Dobrý den Doris,
děkuji moc za pochvalu, ale není na místě, přiznávám že se moje vědomosti absolutně nemohu poměřovat s kolegou Kapitánem Kl., který je v mnoha ohledech studnice informací, které i mne nakoply k hlubšímu průzkumu v terénu (sám jsem navíc v předchozích příspěvcích naflákal pár chyb jako záměna Essoexu se Sussexem apod.). Já z psané literatury prakticky nevycházím, ale snažím se hledat informace po akademickém prostředí, jako jsou například diplomové a odborné práce námořních archeologů, kteří se mnohdy dostanou hlouběji do archivu (to ani nemluvím o dnu oceánů), než kam ruka modelářova dosáhne. Zde přikládám link na odbornou práci Cate Wagstaffe z katedry námořní archeologie v Dánské Kodani o aplikaci furringu a beltingu u britských lodí 16tého a 17tého století, včetně případových studií. Věřím že ji shledáte velmi zajímavou.
http://www.maritimearchaeology.dk/downl ... gn_web.pdfS těmi historickými modely ale musím to musím trochu postavit na reálnou úroveň. Jediný a nejstarší historický model v Anglii (jehož vznik se dá datovat do poloviny 17. stol.) byl právě Loyal London, na který jsem odkazoval výše. Žádný jiný z admiralitních modelů nepochází z období před rokem 1730. Loyal London byl jediným zástupcem britské konstrukční školy poloviny 17. stol. Byl říkám hlavně proto, že byl zničen při letní bombardovací kampani Luftwaffe v průběhu Bitvy o Británii v létě roku 1940 a zbylo po něm několik relativně vágních černobílých fotografií pořízených přibližně v roce 1920. Já osobně vím pouze o 2, ale je možné, že ještě někde existuje několik dalších. Žádné nákresy, žádné plány. Nic.
Jediné co zbylo je tzv. Sheldonův model ve Stockholmu. Sheldon byl do roku 1658 pravá ruka Phinease Petta mladšího a spolupracoval na konstrukci většiny jeho lodí v Chathamské loděnici. Roku 1658 ale uprchl před roayalisty do Švédska, kde pak působil jako samostatný lodní konstruktér a stavitel. Jeho prvním počinem ve švédsku je stavba admiralitního modelu na zakázku švédského krále o kterém se dlouho tradovalo (od roku 1943), že jde o kopii Royal Charles (1655) a že ji do Švédska sám přivezl, ale rozměrově nesouhlasí, byť značná část lodi je koncipována jako Royal Charles, včetně výzdoby, kterou si Sheldon vypůjčil, nebo ji možná přímo navrhoval ještě v Chathamské loděnici. Nicméně jde o typického zástupce konstrukce anglických lodí z poloviny sedmnáctého století. Obsahuje několik zvláštností, které ale potvrzují některé z kreseb Van der Veldeho (jde zejména o "kokpit" na čtvrtpalubě a některá další konstrukční řešení). V roce 1890 při kategorizaci depozitáře Švédského námořnictva byl model objeven poškozený (byl na 3 kusy) a byl opraven. V roce 1943 se o jeho existenci dozvěděl jeden britský archivář, který jej překreslil a na jeho základě v padesátých letech postavil britskou kopii pro námořní muzeum v Londýně (mimochodem je to ten model, který sem v úvodu tématu vložil kapitán, ten s tím zajímavým podstavcem). Sheldonův model v současnosti prochází rozsáhlou rekonstrukcí ve Wasa muzeu (zde je několik dosud publikovaných fotek:
http://warshipvasa.freeforums.net/threa ... model-1660) a jak se dočtete připravuje se o něm samostatná publikace. Nicméně trup je podle odborníků neadekvátní době (zejména průřezy trupem pod čarou ponoru) a rozměrově nesedí s dochovanými záznamy k Royal Charles. Trup Londýnské kopie například vykazuje značné nedostatky v průřezu a je příliš nízký, loď by podle něj měla ponor pouhé 4 metry proti udávaným 5,5 metru. Někde jsem dokonce četl komentář jednoho z britských odborníků, který tvrdil, že Sheldonův model vznikl pouze jako model pro panovníka, který se jimi rád obklopoval. Tedy nikoli jako studie konstrukčního řešení, ale pouze jako dekorace/hračka. A proto si s přesným průřezem nedělal Sheldon příliš velké vrásky.
Takže tak je to s historickými modely. Jsou také nepřesné a prakticky většina se nedá brát ani jako reference. A i když se na publikaci o Sheldonově modelu těším, bude to ale jen další dílek do skládačky s částečnou referencí. Jako skutečný model britské školy lze brát pouze fotografie zničeného Loyal London. A ten vykazuje značné odlišnosti od ostatních profláknutých modelů lodí 17. stol.
Na odkazu ale naleznete hodně zajímavých prvků řešení pro model RK, zejména v oblasti zadní galerie, která se zdá být autenticky řešená a velmi podobná u všech lodí Phinease Petta mladšího i jeho přestaveb dědových lodí (SOS apod.). Byť je záď modelu podle restaurátora nejvíce poškozenou částí modelu. A pak mne zaujalo relativně atypické umístnění stíhacího děla na první (spodní) dělové palubě. U RK jsem ho na kresbách nehledal, musel bych si dotáhnout relevantní zdroje. Na druhou stranu musím uznat že jsem je nalezl téměř u všech lodí z této éry a to včetně Loyal London.
Tím ukončuji svůj Off topic k Vašemu dílu. Rozhodl jsem se, že tuto a další informace uveřejním v samostatném vlákně spolu s monografií Royal Charles (Naseby) a budu rád pokud mi ji Vy, Kapitán i ostatní obohatíte svým odborným komentářem. Rád bych dal časem dohromady relevantní průřezy trupem, s aplikací všech referenčních informací a došli bychom tak k ideálu konstrukce britských lodí 17. stol. Kdo ví, třeba někdy dáme dohromady dioráma čtyřdenní bitvy. Říkáte 1:55?
Držím palce!