DORIS píše:Zdravím Kapitáne,
nestačím vycházet z údivu, kolik typů lafet existovalo. Děkuji Vám za tu spoustu zajímavých informací, ráda si rozšiřuji vědomostní obzory; ostatně nikdy člověk neví, kdy se to může hodit. Jak jsem již podotkla v jednom ze svých předchozích příspěvků, uvažuji o precizních modelech lodních děl ve větším měřítku v ultrarealistickém provedení jako zpestření k modelům lodí.
Ten příspěvek měl primárně ukázat, jak se skutečnost liší od nesmyslů modelářské knihy pana Cajthamla. Podobně se lišila skutečná lodní děla dalších států - Francie, Holandska, Dánska aj. Modelář, který chce mít na modelu lodi dané země realisticky vyhlížející děla, musí pátrat jinde.
DORIS píše:Kupříkladu k modelu anglické lodi Soverign of the Seas by se mi líbilo tohle dělo:
Zaujala mne ta zdobená lafeta, v níž nejsou vidět půlkruhové výřezy pro čepy dělové hlavně. I kování nad těmi čepy je rovné oproti profilovanému, jaké je běžně na lafetách k vidění. Vrtá mi hlavou, jak to bylo ve skutečnosti řešené.
To je speciální malé bronzové dělo, které odlil mistr John Browne v r. 1638 pro mladého prince, pozdějšího krále Karla II. (CP na lafetě = Carolus Prince). Je to v podstatě hračka, aby se mladičký princ seznámil s palnými zbraněmi. Takováto děla na válečné lodi nebyla, nicméně k SoS toto minidělo můžete vyrobit jako kuriozitu.
Jinak zdobené bočnice lafet mívaly královské jachty, ale to se týká pozdější doby, Restaurace po r. 1660. Zdobené lafety měly také královské jachty v 18. století, např. ROYAL CAROLINE, ale tam se neví, jak to přesně vypadalo.