Stránka 1 z 1

Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 11 črc 2010, 23:43
od Kpt.KL
Část 1.

Úvod
Monumentální, bohatě vyzdobený Sovereign of the Seas (dále jen SoS), prestižní loď krále Karla I., dodnes láká ke stavbě modelu modeláře na celém světě. Současný modelář má několik možností, především jednoduchou plastikovou stavebnici firmy Airfix, nebo složitější dřevěnou, nehorázně předraženou od firmy Sergal/Mantua. Ta druhá je, bohužel, neuvěřitelnou ukázkou diletantismu a ignorantství, kdy výsledkem několika set hodin práce je nerealistický model jakési pseudolodi. Další možností je vlastní stavba dřevěného či papírového modelu, scratch-build, bohužel modeláři často dělaná podle mizerných plánů firmy Sergal/Mantua, s podobným výsledkem – nerealistická loď, kdy jediným rozdílem proti stavebnici jsou mnohem nižší finanční náklady.

Kromě plánů Sergalu/Mantuy jsou na trhu jsou také plány italské firmy Amati, která navíc prodává vlajky a doplňky ke stavbě modelu v měřítku 1:64. Model postavený podle plánů Amati vypadá lépe, než model Sergalu/Mantuy, ale ani ten není realistický – vychází totiž z nepřesných plánů z britského Národního námořního muzea v Grreenwich (dále NMM) a Seppingsova modelu rovněž z NMM (a převzatých také Finchamem). Ačkoli model podle plánů Amati má záď upravenou podle Lelyho obrazu SoS (s reliéfem bohyně Vítězství atd., nikoli s pozdějším královským erbem z doby restaurace) a korektní kloun, snad i s korektně umístěným čelenem vpravo od osy lodi, Amati převzala chybné uspořádání otevřených palub podle Seppingsova modelu. Plány od Amati jsem však neměl možnost vidět a proto se k jejich kvalitě nemohu vyjádřit podrobněji. Nicméně i z toho mála dostupných informací je patrné, že na rozdíl od Sergalu/Mantuy provedla Amati lepší historickou rešerši. Pokud bych chtěl stavět model SoS, volil bych raději modifikaci podle plánů Amati.

SoS - model podle planu Amati.jpg

Model Sovereign of the Seas podle plánů firmy Amati

Plány SoS od Amati za cca 400 Kč
http://www.amatimodel.com/en/models/naval/construction-plans/sovereign-of-the-seas
Sada vlajek (5700/13 – Sovereign)
http://www.amatimodel.com/en/accessories/flags/flags
Sada odlitků výzdoby lodi
http://www.amatimodel.com/en/tools/series-metal-accessories/sovereign-accessories-set


Přestože historicky přesné plány lodi neexistují – její model, zhotovený loďařem Phineasem Pettem, ani původní plány, se nedochovaly – jsou k dispozici podklady, podle kterých lze postavit poměrně hodnověrný model lodi, jak mohla přibližně vypadat. K tomu stačí respektovat dostupná fakta o SoS a dobové technické informace o stavbě lodí, jejich výstroji, výzbroji a takeláži. Samozřejmostí je rozumný přístup, ve světě preferovaný řadu let: zjednodušovat ano, ale nedělat nesmysly. Na rozdíl od leteckých, železničních a automobilových modelářů, kde je snaha o co nejvěrnější podobu modelu samozřejmostí, je v lodním modelářství naopak všeobecně rozšířený nerealistický přístup a za „přesné“ modely jsou často vydávány naprosté paskvily, nemající se skutečnými loděmi prakticky nic společného.

Naprostá většina modelů SoS představuje nerealistickou loď, včetně modifikací, které vycházejí z plánů Sergalu/Mantuy, byť mnohé z nich jsou ukázkou nádherné řezbářské a řemeslnické práce. Je věcí každého modeláře, zda mu ke spokojenosti stačí pseudohistorická dekorace do obývacího pokoje podle Sergalu/Mantuy; jakési alegorie, co jako loď vypadá, byť na pohled „krásné“, podle rozšířeného názoru „on tomu stejně nikdo nerozumí“, nebo chce v rámci možností docílit historicky věrnější podoby lodi – mnohé nerealistické věci lze totiž poměrně snadno napravit, podklady k tomu existují. Některé realistické části lze dokonce vytvořit snadněji, než paskvily podle plánů Sergalu/Mantuy, např. děla a jejich lafety nebo ráhna (ta měla ve skutečnosti kulatý průřez, nikoli osmihranný).

Následující řádky, doplněné o historické detaily, vysvětlivky a související informace jsou určeny především zájemcům o stavbu hodnověrného, v rámci možností co nejrealističtějšího modelu SoS ve stavu z r.1638, kdy vyplul na svoji první zkušební plavbu.

Historie lodi
Sovereign of the Seas (česky Vládce moří) byla válečnou lodí anglického královského námořnictva, ve své době s nejsilnější výzbrojí na světě. Podle původního plánu měla mít 90 děl, ale na přímý rozkaz krále Karla I. byl návrh modifikován a loď postavena s nominální výzbrojí 102 bronzových děl. Král si z prestižních důvodů evidentně přál loď s počtem děl překračujícím magické číslo 100. V období republiky byla přejmenována na Sovereign (1650), po obnovení monarchie na Royal Sovereign (1660). Loď, spuštěná na vodu v roce 1637, sloužila s přestávkami až do ledna 1697 (gregoriánského kalendáře), kdy shořela při náhodném požáru v Chathamu.

V aktivní službě byla v letech 1637-38, 1652-59, 1665-67?, 1672-73 a 1690-95. Většinu času své aktivní služby však prostála na kotvách v přístavech.

V období mimo aktivní službu byla odstavena v záloze – v letech 1638-1651, 1660-1665, 1668-1671, 1674-1689. Loď vyřazená z aktivní služby a odstavená do zálohy byla bez výzbroje, děla byla uložena na břehu v arzenálu. Takeláž až na pně stěžňů a čelen byla odstrojena a uskladněna. Na lodi byla jen malá základní posádka, která se starala o běžnou údržbu a držela hlídky.

Technická data postavené lodi:
délka dolní dělové paluby: 167 stop 9 palců (51,13 m)
délka kýlu: 126 stop (38,41 m) podle dobového dokumentu Admirality.Většina zdrojů uvádí 127 stop (38,71 m)
šířka: 46 stop 6 palců (14,17 m)
boční výška nákladového prostoru: 19 stop 4 palce (5,89 m)
ponor: 20 stop a 10 ¾ palce (6,37 m)
tonáž (burthen): 1 522 tun bm
Nejedná se o jednotky váhy, ale objemu. Tato tonáž, v literatuře často zaměňovaná za výtlak, představuje kalkulovaný objem trupu lodi (v současnosti označován jako prostornost), který se vypočítal z násobků délky kýlu, šířky u dna a boční výšky v nákladovém prostoru, poté vydělil koeficientem 65 a k výsledku se přičetla 1/3 (předpis o měření tonáže z 26.5.1628, Winfield str. xlix, Oppenheim Vol.I str. 266-267). Anglicky se označuje builder’s measurement (rozměry stavitele lodi), zkratka bm. Název tonáž pochází ze starého označení sudů s vínem (tun), podle jejichž počtu, které mohla loď převážet, se určovala její kapacita, tj. tonáž, pro výpočet přístavních a celních poplatků. Výpočet tonáže převzalo královské námořnictvo, které si dříve pronajímalo k válečným výpravám ozbrojené obchodní lodě.

Finanční náklady na stavbu a výstroj lodi byly obrovské: celkem 40 833 £, z toho jen na výzdobu (řezby, sochy, nátěry a zlacení) 6 691 £. Výzbroj stála dalších 24 447 £ plus 1700 £ za čtyři dodatečná děla.

Stručný chronologický přehled:
V přehledu uvedená data jsou podle juliánského kalendáře, používaného v Anglii až do r. 1752. K přepočtu dne na náš gregoriánský kalendář je nutno přičíst deset. V Anglii té doby nový kalendářní rok začínal a letopočet se měnil 25. března, nikoli 1. ledna – u dat mezi 1.1. a 24.3. juliánského kalendáře byl uveden předchozí rok, např. loď shořela v lednu 1696 podle juliánského kalendáře, podle gregoriánského to byl již rok 1697. Tyto rozdíly nejsou v literatuře vždy korektně ošetřeny, často jeden zdroj uvádí data podle obou kalendářů, což působí zmatek. Někdy je datum v literatuře uvedeno s lomítkem, např. 29.1.1696/7, tj. 29.1.1696 juliánského kalendáře, ale rok 1697 greogriánského kalendáře. V níže uvedeném přehledu jsou již roky převedeny tak, jako by rok začínal 1.1., tj. podle gregoriánského způsobu.

26.6.1634 – král Karel I. oznamuje mistru loďařskému Phineasi Pettovi své přání postavit velkou prestižní válečnou loď. Pett původně navrhl loď s 90 děly, později na žádost krále byla výzbroj zvětšena na 100 děl.
29.10.1634 – Pett prezentuje králi první model, ten je však následně odmítnut komisí Admirality
7.3.1635 – Pett obdrží instrukce Admirality připravit nový model ke stavbě lodi o 1500 tunách
7.4.1635 – druhá upravená verze rozměrů SoS akceptovaná admiralitní komisí, jíž je Pett členem, a následně schválena králem
SoS - druha verze rozmeru 7.4.1635.jpg

17.4.1635 – modifikovaná finální verze rozměrů SoS předložená Penningtonem, schválená králem
SoS - finalni schvalene rozmery 17.4.1635.jpg

7.5.1635 – vydán oficiální příkaz ke stavbě lodi
21.12.1635 – položen kýl v královské loděnici ve Woolwich
25.9.1637 – v tomto dni určeném králem se spuštění lodi na vodu nepodařilo, rozčarovaný král opouští s královnou a dvořany loděnici. Pett žádal krále již několik měsíců dříve, aby spuštění odložil na polovinu října, kdy měl být dle výpočtů vysoký příliv, ale byl králem odmítnut.
13.10.1637 – kolem 22. hodiny začíná druhý pokus o spuštění lodi na vodu, za světel plápolajících ohňů
14.10.1637 – spuštěna na vodu krátce po půlnoci, slavnostně pokřtěna v poledne téhož dne
říjen 1637-květen 1638 – dokončovací práce včetně takeláže
říjen 1637 – pomocí instalovaných nůžkových jeřábů (sheer legs) usazeny pně tří stěžňů; stěžně zkompletovány během 14 dní, poté (v listopadu?) loď přemístěna z Woolwich do Erith, kde byla větší hloubka pro bezpečné kotvení. Král poprvé navštěvuje na vodu spuštěnou loď, ještě před jejím odplutím z Woolwich.
12.5.1638 – odplouvá z Erith do Greenhithe pro děla a zásoby
6.6.1638 – návštěva krále Karla I., královny a dvořanů
12.7.1638 – loď se přesouvá na kotviště u Gravesendu
21.7.1638 – další návštěva krále během kotvení u Gravesendu
3.8.1638 – loď zvedá kotvy a odplouvá na zkušební plavbu, na palubě jsou Phineas i Peter Pett
18.8.1638 – návrat ze zkušební plavby. Kapitán William Cooke vyjadřuje spokojenost, plavební vlastnosti obrovské lodi jsou podle něj „nad očekávání“ dobré. Cooke evidentně přeháněl a zřejmě nechtěl případnými kritickými připomínkami v přítomnosti Phinease Petta, těšícího se přízni panovníka, přivolat na sebe hněv a nelibost krále.
28.8.1638 – zakotvena u St. Mary Creek na řece Medway (poblíž Chathamu). Po návratu ze zkušební plavby je loď vyřazena z aktivní služby a odstavena do zálohy jako příliš finančně nákladná a v danou dobu nepotřebná.
1638–1651 – v záloze v Chathamu na řece Medway. Během občanské války není velké nákladné lodi zapotřebí, SoS slouží především k odstrašení cizích mocností, aby se nepřipojily k royalistům. Teprve za Commonwealthu (republiky), když se schyluje k válce s Holanďany, rozhoduje komise válečného námořnictva o zařazení lodi do aktivní služby. Navrhuje změnu jména na Commonwealth, nakonec je loď v r. 1650 přejmenována jednoduše na Sovereign[*] (česky Vládce).
[*] Evelyn Berckman: Creators and Destroyers of the English Navy – as related by the State Papers Domestic. London, 1974, str. 81.

7.11.1651 – vydán příkaz k vykonání oprav lodi. V zápisu komise ze dne 16.12.1651 je uvedeno, že loď představuje „obrovské výdaje a přesto je k ničemu“ (Lavery SOL1, str. 17, citace z CSPD).
1651-1652 – opravy v Chathamské loděnici, loď částečně snížena (cut down – seříznuta).
Březen 1652 – v aktivní službě, výzbroj 90 děl, nominální posádka 600 mužů.
28.9.1652 – účast v bitvě u Kentish Knock. Začátek nebyl nijak příznivý – nejdříve se vrchní velitel Robert Blake, nespokojený s pomalou a těžkopádnou lodí, přemístil na lépe manévrující Resolution (ex Prince Royal); později Sovereign najel na mělčinu. Odlehčená děla, kterými byl vyzbrojen, měla příliš krátký dostřel a výsledkem byla rozpačitá dělostřelba. V průběhu bitvy se ale projevila mohutná palebná síla na krátkou vzdálenost – Sovereign postupně odrazil útoky údajně až dvaceti holandských lodí, což učinilo na Blakea velký dojem. Po vítězné bitvě začal Blake přemýšlet, jak lépe využít palebný potenciál a boční dělovou salvu lodí. Poznatky z bitvy u Kentish Knock a u Dungeness v prosinci 1652 jej přiměly k přehodnocení taktiky boje početných eskader, doposud vedené metodou každý s každým (melee). Výsledkem byly plavební a bojové instrukce (Sailing and Fighting Instructions), publikované v r. 1653 a poprvé nařizující novou taktiku boje lodí seřazených do linie a jejich společné manévry. Po bitvě byla poškozená loď přes zimu opravena, ale zbytek války strávila v přístavech. Rovněž na Holanďany učinila palebná síla Sovereignu velký dojem a Generální stavy dokonce vypsaly pro posádky zápalných lodí za její zničení zvláštní odměnu ve výši 3 000 guldenů.
1654-1659 – po skončení první anglo-nizozemské války většinu času stála na kotvištích v záloze

11.7.1659 – zadokována v Chathamu, po schválení rozsáhlé přestavby lodě
23.5.1660 – král Karel II. loď přejmenoval na Royal Sovereign, ještě před jejím vydokováním
Vykonané úpravy lodi: kromě běžných oprav bylo provedeno rozšíření trupu – druhá obšívka podvodní části (girdling), dále snížení nástaveb, úprava zádě a galerií, dělových palub – nově byly rovnější, tj. s menší sedlovitostí (průhybem). Nová šířka – 47 stop 10 palců (14,58 m), maximální ponor plně vystrojené lodi 24 stop (7,32 m), tonáž 1 545 60/94 tun bm.
26.8.1660 – vydokována, poté odstavena do zálohy
?? 9.1665 – uvedena do aktivní služby. Nominální posádka nejprve 600 mužů, v květnu 1666 zvýšena na 700 mužů, v r. 1667 na 800 mužů. Nominální výzbroj přestavěné lodi činila 100 děl, ve skutečnosti se měnila mezi 90 (v míru) a 102 kusy (v době války).
4.6.1666 – vyplouvá z kotviště na Temži, příliš pozdě, aby se zúčastnila tzv. čtyřdenní bitvy (Four Days’ Battle). Zpožděné vyplutí bylo způsobeno nedostatečným počtem posádky.
25.7.1666 – v bitvě u Orfordness, tzv. bitva Sv. Jakuba (Saint James’ Day Fight)
1667-1672 – po skončení druhé anglo-nizozemské války vyřazena z aktivní služby, odstavena v záloze
19.1.1672 – znovu zařazena do aktivní služby
28.5.1672 – v bitvě u Solebay, zadní voj modré eskadry (Blue squadron, rear division)
28.5.1673 – v tzv. první bitvě u Schooneveldu, střední divize modré eskadry
4.6.1673 – v tzv. druhé bitvě u Schooneveldu, střední divize červené eskadry, vlajková loď prince Ruperta
11.8.1673 – v bitvě u Texelu, červená eskadra, vlajková loď prince Ruperta
únor 1674 – po skončení třetí anglo-nizozemské války vyřazena z aktivní služby do zálohy

1680-1685 – velká přestavba (rebuild) v Chathamské loděnici
Vykonané úpravy lodi: kromě běžných oprav prodloužení kýlu – nyní délka 131 stop (39,93 m), celková modifikace zádi (zrcadlo, galerie). Výměna druhé obšívky – nyní šířka 48 stop (14,63 m), nový ponor 23 stop 6 palců (7,16 m), tonáž 1 605 41/94 tun bm. Nominální počet děl 100. Nominální posádka lodi v aktivní službě 605 mužů (v míru), 815 za válečného stavu.
1685-1690 – odstavena v záloze
30.6.1690 – v bitvě u Beachy Head, vlajková loď admirála lorda Torringtona, červená eskadra
19.-22.5.1692 – v bitvě u Barfleur a Cherbourgu, zadní voj červené eskadry.
29.1.1697 (některé prameny uvádí 27.1.) – shořela při náhodném požáru v Chathamské loděnici, kde měla být provedena další rozsáhlá přestavba. V noci, ve světle planoucích ohňů na břehu a loučí na člunech byla loď v roce 1637 spuštěna na vodu; v noci, o padesát devět let později, končí v plamenech.

Dobové dokumenty

Heywoodův popis
V r. 1637, ještě před spuštěním lodi na vodu, publikoval Thomas Heywood oslavný popis lodi A True Description of His Majesties Royall Ship, Built this Yeare 1637 at Wooll-witch in Kent etc. Trup byl ve fázi dokončování, ale takeláž loď neměla. Heywood detailně popisuje především výzdobu lodi, jíž byl autorem.
Heywood - A True Description frontispiece.jpg

Bizarní titulní obrázek čtyřstěžňového SoS z prvního vydání Heywoodova popisu. V dalších vydáních je již SoS trojstěžňový.

Tři, nebo čtyři stěžně?
Jednou z věcí, o které se vedou debaty, je zda loď měla čtvrtý stěžeň, nazývaný bonaventura. Jediné vyobrazení v anglických pramenech, na kterém má loď čtvrtý stěžeň, představuje hrubá ilustrace v Heywoodově popise z r. 1637, publikovaném před spuštěním lodi na vodu, kdy ještě neměla takeláž. V žádném z dochovaných a publikovaných písemných dokumentů není o bonaventuře zmínka. Naopak z dochovaného inventárního seznamu stěžňů a ráhen a soupisu plachet SoS vyplývá, že loď měla tři stěžně [rukopis z Petworth House]. Všechny dobové ilustrace vyobrazují SoS jako trojstěžník. Rovněž v dalších vydáních Heywoodova popisu je obrázek SoS se třemi stěžni. Bonaventura se všeobecně přestala používat kolem r. 1625-30, na inventárním seznamu anglických válečných lodí z r. 1640 není jediná, která by měla čtvrtý stěžeň [Anderson str. 7-8]. Na Pettem postavené lodi Prince Royal (1610) byla bonaventura patrně odstraněna po odstavení do zálohy v r. 1625, v každém případě po velké přestavbě v letech 1639-1641 byla již loď trojstěžňová.

SoS - masts and yards per Petworth House MS.jpg


Královské plachty
SoS - seznam plachet podle rukopisu z Petworth.jpg

Nautical Research Journal 28-4, 1982, str. 195. Anderson str. 7-8.


Autobiografie Phinease Petta
Phineas Pett ve své autobiografii uvádí řadu zajímavostí ze svého života, popisuje podrobnosti ze staveb lodí, včetně setkání s králem Karlem I. a okolnosti stavby SoS.
Pettovu autobiografii s komentářem W.G. Perrina lze stáhnout na této adrese:
http://www.archive.org/details/cu31924005838382
Perrin W.G.: The Autobiography of Phineas Pett. Navy Records Society Publication Vol. 51, London 1918.

Výběr z dobových dokumentů

Zanořování a ponor SoS, nedatovaný dokument, 1637?
Dokument uvádí výpočet zanořování lodi (změnu ponoru) pro jednotlivé položky výstroje, výzbroje a zásob. Ponor plně vystrojené lodi s posádkou 600 mužů činil 20 stop a 10 ¾ palce (6,37 m). Je rovněž uvedena výška dolních okrajů dělových střílen nad vodou u plně naložené lodi – první a poslední střílna 6 stop (1,83 m), střílna uprostřed lodi 5 stop (1,52 m) – z toho vyplývá přibližná sedlovitost (prohnutí dolní paluby) 31 cm. Anglický odborný termín pro sedlovitost je sheer.
SRO: GD406/M1/19/10, Hamilton Papers (SRO=Scottish Record Office, Skotský státní archív). Publikováno v Hattendorf et al. edit.: British Naval Documents 1204-1960. Navy Records Society Pub. Vol. 131, 1993, str. 179.

Doporučené modifikace pro SoS v dopise Námořní správy královské loděnici ze dne 21. května 1651:
Krycí rošty nad horní palubou ve středu lodi a záďová nástavba mají býti odstraněny, přední nástavba snížena na 6 stop (1,83 m), taktéž konstrukční prvky za ní proporcionálně ke stěžni, odpovídaje sedlovitosti trupu (prohnutí – pozn. překl.). Paluba za hlavním stěžněm má býti přiměřeně zkrácena. Rovněž kloun má býti zkrácen a upraven pro plavbu na moři, jakožto i galerie předělány tak, aby byly vzhledné a svému účelu vyhovující.
BL: Add. MSS 9306 – Navy Board Out-Letters 1646-60, 21.10.1651 (BL=British Library). Publikováno v Hattendorf et al. edit.: British Naval Documents 1204-1960. Navy Records Society Publication Vol. 131, 1993, str. 253. Pozn.: není známo, zda byly provedeny všechny navrhované úpravy; předpokládá se však, že ano (Lavery SOL1, str. 22).

Řada v příspěvku citovaných údajů pochází z dobových dokumentů ze státního archívu: Calendar of State Papers, Domestic series, zkratka CSPD. Jedná se o velmi rozsáhlou řadu publikací s britskými státními dokumenty.

Literatura:
Lavery, Brian: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815. London, 1987. V textu použita zkratka AFESW.
Lavery, Brian: The Ship of the Line. Vol 1: The development of the battlefleet 1650-1850. London, 1983. V textu použita zkratka SOL1.
Lavery, Brian: The Ship of the Line. Vol 2: Design, construction and fittings. London, 1984. V textu použita zkratka SOL2.

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 12 črc 2010, 10:03
od Kpt.KL
Část 2.

Dobová vyobrazení SoS (Ikonografické prameny)

Z několika dobových vyobrazení SoS jsou pro stavbu modelu lodi v původním stavu z r. 1638 nejdůležitější tři – Paynova rytina, Lelyho obraz a van de Veldova kresba z r. 1659-60? Obrazy jiných malířů, jako např. Castra nebo Sailmakera, byly dělány podle Paynovy rytiny – takových „recyklací“ bylo více. Tyto obrazy byly namalovány na zakázku bohatých mecenášů mnohem později, přibližně v letech 1675-1680, kdy již Royal Sovereign vypadal jinak. Srovnání těchto obrazů s Paynovou rytinou odhalí prakticky totožné pózy postaviček námořníků na čelenu, ráhnech a úponách. Tyto recyklované obrazy nelze brát jako primární zdroje a je nutno k ním přistupovat opatrně.

Paynova rytina
SoS - Payne engraving cca 1640_.jpg

Paynova rytina je odborníky považována za nejpřesnější a nejspolehlivější vyobrazení SoS (až na záďové zrcadlo, které Payne nezobrazil) a je doporučována jako primární zdroj o vzhledu lodi. Mnoho let byl u rytiny uváděn letopočet vzniku 1637, ačkoli rytina samotná není datována – na rytině uvedený letopočet spuštění lodi na vodu byl automaticky chápán jako rok jejího vzniku. Tento obecně akceptovaný „fakt“, podpořený argumentací profesora Callendera v jeho studii The Portrait of Peter Pett and the Sovereign of the Seas z r. 1930, není podložen žádnými přímými důkazy. Callender datoval Paynovu rytinu do r. 1637 pouze na základě obecné zmínky o velkém portrétu lodi ve druhém vydání Heywoodova popisu; tato Heywoodova zmínka je však pochybná a nepotvrzují ji žádné jiné důkazy. Na základě domnělého vzniku rytiny v r. 1637 Callender uvádí své spekulace, které byly všeobecně přijaty jako fakta – že portrét lodi vznikl v době, kdy ještě neměla takeláž, a že Payne jej dělal pod dozorem samotného Petta (který poskytl plány lodi a své skicy), a zřejmě také mistra takelážníka z Woolwich. Inspirací Paynovi měla údajně být Hondiova rytina z r. 1626, zobrazující velkou francouzskou královskou loď, postavenou krátce předtím v Holandsku (tato vyobrazená velká loď je zajímavá tím, že také již nemá čtvrtý stěžeň).

Hondius Henricus  1597-1651- Navire Royale 1626.jpg

Z pohledu na obě rytiny je však zřejmé, že se nejedná o pouhou kopii Hondiova portrétu, což Callender sám uznává – Paynova rytina SoS zobrazuje anglický způsob provedení takeláže s vysokou přesností a hodnověrností, kterou potvrzují další dobové prameny. Podle současného oficiálního datování NMM vznikla Paynova rytina pravděpodobně teprve v r. 1638, ačkoli jiný záznam uvádí „cca 1640“. To by znamenalo, že Payne mohl vidět loď již s takeláží. Proč bylo v NMM změněno datování z Callenderova 1637 na 1638-40 není uvedeno, ale zřejmě k tomu musel být nějaký důvod – Callender byl zakladatelem a po dlouhá léta ředitelem NMM a má obrovský podíl na získání rozsáhlých sbírek muzea.


Lely – Portrait of Peter Pett and Sovereign of the Seas, ca. 1645-50
lely-sos_.jpg

http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/476/media-476117/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/14422.html
http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Peter_Pett_by_Sir_Peter_Lely.jpg

Lelyho portrét z cca 1645-50 představuje jediné známé dobové vyobrazení zádě SoS v původním stavu. Výzdobu zádě potvrzuje Heywoodův popis a částečně van de Veldova kresba. O autenticitě zádě sice existují určité pochybnosti, diskutované ve Foxově knize, avšak modelář jinou alternativu prakticky nemá. Vyobrazená záď má atypicky mírně vkleslé boky – na všech dobových vyobrazeních a modelech anglických lodí z období v 17. stol. bylo provedení záďových zrcadel rovné (působící "hranatým" dojmem). Dolní část vyobrazené zádě vzbuzuje dvě pochybnosti: 1) Ve srovnání s tzv. Knyffovým obrazem jsou dolní záďové střílny příliš nízko (což je odborníky uznáváno), a proporce v dolní části mírně odlišné. 2) Záď pod zrcadlem je na Knyffově obraze oblá (round tuck), nikoli rovná (square tuck), jako na Lelyho portrétu. Podle některých názorů je rovněž Lelyho záď pod zrcadlem oblá, rovný dojem je údajně způsoben stínováním. Faktem ovšem je, že fošny plaňkování silné cca 10 cm nelze v takovém úhlu ohnout. O zádi pod zrcadlem viz komentář níže k Willaertsově obrazu. Knyffův obraz byl však namalován až v r. 1673 a není známo, odkud čerpal své informace – tj. zda loď v jejím původním stavu viděl osobně, nebo je odněkud převzal. Vzhled a výzdoba zádě na Knyffově obraze generálně souhlasí s Lelyho portrétem. Knyffův obraz nemám, bohužel, k dispozici. Autorství Lelyho portrétu Petta a SoS profesor Callender chybně připisoval van de Veldovi.


Willem van de Velde st. – kresba cca 1659-60
SoS - WVDV_PS bow_ca 1659-60.jpg

Rovněž toto vynikající vyobrazení SoS od předního portrétisty lodí vzbuzuje jisté pochybnosti. Samotná kresba není datována, všeobecně uváděný údaj vzniku 1659-60 pochází od profesora Callendera na základě jeho domněnky, nepodložené žádnými důkazy. Otec a syn van de Veldovi přišli do Anglie pravděpodobně až na přelomu r. 1672-73 a není vůbec jisté, zda v Anglii byli již dříve a loď v r. 1659-60 osobně viděli. Negativ van de Veldovy kresby je v archívu NMM označen „datum vzniku neznámé“. Fox, který spolupracoval s předním znalcem van de Veldů Michaelem S. Robinsonem, se na základě svého výzkumu domnívá, že kresba pravděpodobně vznikla podle Paynovy rytiny.

Podobné pochybnosti existují kolem další nedatované van de Veldovy skicy zádi lodi (přejmenované na Royal Sovereign), která představuje loď v r. 1660 po přestavbě a údajně vznikla v r.1661:
Royal Sovereign - zad 1660 podle WVDV ca 1661.jpg



Další, málo známý obraz, na kterém se nachází Sovereign, je dílem holandského malíře Abrahama Willaertse:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Abraham_Willaerts,_First_Dutch_War.jpeg

Abraham Willaerts (1603-1669) – obraz Action Between Ships in the First Dutch War, ca. 1652-54
Čtyřstěžník vlevo má údajně být Sovereign, jak ale vidno, jedná se o malířovu imaginární představu lodě, kterou na vlastní oči neviděl a zřejmě vycházel z titulní ilustrace Heywoodova popisu. Stejně imaginární je totiž také Resolution(ex Prince Royal) uprostřed. Willaerts se zcela evidentně inspiroval staršími obrazy Prince Royal svého otce Adama. Prince Royal byl opravován v letech 1621 a 1623, kdy byl přestavěn na trojpalubník, rozsáhlou přestavbou prošel v letech 1639-1641, kdy byla mj. původní rovná záď (square tuck) předělána na oblou (round tuck) – oblá záď Prince byla označována jako „novinka“. Byly rovněž zcela předělány záďové galerie a nástavby. Ve srovnání s van de Veldem nebo Vroomem je Willaerts považován za méně přesného a tudíž méně důvěryhodného malíře.

Prince Royal na obraze Adama Willaertse (1577-1664) z r. 1622:
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/287/media-287665/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/11758.html
a z r. 1623
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/381/media-381038/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/15589.html

Srovnejte s obrazy, které namaloval jiný holandský malíř, Hendrick Cornelisz Vroom:
Prince Royal na obraze z r. 1623
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/528/media-528332/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/12202.html

a z r. 1632, představující příjezd lodi do Vliesingen v r. 1613
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/87/VROOM_Hendrick_Cornelisz_The_Arrival_at_Vlissingen_of_the_Elector_Palatinate_Frederick_V.jpg

Bitva u Scheveningen – Battle of Scheveningen (Slag bij Ter Heide) cca 1654, malíř Jan Abrahamsz Beerstraaten (1622 – 1666), Prince Royal je na obraze vlevo
http://www.sailingwarship.com/wp-content/uploads/2009/05/battle-of-scheveningen-slag-bij-ter-heijdejan-abrahamsz.jpg

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 12 črc 2010, 10:22
od DORIS
Příspěvek odstraněn.

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 12 črc 2010, 12:56
od Kpt.KL
Část 3.

Modely a plány SoS

Jak již bylo zmíněno, originální model a plány lodi od Phinease Petta se nedochovaly. Současní modeláři vycházejí především z tří zdrojů – plánu SoS z námořního muzea v Greenwich (NMM), Seppingsova modelu a Finchamova plánu. Ani jeden z těchto zdrojů však není zcela korektní a nepředstavuje autentický a přesný vzhled lodi.
SoS - 3 verze - srovnani.jpg

Plán z National Maritime Museum (NMM) v Greenwich
Pochází přibližně z r. 1800 a jeho původ není zdokumentován. Dříve se nacházel v South Kensigntonu, nyní v námořním muzeu v Greenwich. Tento rekonstruovaný plán (tj. není originální ze 17. stol.) lze zakoupit v NMM (No. 6538/4). Plán byl zřejmě podkladem pro Seppingsův model z let 1827-30, vycházel z něj Fincham v r. 1851, a mnohem později firma Airfix. Plán obsahuje několik evidentních chyb – např. čelen není vpravo od osy lodi; přední a hlavní úponové kladky jsou rozmístěny tak, ža úpony blokují dělové střílny; výzdoba na bocích a zádi neodpovídá Paynově rytině; na zádi je královský erb z doby restaurace (po r. 1660); záďové zrcadlo má jiný tvar a konstrukci a neodpovídá Lelyho portrétu a Heywoodově popisu; horní konec kormidelního pně má podivný nerealistický tvar.
SoS - plan fm South Kensington - ANCRE.jpg

http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/571/media-571125/large.jpg

Seppingsův model SoS
Model byl postaven v letech 1827-30 pro vrchního inspektora válečného námořnictva Sira Roberta Seppingse , vycházel zřejmě z výše zmíněného plánu z r. 1800 a částečně z Paynovy rytiny. Model, který se nyní nachází v námořním muzeu v Greenwich, obsahuje stejné nedostatky jako výše zmíněný plán. Použitím nerealistické modré podkladové barvy pod řezby místo skutečné černé způsobil, že modrá je modeláři považována za „autentickou“ a mnohými používaná dodnes – lidská důvěřivost je obrovská, mnoho lidí bere to, co je v muzeu, za autentické bez jakýchkoli pochybností. Rovněž uspořádání horních palub neodpovídá původnímu stavu lodi podle Paynova a van de Veldova vyobrazení. Model byl ale postaven profesionálním loděničním modelářem, proto je např. starší typ klounu proveden správně, dle dostupných informací o jeho konstrukci. Seppingsův model, představující nerealistickou kombinaci přídě, zádě a uspořádání otevřených palub z různých období, byl částečně podkladem pro plány a stavebnici Sergalu/Mantuy.
SoS - Seppingsuv model v NMM.jpg

http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/66317.html
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542936/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542939/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542945/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542948/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542951/large.jpg

Finchamův plán
Plán publikoval v r. 1851 lodní konstruktér John Fincham ve své knize A History of Naval Architecture. Údajně byl vykonán podle zdrojů ze 17. stol., ty se však nedochovaly; evidentně vychází z plánu v NMM a také ze Seppingsova modelu z r. 1827-30, který Fincham znal. Plánu se týkají všechny připomínky uvedené výše, navíc má poněkud odlišný kloun. Rovněž tento plán není odborníky považován za korektní (Anderson, Callender, Fox a další). Zcela neautentická je především záď, zatímco žebrorysky jsou považovány za hodnověrné, přinejmenším tvarově odpovídají lodím z té doby.
SoS -plan fm Fincham A History of Naval Architecture 1851_.jpg

Finchamova kniha je k nahlédnutí nebo volně ke stažení (to však nedoporučuji, není kvalitní - obsahuje hodně zastaralé i chybné informace):
http://books.google.cz/books?id=c-4OAAA ... &q&f=false


Culverův model
Tento nádherný a impozantní model v měřítku 1:48 postavil v letech 1918-21 Henry Culver. Fotografie modelu se nachází v několika knihách, model byl vystaven v Science Museum v Londýně. Přestože na modelu je jasně vidět, že Culver měl rozsáhlé znalosti o lodích a že byl špičkový modelář, některé informace neměl k dispozici a proto ani jeho model není úplně realistický. Sovereign nebyl nikdy natřen na žluto, velké anglické lodě té doby neměly bočnice (wales) natřené na černo, rovněž modrá barva horní části boků, zábradlí a přepážek je naprosto neautentická. Na rozdíl od Sergalu/Mantuy ale Culver věděl, jak vypadala konstrukce klounu na anglických lodích první poloviny 17. stol. včetně klounové plošiny; má rovněž správně větší úhel čelenu, zvonici, realističtější lanoví, výzdobu záďového zrcadla podle Lelyho aj. Na druhou stranu je ale na modelu čelen chybně v ose lodi, kloun je málo prohnutý (podobá se spíše rovným klounům galeon z 16. stol.); chybná je konstrukce záďového zrcadla – nahoře je příliš široké; a také ochranné dřevěné rošty proti abordáži (gratings) nad střední částí paluby a za hlavním stěžněm nejsou správně – ty byly vždy přes celou palubu od jednoho boku k druhému, nikoli s mezerou uprostřed, jak je na modelu. Přes tyto nedostatky představoval Culverův model ve své době nejpřesnější přiblížení skutečné lodi. K dispozici mám, bohužel, velmi málo informací a pouze několik fotografií v malém rozlišení, abych mohl poskytnout podrobnější komentář.
SoS - Culverův model.jpg

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 12 črc 2010, 13:49
od Kpt.KL
Část 4.

Plány Sergal/Mantua – komentář

Níže uvedené informace představují stručný přehled nedostatků plánů/stavebnice, s uvedením těch nejmarkantnějších. Verze Sergalu/Mantuy představuje směs prvků původní lodi, po přestavbě a vlastních zcela neautentických a také nerealistických konstrukcí.
SoS Sergal - trup_.jpg


Trup
Tvar žeber souhlasí s dochovanými informacemi a realistickou rekonstrukcí jen částečně. Konstrukce a tvar klounu (galionu) je zcela chybný. Příďová přepážka je neautentická. Podélné zpevňující obšívkové pásy, tzv. bočnice (wales), jsou vedeny zcela špatně. Nestejnoměrné rozmístění dělových střílen je chybné. Proporce nástaveb neodpovídají dostupným dobovým pramenům, ani známým konstrukčním provedením té doby. SoS měl původně s největší pravděpodobní rovnou záď, na oblou byla patrně předělána během pozdější přestavby. Rovněž tvar kormidla je chybný. Vrcholek kormidelního pně byl ozdoben vyřezávanou lví hlavou (viz. Lelyho obraz).
Po létech kotvení v záloze a několika nátěrech dehtem byl celý trup prakticky černý, s výjimkou pozlacených a natřených řezeb.


Záďové zrcadlo
Ve verzi podle Sergalu/Mantuy zcela neautentické, viz. obr.:
SoS - srovnani 4 zadi.jpg

sos-Heck_lely_.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/79/Heck_Sovereign_of_the_seas.jpg

Pro srovnání záď SoS po přestavbě v r. 1660, skica van de Velda:
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/473/media-473857/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/157854.html


Výzdoba lodi
Špatně jsou přinejmenším kloun, příďová přepážka a záď včetně bočních galerií – verze Sergalu/Mantuy (dále jen S/M) představuje směs výzdoby původního vzhledu a po mnohem pozdější přestavbě, to vše navíc nepřesně, bez ohledu na dochované prameny, včetně vlastních výmyslů. Rekonstrukce výzdoby se doporučuje dělat především podle Payna, Lelyho a van de Velda.

Velmi solidní rozbor výzdoby a popis různých verzí se nachází na této všeobecně známé stránce, kde kanadský modelář Bill Short částečně upravuje stavebnici SoS Sergal/Mantua:
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1710&postdays=0&postorder=asc&&start=0&sid=da6d9daf070666dd050b15c8c432f550

Dalším zdrojem informací o výzdobě lodi je tato kniha, určená především pro modeláře:
Busmann, Hendrik: Sovereign of the Seas. Die Skulpturen des britischen Königsschiffes von 1637
http://www.amazon.de/Sovereign-Seas-Skulpturen-britischen-K%C3%B6nigsschiffes/dp/3934613195/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1278780468&sr=8-1


Konstrukce klounu (galionu)
Zcela chybná, viz diskuze:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=43575&start=0
Chybí schody na příďovou palubu, vedoucí z přední nástavby – schody byly zvonovitého tvaru (bell stairs). Dále chybí latríny. Chybí úvazník s kolíky před čelenovými ovazy (range) na lana čelenových plachet – na Paynově rytině je na klounu SoS jasně vidět, jak několik lan čelenových plachet směřuje do jednoho místa, na úvazník. Příčný trám, spojující a zpevňující oba boky klounového zábradlí, sloužící rovněž jako úvazník lan čelenových plachet, popisuje ve svém díle z r. 1634 kapitán Butler (Boteler). Trám s úvaznými kolíky byl umístěn před čelenovým ovazem (tehdy označovaném jako woolding of the bolt-sprit, později gammoning) – stejně, jako je vidět u Vasy, modelu Sophia Amalia nebo repliky Batavia.

Konstrukce úvazníku, viz např. Vasa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/76/Vasa_above_bow1.jpg
http://wasadream.com/photoswasa/174.jpg
nebo Sophia Amalia z r. 1650:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/gIMG_2666.jpg
nebo replika lodi Batavia:
Kloun - Breast hook Batavia.jpg


U Sergalu/Mantuy je rovněž nerealistické upevnění jezdecké sochy (galionové figuríny) na klounu, nerespektující dostupné prameny a dobová konstrukční řešení. Těžká socha koně upevněná podle Sergalu v pouhých třech bodech by dlouho nevydržela a na pohybující se lodi by na vlnách rychle odpadla. Jezdecké sochy byly ke klounu připevněny na několika místech – všechny čtyři nohy a břicho ke klounu dole (připevnění břicha maskují nohy jezdce a řezby králů pod kopyty); zadek koně k pevné a robustní konstrukci předních sloupků zábradlí klounu, kde jsou rovněž upevněny boční trámy klounového zábradlí. Dobře to je vidět na všech dostupných vyobrazeních – Payne, van de Velde, Seppingsův model, Finchamův plán, Culverův model.
Např. na Seppingsově modelu:
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/542/media-542945/large.jpg

Kotvy
Jsou tvarově nepřesné, jak železná kotva samotná, tak dřevěná příčka. Anglický typ kotev viz např. Lavery AFESW, foto modelů z NMM atd.
Kontinentální kotvy se sice od anglických trochu lišily tvarem i příčkou, avšak foto kotev a kotevních krakorců Vasy nebo Batavie dobře ukazuje podobné konstrukční provedení a detaily:
http://www.wasadream.com/Index/indexenglish.html
http://www.wasadream.com/photoswasa/224.jpg
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0497.jpg
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0495.jpg


Přední nástavba (Forecastle)
Palubní fošny nebyly rovné, nýbrž zahnuté a zužující se; srazy se nestřídaly ob jednu fošnu, ale obvykle o tři, tj. srazy tří fošen vedle sebe byly posunuty. Na krátké příďové palubě byly fošny za sebou patrně jen na 2 délky.

Standardní uspořádání paluby přední nástavby: za předním stěžňem úvazník, za ním pachole s kladnicemi pro zdviž předního ráhna, dále palubní průlez se schody na nižší palubu, palubní“kouřový“ otvor, stříška zvonice a zadní zábradlí přední nástavby.

Palubní otvor (průlez) za předním stěžněm se schody na nižší palubu je příliš velký a dřevěný gretink příliš robustní a neautentický.

Chybí „kuchyňský“ palubní otvor - kuchyň se nacházela na střední palubě, v přední části lodi. V první polovině 17. stol. neměly lodní kuchyně kupodivu komín, kouř odcházel palubními otvory, přes dřevěné mřížoví (gretinky), které bývaly očouzené a někdy se patrně natíraly na černo, jak vidno např. na modelu dánské lodi Sophia Amalia z r. 1650:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/gIMG_2667.jpg
Tyto „kouřové“ gretinky mohly být i menších rozměrů.

Za stěžňovým úvazníkem se nacházelo pachole s několika kladnicemi pro zdviž předního ráhna, viz např.:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0573.jpg
Volný konec zdviže procházel průvlakem v palubě na nižší palubu, kde byl uvázán a v případě potřeby spuštění či vytažení ráhna veden přes otevřenou kladku (snatch block) k vratidlu.

Děla na přední nástavbě jsou naprosto nerealistická a to jak hlavně, tak lafety. Navíc na přední nástavbě byla děla různých kalibrů a rozměrů.

Zvonice: v plánech/stavebnici je zcela chybná tvarem i umístěním, pochází z cca poloviny 18. stol., Mantua/Sergal se patrně inspirovali u HMS Victory z r. 1765. V 17. stol. byla zvonice umístěna na horní palubě, nikoli na přední nástavbě/palubě, měla zcela jiný tvar sloupků i stříšky – nad úroveň paluby přední nástavby vyčnívala jen kopule stříšky. Viz např.:

St.Michael 90-98 děl, cca 1672
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65963.html
Na níže uvedeném obrázku je rovněž vidět umístění a typ vratidla, jaký měl SoS.
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540958/large.jpg

90ti-dělová loď cca 1675
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540988/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65964.html

58dělová loď 1655
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/854/media-854360/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/66178.html

SoS měl zvonici se sloupky s vyřezávanými zvířecími figurami.
http://www.papirove-modely.cz/galerie/full-image.php?showfoto=126786

Doporučení: úvazníky, pachole zdviže předního ráhna, palubní průlez, zvonici a „kouřový“ palubní otvor udělat podle Leese a Goodwina, inspirace na fotografiích – Vasa, Batavia, Sophia Amalia. Děla a lafety podle Caruany.


Horní paluba (Upper deck)
U Sergalu/Mantuy jsou chybně – palubní fošny a střídání srazů (fošny mají být rovněž zahnuté, kopírující boky lodě, rovné jen podél střední části paluby kolem palubních otvorů), palubní otvory i s gretinky, vratidlo, pumpy za hlavním stěžněm a naprosto nerealistická děla. Na SoS v letech 1638-1651 byla střední část horní paluby (upper deck) kompletně zakryta ochrannými dřevěnými rošty proti abordáži (gratings - gretinky) – ty byly vždy přes celou palubu od jednoho boku k druhému (viz Payne nebo obrazy Prince Royal). Tyto rošty však kompletně zakrývají střední část horní paluby, proto se na modelech obvykle nedělají (na Culverově modelu nejsou správně). Standardní uspořádání paluby: na příďové a hlavní přepážce jsou dveře, umožňující vstup do nástaveb; za přepážkou příďové nástavby je zvonice, která stříškou vyčnívá nad její palubu; dále dlouhý palubní otvor s dřevěnými gratinky táhnoucí se prakticky po celé délce mezi nástavbami, rozdělený příčně na několik sekcí (průlezy se schody na nižší palubu a větrací, zároveň umožňovaly nakládku lodi zásobami, uskladněnými v nákladovém prostoru dole). V přední části paluby se rovněž nachází vratidlo, sloužící k manipulaci s ráhny – angl. se nazývá jeer capstan, tj. doslovně vratidlo ráhnové zdviže (kotevní vratidlo bylo níže v podpalubí), a také k manipulaci s nakládacími kladkostroji případně dalšími lany, např. šoty a halsy dolních plachet. Samotnému typu vratidla se říkalo krabí (crab capstan). U Mantuy/Sergalu má vratidlo zcela nerealistické provedení, vycucané z palce.
http://www.nmm.ac.uk/collections/displayRepro.cfm?reproID=F9219-008&picture=10#content
Vasa nemá příďovou nástavbu, ale uspořádání paluby mezi předním a zadním stěžňem je v podstatě totožné, včetně „krabího“ vratidla:
http://www.wasadream.com/photoswasa/442.JPG
http://www.wasadream.com/photoswasa/475.jpg
http://www.wasadream.com/photoswasa/476.jpg

Doporučení: realistické palubní zařízení podle Goodwina, Laveryho AFESW a SOL1 aj., k inspiraci foto z NMM, plus Vasa, Batavia, Sophia Amalia.

Prince z r. 1670 – zvonice je stále na horní palubě, nikoli na přední:
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0605.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0595.jpg
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0596.jpg

Kontinentální lodě se prakticky lišily jen tím, že vratidlo měly na příďové nástavbě:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/gIMG_2668.jpg

Pokud byl za hlavním stěžněm dostatek místa, nacházelo se pachole zdviže hlavního ráhna na této palubě, pokud ne (jako patrně v případě SoS), bylo pachole buď na tzv. půlpalubě za hlavním stěžněm (half-deck), nebo byl v této palubě otvor (průvlak), kterým procházela lana kladkostroje na pachole na nižší palubě, jako např na Batavii:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0522.jpg


Tzv. půlpaluba (half-deck)
U Sergalu/Mantuy jsou chybně – palubní fošny a střídání srazů (mají být rovněž zahnuté, kopírující boky lodě, směrem k zádi se zužující), palubní otvory i s gretinky a naprosto nerealistická děla. Ve skutečnosti byla na Sos tato paluba rovněž zcela zakryta dřevěnými rošty na ochranu proti abordáži. Standardní uspořádání: obvykle jeden průlez se schody na nižší palubu a jeden až tři gretinky.
Inspirace např. Sophia Amalia:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/gIMG_2669.jpg
nebo Prince:
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0595.jpg


Velitelská paluba (quarter-deck)
U Sergalu stejné chyby jako výše – palubní fošny, průlez a gretink, děla. Navíc chybné zábradlí na záďovou palubu. Komunikace s kormidelníkem se patrně prováděla palubním otvorem se shody na nižší palubu.


Záďová paluba (poop deck, roundhouse)
Velmi prostá, jen paluba (zužující se palubní fošny). Na zádi mohly být lavice k sezení na příčné výztuze záďového zrcadla, jako např. na Batavii:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Batavia/gPICT0528.jpg
Záďová paluba na Sophii Amalii:
http://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Orlogsmuseet_Copenhagen/gIMG_2670.jpg
Záďová lucerna je u Sergalu/Mantuy tvarově neautentická, neodpovídá dobovým. Na SoS byla obrovská, vešlo se do ní 9 lidí (Pepys: Diary i 16, leden 1666).


Stěžně a ráhna
Čelen je chybně uložen v ose lodi, má být vpravo – viz diskuze:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=43575&start=0
Stěžně a ráhna mají chybné proporce. Osmihranný průřez ve středu ráhna je zcela chybný, tento způsob se začal používat teprve v 18. stol. – ráhna měla kulatý průřez po celé délce.
Doporučení: rozměry stěžňů, čnělek a ráhen buďto podle dobového inventárního seznamu, porovnané s proporcemi a doplněné podle Leese a Andersona; nebo převzít rekonstrukci podle Landstroma.
Koše jsou neautentické a příliš velké, především na čnělkách. Doporučuji rekonstrukci podle Andersona a Leese.


Pevné lanoví (standing rigging)
Plán Sergalu/Mantuy obsahuje mnoho chyb, viz. např.:
SoS Sergal - pevne lanovi_.jpg

Plán má mimo jiné chybný počet úpon jednotlivých stěžňů – správně má být 11 na předním, 12 na hlavním a 7 na zadním stěžni, místo 10, 10 a 5 podle Sergalu. Pokud by chtěl modelář udělat správný počet úpon, musí upravit úponové lavice (channels), aby mohl vést úpony bez zasahování do profilu dělových střílen. Na plánu jsou zcela špatně šlápnice na ráhnech, které v té době neexistovaly – začaly se používat až v 2. pol. 17. stol.
Doporučení: udělat realistické lanoví dle Paynovy rytiny a Landstroma, rozměry a detaily dle Leese a Andersona.


Pohyblivé lanoví (running rigging)
Obsahuje mnoho chyb, včetně naprostých nesmyslů, viz. např.:
SoS Sergal - pohyblive lanovi_.jpg

Doporučení: udělat realistické lanoví dle Paynovy rytiny a Landstroma, rozměry a detaily dle Leese a Andersona.


Plachty – dle Paynovy rytiny, detaily dle Leese, Andersona a Daviese.


Čluny (boats)
U Sergalu/Mantuy chybí. Dle dobového inventárního seznamu cca z r. 1640 měl Sovereign of the Seas tři čluny:
Velký člun/barkasa (longboat): délka 15,49 m, šířka 3,81 m, boční výška 1,30 m
Pinasa (pinnace): délka 10,98 m, šířka 2,90 m, boční výška 0,99 m
Skif (skiff): délka 8,23 m, šířka 2,13 m, boční výška 0,91 m
Zdroje k zhotovení člunů pro model SoS: Lavery AFESW. Inspirace – čluny Vasy a rekonstrukce člunů Batavie.


K plánům/stavebnici od Sergalu/Mantuy závěrem slova dvou špičkových modelářů, kteří stavěli a upravovali jejich model SoS:

Charles O. McDonald je autorem rozsáhlého kritického článku v odborném časopise Nautical Research Journal r. 1982 o „pirátském předraženém modelu SoS“, ve kterém popisuje chyby a nedostatky stavebnice od Sergalu. Takeláž např. označuje za „hromadu neautentických a podivně vedených lan, nadměrně velkých kladek a měřítku neodpovídajících úponových kladek, košů, stěžňů a ráhen atd.“ Uvádí, že prakticky kompletní lanoví je na modelu špatné. Dále zmiňuje řadu dalších nedostatků, např. chybnou sedlovitost trupu, příď, čelen, záď, výzdobu, děla atd. Stavebnici a plány označuje „za naprosto neuspokojivé“, zvláště v poměru k ceně stavebnice.

Známý modelář a konstruktér stavebnic Chris Watton se o plánech a stavebnici Sergalu/Mantuy vyjádřil následovně: „Pokud se rozhodnete postavit model SoS co nejpřesněji, jak jen to je možné, čeká vás spousta práce a rešerší. Například záď a zadoboční galerie vyžadují kompletní předělávku; zejména záď, která je naprosto špatná – jsem si jist, že Sergal převzal chybnou záď z modelu postaveného pro Great Exhibition (tj. Seppingsova modelu – pozn. překl.). Úpravy vyžaduje sedlovitost trupu (prohnutí), stejně tak konfigurace dělových střílen, které mají být rozmístěny rovnoměrněji a ne podle toho, aby se vyhly stavebnicovým žebrům! Plány lanoví budete muset vyhodit do koše, tam, kam patří, a použijte výbornou knihu od R.C.Andersona The Rigging of Ships in the Days of the Spritsail Topmast 1600-1720". Stejně jako Charles McDonald také Chris Watton „zápasil“ se stavbou, viz jeho upravený model SoS z r. 1995:
http://modelshipworld.com/phpBB2/files/magazine_sots_scan_1_180.jpg
http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1425&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
Chris Watton je špičkový modelář a konstruktér stavebnic – dříve pracoval pro firmu Jotika, nyní pro Victory Models:
http://jotika-ltd.com/Pages/1024768/Nelson_Front.htm
http://www.amatimodel.com/en/joomshopping-2/victory-models-by-amati
Jeho posledním projektem je vynikající stavebnice ruské brigy Mercury z r. 1820:
http://www.amatimodel.com/en/joomshopping-2/victory-models-by-amati/mercury-russian-brig

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 31 črc 2010, 06:53
od Kpt.KL
Část 5.

Tvar trupu modelu firmy Sergal/Mantua – komentář

Vůči plánům a modelu SoS firmy Sergal/Mantua existují dvě podstatné výhrady:
• Žebra jejich modelu neodpovídají známým tvarům žeber anglických lodí 17. stol., ani typické konstrukci těchto žeber pomocí kružnic (viz rekonstrukce hlavního žebra podle dobových údajů finální verze SoS z 17.4.1635). Přestože firma Sergal/Mantua vycházela při konstrukci svých plánů a stavebnice z Finchamových plánů z r. 1851 a Seppingsova modelu z r. 1827-30, jejich verze se od těchto zdrojů liší.

• Tvar trupu celkově spíše připomíná lodě z 18. stol., než 17. stol. Podvodní část trupu v oblasti přídě nesouhlasí se žádnými známými dobovými informacemi o anglických lodích 17. stol. – je příliš oblá a plná ("bachratá"), tvarem podobná spíše kontinentálním lodím. Pro období od konce 16. stol. (Bakerovy Fragments of Ancient English Shipwrightry) a 2. pol. 17. stol. (Deanova Naval Doctrine) byla publikována jen část dobových rukopisů a dostupné informace nejsou k přesnější analýze trupu SoS od Sergalu/Mantuy dostatečné – s výjimkou konstrukce hlavního žebra a grafického způsobu konstrukce trupu pomocí „srovnaných křivek“, tzv. reconciling sweeps.


Obrázek metody grafické konstrukce hlavního žebra podle Angličana Matthewa Bakera cca z r. 1570, učitele Phinease Petta, je vpravo (vlevo je konstrukční metoda Portugalce Oliveiry, rovněž z r. 1570):
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Bakerova metoda grafické konstrukce hl. žebra:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]


Srovnání rekonstrukce tvaru hlavního žebra podle údajů ve finální verzi rozměrů SoS ze dne 17.4.1635 s Finchamovým plánem z r. 1851 a Landstromovou rekonstrukcí z r. 1961. Fincham i Landstrom ve svých plánech dodrželi známé zásady konstrukce hl. žebra ze 17. stol., v konstrukci trupu, zejména přídě, se však od dostupných informací liší. Landstrom, stejně jako o sto let dříve Fincham, neměl přístup k některým dobovým informacím, které jsou známy dnes; přesto jejich nepřesná verze tvaru trupu je historicky lepší, než naprostý výmysl Sergalu/Mantuy:
SoS - srovnani hlav. zebra.JPG

Jak vidno, bývalý žák Phineas Pett použil v r. 1634-5 stejnou konstrukční metodu, jako jeho učitel, Matthew Baker. Na své učení u mistra loďařského Bakera koncem 16. stol. vzpomíná Phineas Pett ve své autobiografii, kde se zmiňuje rovněž o matematických výpočtech a nákresech, tj. o "věděčtějším" přístupu ke stavbě lodí (srovnejte tento údaj s nesmysly v Cajthamlově knížce, který tento vědecký přístup posouvá na mnohem pozdější dobu, do 18. stol. Cajthaml zcela evidentně nečetl žádné z dobových pojednání, ale své informace přebral z druhořadých knih pro nenáročné modeláře).

Tvarově zcela odlišná nerealistická žebra verze firmy Sergal/Mantua pro srovnání:
Sos - zebra Sergal-Mantua.JPG

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 22:49
od Kpt.KL
Část 6.

Výzbroj SoS

V plánech a stavebnici firmy Sergal/Mantua jsou jak dělové hlavně, tak lafety naprosto špatné, představují nerealistickou „bižuterii“, kterou firma používá v řadě svých stavebnic za účelem maximálního zisku. Přestože solidní údaje jsou k dispozici mnoho let, včetně zachovaných dvou typů děl přímo z SoS, italští soudruzi se vůbec nenamáhali provést ani tu nejzákladnější rešerši.

Pro srovnání stejná pseudohistorizující nerealistická děla ze stavebnic firmy Sergal/Mantua na lodích různých národů a období:
na modelu anglické lodi Sovereign of the Seas z r. 1637
http://www.modelships.de/Sovereign_of_t ... C_6249.jpg
na modelu francouzské lodi Soleil Royal z r. 1669
http://www.modelships.de/Soleil_Royal/dDSC00370.jpg

Doporučuji rovněž zapomenout na nerealistická děla a především lafety prezentované v povrchní literatuře pro nenáročné modeláře (Mondfeld a zejména Cajthaml).


Hlavními zdroji informací o dělech SoS jsou kromě dobového inventárního seznamu:
Caruana, Adrian: The History of English Sea Ordnance - Vol. I The Age of Evolution 1523-1715. Rotherfield 1994.
Davies, J. D.: Pepys’s Navy. Ships, Men and Warfare 1649-1689. Barnsley 2008.
Endsor, Richard: The Restoration Warship. The Design, Construction and Career of a Third rate of Charles II’s Navy. London, 2009.
Lavery, Brian: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815. London, 1987. V textu použita zkratka AFESW.
Lavery, Brian: The Ship of the Line. Vol 1: The development of the battlefleet 1650-1850. London, 1983. V textu použita zkratka SOL1.
Lavery, Brian: The Ship of the Line. Vol 2: Design, construction and fittings. London, 1984. V textu použita zkratka SOL2.
Oppenheim, Michael: A History of the Administration of the Royal Navy and of Merchant Shipping in Relation to the Navy, from MDIX to MDCLX (1509-1660). With an Introduction Treating of the Preceding Period. London 1896 / Aldershot 1988.
Winfield, Rif: British Warships in the Age of Sail 1603-1714. Design, Construction, Careers and Fates. Seaforth Publishing, Barnsley, 2009.
Calendar of State Papers, Domestic, of the Reign of Charles I. London 1865-69. V textu použita zkratka CSPD. (Toto mnohasvazkové dílo obsahuje chronologický přehled státních dokumentů z různých archívů).
Dobové dokumenty označované PRO jsou uloženy v britském státním archívu – Public Record Office, nyní přejmenovaném na National Archives. Zkratka WO u zmiňovaných dokumentů označuje arsenál ve Woolwich.
Dále byly použity dobové dělostřelecké manuály.


SoS měl speciálně pro něj odlitá bronzová děla, většina typů byla odlehčených, tzv. drakes (doslovně „draků“, chrličů ohně), aby jich bylo možno na loď umístit co největší počet – král Karel I. byl evidentně posedlý myšlenkou, aby jeho velká prestižní válečná loď měla imponující výzbroj a proto nařídil zvýšit původně navržený počet děl z 90 na 102. Tuto zvýšenou zátěž standardních děl by loď neunesla, proto byla výzbroj změněna na odlehčená děla. Jak již název napovídá, lehká (odlehčená) děla se od standardních děl stejného kalibru lišila menší váhou (např. lehký bronzový demikulverin vážil asi 900 kg, standardní 1 500 kg), tj. při stejné délce a vývrtu hlavně měla slabší stěny, proto se u těchto děl musely používat menší prachové nálože – 2/3 standardní dávky střelného prachu – což ovšem snižovalo jejich dostřel. Z důvodu výrazně menší hmotnosti těchto děl byl však jejich zpětný ráz velmi prudký a proto odlehčená děla používala speciální „smýkací“ lafety, tj. lafety s kolečky vpředu a smýkacími bloky vzadu, aby se zvýšilo tření a odpor proti tomuto zpětnému rázu.

Lafeta se zadními smýkacími bloky z pol. 17. stol., rekonstrukce podle archeologického nálezu, muzeum v londýnském Toweru:
Lafeta_smykaci bloky_Tower_small.jpg

http://www.flickr.com/photos/higginsoft/1971744460/sizes/l/in/set-72157603089048956/

Odlehčená děla (drakes) byla poměrně rozšířená, protože umožňovala vyzbrojovat velkými kalibry i menší lodě. Vzhledem k menší náloži střelného prachu měla střela nižší rychlost a způsobovala v místě zásahu tříštění trupu a tudíž větší škody, na rozdíl od čistého průstřelu střel o vyšší rychlosti, jejichž zásahy se daly snadno a rychle opravit pomocí dřevěných zátek.

Děla SoS byla zdobená speciálním reliéfem. Aktuální počty, kalibry a délky hlavní děl se v průběhu let lišily od nominálních (předpisových).


V populární literatuře se vyskytuje tabulka rozmístění děl SoS včetně jejich délek a hmotností, převzatá z knihy W. L. Clowese The Royal Navy: A History from the Earliest Times to the Present, Vol. II, z r. 1897 (přetisk 1996, 2003), uvádějící částečně jiné údaje, lišící se od oficiálních inventárních seznamů. Clowes tabulku převzal od Oppenheima, ten však zdroj těchto informací neuvádí, pravděpodobně se jedná o plánovanou výzbroj lodi z r. 1637 (Oppenheim str. 262). Clowesovu tabulku nekriticky opsal Novotný do své knihy Plachty v ohni (včetně dalších chyb o SoS). Od něj tyto chybné údaje přepsal nějaký nadšenec do hesla Sovereign of the Seas na českou wikipedii, kde navíc zcela vynechal informaci, že se jednalo o odlehčená děla:
http://cs.wikipedia.org/wiki/HMS_Sovereign_of_the_Seas


Dle dobového inventárního, tj. aktuálního seznamu z r. 1638 (PRO WO 49-78), měl SoS celkem 102 děl, a to osm druhů:
20 cannon of 7 drakes
8 demi-cannon drakes
6 culverins fortified (zesílené)
22 culverin drakes
2 culverin cutts (krátké)
4 demi-culverins fortified
38 demi-culverin drakes
2 demi-culverin drake cutts

Ještě před podrobnějším popisem výzbroje SoS může přijít vhod několik informací o názvosloví anglických lodních děl 17. stol. Přestože se kalibry jednotlivých typů děl začaly standardizovat – tj. danému druhu děla odpovídala hmotnost střely, např. culverin = 18 liber – v Anglii té doby se nepoužívala klasifikace děl podle hmotnosti střel, jako tomu bylo později od 18. století, ale podle starších tradičních názvů děl, z nichž některé měly metaforické významy. Výraz kalibr se používal pro označení druhu děla podle hmotnosti dělové koule.
Cannon (kanón) – název pochází z italského slova canna = roura. Používal se k označení lodních děl velkého kalibru, v 17. stol. pro kalibr 42 (cannon of seven), 32 (demi-cannon, demikanón, tj. poloviční kanón) a také 24 liber. Tato děla většího kalibru sloužila ke střelbě na kratší vzdálenost.
Culverin (kulverin) – dlouhé a štíhlé dělo, z italského slova culebrina (had, též zmije, užovka), podle názvu muškety z 15./16. stol. Používal se k označení dlouhých děl kalibru 18 liber a 9 liber (demi-culverin, tj. poloviční kulverin). Tato děla středních kalibrů se používala ke střelbě na větší vzdálenost. Dlouhá děla menších kalibrů byla označována jako kulverinového typu, např. saker, minion, falcon, falconet nebo rabinet. Děla menších kalibrů byla nazývána podle dravých ptáků – saker = raroh velký, pták z čeledi sokolovitých; falcon (falkon) = sokol; nebo falconet (falkonet) = sokolík, pták z rodu sokolovitých. Název minion pochází z francouzského výrazu pro něco malého, tj. malé dělo.
V češtině se k označení těchto typů lodních děl ponechávají většinou původní názvy, některé jen „počeštěné“ podle výslovnosti – kanón, kulverin, falkon nebo falkonet. České názvy polních děl jako kartoun, půlkartoun, čtvrtnice, sokolnice, sokolík, švihovka apod. se vzhledem k některým odlišnostem k označování lodních děl nepoužívají.


Dříve zmíněný inventární seznam děl SoS uvádí pouze počet, druh a hmotnost každého děla. Níže uvedený přehled aktuálního stavu výzbroje SoS v r. 1638 je doplněn o další technické údaje z jiných pramenů (Caruana, Endsor, Lavery AFESW, CSPD), včetně nejpravděpodobnějšího rozmístění různých typů děl na jednotlivých palubách:

20 cannon of 7 drakes (sedmipalcové lehké kanóny – název je odvozen podle vývrtu hlavně 7 palců = 177,8 mm) – boční děla na dolní palubě, kalibr 42 liber; většina o délce 9 stop (2,74 m), několik kusů 8,5 stopy (2,59 m) a 9,5 stopy (2,90 m). Dobové dokumenty uvádějí délku jen u dvou děl, čís. 16 a 18 inventárního seznamu.

8 demi-cannon drakes (lehké demikanóny) – stíhací děla na dolní palubě (4 na přídi, 4 záďové), kalibr 32 liber; délka 10 stop (3,05 m) a 11,5 stopy (3,50 m); délku 4 záďových děl 12,5 stopy (3,81 m) zmiňuje dokument z 17. června 1638 (CSPD). Vývrt hlavně 6,5 palce = 165,1 mm.

6 culverins fortified (zesílené kulveriny) – stíhací příďová a záďová děla na střední palubě, kalibr 18 liber, délka 11,5 stop (3,50 m). Vývrt hlavně 5,5 palce = 139,7 mm. Tato děla měla pravděpodobně lafety na čtyřech kolečkách. Výraz fortified=zesílený se zpočátku používal pro kulveriny se silnějšími hlavněmi, po rozšíření lehkých kulverinů (drakes) označoval standardní kulveriny.

22 culverin drakes (lehké kulveriny) – boční děla na střední palubě, kalibr 18 liber, délka 9,5 stopy (2,90 m). Vývrt hlavně 5,5 palce = 139,7 mm.

4 demi-culverins fortified (zesílené demikulveriny) – stíhací příďová děla na horní palubě, kalibr 9 liber, délka 10 stop (3,05 m). Vývrt hlavně 4,5 palce = 114,3 mm. Lafety pravděpodobně na čtyřech kolečkách.

38 demi-culverin drakes (lehké demikulveriny) – kalibr 9 liber; 3 délky: 8 (2,44 m), 8,5 (2,59 m) a 9 stop (2,74 m). Vývrt hlavně 4,5 palce = 114,3 mm. Hmotnosti děl podle inventárního seznamu 17-21 centnýřů, tj. cca 870-1080 kg. Rozmístění:
• boční děla na horní palubě (22 kusů)
• na přední nástavbě (8 kusů – 4 boční a 4 příďová)
• boční děla na půlpalubě (6 kusů)
• záďová stíhací děla na horní palubě (2 kusy)

2 culverin cutts (krátké kulveriny) – přední nástavba, děla mířící dozadu na střední palubu k odražení abordáže (Lavery AFESW str. 92). U protiabordážních děl se pochopitelně nepoužívaly dělové koule, ale kartáčové střely, k ničení živé síly. Kalibr 18 liber, v literatuře uváděna délka 5,5 stop (1,68 m); dle Caruany byla standardní délka krátkých děl 6 stop (1,83 m). Vývrt hlavně 5,5 palce = 139,7 mm.

2 demi-culverin drake cutts (lehké krátké demikulveriny) – boční děla na velitelské palubě (quarterdeck), kalibr 9 liber, délka 5,5 – 6 stop (1,68 – 1,83 m). Vývrt hlavně 4,5 palce = 114,3 mm. Umístění na bocích velitelské paluby je zřejmé na Paynově rytině, kde je jasně patrný větší kalibr tohoto krátkého děla ve srovnání s protiabordážními děly malého kalibru na stejné palubě.

Celkový počet velkých děl dle inventárního seznamu činil 102 kusů. Protože oficiálně byla loď klasifikována jako stodělová, můžeme předpokládat, že 2 krátké kulveriny na přední nástavbě, mířící dozadu na střed lodi jako protiabordážní, se do oficiální klasifikace nezapočítavaly; stejně jako dalších 6 protiabordážních děl malých kalibrů, umístěných na půlpalubě (4 kusy) a velitelské palubě (2 kusy). V pramenech, které mám k dispozici, není kalibr těchto malých protiabordážních děl uveden, lze však předpokládat, že na půlpalubě se jednalo o standardní „nástavbová“ děla, tzv. sakery (sakers), (Lavery AFESW str. 102) o kalibru 5,25 libry (2,4 kg), vývrtu hlavně 3,5 palce (88,9 mm) a délce 6 stop (1,83 m). Sakery jsou uvedeny v inventárním seznamu děl SoS z 22. ledna 1654 (1655 našeho gregoriánského kalendáře), v dokumentu PRO WO 47/3 (Lavery AFESW str. 279).
Dvě protiabordážní děla na velitelské palubě (quarterdeck) nejsou v dostupných pramenech uvedena vůbec. Na Paynově rytině je vidět, že tato děla mířící dopředu na půlpalubu mají menší kalibr, než protiabordážní děla na půlpalubě (halfdeck) – pravděpodobně to byly 4liberní bronzové miniony o délce 6 stop (1,83 m) a vývrtu hlavně cca 3,25 palce (82,5 mm), v té době typická děla používaná na záďových nástavbách (Lavery AFESW str. 103). Sakery i miniony byla děla kulverinového typu. Sice méně pravděpodné, ale jako 2 protiabordážní děla na velitelské palubě nelze vyloučit ani tříliberní falkony (falcons), které se přestaly na válečných lodích používat kolem r. 1635 a z lodí stažené kusy mohly být v arzenálu skladem (Lavery AFESW str. 103). Falkony měly vývrt 2,75 palce (69,9 mm) a obvyklou délku 6 stop (1,83 m). Sakery, miniony i falkony mohly mít jak lafety se čtyřmi kolečky, tak se zadními smýkacími bloky.

Ve srovnání se standardními děly je prvotní výzbroj SoS lehkými děly kratšího dostřelu chápána spíše jako výraz královského majestátu a prestiže, než taktického užitku (Lavery AFESW str. 91). Výzbroj lodi se v průběhu doby měnila nejen počtem – 82-90 děl v dobách míru, až 100 děl za války – ale rovněž složením typů a kalibrů. Na začátku své služby měl SoS bronzová děla, ke konci železná.

Tabulka srovnávající plánovanou výzbroj SoS z r. 1637 a skutečnou z r. 1638
SoS delostrelecka vyzbroj 1638 Tabulka.jpg

Vzhledem k tomu, že do jednoho příspěvku lze vložit pouze 6 obrázků/foto, přehledné grafické vyobrazení rozmístění jednotlivých typů děl na Paynově rytině bude v samostatném příspěvku.

Pro model SoS ve stavu z r. 1637 jsou nejdůležitější děla na horní palubě a nástavbách, která jsou kompletně vidět, zatímco z děl na střední a dolní palubě jsou viditelná jen ústí hlavní a nemusí se dělat detailně, včetně jejich lafet. Rovněž různé délky hlavní stejného kalibru lze pro model v měřítku 1:96 snížit na jednu základní, např. místo tří délek lehkého sedmipalcového kanónu použít nejpočetnější, tj. 9 stop (2,74 m). Pro model ve větším měřítku (1:64, 1:48) lze různé délky hlavní stejného kalibru poměrně snadno zrekonstruovat v přijatelných proporcích procentuálním podélným zvětšením nebo zmenšením z dostupného plánu jedné délky. Průměry hlavní děl, pro něž nejsou k dispozici plány, lze rovněž vypočítat z poměrů kalibru stejného druhu děla vůči hlavni v různých místech (záď, střed, ústí).

K realistickému zhotovení dělových hlavní a lafet na modelu SoS jsou k dispozici následující podklady:
• Dobový inventární seznam děl SoS z r.1638 (PRO WO 49-78, Caruana str. 63).
• Bronzový sedmipalcový kanón (cannon of 7) – upravit plánek podle Lavery AFESW a SOL2.
• Bronzový demikanón – např. plánek Lavery SOL2 str. 148, Caruana.
• Bronzový kulverin – např. Lavery SOL2, AFESW.
• Bronzový demikulverin drake SoS v Royal Artillery Museum, Woolwich – přesný detailní plán (Caruana),
SoS - demi-culwerin 1638 at Woolwich - popis.jpg

http://www.flickr.com/photos/citybilly/2779802207/
• Saker – obranné bronzové dělo na otevřené půlpalubě (halfdeck), bylo určeno ke střelbě kartáčovými střelami (sekaným železem) na střed lodi k odražení abordáže nepřítele. Vyhovující plánek – Lavery AFESW str. 102.
• Minion – obranné bronzové dělo na otevřené velitelské palubě (quarterdeck), bylo určeno ke střelbě kartáčovými střelami (sekaným železem) na střed lodi k odražení abordáže nepřítele. Vyhovující plánek – Lavery AFESW str. 103; nebo Lavery SOL2. str. 149.
• Dobové lafety (smýkací) – v dochovaném dokumentu z 1.5.1639 (PRO WO 49-69) je zmíněna platba £ 558-11-8d za speciální lafety pro všechna děla SoS typu drake s kolečky vpředu a smýkacími bloky vzadu – tento typ lafety se angl. nazývá rear chock carriage. Dostupné jsou plány rekonstrukce lafety z r. 1653 dle archeologického nálezu (Caruana, Endsor, rekonstrukce v londýnském Toweru). Od pozdějších anglických lafet se liší také dvěmi zadními oky pro dva odtahovací kladkostroje.
• Plánek údajné smýkací lafety SoS z knihy poručíka královského dělostřelectva Thomase Jamese Book of Artillery (vydané cca v r. 1722). James byl technický expert na dělové lafety a spolupracovník vrchního zbrojního inspektora, generála Sira Johna Armstronga (Caruana). O tvaru této lafety existují jisté pochybnosti, na druhou stranu do této lafety přesně „sedí“ demikulverin SoS z Royal Artillery Museum ve Woolwich.
• Plán anglické lafety pro lehký demikanón (demi-cannon drake) podle archeologického nálezu (Endsor str. 163) – místo zadních koleček udělat smýkací bloky. Plán lze mírně zvětšit a použít pro lehký sedmipalcový kanón (cannon of 7 drake).
• Tento plán lafety lze proporcionálně upravit pro zesílené kulveriny (fortified culverins), ponechat kolečka; a odlehčené kulveriny (culverin drakes) se zadními smýkacími bloky.
• Výše zmíněný plán lze rovněž snadno upravit pro lehký demikulverin (demi-culverin drake), se smýkacími bloky vzadu. Tato děla budou na otevřených palubách modelu vidět, doporučuji věnovat největší pozornost.
• Plány anglických lafety se čtyřmi kolečky cca z pol. 17. stol., zpracované podle Caruany (web Navy Board Models). Typ vhodný pro standardní děla SoS kromě odlehčených drakes), z těch viditelných to jsou 2 krátké kulveriny na příďové nástavbě, případně protiabordážní sakery a miniony. Plány anglických lafet pro demikulverin a saker z poloviny 17. století byly publikovány na DF Navy Board Models – po útocích hackerů je nyní stránka neveřejná, pouze pro členy:
http://www.navyboardmodels.com/index.php
Long-Gun demi culverin 17c.jpg

Saker 17c.jpg

• Plán anglické smýkací lafety pro saker podle archeologického nálezu (Endsor str. 161), alternativa ke klasické lafetě se čtyřmi kolečky.
• Plán anglické smýkací lafety pro 3liberní dělo podle archeologického nálezu (Endsor str. 163), alternativa ke klasické lafetě se čtyřmi kolečky. Mírně zvětšená lafeta je použitelná pro minion.
• Schéma obslužných lan anglických děl z poloviny 17. stol. (Endsor str. 162).


Doplňující informace k realistickému provedení modelu SoS

Úsťové zátky
Na skutečných lodích byla ústí hlavní děl zadělána dřevěnými zátkami (tompions) na ochranu před mořskou a dešťovou vodou. Tyto zátky byly namazány lojem a k ústí hlavní byly přivázány krátkým provazem. Zátky chránily vnitřek hlavní před pronikáním vody a vlhkosti, která mohla způsobit jednak zvlhnutí střelného prachu, a také dlouhodobým působením povrchové oxidace narušit hladký povrch vývrtu hlavně. Zátky se sundávaly těsně před bojem. Modeláři mají děla na modelech tradičně ponechána bez zátek, v palebné bojové pozici.

Držáky dělových koulí
V žádných dobových zdrojích (nejen anglických ) z 16.-17. století nejsou vůbec zmiňovány držáky dělových koulí. Několik málo dobových zdrojů popisuje/zobrazuje uložení dělových koulí přímo na palubě pod plachtovinou nebo na ní, případně na stočených lanech. Doporučuji držáky dělových koulí na modelu SoS nedělat.

Delove koule na palube 1690.JPG


Střílny pro mušketýry
SoS měl vynechané plaňkování na pažení horních palub, sloužící jako střílny pro mušketýry (Lavery SOL1 str.16).

Dělové střílny
Poklopy střílen byly zevnitř natřeny červeně a zvenčí měly namalované lví hlavy.

Rozměry střílen SoS podle rukopisu admiralitní komise z dubna 1635:
dolní paluba - čtvercové, 2 stopy 8 palců (81,28 cm)
střední paluba - čtvercové, 2 stopy 6 palců (76,2 cm)
horní paluba - čtvercové nebo kulaté, 2 stopy 4 palce (71,1 cm)

Vzdálenost dolního okraje střílny nad palubou - 2 stopy (61 cm)

Horizontální rozestupy mezi střílnami nemusely být stejné, některé mohly být dle potřeby odlišné o 0,5 až 2 stopy (cca 15 – 60 cm). Dochovaný dokument admiralitní komise, schválený králem Karlem I. dne 17. dubna 1635, uvádí jen vágní informaci:
Vzdálenost dělových střílen od sebe 9 stop (2,74 m), některé více.

Diskuze ke střílnám SoS:
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=43575&st=0&sk=t&sd=a&start=120

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 19 pro 2010, 22:59
od Kpt.KL
Část 7.

Grafický přehled rozmístění jednotlivých typů děl na palubách SoS

SoS dela 1_DOLNI paluba JPEG.jpg

Dolní paluba (lower deck): má 13 bočních a 4 záďové střílny. Inventární seznam z r. 1638 a další dokumenty uvádí 8 lehkých demikanónů (demi-cannon drakes), z toho 4 jako záďová a 4 příďová stíhací děla; a dále 20 lehkých sedmipalcových kanónů (cannon of 7 drakes). Jak vidno z výše uvedené tabulky výzbroje SoS, s osazením poslední střílny se nepočítalo již v původním plánu. Bylo to proto, že v zúžené zádi si poslední boční dělo překáželo se záďovým stíhacím a střílna byla prázdná. Do této prázdné střílny se mohlo otočit vnější záďové dělo. Na Paynově rytině vidíme poslední střílnu s dělem, tj. otočeným záďovým stíhacím lehkým demikanónem.



SoS dela 2_STREDNI paluba JPEG.jpg

Střední paluba (middle deck): má rovněž 13 bočních a 4 záďové střílny. Poslední 2 boční střílny jsou o něco níže (viz diskuze na http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=17 ... a&start=30). Oproti plánovaným 24 lehkým kulverinům (culverin drakes) měl SoS ve skutečnosti o 2 kusy méně. Záď na střední palubě byla rovněž zúžená, jako na dolní palubě, tj. poslední boční dělo překáželo záďovému stíhacímu a proto tam nemohla být obě současně. Poslední střílna tak byla buďto prázdná, nebo se do ní otočilo záďové stíhací dělo - stejně, jako na dolní palubě. Jako stíhací děla uvádí dobové dokumenty 6 zesílených kulverinů (fortified culverins). Na 30 střílen máme dle inventárního seznamu 28 děl - z toho všeho vyplývá rozmístění děl, jak zobrazeno na výše uvedeném obrázku Paynovy rytiny.



SoS dela 3_HORNI paluba JPEG.jpg

Horní paluba (upper deck): má 4 příďové, 11 bočních a 2 záďové střílny. Dle dobových dokumentů měl SoS 4 zesílené demikulveriny (fortified demi-culverins) jako stíhací děla a protože na přídi jsou vyobrazeny 4 kusy, na záďové střílny zbývají lehké demikulveriny (demi-culverin drakes) - což vyplývá z celkového inventárního počtu lehkých demikulverinů (38 kusů).



SoS dela 4_nastavby JPEG.jpg

Horní odkryté paluby nástaveb - rozmístění děl zobrazené na Paynově rytině vyplývá z inventárního seznamu a dalších dokumentů. O protiabordážních dělech viz informace v předchozím příspěvku.

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 27 úno 2011, 21:05
od Kpt.KL
Část 8.

Zlacení a nátěr SoS

Již dříve jsem zmiňoval, že SoS měl boky natřené černě, nikoli modře, jak je v literatuře a stavebnicích lodi často chybně uvedeno. Dodnes není znám jediný dobový zdroj, který by zmiňoval modrou barvu - tento rozšířený omyl způsobily modely od Seppingse a Culvera, popsané výše. Přestože byl tento fakt znám celá desetiletí, byl producenty stavebnic a plánů ignorován. Na přímý dobový dokument potvrzující černý nátěr se mi ale podařilo narazit teprve nedávno:

Charles directions for gilding n painting SoS fm 23.03.1636_PRO.jpg

Kopie králových pokynů z r. 1636

Pro modeláře bude jistě cenná informace, že k provedení výzdoby lodi – zlacení a barevnému nátěru – vydal osobně král Karel I. dne 23. března 1636 následující pokyny (přepis rukopisu uloženého v Public Record Office, Londýn):

The head with all the carved work thereof, and the rails to be all gilt, and no other colour used thereupon but black. The stern and galleriies to be gilt with gold and black in the same manner, with the rails on them to be all likewise gilt with gold. The sides to be all carved work according to the draught which was presented to his Majesty and that carved work to be all gilt with gold, and all the rails of the sides to be likewise gilt with gold and no other colour to be used on the sides but black. Also the figures in the upper strakes to be altered into badges of carved work answerable to the other strake, that runs fair with it, and to be gilt answerable to the rest.

Volně přeloženo, se snahou zachovat co nejpřesněji starobylý styl textu:
Veškeré řezby na klounu, včetně ozdobných lišt, mají býti pozlaceny, a žádná jiná barva použita nežli černá. Záď a zadoboční galerie mají býti stejným způsobem pozlaceny zlatem, s černým nátěrem, ozdobné lišty na nich mají býti podobně pozlaceny zlatem. Boky [lodi] mají býti vyzdobeny řezbami dle nákresu předloženého Jeho veličenstvu, a tyto řezby mají býti pozlaceny zlatem, a všechny ozdobné lišty na bocích mají býti podobně pozlaceny zlatem a žádná jiná barva použita na bocích nežli černá. Rovněž figury v horních pásech boků mají býti předělány na panely (badges) s řezbami odpovídajícími bočnímu pásu, jenž s ními veden je souběžně, a mají býti pozlaceny v souladu s ostatními.

K výše uvedenému textu je nutné vysvětlení - již od 17. stol. používali Angličané pro „zlatou“ výzdobu lodí dva výrazy: „to gilt with gold“, doslova „pozlatit zlatem“, tj. pokrýt plátky zlata; a výraz „to gilt“, který znamenal „pozlatit“ barvou. Toto mnohonásobně levnější „zlacení“ barvou se provádělo nalakováním bíle natřených nebo v přírodní světlé barvě ponechaných řezeb. Lak měl nažloutlou až zlatavou barvu, přetřením bílého podkladu vznikl jakýsi dojem "zlaté" barvy.

Pro nátěr lodi používali Angličané výrazy „paid“ nebo „served“, což znamenalo nátěr směsí lněného oleje, terpentýnu a smoly/dehtu. Do této směsi se obvykle přidávala síra (brimstone) a pryskyřice (rosin). Smola/dehet získaná destilací z dřeva borovicových stromů byla řídká a měla žlutohnědou až světlehnědou barvu.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pine_tar

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 27 úno 2011, 22:54
od Kpt.KL
Část 9.

Nová kniha Jamese Sephtona

Sephton - SoS front cover_.jpg

Viz nakladatelství Amberley

S několikaměsíčním spožděním byla vydána nejnovější a nejúplnější studie Sovereign of the Seas, napsaná britským historikem Jamesem Sephtonem. Autor je členem řady historických a archeologických společností, mezi jinými britského Národního námořního muzea v Greenwich (National Maritime Museum). Sephton, který měl přístup k originálům dobových dokumentů, sbíral veškeré dostupné informace o SoS po čtyřicet let.

Kniha (v angličtině) obsahuje 256 stran - nikoli 192, jak uvedeno na webu nakladatelství - hutného textu s obrovským množstvím dobových informací. Obsahuje 90 černobílých a 40 barevných ilustrací. Stručný přehled obsahu knihy (v závorce pro informaci uveden český ekvivalent názvů kapitol):

Kapitoly:
1. Phineas Pett's Early Career (Raná kariéra Phinease Petta), str.17-26
2. A Great Ship is Born (Zrození velké lodi), str. 27-44
3. Some Original Drawings, Paintings and Models (Některé originální kresby, malby a modely), str. 45-70
4. Her Size Calculated in Tonnage (Rozměry lodi a výpočty tonáže), str. 71-84
5. A Description of her Decorative Carving (Popis ozdobných dřevořezeb), str. 85-97
6. The Nature and Disposition of her Armament (Druh a rozmístění výzbroje), str. 98-117
7. Her Masting and Rigging (Takeláž lodi ), str.118-138
8. The English Civil War 1642-49 (Anglická občanská válka 1642-49), str. 139-142
9. The First Anglo-Dutch War 1652-54 (První anglo-holandská válka 1652-54), str.143-151
10. The Second Anglo-Dutch War 1665-67 (Druhá anglo-holandská válka 1665-67), str.152-163
11. The Third Anglo-Dutch War 1672-74 (Třetí anglo-holandská válka 1672-74), str.164-175
12. The War of the English Succession 1689-97 (Válka o anglické nástupnictví 1689-97), str. 176-186

Dále následuje 46 příloh převážně s technickými údaji o lodích, výzbroji a takeláži - str. 187-244; a seznam rozsáhlé bibliografie.


Na knihu jsem byl velice zvědav, kolik informací bude odlišných od těch, které se mi podařilo v minulosti nashromáždit samostaným studiem. Některé důležité informace pro stavbu historicky co nejpřesnějšího modelu SoS budu dodávat postupně, v průběhu čtení knihy.


Toto je 9. část rešerše SoS, dále budou následovat doplňující technické informace o lodi, včetně komentovaného přehledu zdrojů informací (literatura a internet). S případnou diskuzí, prosím, počkejte, až budou všechny části rešerše zkompletovány.

Re: Sovereign of the Seas 1637 - rešerše

PříspěvekNapsal: 01 říj 2014, 08:53
od PetraMiskova
Vyčerpávající zdroj informací :)