Stránka 1 z 4

Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2010, 12:53
od DORIS
Zdravím přátelé!
Dovolila jsem si založit toto téma, kde bych se ráda věnovala kromě stavby kompletních člunů včetně takeláže a doplňků i detailnímu postupu prací "jak na to" :idea: a zároveň bych Vás znalé problematiky chtěla poprosit, zda nemáte podklady, jak je řešená právě takeláž na člunech. Chystám se postavit dva kompletní čluny k Victory, ale v návodech od Shipyardu je žalostně málo informací. Jeden z člunů - předpokládám, že je to šalupa ( v reálu cca 10 m dlouhý člun), má mít dva stěžně a na každém je jedna latinská (?) plachta. Lanoví je znázorněné velmi povrchně a není ukázáno, kde a jak ho přivazovat k trupu nebo palubě. Takeláž menšího člunu Shipyard neřeší dokonce vůbec. :( Kdybyste, prosím, měli někdo nějaké podklady nebo obrázky, byla bych moc vděčná.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Začátek stavby kostry a první vrstva obšívky, která se bude dále brousit:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Délka většího člunu je necelých 11cm, ten menší je dlouhý 7,5cm a Victory ho měla v reálu zavěšený po bocích u zádi.
Doris

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2010, 19:39
od Kpt.KL
Množství informací o člunech je v online knize Davida Steelea: The Elements and Practice of Rigging And Seamanship z roku 1794:
http://www.hnsa.org/doc/steel/

O stěžních a ráhnech na člunech - MAST-MAKING.-Vol. I, strany 41-42:
http://www.hnsa.org/doc/steel/part1.htm#pg28

O plachtách - SAIL-MAKING.-Vol. I., strany 136-139:
http://www.hnsa.org/doc/steel/part4.htm#pg136

Např. typy člunových plachet:
http://www.hnsa.org/doc/steel/large/sail29.htm
http://www.hnsa.org/doc/steel/large/sail30.htm

Typické čluny řadové lodě 1. kategorie z konce 18. stol.měly následující takeláž:
velký člun / barkasa (long boat) - největší člun, obvykle kutrové oplachtění (cutter rig), tj. jeden stěžeň a krátký čelen; vratiplachta, přední stěhovka a kosatka
šalupa (launch) - druhý největší člun, někdy nahrazovala velký člun - obvykle kutrové oplachtění (cutter rig), tj. jeden stěžeň a krátký čelen; vratiplachta, přední stěhovka a kosatka; případně dva stěžně a latinské nebo lugové oplachtění
pinasa (pinnace) - dva nízké stěžně, latinské plachty (lateen sail) nebo settee plachty (settee sail); případně dva stěžně a rozpěrové oplachtění (sprit sail)
tzv. admirálský člun (barge) - stejné oplachtění jako u pinasy
jola (yawl) - stejné oplachtění jako u pinasy
kutr (cutter) - obvykle dva stěžně, lugové oplachtění (lug sail)

Základní takeláž je patrná z výše uvedených obrázků, pokud něco nejasné, vysvětlím. Mnoho užitečných informací obsahuje tato kniha:
Lavery, Brian: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1855

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2010, 21:15
od DORIS
Velice Vám děkuji, Kapitáne, za Vaše cenné rady a návody, pečlivě si vše prostuduji a budu se snažit čluny ztvárnit co nejvěrohodněji.
Ty plachty jsou perfektně zobrazené, vidím, že u Vicy jsem je udělala nejspíš jinak ohledně bočního zesílení na košových plachtách (mám tam schodkovité nášivky, jaké jsem zaregistrovala na francouzských lodích), ale aspoň budu pro příště chytřejší a budu pracovat dle uvedených podkladů. U většího člunu(šalupa) budu postupovat jak jste uvedl výše, osadím tam dva stěžně s latinskými plachtami, které udělám asi skasané a nechám člun ve vleku přivázaný k lodi. Ten menší (kutr) bych udělala s jedním stěžněm a čelenem (vratiplachta + kosatka a stěhovka vepředu), pokud tomu dobře rozumím - kutrové oplachtění. Bude to tak v pořádku? Po dokončení trupu obou člunů ještě pro jistotu nasimuluji stěžně a plachty na fotkách. Jsem v tom skutečně lajk :oops: a ráda bych své minimální znalosti problematiky rozšířila, přecijen těch lodiček mám v plánu postavit v budoucnu ještě několik.
Doris

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2010, 22:12
od BRadek
Kapitáne, úžasný přehled. A taky se opět ukazuje, jak i u modelařiny, stejně jako u každé jiné lidské činnosti je dobré znát cizí jazyk - potažmo Angličtinu.
Jen pro info. Knihu Arming and fitting of english ship of war 1600-1815 a jiné je možno ve formátu PDF stáhnout na mých stránkách. Děkuji ostatním modelářům, prezentujících hlavně na MO NA KU za tyhle získané tituly knih.
http://www.radekshipmodels.cz/knihy
Radek

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 26 kvě 2010, 22:51
od Kpt.KL
Kutrové oplachtění typické pro velké čluny, např. šalupy (launch):

boat_cutter_rig.JPG


Menší kutry neměly kutrové oplachtění (hezká slovní hříčka, pěkně matoucí, neníliž pravda? :roll: ), ale obvykle dva stěžně, lugové oplachtění (lug sail).

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 06:43
od DORIS
Moc Vám děkuji, Kapitáne, za vysvětlení a trpělivost ohledně mých dotazů, původně mne to názvosloví skutečně zmátlo. #-o Takže O.K. Udělám to přesně jak píšete, kutr se dvěma stěžni. Omlouvám se za své často lajcké a možná hloupé dotazy, ale já jsme vážně lajk, co se lodí týče.... :oops:
Doris

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 08:49
od Kpt.KL
Vůbec se neomlouvejte, to není třeba. Forum je právě od toho, aby se řešily nejasnosti a společnými silami se rozšiřovaly znalosti, tak to chápu alespoň já. Jak o tom konečně zpívá Jan Werich ve filmu Císařův pekař a pekařův císař - jeden umí to, druhý zas umí tohle ..... :-D

Výborné technické podklady (plánky) pro čluny naleznete v knize:
White: The Frigate Diana ze série Anatomy of the Ship nakladatelství Conway Maritime
I když jsou menší, pro fregatu, jsou tam prakticky všechny technické detaily ke stavbě perfektních modelů člunů z konce 18. stol.
http://kopape.webnode.cz/download/knihy/

Řadová loď 1. kategorie kolem roku 1797 by měla mít podle předpisů 6 člunů: šalupu (launch), pinasu (pinnace), admirálský/kapitánský člun (barge), dva kutry (cutter) a malý člun / kutr (jolly boat). Koncem 18. stol. byly původní velké čluny (long boat) nahrazovány šalupami (launch), avšak v inventárních seznamech lodí se velké čluny nacházejí ještě po r. 1800. Je proto nutné zjistit, zda jsou pro konkrétní loď – v našem případě HMS Victory – k dispozici inventární seznamy pro požadovanou dobu, tj. kolem r. 1797. Osobně jsem (zatím) na seznam člunů HMS Victory pro toto období nenarazil, všechny dostupné zdroje uvádějí stav pro období po r. 1803 a Trafalgar. Vycházel bych proto z předpisového stavu.

launch_3rd rate.JPG


Stav na Vaší Victory:
Victory_cluny_na-palube.jpg

Z toho vyplývá, že zbývá udělat 2 kutry, i když něco vidím na podstavci Vaší Victory.

Podívejte se také na čluny pro Victory od firmy Jotika:
http://www.jotika-ltd.com/Pages/1024768/Victory_20.htm
http://www.jotika-ltd.com/Pages/1024768/Victory_19.htm

Zde např. šalupa (launch):
http://www.jotika-ltd.com/KitPics/LRG/Victory_Const120_lrg.jpg

pinasa
http://www.jotika-ltd.com/KitPics/LRG/Victory_Const128_lrg.jpg

admirálský/kapitánský člun (barge)
http://www.jotika-ltd.com/KitPics/LRG/Victory_Const124_lrg.jpg

malý člun / kutr (jolly boat)
http://www.jotika-ltd.com/KitPics/LRG/Victory_Const132_lrg.jpg


http://www.jotika-ltd.com/Pages/1024768/Nelson_12.htm

Případné nejasnosti a dotazy vysvětlím, vůbec neváhejte s dotazováním :)

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 09:41
od Kpt.KL
DORIS píše:Ty plachty jsou perfektně zobrazené, vidím, že u Vicy jsem je udělala nejspíš jinak ohledně bočního zesílení na košových plachtách (mám tam schodkovité nášivky, jaké jsem zaregistrovala na francouzských lodích).Doris


Takový potměšilý a rafinovaný návrh ..... K případným připomínkám někde na jiných fórech, že máte na Victory typické francouzské plachty, klidně odepište, že se jedná o málo známý fakt, dosvědčující Nelsonovu strategicko-taktickou genialitu. Jedním z rozpoznávacích znaků britských a francouzských lodí na dálku byl právě odlišný střih a detaily plachet. Po ukořistění francouzské lodi Britové při nejbližší příležitosti vyměnili nejen děla (francouzská měla odlišný kalibr a pro britské střely se nedala použít) ale obvykle také část takeláže - jednak ukořistěná loď bývala po boji dost pošramocená, a také standardní zásoby ve skladech Royal Navy byly pochopitelně odlišných rozměrů. Tato výměna takeláže byla obecně známá, použitím francouzských plachet na Victory tak chtěl Nelson oklamat nic netušícího nepřítele, aby se k němu přiblížil a on jej mohl porazit v boji ...... Geniální, neníliž pravda?

Čistě důvěrně mezi náma, je to pěkná ptákovina, ale v knihách o lodích jako např. v Novotného paskvilu Plachty v ohni je více podobných nesmyslů, takže jeden navíc se klidně snese :grin:

Jinak vážně - on ten drobný rozdíl v plachtách stejně skoro nikdo nepozná, a plachty máte parádní =D> . Do budoucna mne napadá jednoduché řešení pro každého, kdo chce postavit hodně realistický model - dát na fóru inormaci o tom, co se chystá udělat, a prodiskutovat záležitost předem.

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 10:21
od DORIS
Moc Vám za vše děkuji, Kapitáne!

V modelu od Shipyardu bylo celkem sedm člunů, tři z nich jsou již na palubě, zůstaly mi čtyři, z nichž bych dva ráda postavila kompletní. Ten největší nyní stavím, je podobný tvarově člunu z Bellony, který je nyní zkusmo postaven u zádi Victory a spojen s lodí vlečným lanem. Má právě kutrové oplachtění, respektive jeden stěžeň a malý čelen, plachty jsem tam nedávala, aby nezakrývaly trup lodi. No a pak mi zůstala menší pinasa a dva kutry, které byly zavešeny po bocích Vicy u zádi. Jeden z těch kutrů jsem začala též stavět a ráda bych ho s kompletní takeláži umístila po boku Vicy, takže ve finále bych to viděla tak, že na palubě budou stávající tři čluny a dva budou postaveny zvlášť se skasanými plachtami. S těmi sudy je to zajímavý námět, toto jsem nevěděla. V člunech mám v plánu udělat nějaké sudy a doplňky, viděla jsem to na vlečeném člunu za modelem Pandory, kde je spousta různých předmětů. :idea:
Nyní dokončím trup obou člunů a pak bych se s Vámi poradila, jak řešit uvazovací kolíky na člunech a případně ještě nějaké drobnosti, které mne zaujaly, ale pro jistotu si upřesním info, ať jsou ty čluny co nejpřesněji ztvárněné.
Odpoledne sem hodím další fotky z postupu prací a návody, jak čluny stavím.
Doris

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 13:44
od Kpt.KL
Kutr, 24 stop dlouhý, z r. 1794

cutter.JPG

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 15:49
od DORIS
Špičkový návod, díky moc Kapitáne! Ty stěžně mi takto budou přesně vycházet, když jsem koukala na díl s lavicemi a jejich přípravu pro stěžně. Ještě bych Vás poprosila o názor, jak čluny ztvárnit barevně? Mohu je udělat podobně, jaky ty stávající na palubě Vicy - to jest spodní část bílá nebo krémová a vršek přírodní dřevo? U šalupy zvažuji udělat ozdobný pás s ornamenty v té dřevěné horní části. :?: :idea: Raději bych zachovala přírodní dřevo před žlutým nátěrem, aby to korespondovalo s Vicy. Bude to tak v pořádku?
Jinak ty fotky modelů člunů z "Jotika" jsou super, hodně mi pomohou.

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 27 kvě 2010, 19:14
od DORIS
Tak mám kompletní obšívku na obou člunech, obšívkové pásky jsou podlepovány černým výkresem a za "mokra" tvarovány a osazeny na kostru - takto si udrží konstatní tvar a budou velmi pevné. Čluny jsem již přebrousila, nyní příjde na řadu horizontální obšívka.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2010, 17:02
od Kpt.KL
ad vázací kolíky
Čluny té doby neměly k vázání lan lanoví plachet kolíky, lana se jednoduše vázala na pevné lavice – to jsou ty s výztužnými rožnicemi nahoře, ostatní lavice byly odnímatelné, aby uvolnily místo pro uložení sudů či jiných zásob – nebo k železnému ukotvení úpon a zadních stěhů na bocích člunů.

Vázací kolíky se používaly pouze na stěžňové lavici, obvykle jen pro hlavní stěžeň a to 2 ks, po jednom po stranách stěžňové objímky:

launch_belaying pins.JPG


velký člun cca 1750
long_boat_c.1750_rigged.JPG



ad barevné provedení člunů kolem roku 1797
Výnosem Admirality byly nátěry člunů formulovány jen vágní formou, s výjimkou podvodní části člunů, kde byla nařízena olovnatá běloba (white lead). Na vnější obšívku se používala především černá a bílá, vyskytovaly se červené nebo žluté pruhy, případně černé pruhy v kombinaci s bílou obšívkou.

Vnitřky člunů se obvykle napouštěly řídkým dehtem/smolou, světle žlutohnědé až hnědé barvy, kdy vynikla kresba dřeva; případně se vše natřelo barvou – červenou nebo okrovou (žlutou). Okolí záďových sedaček (sternsheets) mohlo být natřeno bíle, stejně tak příď.

Kolem r. 1797 převládaly střídmé a prosté nátěry člunů, navíc v době finančně vyčerpávající války se šetřilo, kde se dalo a Admiralita žádné zbytečné výdaje netolerovala.
Velký člun / barkasa (long boat) a šalupa (launch) byly pracovní čluny, zásadně nezdobené. Ornamenty na šalupě jsou naprosto nerealistické, doporučuji nedělat. Menší výzdobu měly povolenou pinasy, které sloužily primárně k přepravě důstojníků, jejich hostů a státních úředníků. Individuální výzdobu mohl mít pouze admirálský/kapitánský člun (barge), ovšem na jejich vlastní náklady. V každém případě doba malovaných zdobených člunů byla pryč, ornamentální výzdobu by mohl mít jen ten admirálský / kapitánský člun.

Replika kutru HMS Victory z r. 1803
http://www.snr.org/images/Agmvic.gif
http://www.snr.org/images/BEKEN2.jpg
http://www.hms-victory.com/index.php?option=com_content&task=view&id=135&Itemid=187


K zachování stejného stylu s Vaší Victory doporučuji stejný vnitřek, jako u ostatních, již hotových člunů. Vnější nátěr – spodní část olovnatá běloba, boky buďto stejné dehtované dřevo, nebo černé s okrovým pruhem, případně bílé s černým / žlutým okrovým pruhem. Ornamenty na kutrech ani na šalupě nedoporučuji, pokud chcete mít čluny realistické.

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2010, 17:31
od DORIS
Srdečně Vám děkuji, Kapitáne, za naprosto vyčerpávající odpověď a náměty ke ztvárnění člunu. J
Takže půjdu cestou realistického ztvárnění, ornamenty "ala long boat" z Bellony tentokrát vynechám. Spodní část člunů už obkládám druhou vrstvou obšívky a po vybroušení buďto položím ještě třetí vrstvu a nebo už půjdu na fóliování bílou tapetou. Vnitřek budu dělat podle stávajících člunů, vnější horní část boků udělám v kombinaci okrové dřevo (stejné jako je na bocích Vicy) a černou nebo tmavě hnědou imitací dehtovaného dřeva. Něco jako je na té poslední fotce, kde je kutr. Hodně mi pomůžou i ty fotky modelů člunů, jen jsem se ještě chtěla ujistit, zda mám dělat výřezy v horních částech bočnic pro vesla, jako je vidět zde:
http://www.hms-victory.com/index.php?op ... Itemid=187
a nebo postupovat dle fotek modelů - tam jsou takové dvojice výstupků v místech, kde příjde vložit veslo?
De facto bych mohla udělat šalupu podobně( krom barevné úpravy), jako jsem to řešila na Belloně, mohlo by to tak být :?: :
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
S těmi stěžni ještě pořád nejsem rozhodnuta, ale pokud budu dělat kutr se dvěma stěžni, nechala bych možná šalupu jen s jedním + čelen. :-k

Doris

Re: Čluny a doplňky k historickým plachetnicím, 1/96

PříspěvekNapsal: 28 kvě 2010, 21:16
od Kpt.KL
Veslové otvory (rowlocks) - "výřezy" - udělejte podle toho plánku kutru, týká se i šalupy. Veslové kolíky (thole pins) - "výstupky" - mívaly v té době pinasy a někdy také admirálské/kapitánské čluny.

http://modelforum.cz/download/file.php?id=454608&mode=view

Velký člun/barkasa (long boat) a šalupa (launch) mívaly obvykle jednostěžňové kutrové oplachtění, viz plánek výše. Pro tak velké a těžké pracovní - nákladní čluny bylo toto oplachtění s vratiplachtou výhodnější a pohodlnější.