Re: Drátkování motoru

PříspěvekNapsal: 23 bře 2009, 12:56
od George9
yan.ko díky, dobrej nápad, srozumitelně a názorně vysvětlený. Něco podobnýho už jsem dlouho hledal ;-I