honza čižule píše:Zdravím Vás Kapitáne,
díky za reakci a za to, že jste se mne snažil uvést do obrazu. Ale mezi námi stále plavu v nedostatcích mých znalostí. Mám stažených z netu celou řadu způsobu plaňkování na přídi. Pár obrázků přikládám. Budete tak laskav a vyjádříte se k nim? Co se mne týče, budu vycházet z modelu lodi, který jsem si nafotil v Tøjhusmuseet v Kodani. Protože foto je dost špatné a zmenšením pro Modelforum řada detailů zanikne, vytáhl jsem jednotlivá spojení mezi plaňkami. Doufám, že se tímto řešením co nejvíce přiblížím realitě dánské stavby lodí. Jaký je Váš názor k mému řešení?
Zdravím,
pokud není uvedeno jinak, poznámky se týkají
řadových lodí v období cca 1760-1770.
Nejprve k fotografiím modelů:
Toto je jeden z anglických způsobů obšívky
pro menší obchodní lodě s plnou tupou přídí (angl. bluff bow), na válečných řadových lodích 18. stol. se nepoužíval. Na fotografii je model
RESOLUTION z r. 1771, původně uhelné lodi (collier), zakoupené britskou Admiralitou a upravené pro výzkumnou výpravu kapitána Cooka.
Toto modelářské provedení obšívky na modelu holandské lodi je nerealistické.
Toto provedení obšívky na modelu HMS
VICTORY 1765 se mi nezdá - na plánu lodi, který mám k dispozici, je jinak. Britští stavitelé lodí se na velkých řadových lodích 1. a 2. kategorie (first-rates, second-rates) vyhýbali používání tzv. vsuvek (angl. stealers).
Tento dánský způsob mi připadá starší - nevíte, z kterého roku je tento model? O dánských lodích mám momentálně k dispozici jen velmi málo materiálů a pouze jediný plán s obšívkou (viz výše uvedená loď
RAA z r. 1709). Z toho, že pátráte po provedení skutečné obšívky soudím, že na plánech NK a sesterských lodí z dánského archívu se nenachází. Pokud je uvedený model dvojpalubníku přibližně z poloviny 18. století, byl by pro NK použitelný. Nicméně v Británii, Francii, Holandsku i Švédsku se kolem roku 1764 již delší dobu používaly metody provedení obšívky s minimálním počtem hákování (drop plank), vsuvek (stealer) a polovsuvek (half-stealer) - a jelikož Dánové byli jednak dosti progresívní, jednak vysílali své loďařské tovaryše na zkušenou především do Anglie a Francie a nové poznatky uplatňovali na svých lodích, spíše bych tipoval, že NK měl také již novější metodu obšívky. Nicméně přesně to nevím a pokud jste nenašel v dánském archívu jiný výkres obšívky dvojpalubové řadové lodi z období cca 1750-1770, ani v knize
Danske Orlogsskibbe 1690-1860 plán nebo foto modelu, ani nemáte fotky relevantních dánských modelů řadových lodí (vlastní nebo z internetu), můžete použít metodu podle výše uvedeného modelu.
Mimo předmět vlákna: především britské a také francouzské dobové zdroje jsou poměrně bohaté a poskytují detailní informace o obšívce lodí 2. pol. 18. stol. Například britské královské loděnice byly značně vytížené a stavba menších řadových lodí se často zadávala soukromým loděnicím, kde se stavěly obchodní a rybářské lodě. Admiralita těmto soukromým loděnicím zasílala podrobné požadavky na konstrukci válečné lodě, včetně plánů obšívky (např. HMS
Woolwich 1785):
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81960.htmlOdborný název pro tento plán je
plán rozvinuté obšívky, angl. outboard planking expansion (též outboard works expansion / expansion of outboard works). Obšívka oblého trupu je rozvinuta do roviny a přímo z plánu lze brát šířku a pokud bylo zakresleno, tak i délku jednotlivých planěk.
Velmi přínosné jsou také britské plány oprav lodí, např. výměny shnilých planěk k výměně, zde 74-dělová řadová loď
MONTAGUE z r. 1779, plán výměny části obšívky z r. 1803:
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/80852.htmlV dánském archívu tento druh plánů nemají?
Obecně je pro stavbu historicky co nejpřesnějšího modelu nutno používat dobové zdroje a pátrání zúžit na zemi (např. neimplementovat na dánskou řadovou loď z r. 1764 holandské konstrukční prvky ze 17. stol.), dále na typ lodi (např. některé konstrukční provedení použité na fregatě se mohlo částečně lišit od provedení na řadové lodi a naopak), a konečně na časové období - pro loď z r. 1764 je důležité období maximálně cca 15-20 let před (zde orientačně cca od roku 1750) a maximálně několik let poté (řekněme do cca 1770-1775). Mezi modeláři rozšířený názor, že lodě byly v 17. a 18. století skoro stejné, je zjednodušený a chybný - ke změnám designu, konstrukčních provedení, takeláže, výstroje a výzbroje docházelo průběžně po celou dobu a právě na různosti detailů lze odlišit lodě jednotlivých zemí a časových období.