Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 50 z 108 • 1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 12 pro 2018, 19:50

Ahojte přátelé a děkuji všem za Vaši podporu a milá slova. Moc si toho vážím.

BestDrifter píše:Při Tvé preciznosti se vsadím že ty wecka budeš mít i splachovací. Co Ty na to Doris?...


Když si počkáš na větší vlnu, tak budou i splachovací. Klidně Ti dám příležitost vyzkoušet si to na mé lodi osobně. :D

ELKAN píše:Ahoj Doris, stále sleduji, a ta výzdoba mi bere dech, bude to další klenot do tvé výstavní síně....


Přiznám se, že právě tohle mne zatím nejvíc z celé stavby RK bavilo. Ještě zbývá vymodelovat pár kousků na přepážkách a v zábradlích na stupňovitých přechodech palub + výzdobu podstavce, ale už mi to pomalu končí. Stejně tak i volnější čas, který mohu nyní více věnovat svým zálibám.

Connie píše:..... Dveře se budou hodit, až ti udělají nájezd na to pitivo. To v nich pak bude těsno, ráno po flámu bývá krušné.


Už se na tom pracuje, brzy přidám nové fotky. Co si tak vzpomínám na stužkovací nebo maturitní večírky svých studentů, tak po nich měli krušných i několik dnů.... :lol: Já jsem to dosud nepoznala, protože alkohol mi moc neříká. Opíjím se hlavně životem.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 13 pro 2018, 13:38

Tak, další dvě latríny (seats of ease) už jsou posádce k dispozici - umístila jsem je dle plánů Lenoxe (ještě budu dodělávat dolní části pod roštem), a do přední přepážky jsem vsadila dvoje dveře - i zde jsem se inspirovala částečně plány Lenoxe (pozice + tvar kování/závěsů a směr otevírání):
lenox přepážka.jpg


1.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg

Zatím je vše bez retuší a korekcí, postupně to budu vylepšovat.

Nyní se přesunu do mezipalubních prostor a také zadní kajuty, kterou se budu snažit udělat co nejpřesněji dle dochovaných podkladů. Hodně mi zde pomohou i odborné rady a podklady, které mi poskytl Kpt.KL. Některé náležitosti ohledně realistického provedení kajut již byly uvedeny dříve, přikládám odkaz:

viewtopic.php?f=177&t=110763&start=255#p2091438

rk-kajuty-barvy_.jpg



Pokud máte zajímavé náměty, co by se mohlo dát dovnitř a zároveň odpovídalo dobovým zvyklostem, klidně napište. 8-)

BTW, procházela jsem si podklady, kde jsou rozkreslené vnitřní prostory, pozice palub a nástaveb, a narazila jsem na další nesrovnalosti v často zde probírané Cajthamlově knížce, na které bych chtěla upozornit zájemce o realistické provedení modelů. V knize se můžete kupříkladu dočíst, že tzv. přístřeší se po druhé polovině 17. století odstranilo.

1aaa.jpg


Jenže na některých lodích z druhé poloviny 17. století (ale i ve století osmnáctém) byla nad zadní palubou právě tato malá nástavba ("přístřeší"), což je v rozporu s výše uvedeným tvrzením v knize. Bohužel tuto skutečnost autor vůbec nebere v úvahu.

Viz třeba HMS Prince 1670:
https://www.modelships.de/HMS_Prince_I/ ... Prince.htm

nebo Royal William 1719:
http://collections.rmg.co.uk/collection ... 66183.html

nebo i tento dobový model z vídeňského muzea z druhé poloviny 17. století:

hope1.jpg



O tom, že paluby na některých starších lodích mohly mít v zadní částí schodek a kajuty tedy nebyly v jedné rovině s palubami, není v uvedené knize ani zmínka.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 14 pro 2018, 10:25

Začátek práce na interiéru velké kajuty a mezipalubních prostor....

Takto vypadá vnitřek modelu nyní, za pár týdnů bude tento nevzhledný prostor propletený drátky elektroinstalace k nepoznání....

8.jpg
6.jpg
5.jpg
3.jpg
1.jpg


Prvním krokem je důsledné vyčištění oken a všech částí interiéru od prachu. Zadoboční galerie budou odděleny přepážkou v níž budou pouze otevřené dveře. Část prostoru bude určena pro rozvody elektroinstalace, které budou předělány do úhlednější podoby a hlavně pečlivě zaizolovány. Bude také přidán další obvod pro osvětlení vyššího patra na úrovni velitelské paluby.

Tak jdu na věc. 8-)
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 14 pro 2018, 15:11

69-chyby-poop-EDIT_.jpg

V Cajthamlově knize pro stavbu "dokonalých modelů" si můžete na straně 68 škrtnout celý odstavec - ani jedna věta tam není správně!

Kromě nesmyslného názvosloví - jako zápalubí, záštitná neboli ubytovací paluba, přístřeší - celý text obsahuje řadu chyb, nepřesností i vyložených nesmyslů, pramenících z omezených znalostí autora a také korektora knihy - přesněji z jejich neznalostí skutečných lodí. V podstatě se jedná o text popleteného amatérského nadšence s nevalnou znalostí němčiny a naprostou neznalostí angličtiny.

Kromě již výše uvedeného nesmyslu, na který upozornila Doris, že "po polovině 17. století se přístřeší odstranilo", jsou nepravdivá např. Cajthamlova tvrzení:

…na záštitné neboli ubytovací palubě se umísťovalo větší množství lodních děl ….
Správně je, že vzadu na velitelské palubě nebylo žádné "větší množství lodních děl", ale jen několik děl malého kalibru - dvě až osm, podle velikosti a typu lodi.

....záďová nástavba neboli zvýšená záštitná paluba... rozprostírající se přes zadní stěžeň směrem dozadu…
Správně jednak paluba není nástavba, jednak záďová nástavba byla zpočátku kratší, za zadním stěžněm (až později byla protažena nejdříve k zadnímu stěžni a nakonec prodloužena před zadní stěžeň). Příklady krátkých záďových nástaveb za zadním stěžněm, viz:

dobový model - anglická řadová loď St. MICHAEL 1669
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540940/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65963.html

dobový model PRINCE 1670
https://www.modelships.de/HMS_Prince_I/Science_Museum_IMG_0595.jpg

dobový model - 90-dělová anglická řadová loď 1675
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/540/media-540967/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65964.html

dobový model anglické řadové lodi z 2. pol. 17. stol. - muzeum ve Vídni
https://www.modelforum.cz/download/file.php?id=1455149

francouzská řadová loď AMBITIEUX 1680
https://ancre.fr/1039-thickbox_default/monographie-de-l-ambitieux-vaisseau-3-ponts-1680.jpg
https://ancre.fr/en/monograph/68-monographie-de-l-ambitieux-vaisseau-3-ponts-1680.html

dobový model - BOYNE 1692, anglická řadová loď 80 děl
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/411/media-411318/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65967.html

dobový obraz - anglická třípalubová řadová loď z konce 17. stol., cca 1690
https://www.modelforum.cz/download/file.php?id=1455056

francouzská řadová loď SAINT-PHILIPPE 1693
https://ancre.fr/1085-thickbox_default/le-saint-philippe-1693.jpg
https://ancre.fr/en/monograph/93-le-saint-philippe-1693.html

dobový model holandské řadové lodi WILLIAM REX z r. 1698
https://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Rijksmuseum-Amsterdam/William-Rex.htm

dobový model - 96-dělová anglická řadová loď 1702
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/443/media-443597/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/66347.html

dobový model - francouzská řadová loď LOUIS QUINZE, začátek 18. stol.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Louis_Quinze_mp3h9290.jpg
https://i.pinimg.com/originals/9d/76/7e/9d767ef753ec8536d172fb9d702e312b.jpg

dobový model ROYAL WILLIAM 1719
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/443/media-443531/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/66183.html

Cajthaml v tomto dokonce odporuje sám sobě - podívejte se např. do jeho knížky na obrázek na str. 83, kde je zadní stěžeň před záďovou nástavbou.



Nikoli přístřeší, ale přístřešek, a je to něco zcela jiného, než uvádí Cajthaml - ve skutečnosti se jednalo o otevřené zastřešení části paluby, např.:
anglická válečná loď LONDON - dobová kresba Willem van de Velde
Obrázek
https://www.modelforum.cz/download/file.php?id=1453798&mode=view

holandská válečná loď EENDRACHT - dobová kresba Willem van de Velde 1668
Obrázek
https://www.modelships.de/Museums_and_replicas/Maritiem_Museum_Rotterdam/gEL4A3753.jpg


Cajthaml vůbec nezmiňuje dva typy zvýšených palubních nástaveb na zádi (palubní nástavbou se rozumí nástavba po celé šířce paluby, od jednoho boku k druhému):
- záďová nástavba plné výšky, tj. min. vysoká 1,7 - 1,8 m (5,5 - 6 stop)
- záďová nástavba se sníženou výškou, méně než 1,5 m (5 stop)


Rovněž nezmiňuje malé a nízké kabinky (boudy) na zádi pro trubače, nazývané kotec - jsou vidět na několika lodích ve výše uvedených odkazech (např. BOYNE). Výška těchto kotců byla kolem 1 m.
BOYNE 1692
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/369/media-369875/large.jpg

Kotce na zádi anglické řadové lodi kolem r. 1690, dobový obraz:
https://www.modelforum.cz/download/file.php?id=1455056


Podle Cajthamla bylo na záďové nástavbě neboli zvýšené záštitné palubě veškeré lanoví (takeláž) besanového či křížového stěžně - to je samozřejmě nesmysl, ve skutečnosti vedla část lan ze zadního stěžně dopředu k hlavnímu stěžni. Podobných blbostí jsou v knížce mraky.


Vpravo na stránce 69 označují tři otazníky velitelskou palubu (angl. quarterdeck), tj. cajthamlovskou záštitnou neboli ubytovací palubu, na které ale vůbec žádné ubytovací nástavby nejsou! Onen nesmysl je dán chybným překladem anglického označení quarterdeck.


Takových chyb je v Cajthamlově knize přes tři tisíce. Na knihu pro stavbu dokonalých modelů poměrně dost, řekl bych.


DODATEK:
KRNPRIN_GA1782model_.jpg
Cajthaml rovněž nezmiňuje tzv. palubní domek (angl. deck house), který je vidět na zádi dobového modelu švédské řadové lodi KRONPRINS GUSTAV ADOLF z roku 1782, a který také mívaly francouzské nebo holandské lodě 18. stol. Na modelu je rovněž vidět konstrukci palubního přístřešku, zde zastřešení části paluby kolem zadního stěžně včetně kormidelních kol.

Obrázek
https://i.imgur.com/DrAvNDX.jpg

Obrázek
https://i.imgur.com/r0DnoTe.jpg

Obrázek
https://i.imgur.com/CJFusCy.jpg
Naposledy upravil Kpt.KL dne 15 pro 2018, 09:49, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 14 pro 2018, 16:10

Díky moc za spoustu neocenitelných informací a Vaši odbornou korekci, Kapitáne. Je moc dobře, že to uvádíte na pravou míru. Pro nás, kteří máme seriózní zájem o kvalitní a pravdivé informace o skutečných lodích, jsou Vaše příspěvky velice přínosné. =D>

Protože jsem dostala i email, kde mi bylo sděleno, že dávat příklady jen podle "nějakých" modelů je pouze "teorie", dovoluji si přiložit plán HMS Victory, kde je například krásně vidět, že na řadových lodích 18. století je nad velitelskou palubou ještě i paluba zadní (poop deck):

Vicy plán.jpg


Není problém si vygooglit celou řadu fotek skutečné Victory a porovnat s tím, co uvádí pan Cajthaml. Kupříkladu na obrázku 82E kategoricky ukazuje, že tato paluba už tam být nemá.
69-chyby-poop-EDIT_.jpg


Na skutečné dochované lodi ale je. 8-)


******************************************

Zhotovila jsem podlahu velké kajuty - tvoří ji dvě vrstvy černého kartonu ( tloušťka 0,5mm), které jsou k sobě přilepeny do "oblouku", aby po vytvrdnutí lepidla dokonale držely vymezený tvar. Horní stranu jsem po vytvrdnutí laku přebrousila - podklad musí být co nejhladší pro bezvadnou adhezi lepidla. Vždy to ještě prohřívám teplým vzduchem; fólie díky tomu změkne a lepidlo na jejím rubu dokonale přilne k podkladu.
Pásky fólie = plaňky jsou už taktéž nalepené a po následném zalakování matným lakem podlahu umístím do modelu. Okraje budou schované pod stěnami a dalšími prvky, které budu postupně doplňovat.

0.jpg
3.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 14 pro 2018, 16:48

DORIS píše:.......Protože jsem dostala i email, kde mi bylo sděleno, že dávat příklady jen podle "nějakých" modelů je pouze "teorie", dovoluji si přiložit plán HMS Victory, kde je například krásně vidět, že na lodích 18. století je nad velitelskou palubou ještě i paluba zadní (poop deck):

Obrázek
Není problém si vygooglit celou řadu fotek skutečné Victory a porovnat s tím, co uvádí pan Cajthaml. Kupříkladu na obrázku 82E kategoricky ukazuje, že tato paluba už tam být nemá.
Obrázek
Na skutečné dochované lodi ale je. 8-)


:-k Hm, tak to je tedy hrozné, že ani skutečná HMS VICTORY neodpovídá Cajthamlově knize pro stavbu dokonalých modelů. Cajthaml by měl svůj opus přeložit do angličtiny a poslat do Anglie s ostrou výzvou, ať to dají co nejdříve do pořádku! Záďovou nástavbu odstranit a taky upravit rošty na klounu v souladu s Mondfeldem! To samé se týká VASY.
Takovou anarchii a matení českých Modelářů s velkým "M" nelze připustit! :lol:


Onomu chytrolínovi, co zpochybňuje dobové tzv. admiralitní modely a označuje je za "pouhou teorii" klidně odepište, že tyto modely většinou dělali přímo v loděnicích zkušenější učedníci nebo tovaryši lodního stavitelství, pod dozorem mistra loďařského; některé modely postavili samotní mistři loďařští. Takže praktici, co stavěli skutečné lodě, žádní teoretici. Podle onoho chytrolína je asi praktik Cajthaml, který viděl loď v německé modelářské knížce, maximálně v kině nebo televizi. "Praktik" Cajthaml ale ty své blbosti nemůže doložit žádnými fakty. Osobně si nemyslím, že by někdo mohl být tak hloupý, jako onen emailový zpochybňovač, spíše je to provokatér (i když někteří lidé jsou neuvěřitelní zabedněnci) - zde na MF je spousta odkazů nejen na dobové modely a plány skutečných lodí, ale také na dobové obrazy a kresby malířů, kteří tyto lodě viděli na vlastní oči, především Willem van de Velde, otec a syn. Jinak jednoho takového místního chytrolína, co se o dobových modelech vyjadřuje jako o "pouhé teorii", znám osobně - s takovými lidmi ale nemá cenu vůbec ztrácet čas.


_1-Victory-1744-bow_.jpg

Některé modely anglických válečných lodí byly v 18. stol. vyobrazeny přímo pro anglického krále - aby měl představu, jak jeho lodě vypadají - taky "pouhá teorie"? Že by si tehdy vymýšleli a králi představili nerealistické modely? Určitě ne:
http://historia-navalis.blogspot.com/2014/04/blog-post.html


Kromě HMS Victory 1765 lze najít záďové nástavby na řadě dobových plánů skutečných lodí v admiralitních archívech - britském, francouzském a v dalších zemích:

SUPERB 1710
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81602.html

HMS BRITANNIA 1719
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/79909.html

HMS ROYAL WILLIAM 1719
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/79931.html

SUPERB 1736
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81603.html

HMS VICTORY 1737
tento model, postavený v královské loděnici na příkaz britské admirality - to byli také teoretici?
vic-1737_.jpg

http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/314/media-314981/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/66410.html
plány
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/79935.html

HMS VENERABLE 1784
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81048.html

74-dělová loď z r. 1786
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81043.html

HMS AGINCOURT 1796
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/81076.html
Naposledy upravil Kpt.KL dne 14 pro 2018, 19:32, celkově upraveno 4
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 14 pro 2018, 17:31

Přesně tak. S tou teorií a praxí mi to přijde podobné, jako když by si někdo pořídil elektronické klávesy a tvrdil, že to má mnohem reálnější zvuk, než skutečné hudební nástroje, aniž by jejich zvuk kdy slyšel. :-D

Ony ty admiralitní modely nebyly stavěny jen tak pro nic za nic...
33690373_10156576133101052_3367113515201462272_n.jpg


Na MSW se často dočítám, jak tamní modeláři cupují chyby v plánech nebo i v literatuře. Myslím, že poukazování na to, jak mají být věci provedeny podle skutečnosti, je žádoucí a přínosné, pomůže to mnoha dalším kolegům, kteří mohou taky na podobné nedostatky narazit, ale už budou dopředu vědět, jak se jim vyvarovat.
Například zde:
https://modelshipworld.com/index.php?/t ... or-advise/

Možná dělám věci jinak, ale jsem s tím takto spokojená a víc mne baví tvořit něco podle skutečnosti.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 14 pro 2018, 18:53

alb_col_1670_.jpg

Na tomto detailu z albumu rytin zhotovených v toulonské loděnici na příkaz francouzského ministra Colberta v roce 1670 (Album de Colbert 1670) je také vidět záďová nástavba - opět v rozporu s Cajthamlovou knížkou.
https://ancre.fr/en/reprint/14-album-de-colbert-anonyme-1670.html
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 15 pro 2018, 15:18

Díky moc za spoustu dalších zajímavostí a informací o konstrukci skutečných lodí, Kapitáne.

Zadní kajuta RK už má podlahu a postupně srovnávám stěny a podlahy zadobočních galerií (QG) které jsou vlivem různých úprav nesourodé + je tam i několik poškozených míst kolem okenních výplní, která musím dát do pořádku. Až se vše obloží, nebude poznat nic z předchozích předělávek. Vnitřní část galerií pod okny jsem obložila ořechovým dřevem (ve finále však nebude téměř nic z toho vidět) a připravuji přepážky oddělující kajutu od QG, kde bude pouze otevřený průchod. Šířku dveří udělat o něco větší, aby bylo skrze okna galerií vidět dovnitř kajuty.

17.jpg
15.jpg
13.jpg
12.jpg
11.jpg
10.jpg


Fotky osvětlených lodí z výstavní místnosti

23.jpg
22.jpg
21.jpg
20.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 17 pro 2018, 11:29

S ohledem na provedení, které by co nejvíce odpovídalo skutečnosti, jsem ještě přehodnotila původní provedení přepážek a dveřních otvorů a zhotovila jsem přepážky nové. Dveřní zárubně jsou tentokrát více zešikma a nakloněné směrem k zádi. Podobně to zachycuje i tento obrázek: download/file.php?id=1455056

Hodně mi zde pomohly odborné rady a fakty položené informace Kpt.KL, jemuž tímto velice děkuji.

Dveře se umísťovaly do mezery mezi žebry. Rozdílné sklony žeber a vertikálních konstrukčních prvků quarter gallery jsou patrné na některých dobových modelech. Našla jsem mimo jiné i názornou kresbu ze stavby lodi HMS Lenox (sice o něco novější plachetnice s některými rozdílnými prvky oproti RK), ale je hezky vidět jejich šikmý náklon směrem k zádi:
Lenox pozice dveří.jpg


V Cajthamlově knize jsem bohužel opět nenašla ani zmínku o pozici a proporcích tohoto prvku a vcelku pojednání o vnitřním uspořádání anglických lodí z druhé poloviny 17. je v této příručce téměř nulové. Případné zájemce proto odkazuji například na Laveryho knihu Arming and fitting of english ship of war 1600-1815.

Překvapilo mne i toto tvrzení, kde pan Cajthaml píše, že rozestupy žeber od sebe nebyly nikdy větší než 0,5m, jenže když se kouknu na některé dobové modely směrem k zádi, tak horní části posledních žeber jsou od sebe určitě dál, než půl metru. :-k

cajthaml rozestupy žeber.jpg

Kupříkladu tento Sheldonův dobový model:
https://digitaltmuseum.se/011024822489/ ... ia?slide=0
https://digitaltmuseum.se/011024822489/ ... ia?slide=4

Přepážky jsou opatřeny základní povrchovou úpravou - imitace ořechového dřeva, nyní přijde na řadu táflování, kde použiji o něco světlejší odstíny rovněž ořechového dřeva. Na sloupcích budou plastické ozdoby, které možná pozlatím. Na vnější stranu přepážek jsem použila tmavé dřevo.

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 17 pro 2018, 16:02

První pokusy o táflování za pomocí vrstvení fólií imitujících dřevo. Před nalepením další vrstvy je potřeba podklad přelakovat bezbarvým lakem, aby se zlepšila adheze lepidla na rubu fólií. Je nutné pracovat při vyšší teplotě, což je nyní v zimě do značné míry usnadněno dočasným položením dílu na ústřední topení. 8-)

1.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg


Pozn.: Přepážka není úplně zasunutá do vymezeného prostoru a z jedné strany odstává; je zhotovená přesně, a pokud bych ji tam zatlačila úplně, zaklesne a už bych ji nemusela dostat zpět. Teď si ještě trochu pohraji s detaily, po zvětšení na fotkách se místy projevily nedostatky..... ](*,)

Jak budu mít všechny stěny obložené, finální povrchovou úpravu vylepším karnaubským voskem, který se mi osvědčil i na obšívce trupu.

EDIT: Mno, hned je to o trochu lepší:

01.jpg
0.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 17 pro 2018, 21:34

Ukázka z pracovního postupu táflování druhé přepážky:

Připravený podklad - první vrstva polepu z fólie imitující ořechové dřevo na impregnovaném kartonu
1.jpg


Vyříznutí/odstranění fólie z míst, kde budou nalepeny dřevné lišty
2.jpg


Nalepeny lišty z ořechového dřeva
3.jpg
4.jpg


Příprava podkladu pro další vrstvu fóliování - přestříkáno čirým matným lakem TS-80 od Tamiye
5.jpg


Nařezání proužků z fólií - vše ručně bez použití řezačky
6.jpg


Nalepení ozdobných proužků a opět přelakování matným lakem
7.jpg
8.jpg
9.jpg
10.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 17 pro 2018, 21:37

A další vrstva polepu
11.jpg
12.jpg


Příprava ozdobných výplní/panelů
13.jpg
14.jpg
15.jpg


Znovu přelakováno TS-80
16.jpg


Hotovo 8-)
17.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 18 pro 2018, 13:16

Dokončena vnější strana přepážek a definitivní uzavření zadobočních galerií:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg


Nyní přijde na řadu přepážka oddělující kajutu a mezipalubní prostor a také obložení kolem oken záďového zrcadla. Kajuta bude částečně přesahovat až do prostoru, kde je poslední uzavřená střílna; při pohledu do oken kajuty toto nebude jednak poznat a hlavně získám více místa uvnitř kajuty pro různé předměty a nábytek. Zbytek prostoru mezi uzavřenými střílnami bude sloužit pro elektrické rozvody.

Předpokládám (ale jistě to samozřejmě nevím), že RK mohla mít zhruba takovýto tvar velké kajuty - viz označení v přiloženém obrázku o něco novější lodi 1.třídy:
interiér lodi.jpg

Zdroj: Brian Lavery, Arming and fitting of english ship of war 1600-1815

Mimochodem na tom obrázku z Laveryho knihy je hezky vidět i hranatý tvar QG ( zadoboční galerie = quarter gallery) - je téměř shodný s půdorysem těch, které jsem udělala na svém modelu. Zvláštní, že tvůrci modelářských plánů RK si vymysleli totální blbost, kterou pak mnozí modeláři převzali a trápili se s něčím, co na anglických lodích z tohoto období neexistovalo. [-(
RK2 QG.jpg
RK z muzea kulaté QG.jpg

Naposledy upravil DORIS dne 20 pro 2018, 14:29, celkově upraveno 1
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 18 pro 2018, 16:59

Zdravím Doris, ten začátek interiéru vypadá moc dobře. Jako skutečný. Bravo. =D> Ty osvětlené modelu jsou prima =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 50 z 108 • 1 ... 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY