Jen upozorním na jednu nectnost kterou je křehkost. Na ruční vrtání ty nejmenší moc nejsou, lehce zavrtíte a lup je po něm, v CNC celkem ano, pro ruční práci zlaté staré naše. Desetinové rozměry ( ty nejmenší zhruba do 0,6) při chvilkové nepozornosti (??) okamžitě praskají což je všeobecně známo, prodávají se již hoooodně dlouho.
Pokud s nim nekdo misto rovneho vrtani kvedla zleva doprava nebo ho pouziva jako paku, to by nevydrzely i vrtacky jinych vyrobcu. Pri tloustkach 0,2-0,6 to ani jinak dopadnout nemuze. Mne se taky jeden ulomil, ale mam dve sady a pouzivam je nekolik let. Upinam je i do rucni brusky z Lidlu, jako je tato, na vrtani vetsiho poctu otvoru (brzdove kotouce u modelu motorek) funguji skvele https://www.lidl.cz/p/parkside-aku-jemn ... p100371252 Jesli mi na nich neco trochu vadi, tak ze jsou velice ostre. Do plastu zajedou jako spise jako zavitnik, hlavne ty vetsi prumery nad 1 mm
peteru píše:to by nevydrzely i vrtacky jinych vyrobcu
Zde se pletete, na rozdíl od starších, které bez problému vydrží ruční vrtání , tyhle jsou skutečně velmi křehké na což si je potřeba dát pozor. Je to dáno jejich výrobou, z čeho jsou vyrobeny a tím na co jsou určeny ! Jedná se o vrtáky z monolitního karbidu, což samo o sobě říká že budou tvrdé, ale křehké , je to obyčejně vlastnost materiálu, který je pevný v tlaku,netupí se tolik , ovšem nesnese ohyb. Staré mikro vrtáky se širším dříkem jsou vrtáky typu HSS což značí rychlořeznou ocel ,........a v tom je hlavní rozdíl. V rámci určitých mantinelů je ,a bude "rychložezka" vždy pružnější než monolitní karbid. Neříkám že to při šikovnosti nejde, ovšem není otázka zda jej zlomíte, jen kdy ty nejmenší zlomíte Oni ani nejsou určeny pro ruční vrtání ,vzít do ruky ruční vrtačky - kleštiny, či prstů a protočit (myšleny ty nejmenší), ten plastový kroužek na nich slouží jako doraz při výměně nástrojů na strojích. Mj . o tom že jsou určeny hlavně pro strojní vrtání ,řekněme hobby cnc, svědčí i strmé stoupání šroubovice, proto se "zakousávají" .
Oba mé příspěvky jsou o tom upozornit na určitou záludnost, a prodloužit životnost těch nejmenších. Na trhu jsou hoooodně dlouho , vyzkoušejte , nestojí moc, dělají se v sadách od 0,1 - XY
PS.: U 0,1-0,5 (zhruba) se stejně časem člověk vrátí ke staré odolnější klasice (viz popis), dělá se s ní mnohem příjemněji .
Naposledy upravil Jarda Matt dne 12 pro 2024, 15:56, celkově upraveno 1
Vrtáky mají oproti klasickým pozvolnější stoupání šroubovice , ve které se tudíž špona snáze ucpe .To zapřičiní v hlubších dírách větší tření a odpor a 0,3mm k zlomení mnoho nepotřebuje .Strmá šroubovice odvádí špony plynuleji . Za 0,3 mám náhradu - klasický vrták v mojí kleštině - alespoň je budu moci měnit .A ty ostatní by snad při troše opatrnosti vydržet mohly .
Naprosto souhlasím s Jardou Mattem. Nedávno jsem zakoupil sady vrtáku od Anyzu 0,2 a 0,3. Jen na zkoušku, stejný problém, křehkost. Doporučuji zakoupit vrtáky od Tamiya, mám jak 0,2 i 0,3 jsou z HSS tudíž pruží a neprasknou. Mají jen kratší délku drážky (šroubovice). Cena je sice taková jaká je, ale opravdu vydží. Nemá smysl pořizovat tak levné sady, jako má, ale né pod průměr 0,4. Zde odkaz na kvalitní HSSka https://www.falti.cz/hss-mirkovrtaky-do ... ou-stopkou Nebo zde https://www.cncshop.cz/sady-vybrusovany ... ro728.html Prostě doporučuji hledat v CNC shopech a jen HSS
jen doplňuji mnou užívanou techniku vrtání s vrtáky 0,2 mm při nýtování. Jako někteří magoři i já při nýtování užívám při nýtování na holý plast postup: nýtovadlo- jehla- vrtání. V 1/48 pro vrtání užívám vrtáky 0,2 obdobné konstrukce a koezistence jako zde zmíněné kousky z LIDLU. Jako největší problém se ukázalo jak tyto vrtáky upnout a do čeho. Samozřejmě na pár dírek to vezmu do ruky , ty stopky vrtáků jsou i na to dělané, ale pokud potřebujete převrtat nýtování na celém modelu je jakákoliv ruční práce skutečný opruz, navíc s velkým rizikem zalomení vrtáku. Volba padla na bateriový mikrošroubovák od Xiaomi, který místo standardního sklíčidla má šestihran s magnetem. Stopka vrtáku pak do toho šestihranu bezproblému zapadne a to s relatiovně velkou vůlí, kteráž to pak se ukáže jako velké plus (až budete vrtat pochopíte). Magnet pak zajistí přenos otáček na vrták a s ohledem na velmi malé otáčky šroubováku a minimální sílu, kterou potřebujete působit na vrták jde práce, po nalezení nějakého optimálního úchytu nástroje a jeho polohování vůči vrtanému dílu, velmi rychle kupředu, bez ztráty citu v rukou a zničení vrtáku. Pokud to chcete odzkoušet neberte na zřetel, žo to při běhu na volno "háže", při samotném vrtání, kdy špička vrtáku je nasazena do předpřipraveného vpichu je vrtání zcela bezproblémové.
12V motorek 600RPM max. Napájím trafem, zapínám a řídím PVM stmívačem. Otáčky jdou regulovat 0-600. I při minimálních otáčkách to má sílu a otáčky díky převodu nekolísají. Hřídelka i ložisko je z ohebné hřídele parkside, zkrácená a upevněná červem. Před ložiskem je v hřídeli dírka 2mm na zasunutí kulatinky pro kontra při utahování hlavičky. Jde také použít hotové řešení sklíčidla z hřídelkou.
Zatím vyvrtáno 19 000 děr do javoru a plastu hloubky 4mm a převody i motor v poho.