Jak na soustruh aneb nýtovací kolečka a jiná zábava na doma
Napsal: 26 črc 2023, 09:34
Zdravím vespolek.
Jelikož mám v dílně malý soustruh, podělím se o nějaké postupy, které používám k ulehčení si života. Nejde o nic světoborného, ale třeba se někomu budou hodit.
Takže dnes nýtovací kolečka:
První na řadě je rozvaha, jaké kolečko chceme. Já zvolil pro demonstraci průměr 9mm a rozteč do 0.5mm.
Vypočteme obvod: πD 3.14159 x 9=28,27431 obvod vydělíme roztečí: 28,27431:0.5=56,54862 což je teoretický počet zubů. Bohužel vše za desetinnou čárkou je nepoužitelné, tak jsem si počet upravil na 60 zubů a rozteč bude cca. 0.47mm.
Teď to budeme muset nějak rozdělit na soustruhu. Pokud máte doma i dělící kotouče, není co řešit, já osobně jsem si vytiskl na 3d tiskárně takovou jednoduchou děličku teprve včera. Předtím jsem používal jednoduchý systém o kterém bude řeč nyní.
Mám univerzálku o půměru 100mm obvod je teda 314,159. Vyříznul jsem si takto dlouhý papírový pásek, široký 15mm, rozdělil ho na 60 dílků a oboustrannou páskou nalepil po obvodu hlavy. Jednodušší je namalovat to v nějakém kreslícím programu, vytisknout i s čárkami dělení a vyříznout. Jako značka mi slouží ohnutý hliníkový plíšek, přichycený k tělu vřetene magnety. Na druhém obrázku je vidět princip v reálu, jen pásek je dělený jen na dva úhly.
Upneme kousek materiálu (použil jsem mosaz) stočíme na požadovaný průměr a nabarvíme černou lihovou fixou.
Připravíme si obrážecí nůž. Jedná se vlastně o V nůž, který bude vyškrabávat jednotlivé drážky kolečka. Na rozdíl od klasického nože je otočen o 90° a břitem směřuje do materiálu.
Nastavíme výškově spičku na střed, odjedeme na obvod a špičkou se dotkneme osoustruženého průměru.
Na noniusu příčného suportu nastavíme nulu.
Vyjedeme z materiálu vpravo, na noniusu příčného suportu si nastavíme 0,15mm, na "děličce" si zarovnáme plechovou šipku s první čárkou na papírku a vjedeme svižně do materiálu.
A máme první drážku.
Vyjedeme doprava ven z mateiálu.
Pootočíme univerzálu na další čárku na papírku a opakujeme postup dokud takto nenadrážkujeme celý obvod.
Je důležité vjet do materiálu svižně, aby nůž nedrhl a neposkakoval, ale zase né moc, aby se po nárazu do osazení na konci soustružené plochy neposunul nebo dokonce nezlomil.
Zajištění hlavy v požadované poloze jsem moc neřešil, soustruh díky převodům má na vřeteni sám nějaký odpor a tak stačilo jen přidržet rukou. Důležité je také, aby byl nůž dostatečně a rovně podbroušený. Pokud není, může mít tendenci dělat drážku mírně spirálovou.
Pokud máme hotové první drážkování, kouknem na výrobek a je-li vidět černé vrcholky zubů, přidáme na příčném suportu třeba 0,06mm a znovu projedeme všechny drážky. Případně můžeme i znovu zubatici namatlat fixem.
Cíl je prohlubovat drážky tak dlouho, až černý hřbet zmizí. Já jsem jel záběry 0.15,0.1 a na poslední šponku 0,05 na začištění. Větší šponu než 0,15mm nedoporučuji.
Pokud je vše jak má, navrtáme středící důlek pro vrtání, a vyvrtáme díru na šroub. V mém případě 3mm.
Po navrtání upíchneme jednotlivá kolečka. Upichovák musí být ostrý a podbroušený, aby šel do materiálu jen břitem.
Začistíme díru, upneme do soustruhu šroubem a srazíme hranu. Upnuté to je do kousku kulatiny s vnitřním závitem.
Pak už jen upnout do držáku a vyprubovat na plastové destičce. Napočítal jsem 11 nýtů (10 mezer), změřil a vydělil 10ti. I s nějakou chybou mi to vyšlo 0.45-0,47.
Nýty to dělá pěkné, možná jsem moh jít ještě trochu více do hloubky aby byly vrcholky ostřejší. Budu dělat další rozteče tak si na to dám víc bacha.
Vypadá to celé pracně, ale je to jednoduché a když to člověk dostane do ruky, tak to i odsejpá.
Mám zatím tyto rozměry:
Zuby u 1mm vypadají malinko nestejnoměrně, ale je to jen malinko otřep od zápichu. Po přeleštění a sražení hran je to OK. Ostatně, vždycky to zkouším na plastu, jak vypadá samotná řada, a tam je to v poho.
Tři kolečka 0.45 mi trvaly 45 minut.
Touhle metodou jsem dělal například i šroubky a matice M1. Jako nástrčný klíč jsem použil vhodně zvolenou a zbroušenou hlavu standartního šroubu, podle které jsem vyrobil hlavu.
Edit 27.7.2023: Dnes jsem si změřil nýty na trumpetím lightningu 1/32 a rozteč mi vyšla 1.2mm. Tak jsem si dodělal ještě tuto rozteč. Tentokrát z oceli. Ještě to musím pobrousit a poleštit.
Jelikož se při upichování pořád mažou kraje zubů takovým lehkým grótem, bude asi lepší upíchnout jen do hloubky zubů, nasadit obrážecí nůž a projet jím drážky naprázdno. Teprve pak doupíchnout.
Dotiskl jsem si i rukojeť.
Jelikož mám v dílně malý soustruh, podělím se o nějaké postupy, které používám k ulehčení si života. Nejde o nic světoborného, ale třeba se někomu budou hodit.
Takže dnes nýtovací kolečka:
První na řadě je rozvaha, jaké kolečko chceme. Já zvolil pro demonstraci průměr 9mm a rozteč do 0.5mm.
Vypočteme obvod: πD 3.14159 x 9=28,27431 obvod vydělíme roztečí: 28,27431:0.5=56,54862 což je teoretický počet zubů. Bohužel vše za desetinnou čárkou je nepoužitelné, tak jsem si počet upravil na 60 zubů a rozteč bude cca. 0.47mm.
Teď to budeme muset nějak rozdělit na soustruhu. Pokud máte doma i dělící kotouče, není co řešit, já osobně jsem si vytiskl na 3d tiskárně takovou jednoduchou děličku teprve včera. Předtím jsem používal jednoduchý systém o kterém bude řeč nyní.
Mám univerzálku o půměru 100mm obvod je teda 314,159. Vyříznul jsem si takto dlouhý papírový pásek, široký 15mm, rozdělil ho na 60 dílků a oboustrannou páskou nalepil po obvodu hlavy. Jednodušší je namalovat to v nějakém kreslícím programu, vytisknout i s čárkami dělení a vyříznout. Jako značka mi slouží ohnutý hliníkový plíšek, přichycený k tělu vřetene magnety. Na druhém obrázku je vidět princip v reálu, jen pásek je dělený jen na dva úhly.
Upneme kousek materiálu (použil jsem mosaz) stočíme na požadovaný průměr a nabarvíme černou lihovou fixou.
Připravíme si obrážecí nůž. Jedná se vlastně o V nůž, který bude vyškrabávat jednotlivé drážky kolečka. Na rozdíl od klasického nože je otočen o 90° a břitem směřuje do materiálu.
Nastavíme výškově spičku na střed, odjedeme na obvod a špičkou se dotkneme osoustruženého průměru.
Na noniusu příčného suportu nastavíme nulu.
Vyjedeme z materiálu vpravo, na noniusu příčného suportu si nastavíme 0,15mm, na "děličce" si zarovnáme plechovou šipku s první čárkou na papírku a vjedeme svižně do materiálu.
A máme první drážku.
Vyjedeme doprava ven z mateiálu.
Pootočíme univerzálu na další čárku na papírku a opakujeme postup dokud takto nenadrážkujeme celý obvod.
Je důležité vjet do materiálu svižně, aby nůž nedrhl a neposkakoval, ale zase né moc, aby se po nárazu do osazení na konci soustružené plochy neposunul nebo dokonce nezlomil.
Zajištění hlavy v požadované poloze jsem moc neřešil, soustruh díky převodům má na vřeteni sám nějaký odpor a tak stačilo jen přidržet rukou. Důležité je také, aby byl nůž dostatečně a rovně podbroušený. Pokud není, může mít tendenci dělat drážku mírně spirálovou.
Pokud máme hotové první drážkování, kouknem na výrobek a je-li vidět černé vrcholky zubů, přidáme na příčném suportu třeba 0,06mm a znovu projedeme všechny drážky. Případně můžeme i znovu zubatici namatlat fixem.
Cíl je prohlubovat drážky tak dlouho, až černý hřbet zmizí. Já jsem jel záběry 0.15,0.1 a na poslední šponku 0,05 na začištění. Větší šponu než 0,15mm nedoporučuji.
Pokud je vše jak má, navrtáme středící důlek pro vrtání, a vyvrtáme díru na šroub. V mém případě 3mm.
Po navrtání upíchneme jednotlivá kolečka. Upichovák musí být ostrý a podbroušený, aby šel do materiálu jen břitem.
Začistíme díru, upneme do soustruhu šroubem a srazíme hranu. Upnuté to je do kousku kulatiny s vnitřním závitem.
Pak už jen upnout do držáku a vyprubovat na plastové destičce. Napočítal jsem 11 nýtů (10 mezer), změřil a vydělil 10ti. I s nějakou chybou mi to vyšlo 0.45-0,47.
Nýty to dělá pěkné, možná jsem moh jít ještě trochu více do hloubky aby byly vrcholky ostřejší. Budu dělat další rozteče tak si na to dám víc bacha.
Vypadá to celé pracně, ale je to jednoduché a když to člověk dostane do ruky, tak to i odsejpá.
Mám zatím tyto rozměry:
Zuby u 1mm vypadají malinko nestejnoměrně, ale je to jen malinko otřep od zápichu. Po přeleštění a sražení hran je to OK. Ostatně, vždycky to zkouším na plastu, jak vypadá samotná řada, a tam je to v poho.
Tři kolečka 0.45 mi trvaly 45 minut.
Touhle metodou jsem dělal například i šroubky a matice M1. Jako nástrčný klíč jsem použil vhodně zvolenou a zbroušenou hlavu standartního šroubu, podle které jsem vyrobil hlavu.
Edit 27.7.2023: Dnes jsem si změřil nýty na trumpetím lightningu 1/32 a rozteč mi vyšla 1.2mm. Tak jsem si dodělal ještě tuto rozteč. Tentokrát z oceli. Ještě to musím pobrousit a poleštit.
Jelikož se při upichování pořád mažou kraje zubů takovým lehkým grótem, bude asi lepší upíchnout jen do hloubky zubů, nasadit obrážecí nůž a projet jím drážky naprázdno. Teprve pak doupíchnout.
Dotiskl jsem si i rukojeť.