Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 54 z 108 • 1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Pukamalu » 05 led 2019, 19:49

=D> To co dovedete s moduritem je neskutečný. Jsem strašně zvědavej kam až to povede :). Možná u příštího projektu nějakej červotoč, nebo mouchy kolem lustru ?
prostě fantazie. [-o<
Pukamalu
 
Příspěvky: 47
Registrován: 28 dub 2011, 08:36
Bydliště: Říčany
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 06 led 2019, 10:20

Nádherná práce, Doris. To je neskutečné, co dokážeš vytvořit. [-o<
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod kopape » 06 led 2019, 15:27

To je prostě nádhera, Doris. Tvoje vlákno si vždy nechám nakonec a je na co koukat [-o< [-o< [-o< .
Naposledy upravil kopape dne 06 led 2019, 17:29, celkově upraveno 1
Postaveno: Grosse jacht 1678 Můj web : Historické plachetnice
Janita 18.stol.
Golden Hind 1570
Jadran 1933
Uživatelský avatar
kopape
 
Příspěvky: 548
Registrován: 11 kvě 2008, 17:37
Bydliště: Navi studio Plzeň
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod komisař » 06 led 2019, 16:33

Detail zbraní posádky je další krok k dokonalosti Doris. Je opravdu neuvěřitelné, co lze "upéci" z moduritu, když má člověk zlaté ruce. Má poklona. [-o<
Petr Koliba - bývalý člen bývalého klubu KPM Apolo Kopřivnice

"Nemo me impune lacessit."
Uživatelský avatar
komisař
 
Příspěvky: 8089
Registrován: 09 úno 2006, 07:22
Bydliště: Kopřivnice - Lubina
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 06 led 2019, 17:06

moc-a-vas-02-edit1_.jpg

Pročítám hromady materiálů z období anglické Restaurace pro příspěvek s přehledem oděvů a zbraní posádky ROYAL KATHERINE v roce 1672. Než to zpracuji, doporučuji případně shlédnout několik filmů z období Restaurace. Jsou tam velmi dobré kostýmy, vhodné jako inspirace pro figury na RK: dvořanů a dalších šlechticů, sluhů, vojáků, měšťanů, řemeslníků a prostého lidu.


Nejlepší je britský TV seriál Karel II. - Moc a vášeň (Charles II: The Power & the Passion)
https://www.csfd.cz/film/134553-karel-ii-moc-a-vasen/prehled/
V seriálu jsou například vidět změny v anglických oděvech mezi rokem 1660 a pozdější dobou, kdy král Karel II. zavedl novou módu dlouhých kabátců ke kolenům (tzv. justacorps, též justaucorps) jednoduchého střihu. Tyto dlouhé kabátce se zaváděly v armádě již od nástupu krále Karla II. na trůn, aby se jeho vojáci odlišili od předchozího období Cromwellovské diktatury. Mají je rovněž gardoví mušketýři na fotografii z filmu - barvy fotografie ale nejsou moc dobré, kabátce byly jasně červené. V době války byli na královské válečné lodě naloďováni jak vojáci námořních pěších pluků (maritime regiments of foot) - v r. 1672 existovaly dva námořní pěší pluky - později nazývaných námořní pěchota (marines), tak vojáci dalších pěších pluků, včetně královských gardistů.


Film Čas smyslnosti (Restoration), kde jsou rovněž dobré kostýmy z období rané Restaurace.
https://www.csfd.cz/film/4421-cas-smyslnosti/prehled/
Možno shlédnout na HBO zdarma
https://www.hbo.cz/movie/cas-smyslnosti_52175/gallery/cas-smyslnosti_201932


Film Krása na scéně:
https://www.csfd.cz/film/133991-krasa-na-scene/prehled/


V životopisném filmu Admirál, věnovanému holandskému admirálovi de Ruyterovi, jsou pasáže z anglo-holandských válek, včetně záběrů z palub anglických lodí a oděvy anglických námořníků.
https://www.csfd.cz/film/375698-admiral/prehled/
Naposledy upravil Kpt.KL dne 06 led 2019, 18:08, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 06 led 2019, 18:00

tang-pluk-1662_.jpg

Ukázka nových uniforem, zavedených v anglické armádě králem Karlem II. - zde Tangerský pluk (The Tangier Regiment), zřízený v r. 1662, později přejmenovaný na 2. Královnin pluk (2nd Queen's Regiment). Tento pluk, umístěný v marockém Tangeru, se do námořních bitev nenaloďoval, nicméně uniformy jsou prakticky stejné - každý pluk měl ale jiné barvy uniforem. Jak vidno, uniformy vojáků z období rané Restaurace (po r. 1660) se výrazně liší od uniforem z období republiky, Cromwellovy New Model Army, a pochopitelně také od starších uniforem z období vlády Karla I. K dalším změnám došlo za krále Williama III. - anglické vojenské uniformy se jen v druhé polovině 17. stol. změnily třikrát.

Ve znaku na obrázku nahoře jsou vidět dvě muškety - horní doutnáková (matchlock musket), pod ní novější křesadlová (flintlock musket) - v druhé polovině 17. století se používaly oba typy. Ve znaku jsou také dva meče - delší dvoubřitý široký meč (broadsword) a kratší robustní kord (spadroon).

tang-1669-71.jpg
https://i.pinimg.com/736x/6f/ab/c4/6fabc4eb6e5ccf1456a05abc799ec87f.jpg



Podrobnosti o námořních plucích Karla II. příště.



Pro zajímavost, voják jezdeckého pluku The Oxford Blues (Oxfordští modří, podle modrých kabátců). Jízdní jednotky pochopitelně na lodích nebojovaly, pouze byly na lodích převáženy na místo určení - na evropský kontinent, do Afriky nebo do Karibiku:
oxf-blu.jpg
https://i.pinimg.com/originals/da/a6/55/daa65578657f151e39cd48e95da6692e.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 06 led 2019, 19:45

S doděláním interiéru kapitánské kajuty se před jejím uzavřením musíte rozhodnout, v jaké situaci RK bude. Psala jste, že budete dělat RK s redukovanými plachtami za plavby, nikoli zakotvenou se svinutými plachtami. Za plavby máte dvě možné situace (třetí situace - bitevní vřava - je vhodná spíše jen pro diorama). Pokud chcete zachovat na modelu RK realistické provedení (sklouznout k nerealistickému nebo dokonce fantasy provedení je snadné), je nutné se rozhodnout, zda bude kapitán lord Mulgrave v kajutě, nebo na palubě. Bude-li lord Mulgrave na palubě, jeho kajuta bude prázdná, maximálně v ní budou uklízet sluhové. Bude-li naopak v kajutě, může sedět s dalšími důstojníky u stolu, hodovat nebo popíjet dobré víno (nebo mastit karty?).

Jinak bojové porady důstojníků (council of war) se konaly v místnosti před velkou kajutou, v tzv. poradní kajutě, anglicky nazývané chamber of council, též jednoduše coach. Na níže uvedeném obrázku řadové lodi kolem r. 1700 je poradní kajuta označena červeně - jak vidno, je v ní velký kulatý stůl a kolem něj lavice. Žlutě je označeno chybné umístění mušket na stěnu - zbraně se vždy zavěšovaly zámkem k pozorovateli, tj. pažba vlevo, ústí hlavně vpravo (zámek byl na jednohlavňových palných zbraních - mušketách a pistolích - vždy vpravo). Ilustrátor měl zřejmě před sebou nějakou předlohu s pohledem na levobok lodi, ale rozhodl se rytinu udělat obráceně a tento detail se zámkem muškety mu nedošel:

warship-edit-porada_.jpg


Možné situace pro realistické provedení, kdy RK pluje pod plachtami, ve stručnosti:

1/ Loď míří do oblasti, kde očekává nepřítele, na palubě probíhá normální služba a každodenní činnosti; důstojníci mohou být v kajutě na obědě či popíjet víno, nebo na válečné poradě a probírat nastávající bojový střet. Oděvy důstojníků budou civilní, oděvy vojáků na palubě částečně neúplné a na palubě bude probíhat řada činností - např. cídění chladných a střelných zbraní, broušení chladných zbraní, bojový nácvik. Námořníci drží strážní službu, trimují plachty, ostatní mohou leštit děla a vykonávat jiné běžné činnosti (zašívání plachty na palubě, splétání lan, nějaké opravy). Bubeníci, trubači a pištci mohou posedávat a klábosit. Nebojující personál - např. bednář, tesař a jeho pomocníci mohou vykonávat nějaké opravy. Námořníci mající volno mohou posedávat, pokuřovat dýmky a klábosit v hloučcích. Na palubě mohou být i sluhové. Tj. loď není v bojové pohotovosti.

2/ Nepřítel na obzoru - loď v plné bojové pohotovosti. vojenští důstojníci, poddůstojníci a řadoví vojáci plně vystrojení a vyzbrojení, rozmístění na stanovištích po lodi; námořní důstojníci v bojovém oděvu se zbraněmi na velitelské palubě (quarterdeck), poddůstojníci na palubách; námořníci u děl a na různých stanovištích; z paluby je vše nepotřebné odklizeno a přineseny dělové koule, rozmístěna vědra s pískem na doutnákové tyče a vodou, dělostřelecké náčiní přichystáno u děl, v soudcích jsou po ruce krátké šavle nebo tesáky; červené ochranné plachty nataženy po bocích lodě atd. Bubeníci, trubači a pištci na určených stanovištích. V čase bojové pohotovosti jsou kajuty pochopitelně prázdné, maximálně sluhové vše uklízejí a odnášejí cenné věci do podpalubí. Nebojující personál je v podpalubí.


Mapa námořních bitev třetí anglo-holandské války:
ang-hol-3-valka.png

Vlastní úprava mapy dle: https://en.wikipedia.org/wiki/File:AngloDutchWarGer3-en.png

Pro zajímavost, vzdálenosti a délka plavby anglické floty z kotviště u Harwiche na místa bojů u holandského pobřeží:

Harwich - pobřeží u Schooneveldu: cca 85 mil, při rychlosti 5 uzlů plavba 17 hodin.

Harwich - pobřeží u ostrova Texel: cca 165 mil, při rychlosti 5 uzlů plavba 33 hodin.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 06 led 2019, 20:28

Děkuji Vám všem za komentáře a přízeň, přátelé! Velice mne těší, že se Vám má práce líbí. Snažím se stále učit a zlepšovat nejen řemeslné provedení, ale především jeho realističnost ve vazbě na skutečnou předlohu.

Jsou za tím léta praxe, zkoušení i neúspěchů, ale hlavní je se toho nebát a nikdy nevzdávat. Mnohé se dá naučit, i když v mém případě jsem dostala od přírody vzácný dar, který mi tento typ práce usnadňuje.
P.S. Mouchy kolem lustru asi lítat nebudou, ovšem na přídi - jak jsou latríny - bude situace určitě zajímavější. :)


Moje velké poděkování náleží Kpt.KL. Jeho odborné znalosti a spousta zajímavých informací, které tady s námi sdílí, jsou neocenitelné a umožňují posunout modelářské řemeslo na mnohem vyšší úroveň i po stránce realistického provedení. Navíc možnost poznávat historii, konstrukci a život námořníků na palubě skutečných lodí i mnohé další reálie jsou pro všechny seriózní zájemce nesmírně přínosné.

A nyní již ke stavbě RK. V tomto okamžiku jsem už vše umístila do kajuty a podrobně nafotila, ať se můžete taky pokochat, a nebo třeba najít inspiraci, jak to mohlo v kajutě skutečné lodi ze 17. století vypadat. Zhotovila jsem větší počet různých zbraní a vytvořila několik verzí jejích umístění, které jsem s Kapitánem konzultovala, aby to co nejvíce odpovídalo reálu. Zbraně jsou umístěny na dvou panelech, přičemž na tom větším chybí kord (smallsword), který bude mít velitel lodi u sebe - lord Mulgrave bude stát na velitelské palubě.

Přikládám fotky všech zbraní a dalších vymodelovaných doplňků + finální verzi před a po realizaci:
všechny zbraně2.jpg

verze2-final-vyber-kptKL_.jpg

1.jpg


A tady už je vše v kajutě:

2.jpg
3.jpg
4.jpg
7.jpg
8.jpg
9.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 06 led 2019, 20:30

Další fotky:

10.jpg
11.jpg
12.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 06 led 2019, 20:31

A takhle to pak bude všechno vidět, až kajutu uzavřu:

21.jpg
22.jpg
23.jpg
24.jpg
25.jpg


Pouze s vnitřním LED osvětlením v modelu:

02.jpg
04.jpg
03.jpg




***********************

Kpt.KL píše:S doděláním interiéru kapitánské kajuty se před jejím uzavřením musíte rozhodnout, v jaké situaci RK bude. Psala jste, že budete dělat RK s redukovanými plachtami za plavby, nikoli zakotvenou se svinutými plachtami. Za plavby máte dvě možné situace (třetí situace - bitevní vřava - je vhodná spíše jen pro diorama). Pokud chcete zachovat na modelu RK realistické provedení (sklouznout k nerealistickému nebo dokonce fantasy provedení je snadné), je nutné se rozhodnout, zda bude kapitán lord Mulgrave v kajutě, nebo na palubě. Bude-li lord Mulgrave na palubě, jeho kajuta bude prázdná, maximálně v ní budou uklízet sluhové. Bude-li naopak v kajutě, může sedět s dalšími důstojníky u stolu, hodovat nebo popíjet dobré víno (nebo mastit karty?).

.................

Možné situace pro realistické provedení, kdy RK pluje pod plachtami, ve stručnosti:

1/ Loď míří do oblasti, kde očekává nepřítele, na palubě probíhá normální služba a každodenní činnosti; důstojníci mohou být v kajutě na obědě či popíjet víno, nebo na válečné poradě a probírat nastávající bojový střet. Oděvy důstojníků budou civilní, oděvy vojáků na palubě částečně neúplné a na palubě bude probíhat řada činností - např. cídění chladných a střelných zbraní, broušení chladných zbraní, bojový nácvik. Námořníci drží strážní službu, trimují plachty, ostatní mohou leštit děla a vykonávat jiné běžné činnosti (zašívání plachty na palubě, splétání lan, nějaké opravy). Bubeníci, trubači a pištci mohou posedávat a klábosit. Nebojující personál - např. bednář, tesař a jeho pomocníci mohou vykonávat nějaké opravy. Námořníci mající volno mohou posedávat, pokuřovat dýmky a klábosit v hloučcích. Na palubě mohou být i sluhové. Tj. loď není v bojové pohotovosti.
2/ Nepřítel na obzoru - loď v plné bojové pohotovosti. vojenští důstojníci, poddůstojníci a řadoví vojáci plně vystrojení a vyzbrojení, rozmístění na stanovištích po lodi; námořní důstojníci v bojovém oděvu se zbraněmi na velitelské palubě (quarterdeck), poddůstojníci na palubách; námořníci u děl a na různých stanovištích; z paluby je vše nepotřebné odklizeno a přineseny dělové koule, rozmístěna vědra s pískem na doutnákové tyče a vodou, dělostřelecké náčiní přichystáno u děl, v soudcích jsou po ruce krátké šavle nebo tesáky; červené ochranné plachty nataženy po bocích lodě atd. Bubeníci, trubači a pištci na určených stanovištích. V čase bojové pohotovosti jsou kajuty pochopitelně prázdné, maximálně sluhové vše uklízejí a odnášejí cenné věci do podpalubí. Nebojující personál je v podpalubí.


....



Zdravím, Kapitáne,

velice Vám děkuji za spoustu dalších neocenitelných a zajímavých informací k realističtějšímu provedení modelu i možnost rozšířit si vědomostní základnu. [-o<

Ano, mám v plánu udělat RK s redukovanými plachtami včetně brámových ráhen přibližně tak, jak je vidět na Sailmakerově malbě RK vpravo:
0.jpg

a život námořníků na palubě ztvárnit nejpravděpodobněji v první z výše uvedených situací - tedy, kdy loď není v bojové pohotovosti. Lorda Mulgrave bych chtěla vymodelovat co nejvěrněji. V kajutě spolu s dalšími důstojníky by byl vidět jen omezeně při rozsvícených LED, což by bylo možná škoda, ale to si ještě musím dobře rozmyslet. Než kajutu zcela dokončím a uzavřu, uteče ještě nějaký čas, takže ani tuto variantu nezavrhuji.


Nyní se budu pilně učit, spousta informací je pro mne zcela nových, ale o to víc mne to zajímá. ;-I


Kapitáne, dovolím si ještě dotaz ohledně výše zmíněných červených ochranných plachet, které jsou v plné bojové pohotovosti nataženy po bocích lodě. Je to ještě něco jiného, než ty červené pásy přes zábradlí, které jsou vidět na malbě RK?

červené plachty přes zábradlí.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 08 led 2019, 10:08

To je nádherná kajuta,Doris. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 08 led 2019, 19:20

Prince.jpg
HMS PRINCE, detail obrazu, malíř W. van de Velde

pro Doris:
Válečné lodě té doby měly v horní části trupu podél boků, na přídi a zádi (tj. kolem dokola) hrubou červenou tzv. válečnou plachtovinu (war clothes), což byl především vizuální symbol. Anglické lodě ji měly obvykle ve standardní šířce plachtoviny 2 stopy (61 cm), s bílým lemováním. Na menších lodích byla dle situace užší. Plachtovina někdy bývala dvojitá.

Plachtovina byla upevněna na zábradlí v horním lemu tak, aby nepřekážela vysunutí a střelbě děl. Dolní lem býval volný. Tato červená plachtovina se používala vždy. Vaše RK má být ve stavu za plavby pod plachtami, ale nikoli v bojové pohotovosti těsně před bitvou, nebo dokonce v bitvě - proto může mít kolem dokola jen úzké pásy červené, bíle lemované plachtoviny. Červená plachtovina se dávala také na příčná zábradlí nástaveb, na zadní zábradlí přední nástavby a zábradlí velitelské paluby.

Na některých lodích byla konstrukce zábradlí vůči dělovým střílnám taková, že samotné nízké zábradlí natažení červeného pásu plachtoviny neumožňovalo, a tak se stávající zábradlí zvyšovalo různým způsobem. Např. na švédské lodi VASA bylo zábradlí pro natažení bojové plachtoviny zvýšeno napevno již při stavbě lodi:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sweden_0942_-_Vasa_Upper_Deck_(4035267607).jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Djurg%C3%A5rden,_%C3%96stermalm,_Stockholm,_Sweden_-_panoramio_(122).jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_Vasa_Museum_vasa_exterior_11.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stockholm_Vasa_Museum_vasa_exterior_13.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vasa_stockholm.JPG

Toto zvýšené zábradlí, přesněji permanentní konstrukce pro upevnění ochranné plachtoviny, se dělala podobně jako na VASE také na některých holandských válečných lodích v druhé polovině 17. stol.

Na jiných lodích se přidělávala konstrukce pro natažení pásu červené válečné plachtoviny dodatečně: dřevěné nebo železné sloupky, v jejichž horní části se natáhlo nosné lano pro upevnění horního lemu plachty, nebo na dřevěných sloupcích byla horní břevna z latí. Toto zvýšení se dělávalo obvykle přibližně do výšky ramen mužů na palubě, případně do výšky očí, někdy ale bylo i vyšší, nad hlavou mužů. Například:

Dobový model anglické řadové lodi ST. MICHAEL 1669 - po celé délce lodi jsou v zábradlí železné tyče s okem nahoře pro lano k upevnění červené plachtoviny, na modelu zjednodušeně zhotovené z drátu:
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540937/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540958/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540955/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540949/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65963.html

Dobový model anglické řadové lodi z 17. stol. ve vídeňském muzeu vojenské historie - model před restauratérskými pracemi měl červené plachty natažené:
vien1.jpg

Současný stav modelu - po celé délce lodi od přídě k zádi jsou nad zábradlím železné sloupky s oky v horní části a lanem pro upevnění červené plachtoviny. Zde jsou železné sloupky vyšší, než na modelu ST. MICHAEL z r. 1669:
vien2.jpg
vien3.jpg


Tato plachtovina na zvýšených sloupcích navíc plnila roli ochrany posádky na palubách proti střelbě z mušket. Ačkoli se může na první pohled zdát divné, že plátno - byť velmi hrubé - může zadržet kulku vypálenou z pušky, tak tehdejší muškety neměly takovou průraznost, jako současné střelné zbraně - hrubá plachtovina tak dokázala zachytit kule vypálené z větší vzdálenosti (cca nad 100 m), nebo výrazně snížit jejich rychlost, pokud plachtovinou prolétly, a tak zmírnit následky zranění. Dobová svědectví popisují, že kulka, která prolétla plachtovinou, se rozplácla o železný kyrys důstojníka a nezpůsobila mu žádné zranění. Na menší vzdálenost při přímém zásahu kulka pronikla i kyrysem. Červená plachtovina se rovněž připevňovala na stěžňové koše - úzké pásy jako válečný symbol, "dekorace", a pokud byl pás plachtoviny kolem koše zvýšený, i k určité ochraně před střelbou nepřátelských mušketýrů.

Současný model HMS LENOX - po celé délce lodi jsou železné sloupky s oky pro napnutí lana a zavěšení červených pásů plachtoviny. Na přídi je plachtovina stažena nahoru. Na stěžňových koších je vidět pás plachtoviny, k ochraně mužů na koši.
https://www.shipmodel.com/2018SITE/wp-content/uploads/2018/10/hms-lenox-waterline-mode-weblenox-mcnarry-12.jpg
https://www.shipmodel.com/2018SITE/wp-content/uploads/2018/10/hms-lenox-waterline-mode-weblenox-mcnarry-3-1024x826.jpg
https://www.shipmodel.com/2018SITE/wp-content/uploads/2018/10/hms-lenox-waterline-mode-weblenox-mcnarry-6-1024x818.jpg

Obrázek
https://i.pinimg.com/originals/0d/1d/56/0d1d569d758c3fa88edee6db86261fab.jpg

https://www.shipmodel.com/acadp_listings/hms-lenox/


Jak víte, zábradlí na nástavbách na přídi a zádi lodí bylo často velmi nízké a početná posádka tam shromážděná tak byla zcela nekrytá a vystavená střelbě nepřátelských mušketýrů, jako někde na střelnici. Týkalo se to nejen velitelské paluby, ale také přední a zadní nástavby. Z tohoto důvodu kapitáni lodí používali dodatečnou ochranu před střelbou z mušket. Jednou z nich bylo zastřešení velitelské paluby, jak je vidět např. na detailu z Veldeho obrazu HMS PRINCE nahoře, nebo na dalších dobových obrazech. Zastřešení chránilo posádku velitelské paluby jednak před střelbou z mušket z výšky ze stěžňových košů nepřátelských lodí, tak před padajícími dřevěnými štěpinami z ráhen a stěžňů, kladkami a lany.

Boky lodí a nástavby se před očekávanou bitvou navíc chránily dřevěnou konstrukcí nad nízkým zábradlím, přinejmenším do výšky prsou, ale obvykle výš, do výšky očí mušketýrů, aby mohli střílet z mušket nad touto ochranou. Na dřevěnou konstrukci z dodatečných sloupků a břeven se připevnila další hrubá plachtovina k ochraně posádky na palubách. Někdy se na předních a hlavních úponách připevňovala dlouhá dřevěná břevna, na které se zavěsila stará silná dehtovaná lana k zachycení kulí z nepřátelských mušket - z lan se vytvořil jakýsi ochranný závěs. Tato ochranná lana se také přehazovala přes otevřené boční zábradlí velitelské paluby.

Detail z dobového obrazu holandské lodi, kde jsou vidět dodatečné sloupky pro připevnění ochranné plachtoviny na přední nástavbě:
hol-prid-vel_.jpg

vel2-asi-zeela_.jpg

RoyChar1672_.jpg

brederode-platena-ochrana-boku_.jpg

PRINCE-1666_.jpg

angl-lode-velde_.jpg


Protože do jednoho příspěvku lze vložit jen 10 obrázků, pokračování v dalším příspěvku....
Naposledy upravil Kpt.KL dne 09 led 2019, 10:40, celkově upraveno 2
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 08 led 2019, 19:33

Pokračování předchozího příspěvku o červených pásech plachtoviny na lodích.

7-prov-plan.jpg

7-provincien-velde__.jpg

Beerstr.jpg

faz-c1655-vel_.jpg


Dodatečné ochranné prvky na lodích mají smysl spíše pro stavbu dioramat. Modeláři se obvykle vyhýbají i té standardní červené plachtovině. Na některých lodích se boky dělaly o něco vyšší a plné, z desek (fošen), a červený pás v horní části trupu se natíral barvou.

Dokonce znám jednu modelářku, která stavěla model anglické lodi SOVEREIGN OF THE SEAS z r.1637, a kterou přesvědčit k nátěru červeného válečného pásu dalo dost práce 8-)

Hmm, to jsem se zase rozjel..... :-k A možná zbytečně, v Cajthamlově knize pro stavbu dokonalých modelů budou tyto detaily jistě popsány lépe a podrobněji.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 08 led 2019, 21:26

Zdravím Kapitáne,
moc Vám děkuji za perfektní přiblížení této problematiky. Vaše odborné znalosti mne nepřestávají fascinovat. Nebýt Vás, vůbec bych neměla tušení o spoustě věcí týkajících se skutečných lodí.
Možnost odkrývat realitu a co nejvěrohodněji zrekonstruovat RK v modelové podobě je nádherná výzva. Podle knihy pana Cajthamla by to bylo neproveditelné; i v tom holém základu nacházím čím dál víc nesrovnalostí (postupně budu uvádět i další konkrétní případy, neboť mne o to lidé přímo žádají) a v knize chybí značné množství zásadních informací, které by ke stavbě dokonalých modelů měly být naprostou samozřejmostí.

No vida, takže tak je to s těmi ochrannými plachtami. Já si říkala, že to mohlo být ještě něco nad rámec těch užších červených pásů s bílým lemováním na zábradlí, jak je vidět třeba na Valeho malbě. Dodatečného zastřešení velitelské paluby jsem si na některých obrazech i modelu HMS Lenox všimla a napadlo mne, že to sloužilo jako ochrana, byť jsem neměla tušení, že i ta plachtovina byla až tak účinná.

Toho zvýšeného zábradlí jsem si všimla třeba i zde na modelu z dioramy Texel:
battle-damage.jpg

Mno, když koukám na tu zničenou takeláž, musel to být pořádný hukot, jak bojovali.

Obě verze modelového provedení RK se mi líbí stejně a každá má něco do sebe. Zvolím však stav, kdy loď pluje pod plachtami a není v plné bojové pohotovosti, bude zároveň podobnější i ztvárnění na Valeho malbě, která byla hlavním podnětem k samotné stavbě modelu. Budu tedy další práci směřovat k tomuto provedení a snaze o maximálně možný realismus.

Kpt.KL píše:........
Dodatečné ochranné prvky na lodích mají smysl spíše pro stavbu dioramat. Modeláři se obvykle vyhýbají i té standardní červené plachtovině. Na některých lodích se boky dělaly o něco vyšší a plné, z desek (fošen), a červený pás v horní části trupu se natíral barvou.

Dokonce znám jednu modelářku, která stavěla model anglické lodi SOVEREIGN OF THE SEAS z r.1637, a kterou přesvědčit k nátěru červeného válečného pásu dalo dost práce 8-)
......


Já ji znám taky a někdy je to s ní fakt hrozně těžké. :wink:
Ale ona se z chyb už ponaučila a dodnes je ráda, že tehdy potlačila svou touhu po estetice a dala na cenné rady zkušeného Kapitána, který její práci posunul o obrovský kus dál.

SOS.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod bromep » 09 led 2019, 14:58

Doris, je neuvěřitelné, do jakých podrobností, detailů a dokonalostí svou práci dovádíte. Je to úžasné. Vaše "rozhovory" s panem Kapitánem Lokajem hltám již delší dobu. Opravdu klobouk dolů Vám i Kpt KL. [-o< Již delší dobu se ale zdráhám položit Vám jeden dotaz, abych u Vás nějak nezasil zdroj pochybností.... (:) Jedná se mi o to, že jako restaurátor dobře vím, že plastické hmoty jsou velikým zdrojem problémů, zpomalení jejich degradace bývá tvrdým oříškem a veškeré nové a moderní syntetické materiály jsou velkou neznámou z důvodů, že neexistuje dlouhodobá zkušenost a pokud jo, tak zvětšiny negativní. Přemýšlela jste někdy nad trvanlivostí fólií, které používáte a potažmo jejich lepidel, pokud jsou samolepící, popř. nad režimem jejich dlouhodobého uchování (změny teploty, působení denního světla...)? Z profesního hlediska mě zajímá, jestli u prvních svých modelů (jak jsou staré?) nepozorujete nějaké změny, např. zdvíhání okrajů, odlepování na hrankách a pod. Stejně tak moduritu,který používáte. Mé moduritové srdce, které jsem dostal jako náctiletý od dívky,se po 35 letech rozpadlo v ruce (je pravda, že na půdě,kde je v létě 40 a v zimě i -15). Mě to nemrzí, ve Vašem případě by to byla neskutečná škoda.
bromep
 
Příspěvky: 74
Registrován: 06 říj 2015, 20:58
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 54 z 108 • 1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY