Taky jsem od stavebnice čekal víc. Hlavně plány mě zklamaly. Jako úplný laik bych čekal podrobnější popis třeba lanoví, detailů, uzlů atd. Uvítal bych i pracovní postup takeláže, čím začít, nějaký postup, který by mě vedl. Teď asi stejně takeláž zkusim udělat lepší podle plánů, ale zatim je to pro mě španělská vesnice.
Kapitáne KL ještě jednou děkuji za podklady a informace. Díky Vaší diskusi s Doris jsem v poznání o Karolínce zase o kus dál, je to opravdová radost získávat tok informací z Vaší studnice vědění. Jestli dovolíte rád bych ještě něco načerpal. Na přebalu knihy Bellabarby+Osculatiho je Karolína v zajímavém zbarvení (místo modrého barvení boků lodi nad wales má obložení barvou odpovídající přírodnímu dřevu ořešáku královského - Juglans regia) připomínající Royal Yacht Pergrine-viz výřezy z obrazu Johna Cleveley the Elder. Ovšem tvar přední části trupu na tomto obraze zase Karolínce zcela neodpovídá. Je opravdu někde doloženo zbarvení RC tak jak je na dalších přiložených obrázcích? Začínám obkládat boky druhou vrstvou a rád bych tuto barevně zajímavou kombinaci v přírodní barvě dřeva použil. Ono už by to mělo být při použití Panartovy stavebnice jedno, ale zase nechci jít do historicky úplných nesmyslů. Přidávám ještě fota druhé vrstvy zrcadla. Vrchní část zrcadla, kde bude mít Karolínka okna, dostane ještě třetí vrstvu , ta nebude z rovných, ale z podélně vyhnutých lišt.Důvodem minimálně dvou vrstev je otevření plochy okny a obava, aby se mi jedna vrstva planěk mezi okny nerozsypala(i když má příčné vyztužení šesti lištami z vnitřní strany). Vaz jsem rozšířil, ale zatím nepotahoval, potáhnu ho druhou vrstvou až při plaňkování boků trupu. Na vazu je vidět vrstvení , ale to přikryje právě druhá vrstva(původně jsem to chtěl olištovat hned, ale návazně na vazbu druhé vrstvy planěk na kýlu to ponechám na konec-budou to poslední lišty položené v druhé vrstvě.
Přílohy
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Já na těchto obrázcích vidím jen to, co zmiňuji ve svých technických poznámkách v diskuzi: nátěr opasnice je proveden na jachtách červenou vermillion nebo modrou (tyrkysovou, středně a světle modrou). Odlišné odstíny barev, jak víte, jsou na obrazech způsobeny jejich stárnutím, u reprodukcí navíc nedokonalostí digitálních fotek. Nátěry a výzdoba jednotlivých jachet se lišila, pro nabarvenou RC osobně doporučuji použít pouze její oficiální portrét od Johna Cleveleye, který loď bezpochyby viděl na vlastní oči. Já osobně bych RC z r. 1749 podle její předchůdkyně určitě nebarvil, jeho obraz Peregrine bych použil pro nějaké detaily, především takeláže.
Mám k dispozici pouze přebaly italského a anglického vydání, kde je RC vybarvena konvenčně, ten, který zmiňujete, neznám. Modely se v podstatě dělají ve dvou základních provedeních: nabarvené, aby co nejpřesněji odpovídaly skutečnosti, nebo stylizované z různých druhů dřeva (třeba toho ořechového), aby jednak vynikla krása dřeva samotného a také krása jeho zpracování. IMHO Panartova stavebnice není na takové úrovni, aby byla pouze ve dřevu, doporučuji nabarvit, tj. pokud chcete historicky přesnější provedení. Rozhodnutí, jak si svůj model udělá, je ale samozřejmě pouze a jen věcí každého modeláře.
P.S.: Svůj příspěvek na předchozí stránce jsem opravil a doplnil. Část o předním vazu jsem tehdy ve spěchu poněkud zmastil, když jsem současně vedl diskuzi na skype, brouzdal po webu a odepisoval na emaily. Práce kvapná …. http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=177&t=64033&p=1348414#p1348414
Díky Kapitáne, tolik času, kolik jste věnoval mně a Panartově Karolínce si nezasloužím, ale dokáži to hluboce ocenit Smůlou je, že tyto vyčerpávající a hodnotné informace jsou k disposici pouze pro malou českou kotlinu(a pro kousek země pod Tatrami). Zbytek světa neumí šésky(Bolek Polívka-Šašek a královna). A to je velká škoda. Brouzdám po zahraničních fórech a je tragické, jak bývají prezentovány, přijímány a oceňovány polovičaté informace, bez hodnověrné hodnoty a tudíž zcela bezcenné. Snad i proto jsem oživil svou znalost ruštiny a díky Irině Jirakove, u níž jsem před drahnými léty dělal státnici, jsem zjistil, že je to v pohodě. Takže krom ModelFora je pro mne Форум na ModelsWorld příjemným oživením pro modeláře samotáře(bydlím v malé vesnici Sosnové a do nejbližšího většího města, do Opavy, to mám 20 km).
Přední vaz zesílím a kloun zeslabím, trošku složitější to bude se zaoblením cuttwatter, ale myslím, že to zvládnu tak aby to bylo vzhledově přijatelné.
A abych nezapomněl, přiložil jsem přebal knihy Bellabarby+Osculatiho. Je ta hnědá na reprodukci zkreslená barva červené vermillion? Anebo je to jen modelářská fikce?
Přílohy
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Na obalu tohoto vydání knihy je model RC v té druhé, stylizované podobě, kdy se nepoužívají barvy, ale pouze různé druhy dřeva, případně se dřevo ošetří politurou, voskem apod. Tento způsob hodně používají Francouzi. Není to realistické, ale jak jsem napsal dříve, zde jde o zvýraznění krásy dřeva a jeho zpracování, např.: http://modelisme.arsenal.free.fr/artdum ... index.html
Zde na přebalu italského vydání monografie s plány RC je třeba klasický, zbarvený model:
Děkuji Vám, Bonaventuro, za povzbuzení, zrovna včera přišla v práci trochu větší krizovka a tak asi na pár dní budu muset i to málo, co modelařině věnuji, ještě dost radikálně omezit. Ale aspoň tu hodinku denně u toho zkusím posedět. Právě proto jsem vděčný za dobrá slova.
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Dnes jsem k devětapadesátým narozeninám dostal od manželky a od dcery, která žije pět let v Dánsku, dárek, o němž jsem nepředpokládal, že bych si na něj v tomto životě mohl sáhnout. Dostal jsem Norske Løve od Billing Boats. Přestože v Billing Boats, po konkursu v roce 2010, letos počátkem roku opět obnovili produkci, Norske Løve v produkčním plánu nemají a prý ho už ani nerozjedou. Po delší komunikaci jí ho nakonec prodali a dcera si pro něj musela zajet do firemního obchodu v Koldingu. Že ho nebudou ani posílat.
Uvažoval jsem o stavbě velké Karolíny, ale budu to muset přehodnotit. Norske Løve je moje srdeční loď, viděl jsem model této lodi před osmi lety na Kronborgu v Helsingøru a od té doby jsem po ní tajně toužil. Stavebnice je ještě je v Dánsku a dcera mi ji přiveze až před Vánocemi, ale už ji mám.... A moc se na ni těším. Navíc mi přislíbila kontakt na zdroje v Danish Maritime Museum - Kronborg Castle na Helsingøru. Takže příští rok v létě se tam asi na pár chvil podívám, uvidím..... Nedalo mi to, abych se o svou radost s Vámi, přátelé, nepodělil.
Přílohy
A to prý mne čeká
Dcera a Sniper(její malý knírač) krabici jen pootevřeli, abych viděl co mne čeká, ale rozbalit si ji budu muset sám
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Vše nejlepší k narozeninám a gratulace i ke krásnému dárku! Takový model se moc často nevidí, budu se těšit na stavbu ve Vašem podání. Pokud se nemýlím, mělo by to být měřítko 1/75. To už bude pořádný koráb.
Doris a marsalv, děkuji Vám za přání. Zatím budu ještě dlouho pokračovat na Karolínce, k Norske Løve(resp. ke dvěma sesterským lodím Printz Friderich a Dronning Caroline Mathilde) asi dostanu nějaké podklady z Rigsarkivet, Orlogsmuseet og Marinens Bibliotek, dcera tam navázala kontakt a dostala od nich potvrzení, že nějaké podklady k uvedeným lodím mají, že bych mohl získat scany, a že bude nejlepší, kdybych přijel. Takže na jaře pojedu za dcerou do Højby, ale hlavně si zajedu na Kronborg a do København. Vůbec ji závidím, vidí na Kattegat a téměř každý měsíc kouká na cvičení lodí Kongelige Danske Marine na Hesselø Bugt. A tak dvakrát řikrát do roka si v létě vyjede s rybáři na lov. Model Norske Løve má na délku 101 cm, na šířku 20 cm a na výšku 90 cm, což je už opravdu pořádný macek. Uvádí se měřítko 1/75, ale nějak mi to nesedí - v popisu je: A three-masted warship launched in 1765. Length 48.93 m, breadth 9.70 m, draught 5.07 m, displacement 1,076 tons, with a crew of 402. The Norske Love was originally named after the Norwegian/Danish coat-of-arms, and was renamed the Oresund in 1772. The vessel was used as a guard boat in the Oresund and other coastal waters around Denmark. The ship was deleted from the naval register in 1798.
Přílohy
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Vše nejlepší k narozeninám a hodně dalších krásných modelů. Sleduji tvou práci a moc se mi líbí. Model Norske Love určitě přišel do správných rukou!! Tiše závidím, že se dřevem nemohu pracovat. Chci přiložit foto obalu mé Royal Caroline, kterou si ode mne ,může každý stáhnout. Obávám se však, že chibí konec knížky. Radek
Přílohy
Plachetnice jsou můj svět, na stránkách http://www.HiSModel.com může každý svůj koráb začít stavět
Nazdar Radku, neděláš sice se dřevem, ale Tvoje modely jsou super- moc se mi líbí Nau San Gabriel a Le Mataro. A mezi námi, on i plast má své kouzlo i záludnosti. Rád chodím na Tvé stránky, vždycky mne něčím překvapí. Před Vánocema budu muset u Tebe nakupovat příslušenství a detaily ke Karolině. Jsem rád, že máš nově v sortimentu nitě od AMATI. No a podívám se i na kanony a kladky.
Honza ------------- Per aspera ad astra... Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.