Stránka 8 z 75

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: úte kvě 02, 2017 5:07 pm
od DORIS
Ahoj Connie,
zatím to rostlo rychle, nicméně nyní už budu mít méně volného času a taky za hezkého počasí se raději věnuji práci venku.
Finální obšívku = "výdřevu" trupu jsem začala dělat teprve včera. Vyměřování je vždy piplačka, ale vyplatilo se dělat to pečlivě. Jednotlivé plaňky jsem nalepovala od kýlu a poslední musela vyjít přesně pod dolní bočnicí/wales. Oproti předchozím modelům jsem se rozhodla používat imitaci světlého dřeva místo bílé fólie. Vypadá to možná i lépe a zároveň bude dodržen přiměřený odstín barevného schématu trupu. Rozhodnu-li se časem jinak, nebude problém to přebarvit. Horní/černou část trupu ještě místy přebrušuji, aby byla co nejhladší, takže na fotkách to zatím nevypadá moc hezky, ale budu to ještě znovu barvit.

1.jpg
2.jpg
4.jpg
5.jpg

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: úte kvě 02, 2017 5:42 pm
od honza čižule
Tak to vypadá opravdu moc dobře. Vynikající volba.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: úte kvě 02, 2017 9:24 pm
od ELKAN
Budeš nějak zvýrazňovat spáry mezi plaňkami? Teď se mi to zdá takový jednolitý a poměrně velká kresba na zvoleném dřevě.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: stř kvě 03, 2017 7:37 am
od DORIS
Děkuji Vám za komentáře a náměty. Ano, kresba na těch pásech je spíše větší, nicméně plastičnost dřevěného rytí je naopak hodně jemná. Co se týče zvýraznění spár, tak i přes jednolitost celku to myslím není ideální řešení, neboť i na skutečných replikách působí dolní část jednolitě a spáry jsou zaplněny a opatřeny světlým nátěrem.
https://www.google.cz/search?q=sailing+ ... ia+replica
https://www.google.cz/search?q=sailing+ ... ca&imgrc=_
https://www.google.cz/search?q=sailing+ ... ll&imgrc=_
Takže nechám to pravděpodobně tak a nebo možná časem přebarvím na bílo. Pokud bych použila hnědé lakované dřevo, tam by ty zvýrazněné spáry stály za úvahu.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: čtv kvě 04, 2017 4:02 pm
od honza čižule
V Rørvig Havn jsem si s dovolením majitele nafotil opravu lodě. Dal jsem se s pánem do řeči(Dánové jsou srdeční a rádi si popovídají), loď stavěl, a teď po pěti letech provozu ji opravoval. Klasické dřevěné lodě staví jeho rodina po generace, údajně více než 300 let. Závěr si ovšem musí udělat tvůrce sám. Obrázky více méně potvrzují myšlenky Doris.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: čtv kvě 04, 2017 7:04 pm
od Kpt.KL
DORIS píše:.....na skutečných replikách působí dolní část jednolitě a spáry jsou zaplněny a opatřeny světlým nátěrem...... Takže nechám to pravděpodobně tak a nebo možná časem přebarvím na bílo. Pokud bych použila hnědé lakované dřevo, tam by ty zvýrazněné spáry stály za úvahu.


Technické poznámky:

Na moderních replikách (Batavia, Endeavour, Hermione, Gothenborg aj.) se používají na ponořenou část trupu moderní syntetické barvy, jejichž krycí schopnost a trvanlivost je mnohem vyšší, než nátěrová bílošedá směs ze 17. století.

V 17. stol. se na anglických královských lodích používala k nátěru ponořené části trupu především tzv. bílá hmota (white stuff). Ta se skládala ze směsi rybího tuku (train oil), pryskyřice/smoly z borovicového dřeva (rosin from pine trees), a síry (brimstone or sulphur). Lavery uvádí příkladem směs pro nátěr válečné lodě 4. kategorie (fourth rate) z roku 1702 - 356 kg pryskyřice/smoly, 82 litrů rybího tuku a 38 kg síry. Barva nátěrové hmoty nebyla čistě bílá, ale bílošedá, s nepatrným nádechem do žluta, podle množství použité síry. Nový nátěr měl celkem dobrou krycí schopnost, během plavby lodi se ale poměrně rychle stíral - po krátkém čase byl nátěr tenký a flekatý. Pro lodě v aktivní službě se doporučovalo provést nátěr dvakrát do roka.

Royal Katherine - stejně jako řada velkých lodí té doby - měla problém se stabilitou a velkým ponorem (střílny dolní dělové paluby byly příliš nízko nad hladinou). Tento nedostatek se řešil přídavnou obšívkou na ponořené části trupu, tj. zvětšením objemu dolní části trupu tzv. opásáním (girdling). Tuto zdvojenou obšívku tvořil pás fošen silných 6,5 - 7 palců (16,5 - 17,8 cm), u největších lodí až 8 palců (20,3 cm). Fošny byly široké asi 14 palců (35,6 cm). Zesilující pás vedený od přídě k zádi po bocích lodi tvořilo asi 12 takových fošen, nejnižší fošny a desky se postupně zeslabovaly do ztracena. Poslední deska mívala tloušťku 3/4 palce (19 mm). Přídavná obšívka byla vedena pod dolní bočnicí (lower wale). Fošny přídavné obšívky byly na sraz a přibité hřeby - jelikož netvořily vodotěsnou obšívku, neměly spáry utěsněné dehtovanou koudelí.

Doporučuji na modelu RK toto zesílení provést - modelu to přidá na realističnosti a posune jej výš - modeláři girdling na modelech nedělají, drtivá většina o tom nemá vůbec tušení (ledaže bych se mýlil a mistr Cajthaml to ve své modelářské bibli, kde je údajně vše pro stavbu dokonalého modelu, podrobně popsal).

Literatura:
Brian Lavery: The Arming and Fitting of English Ships of War 1600-1815. Strany 57, 60.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: pát kvě 05, 2017 8:49 am
od Connie
Ahoj Doris, myslím, že jsi se rozhodla dobře,ten odstín ponořené část trupu vypadá skvěle. Loď má moc pěkný tvar trupu. =D>

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: pát kvě 05, 2017 4:01 pm
od ELKAN
Uvažuju tak, že když byla část trupu pod hladinou natřena na bíložlutou barvu, nebyly vidět léta na dřevě, ale nechci Ti Doris nějak bourat tvou představu, máš to určitě dobře promyšlený ;-I

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: pát kvě 05, 2017 4:35 pm
od DORIS
Děkuji všem za komentáře.

Honza Čižule: Skvělé fotky i inspirace, děkuji moc i za potvrzení mého názoru.

Kpt.KL: Velice Vám děkuji za fundované rady a náměty ke zlepšení, Kapitáne. Vy ale umíte nasadit brouka do hlavy..... :D Popravdě až dosud jsem neměla tušení, že takové zesílení trupu existovalo - respektive jak bylo přesně řešeno po vizuální stránce. Popis v Laveryho knize mi moc nenapověděl a brala jsem to jen jako součást obšívky, která se vzhledově nelišila od té "základní" a proto to ani na modelech není nikde vidět. Sama si neumím představit, jak by to mělo vypadat. :-k Zkusila jsem nasimulovat menší výřez 9 fošen s hřeby a umístit je na model ( !! nemají ale správnou šířku, je to provizorně udělané ze zbytků pásů původní obšívky, které se mi však na modelu částečně překrývají, takže jsou ve finále užší), při počtu 12ti kusů by pokryly téměř 60% plochy pod čarou ponoru. Bylo by to takhle možné?

2.jpg
1.jpg


Zatím jsem neřešila tloušťku těch fošen, ale vychází mi to tlustší, než dolní bočnice (tu mám silnou cca 2,5mm - odhad a implementace dle podobných modelů ) + pokud by se k přídí a zádí tloušťka fošen nesnižovala, vzniknou tam dost velké "odskoky" - hlavně na té zádi, kde pak bude výrazný schodek, jak začíná ta tmavá plocha s otvory střílen. Osobně bych tipovala, že ty fošny byly na přídi i zádi výrazně ztenčené, ale je to jen má domněnka. Neměl byste, prosím, nějaký názorný obrázek provedení?
BTW: Cajthamlovu "vysoce odbornou" knihu nemůže brát vážně nikdo, kdo se seriózně zabývá o problematiku plachetnic; došlo mi to už před léty, jak jsem stavěla Bellonu (tehdy mi knihu vřele doporučovali "odborníci na lodě" na jednom papíráckém fóru - CPM), ovšem po prolistování knihy jsem byla dost zklamána..... [-(

Connie: Chtělo už to trochu změnu a více přiblížit barevný odstín dolní části trupu tomu reálnému.


ELKAN: Mno, uvažovala jsem nad tím, jak udělat trup flekatý, ale zároveň jsem chtěla použít "přírodní dřevo", tak jsem se snažila to trochu napodobit tímto způsobem, byť zrovna ta dřevěná kresba není v měřítku. Jde mi tak trochu o to, aby ten model vypadal na první pohled, že je zhotovený komplet ze dřeva. Nechám to ještě uležet a když najdu více negativ než pozitiv, tak to třeba časem přebarvím. :paint:

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: sob kvě 06, 2017 6:55 am
od BestDrifter
Ahoj Dorisko,
máš to peckovní a rozhodla ses dobře při volbě tapety. Líbí se mi to mnohem víc než když je to čistě bílé. Fotky ani z poloviny neukážou jak působivě to vypadá ve skutečnosti. Ty rozměry jsou vskutku impozantní. Nechal bych to už tak at si to nezničíš. Těším se na další pokračování Tvého veledíla i stavbu NSX. :P
Papa šikulko
Pavel

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: sob kvě 06, 2017 7:39 am
od David Lengyel
Vysoká škola modelaření. Smekám jako vždy Doris.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: sob kvě 06, 2017 3:20 pm
od Kpt.KL
Dodatečné opásání boků lodi přídavnou obšívkou byla nejlevnější a nejjednodušší metoda pro zvětšení objemu ponořené části trupu, tj. pro zlepšení stability a zmenšení ponoru = tj. zvětšení vzdálenosti okraje dolních dělových střílen nad hladinou. Jedná se o dodatečnou opravu (repairs), řešící konstrukční nedostatek lodi, nápravu konstruktérské chyby. Na dobových admiralitních modelech se opásání nenachází, protože tyto modely nemají ani obšívku spodní části trupu, kde jsou stylizovaná (= nerealistická) žebra. Opásání se používalo v 17. století, přestalo se používat začátkem 18. století, tj. na modelech z 18. století ani nemůže být.

Název opásání boků je podle slova girdle = široký pás.

Ačkoli je metoda opásání zmiňována v dobových dokumentech vícekrát, i pro konkrétní lodě, většinou jsou uvedeny jen obecné informace. O jiné Pettově lodi HMS Prince z roku 1670 se např. dochovaly záznamy admiralitní komise, kde se probíral fakt, že opásání fošnami o tloušťce 6,5 palce (16,5 cm) nestačilo k uspokojivému vyřešení problému. Pro opásání dalších lodí komise navrhla minimální tloušťku fošen 7 palců. U novějších velkých lodí je uvedena tloušťka fošen opásání 8 palců.


O opásání (girdling) se uvádí:

• Účelem je maximální zvětšení objemu ponořené části lodi, tj. zachovat max. objem fošen.
• Používaly se fošny z jedlového/borovicového dřeva (fir).
• Robustní fošny dodatečné obšívky byly přibity souběžně s dolní bočnicí (lower wale) směrem dolů k zaoblenému přechodu boků ke dnu (tzv. outor), kde byla tloušťka fošen upravena do ztracena. O zakončení dolních fošen prameny uvádí, že bylo oblé (rounded).
• Šířka fošen byla stejná, fošny nebyly tesařsky upravovány jako plaňky původní obšívky, které se směrem k přídi a zádi zužovaly – tj. pás cca 12 fošen měl stejnou šířku po celé délce, a plaňky tak byly vedeny jinak, než původní obšívka, tj. fošny opásání jsou vůči plaňkám původní obšívky pod úhlem.
• Fošny byly přibíjeny hřeby, těsně k sobě, na sraz bez spár.
• Pás byl veden od přídě k zádi – podrobné informace o zakončení ale nejsou známy (v dostupných pramenech). Zakončení na přídi bylo logicky na předním vazu, o provedení na zádi nejsou známy žádné konkrétní informace.
• Jeden dobový zdroj uvádí, že opásání bylo vedeno i nad dolními bočnicemi, až k spodnímu okraji dělových střílen dolní paluby (ale ten je z o dost pozdější doby, z r. 1694).


Dle dobových záznamů byla Royal Katherine opásána (girdled) krátce po spuštění na vodu, kdy se ukázal její nedostatečný výtlak. Dostupné prameny neuvádí podrobnosti.



Pokud se rozhodnete na RK opásání udělat, doporučuji následující (pokud nenajdete další doplňující informace):

• Tloušťka fošen opásání skutečné RK 6,5 palce (16,5 cm), jako Pettův HMS Prince.
• Pokud je tloušťka modelového opásání větší, než bočnice (wale) na modelu, zvětšit tloušťku bočnice.
• Zakončení na přídi – pás veden až k přednímu vazu, viz obrázek.
• Zakončení na zádi – vzhledem k absenci přesné dobové informace zkuste vést pás až k zadnímu vazu, jak to bude vypadat.
• Šířka pásu – pro RK není známa, mohla být ale užší než 12 fošen x 14 palců, uvedených pro větší loď. Zkuste z papíru o něco užší pás, jak to bude vypadat. Principem je, že opásání navazuje plynulou křivkou (rounded) na původní obšívku.
• Zakončení pásu dole do ztracena – poslední fošna/deska o tloušťce 3/4 palce (19 mm) – na modelu 1:55 tl. 0,35 mm, tj. hrana zakončení pásu bude viditelná.

RK-opasani-prid_.jpg

rk-zebro_.jpg


Argumentace PRO provedení opásání:
• Posun modelu k větší historické přesnosti
• Zajímavý konstrukční detail, v lodním modelářství neznámý
• Upozornění, že něco takového na skutečných lodích existovalo
• Váš model bude opět unikát světového formátu (jako Sovereign of the Seas)

Argumentace PROTI provedení opásání:
• Nemusí se líbit, tj. přednost dostane líbivost modelu nad realistickým provedením
• „Uznávaní experti“ jako Mondfeld a Cajthaml se o tom nezmiňují
• Místní cajthamlovci Vám budou psát SZ nebo emaily s „radami“, abyste to nedělala, čímž Vás zviklají a místo modelaření budete ztrácet čas přemýšlením, na kterou stranu se přiklonit :?

P.S.: čelen mimo osu vpravo, jako SoS. Má to i Pettův HMS Prince z r. 1670.
http://www.modelships.de/HMS_Prince_I/dockyard_model_HMS_Prince.htm

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: sob kvě 06, 2017 4:15 pm
od DORIS
Bestdrifter: Ahoj Pavle! Jsem ráda, že se Ti model líbí, přesto je pro mne prioritou historická věrnost - tedy alespoň to, co je v mých možnostech udělat. Tu zesílenou obšívku, jak výše uvádí Kapitán, mne láká na modelu zhotovit, konstrukčně to není problém a i kdyby tam něco nevyšlo, fólie se sundají a nahodí se obšívka nová. Je to jedna z výhod tohoto materiálu. Každopádně NSX dělám dle Tvého doporučení celé v odstínu Red Soul (třívrstvý lak) včetně střechy, jaký mají Mazdy. 8-)

David Lengyel píše:Vysoká škola modelaření. Smekám jako vždy Doris.

Děkuji za slova uznání, zatím je to spíše "střední škola"- dokonalé modely od profíků jsou ještě někde úplně jinde, ale třeba se s RK posunu zase o stupínek výš. :-D

Kpt.KL: Velice Vám děkuji za podrobné a neocenitelné informace, Kapitáne, moc si Vaší pomoci vážím. [-o< Já jsem se už rozhodla a jdu do toho, protože preferuji historicky přesnější modely a také jedinečnost. Udělat toto dodatečné zesílení není problém, na zádi to trochu doladím, aby to pěkně navazovalo, a upravím i bočnice - měla jsem to tak jako tak v plánu, protože jsem si všimla nepatrné vlnky na jednom místě, takže bych to i tak strhávala a dělala znovu. :wink:
Dám tady průběžné fotky - zatím to zkusím na levoboku a když to bude O.K., tak to dotáhnu celé. V tomto měřítku a propracovanosti to docela vybízí k různým vylepšením a původně neočekávaným akcím. ;-I

Ad čelen - přesně, toto jsem už postřehla a otvor pro něj je připravený O.K. Díky moc za upozornění.

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: sob kvě 06, 2017 10:57 pm
od BRadek
Milá Doris,
po dlouhé době jsem otevře Modelfórum a zas mi spadla čelist jak a hlavně jakým způsobem jsi pokročila. Prostě paráda!! Když pročítám stránky tvého postupu, je to napínavé jak detektivka s tím, že se nemůže dočkat další kapitoly jak to dopadne. A také musím dodat, že jsem rád že zde máme Kpt. KL jehož znalosti mají fakt světovou úroveň a pomáhají zlepšit úroveň našich modelů. Držím palce a těším se na další pokrok. A věřím, že třeba i paluby budeš mít lépe udělané než na tom Polském modelu. Se správným zakřivením, ukončením ve waterway a ne jak já říkám jak prkna v obýváku.
Radek

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

PříspěvekNapsal: ned kvě 07, 2017 9:14 am
od DORIS
BRadek: Ahoj Radku! Děkuji za milá slova a podporu. Ano, je to tak, většina komerčních modelů i plánů je spíše parodií, přitom spousta věcí i konstrukčních prvků je již dávno známa, avšak výrobci modelů to neřeší (nebo z pohodlnosti spíše řešit nechtějí) a předkládají zákazníkům stavebnice pokojových dekorací tvořených uni díly. Je to škoda, ale na druhou stranu člověk má možnost volby. Třeba u polského Shipyardu jsem kdysi předpokládala, že se tvůrci snažili o přesné provedení, ovšem až prostřednictvím tohoto fóra a především zásluhou fundovaných a odborných rad Kapitána, jsem zjistila, jak se věci mají a nasměrovalo mne to správným směrem.
Realistické provedení paluby mám v plánu, vytvořit zahnuté fošny nebude problém.
Nyní již pracuji na opásání trupu RK, kupodivu to jde i vypadá hodně dobře. Nalepila jsem zatím 11 pásů z kartonu, horní jsou silné necelé 2mm - karton vrstvím z 0,5- 1mm silných pásů - dolní fošnu budu dělat z navrstvených fólií, aby tam byl přiměřený přechod. Trochu jsem upravila i dolní bočnici. Nyní přijde na řadu ještě jedna - pěkněji položená vrstva, která už bude dosahovat patřičné tloušťky zejména v horní části opásání + zvětším tloušťku obou bočnic/wales a také prostoru mezi nimi.
Opásání na přídí je i při konstatní tloušťce pásů O.K., přechod na zádi udělám částečným seříznutím konců fošen a v místě přechodu bude navazovat ozdobná lišta, která tam tak jako tak patří.
Předpokládám, že opásání bylo ve finále opatřeno ochranným bělavým nátěrem, takže povrch nakonec polepím stejným typem fólie, jako byla původní obšívka. :-k Imitace hřebů mohu naznačit, pokud tedy ve skutečnosti byly viditelné - po překrytí barvou ale asi nebyly moc výrazné - nejspíš jako když jsem přetírala kování na kormidlech u předchozích modelů. Pokud se mýlím, klidně mne opravte. :wink:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg