Velice si vážím Vašeho ocenění a ohlasů k mé práci. Děkuji Vám všem, přátelé.
U děl, která nyní vyrábím pro RK, se mi hodně osvědčila nová technologie povrchové úpravy, kdy po několika vrstvách barvení a lakování přichází na řadu práškové patinátory ( především černý a tmavě hnědý - jsou to výrobky pro finální úpravu modelů od Tamiye): https://www.google.com/search?q=tamiya+ ... 66&bih=657
které nanáším pomocí staršího mikrovlákna, čímž zároveň děla jemně přeleštím. Docílím tak saténového lesku a přesvědčivějšího kovového vzhledu dělových hlavní. Práci budu ještě podrobněji dokumentovat především při zhotovení poslední série 18kusů děl, která budou s kompletními detaily.
Nyní pracuji na dalších 14 dělech typu demi-culverin - podklady pro jejich proporce a velikost čerpám z Endsorovy knihy věnované lodi HMS Lenox a také vycházím z podkladů, které mi připravil Kapitán:
Tato děla budou na horní palubě v uzavřených prostorech, takže z nich bude vidět jen přední část. Měly by tam být i 2 děla typu saker, ale netuším, do kterých střílen by se měly umístit. Poslední pár snížených střílen před zadobočními galeriemi bude uzavřený, uvnitř modelu jsou v tom místě rozvody pro osvětlení.
Jinak s kolegy na MSW řeším některé detaily kolem lanoví,neboť se mi dosud nepovedlo dohledat relevantní informace ke správnému zhotovení takeláže a dost mne zajímá, jak to všechno ve skutečnosti fungovalo. Jedná se mi kupříkladu o tuto dvojici mohutných lan s kladkostroji za předním a na některých dobových modelech i za hlavním stěžněm:
Na některých dobových modelech však tato lana nejsou ztvárněná vůbec (např.Royal James nebo Saint Michael).
S ohledem na přítomnost vratidla, jehož dlouhým pákám by lana nejspíš překážela, bych předpokládala, že tato lana s kladkostroji by měla být snadno odnímatelná a tudíž asi nesloužila k zajištění něčeho, co vytváří permanentní zátěž. Tato lana tam možná ani být nemusí, námořníci je mohli používat jen v době, kdy to bylo potřeba, a jinak je odstranili. Kluci na MSW mimo jiné odhadovali, že by to mohla být lana sloužící ke zvedání člunů (nebo i jiných břemen) a případně že se jedná zdviže košového ráhna (tam si však myslím, že jejich kladkostroje končily na úponových lavicích nebo byly zaháknuty samostatně za nimi). Zaujal mne však příspěvek od jednoho borce, který to označil za lana, jež se používala ke zvedání a spouštění košové čnělky - to mi připadá nejvíce pravděpodobné i vzhledem k pozici, odkud ta lana na dobových modelech vycházejí. https://modelshipworld.com/topic/15981- ... ent-675014
Jednalo by se o lana, z nichž je jedno na tomto obrázku z Endsorovoy knihy označeno č.8:
No nic, jdu to prostudovat a snad se mi to pak podaří udělat správně.
Doris, u holandských lodí toto bylo a je to popisováno a je na plánech. Ovšem v "mé" době tyto "vytahováky a spouštěče" čněšlek nebyly párové. Většinou je na plánech uváděna jedna kladka, jak máš na posledním obrázku pro košovou čnělku a kladkostroj je u paty stěžně. Je zdůrazňováno, že na předním je na jiné straně, než na hlavním. Tak to mám já na modelu. (foto). V podrobnějších plánech, jako 7 provincií největšího znalce Otte Bloma, je systém 2 kladek, ale bohužel už tam není úvazové místo(místa). Ten totéž uvádí i u brámové čnělky, jeho kladkostroj však končí na koši (foto).
Pokud se dívám, tak např na modelech HMS Prince jsou tyto tvé kladkostroje před vratidlem též, ale ve 2 variantách - jedny vedou ke koši, druhé - zde již evidentně kladkostroje pro všeobecné užití- vedou na samostatné lano(a) k tomu určená mezi hl. a př. sť. To nejsou tedy dobové modely.... ale dvojí montáž zřejmě z dvojích plánů také třeba napoví. Jsem hrozně zvědav, co zjistíš.
Bromep: Ahoj a velice děkuji za ochotu pomoci a názorné obrázky. Ano, jedná se skutečně o zdviž košové čnělky, přičemž u anglických lodí se do roku cca 1675 používal jen jeden kladkostroj a později po roce 1675 do cca 1800 už pak dva. Podrobné informace podložené fakty mi k tomu zaslal i Kpt.KL, takže jakmile to budu realizovat na modelu, udělám detailní fotky s popisem, aby to mohlo pomoci případným dalším zájemcům o realističtější provedení modelů. Já jsem zdviže košových čnělek dosud na modelech nedělala, ale u RK se prostřednictvím její stavby snažím přijít na kloub různým věcem i jejich funkčnosti. Popis těchto prvků takeláže angl. "top-ropes" je přitom v knihách, které mám k dispozici, ale nikde nebyl kompletně znázorněný celý průběh těch lan - jen úsek dolní a nebo horní části, takže jsem to stále nějak nemohla dát do souvislosti a zbytečně jsem nad tím tápala.
********************************************************************************************************************* Momentálně pracuji na další várce výzbroje 10kusů demi-culverinů, které budou na středolodí.
Sice mne tahle část práce zrovna moc nebaví, ale když tak koukám, jak ty laufy hrozivě čouhají už téměř ze všech střílen RK, tak to holt musím dotáhnout zdárně do finiše.
Ahoj Connie, díky za povzbuzení, byť těch neznámých věcí k dořešení tam ještě bude dost. Člověk se při té stavbě rozhodně nenudí a naopak se může spoustě užitečných věcí přiučit.
10 demi-culverinů pro horní palubu je připravených k finální povrchové úpravě. Každá hlaveň je sestavena z 20ti dílků. Brzy také přijde na řadu ultra-jemná práce s moduritem, z něhož zhotovím na každou hlaveň reliéfní královský znak - Růže s korunkou. Ryté znaky a nápisy tam rovněž nebudou chybět, jen pro jejich vytvoření musím trefit tu správnou konzistenci zaschlé barvy před definitivním vytvrdnutím.
Při designu děl se inspiruji podklady z Endsorovy knihy o lodi HMS Lenox, kde je i celá řada fotek originální děl/archeologických nálezů a jejich rekonstrukce v podobě detailních nákresů. Zhruba takto by pak měla vypadat děla včetně takeláže i na mém modelu, byť ještě uvažuji nad volbou vhodného typu lafet - blokové možná použiji jen na velitelské palubě a pro středolodí/horní palubu půjdu do klasiky se čtyřmi kolečky:
Rekonstrukce lafety z lodi HMS London (1665)
V "přístavu" došlo k úpravě místa, kde bude dokončená RK vystavena - je tam nyní delší polička, která umožní větší variabilitu pro umístění modelu, a přibyla pod ní třetí konzola pro zvýšení nosnosti. Už nyní hmotnost modelu přesahuje 8kg a toto číslo ještě o něco poroste.
Papír přináší obrovskou škálu možností; dá se z něj vyrobit ledasco i s obyčejným modelářským náčiním a de facto skoro zadarmo (až na tu práci a čas samozřejmě....). S každým dalším modelem přicházím na nové a lepší využití tohoto materiálu. Jen ozdoby raději modeluji z moduritu a i zde je stále prostor, jak zlepšit jemnost a provedení detailů. Nyní jsem si to mohla přímo vyzkoušet při zhotovení reliéfů pro dělové hlavně, z nichž 8 přijde na menší sakery na velitelské palubě - tato děla budu teprve vyrábět. Zároveň jsem vytvořila drobné ozdoby na stupňovité přechody palub - zvolila jsem univerzálnější vzor těchto ozdob, neboť k RK nemám k dispozici žádné info, zda tam tyto prvky byly a jak vlastně vypadaly. Na mnoha dobových modelech jsou, takže jsem se rozhodla je na svůj model taky doplnit. A rovněž jsem přidala dvojici průchodek pro halže hlavní dolní plachty - viz označení na Valeho malbě, kde mi to připadá jako motiv lví hlavy:
takže jsem je takto zhotovila i v modelové podobě. Oproti malbě jsem je posunula o něco níže dle dobových modelů a také, aby nedošlo k přerušení bočnice, jak to zachytil Vale - nejsem si jistá, že to je na jeho malbě O.K., neboť na žádném pro mne dostupném dobovém modelu anglické lodě s období Restaurace jsem to tak neviděla.