Stránka 1 z 7

Ako na cire diely?

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 13:44
od Feki
Svojou extra sikovnostou sa mi podarilo znicit si bocne okienka na UH-1 (Italeri, 1/72). Povodne diely mam, len su z vnutra poliate od riedidla. Najradsej by som si vyrobil nove z folie, lenze ako na to? Predpokladam ze dolezita bude folia - aku mam pouzit (z coho - folia do meotaru...), dalej ju zrejme treba nejako nahriat (tiez neviem cim - fen?) a prilozit na kopyto - povodny diel. Hovorim spravne? Dakujem za rady.

PS, este je tu moznost kupit si novy model, ale najprv chcem skusit toto :D.

Re: Ako na cire diely?

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 13:54
od Martin Glogar
Feki píše:Svojou extra sikovnostou sa mi podarilo znicit si bocne okienka na UH-1 (Italeri, 1/72). Povodne diely mam, len su z vnutra poliate od riedidla. Najradsej by som si vyrobil nove z folie, lenze ako na to? Predpokladam ze dolezita bude folia - aku mam pouzit (z coho - folia do meotaru...), dalej ju zrejme treba nejako nahriat (tiez neviem cim - fen?) a prilozit na kopyto - povodny diel. Hovorim spravne? Dakujem za rady.

PS, este je tu moznost kupit si novy model, ale najprv chcem skusit toto :D.


určitě ti někdo poradí líp, já to vlastně nikdy nedělal a jsem rád, že jsem to nemusel podstoupit, ale...
1/ folii do meotaru bych teda nepoužíval, je měkká, chce to něco tvrdšího, když si např. koupíš detail set od Airesu v blisteru, ¨tak ta průhledná folie shora, to je ono...taky když koupíš nějakou malou elektroniku, discmana, MP3 přehrávač, taky bývaj zabalený v té folii...další mě zrovna nenapadá, ale je toho určitě hodně
2/ no fénem nevím teda, mělo by to být asi nahřáto víc, ale ať se nezačoudí...myslím, že by to mělo jít nad rozehřátou plotnou elektrického sporáku...ale s tímhle bacha, ať to nezničíš, a na konci vypnout :grin:

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 14:35
od Feki
OK, pokial viem tak na krabici od citacky Memory kariet mam takuto foliu, asi to zajtra skusim s tym sporakom (musim sa dusevne pripravit :grin:).
Dakujem

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 17:09
od Ištván
Známy používa taký ten priesvitný plast, ktorým býva vyplnený golier na košeliach v origo balení. Takže popri modelárčine sa môže človek aj fajne obliecť :)

"a prilozit na kopyto - povodny diel" - kopyto si treba vyrobiť zvlášť,nie? Origo kabínka by sa teplom zdeformovala (predpokladám, zatial som to nerobil).

Re: Ako na cire diely?

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 18:21
od Milan Holzapfel
Feki píše:Svojou extra sikovnostou sa mi podarilo znicit si bocne okienka na UH-1 (Italeri, 1/72). Povodne diely mam, len su z vnutra poliate od riedidla. Najradsej by som si vyrobil nove z folie, lenze ako na to? Predpokladam ze dolezita bude folia - aku mam pouzit (z coho - folia do meotaru...), dalej ju zrejme treba nejako nahriat (tiez neviem cim - fen?) a prilozit na kopyto - povodny diel. Hovorim spravne? Dakujem za rady.

PS, este je tu moznost kupit si novy model, ale najprv chcem skusit toto :D.

O které okénka jde? Ty na dveřích kabiny nebo na posuvných vratech přepravního prostoru? Já bych nejdříve zkusil ty polité díly zbrousit a vyleštit. Pokud to nějakého důvodu nejde použil bych třeba kus průhledného plastu z obalu na CD vybrousil obrys okénka, nalepil do dveří tak aby mírně vystupovalo nad povrch. Zabrousil do roviny s povrchem a jemnými smirky postupně dobrušoval a leštil.
Pokud chceš lisovat z acetátové folie vem původní díl. Zezadu na něj vteřiňákem nalep kolík na držení (třeba kus licího rámečku). Při lisování kabin vyplním prostor kolem kolíku plastelínou kvůli odvodu tepla a deformaci původního dílu. Folie se používá, jak už někdo psal, na obaly (elektronika, Aires, kosmetika apod.). Do silnějšího kartonu vyříznu otvor ve tvaru půdorysu kabiny (nebo tvar okna) větší cca o 2-3 mm. Folie musí mít patřičný přesah přes otvor tak aby se dala přichytit dřevěnými kolíčky na prádlo. Nahřívám nad elektrickou plotýnkou (může být i hořák plyn. sporáku přikrytý litinovou plotýnkou) tak, že zahřívám jen folii v otvoru (folie je na horní straně kartonu). Až se začne jakoby pokládat a propadat (dělají-li se bublinky je pozdě) do otvoru, rychle odtáhnu tuto sestavu od zdroje tepla a vrazím tam kopyto. Aby se mi karton v ruce neohýbal opírám ho třeba o hrnek na čaj. Protlačuji jakoby dovnitř hrnku. Chce to cvik ale jde to. Dobré je mít na ruce, kterou držíš karton třeba pracovní nebo "kuchyňskou" rukavici proti popálení.
Ten otvor v kartonu nemusí být úplně tvarově přesný. Uděláš li ho příliš "těsný" bude se ti do něj blbě trefovat a folie se může o hrany trhat nebo mléčně zkalit. Chce to zkoušet a zkoušet. Na jednu dobrou kabinu připadají asi tak 4 -6 pokažených.

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 20:27
od Bubak
Ja som to takto skusal,ale potom bola ta folia velmi tenucka,ze ked sa jej dotknem tak sa mi kusok vtlaci dovnutra....dalo by sa to aj z folie z CMK?

PříspěvekNapsal: 01 pro 2007, 20:28
od Milan Holzapfel
další pokračování

Výlisek je použit na modelu viz.: http://www.modelforum.cz/viewtop ... ire&t=7338
to Bubak: folie ze které je tahle kabinka je asi 0,2 nebo 0,3mm a mám ji pár metrů už hodnou řádku let (z minulého století :D) ten obal na fotce má fólii tužší a silnější. Na malé kabinky je to v pohodě, nesmíš ji příliš vytáhnout od roviny podložky stačí 2-4mm. Musíš taky správně odhadnout velikost toho otvoru aby hmota mohla protéct dál a taky správně odhadnout teplotu. Víš co jsem jich potrhal a zničil než to za něco stálo? :lol:

Jinak se omlouvám za kvalitu fotek. Je to foceno velmi narychlo :oops:

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 08:48
od ondrej
Super postup, díky. Já to dělám podobně, ale přichycuji i shora papírem (i když je to asi zbytečné). Nicméně ten nápad s vyplněním plastelínou je supr, protože se mi už podařilo některé kabinky zdeformovat a vyrábět kopyta se mi často nechce. Proto také používám slabší folie, jako od orchidejí, z límečků a tak. Na placaté okýnka je ale lepší nějaká kupovaná. Já mám doma dva druhy od Pavla models, a to asi 0,5mm a něco pod milimetr. Jsou fantasticky čiré, při opracování nepraskají a taky se dobře brousí. Tyto výrobky se dají sehnat na každé soutěži i na netu, ale je to trochu dražší. Na vyahování teplem jsem je ale nepoužil, protože hrubší materiál absorbuje více tepla a potom původní kabinku-kopyto deformuje. Hned dneska vyzkouším, zda ta plastelína pomůže.

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 09:34
od Feki
Super, dakujem. Ono som tam toho pokazil viac :D , ide mi ale hlavne o okienka na dverach nakladoveho priestoru, na jednej strane bolo mierne poskodene aj to na dverach kokpitu, to som zasklil Herkulesom (keby ste niekto chceli napisem postup), ako dopadlo vidite na fotke. Este uvidim ci to takto necham, nie je to uplne priehladne...

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 10:01
od Milan Holzapfel
Docela se to povedlo. Herkules má tu nevýhodu, že ve větší vrstvě má tohle mléčné zabervení. Nezkoušel jsi třeba Clearfix od Humbrolu?
To okénko na posuvných dveřích bych udělal buď tak, že bych zevnitř odfrézoval nebo odškrabal plošku-drážku a vlepil vteřiňákem kus folie. Nebo bych podle starého okénka vybrousil z CD obalu okénko, perfektně vyleštil z líce, vlepil a z rubu zabrousil a vyleštil.

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 10:07
od Feki
Milan Holzapfel píše:Docela se to povedlo. Herkules má tu nevýhodu, že ve větší vrstvě má tohle mléčné zabervení. Nezkoušel jsi třeba Clearfix od Humbrolu?
To okénko na posuvných dveřích bych udělal buď tak, že bych zevnitř odfrézoval nebo odškrabal plošku-drážku a vlepil vteřiňákem kus folie. Nebo bych podle starého okénka vybrousil z CD obalu okénko, perfektně vyleštil z líce, vlepil a z rubu zabrousil a vyleštil.
Dakujem, asi to predsa skusim s tym CD obalom, presvedcil si ma :-D

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 10:11
od bitaxe
Používám obdobný postup, jen místo plastelíny (ta se mi neosvědcila, protože pokud lisuju víc kusů - vyberu si z nich ten nej - tak se rozpouští a umatlá fólii) používám sádru kterou kabinku vyplním (vyliju) a do ní zapíchnu špejle, za ty pak kabinku upevním a přes ni přetáhnu ten papír s fólií (prostě mne nenapadl ten trik s hrnkem :-) ) Výhoda sádry je že se dá použít i půjčená kabinka a nehrozí její poškození (to u měkčí plasteliny trochu hrozí pokud není kabinka vzadu uzavřena)
Pokud jde o fólii je lepší silnější, je třeba si uvědomit že celá kabina je vytažena jen z plochy v otvoru, takže slabší fólie se stane tenkou jak papír a další problém je, že tenší méně drží teplo (má menší akumulaci) Používám staré kabinky které kdysi Modela dělala na větroně (ideální materiál). Nahřátí je snad nejdůležitější, pokud se na fólii dívám vidím kdy začíná měnit "konzistenci" (tedy změkne) je to na ní vidět, jen to chce natrénovat :-)

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 10:23
od Milan Holzapfel
Sádru používám někdy taky, ale na větší kusy (kdysi třeba Si204 ve dvou dílech - kde je mu konec :lol: ). Na malé kabinky mě stačí ta plastelina. Je to rychlejší. Určitě se dají použít i jiné materilály např. pryskyřice, ale tam už je to krok nevratný a původní kabinka může sloužit opravdu už jen jako kopyto.

PříspěvekNapsal: 02 pro 2007, 21:27
od martin valica
pekny vecer prajem :D
mal by som otazku na skusenejsich... aka najvacsia kabina sa da takto urobit? rad by som si spravil prednu "kopulu" na mitchela v 72... je to vobec zrealizovatelne???
dakujem za odpovede :D

PříspěvekNapsal: 03 pro 2007, 09:22
od Milan Holzapfel
Určitě to jde jen nevím jakou máš stavebnici. Já mám doma pouze Italeri a Hasegawu neznám. Italerka má čumák v celku takže je potřeba ho rozříznout. Vlastně na tři části předek (kopule), horní část trupu a spodní část trupu (tu nelisujeme, zůstane neprůhledná). Je tedy třeba zvlášť lisovat přední kopulovitou část a zvlášť zadní část, kterou musíš zepředu a zezadu uzavřít destičkou (viz. příspěvky výše). Já takhle lisoval štítek na Miga 15 1:32, kabinu na Síbla od KP (ta se právě musela řezat), kabinu a střeleckou věž na Amiota 143 aj.