Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Odeslat odpověď
Příspěvků: 79 • Stránka 5 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 24 lis 2011, 10:25

Poznamenávám si, Kapitáne, a děkuji! [-o<
Cajthamlova kniha v mnohém opravdu odpovídá tvrzení, že "papír snese vše". Mne fascinuje třeba i vyobrazení přídě slavné lodi SoS, což bych spíše viděla na jakousi fantasy nebo námět pro dětskou omalovánku. :? A přitom se stačilo kouknout na Payneho rytinu nebo Van de Veldovu kresbu a udělat ten obrázek korektně. Pak čtenář, který se blíže nezajímá o danou problematiku, může nabýt dojmu, že to odpovídá skutečnosti a snadno těmto mystifikacím uvěřit - viz například chybné názvosloví ("okatice"-očnice, "úponové kobylice" - úponové lavice, "zvratičky“ a spousta dalších termínů....).
Ono mnoha čtenářům, kteří hledají alespoň základní informace o konstrukci lodí, ta kniha může jakž takž posloužit, ale je velká škoda všech těch chyb a hloupostí, které tam jsou. Proč by měl čtenář dostávat zkreslené informace, když má možnost získat korektní, které už navíc dávno existují, jen kvůli tomu, že autor knihy nebyl ochoten nebo schopen je vyhledat či se poradit s lidmi skutečně znalými problematiky....?
Myslím, že i běžný čtenář má právo dozvědět se korektní informace napsané ve správné terminologii. Já osobně zastávám filozofii, že když člověk něco dělá, měl by to udělat pořádně, neboť je to vždy jeho vizitkou.

Dnes bych měla dokončit zbývající vlajky na Belloně + poslední na čelenové čnělce u SoS. Pak začne reparát takeláže.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 24 lis 2011, 13:01

ad Cajthaml
Před mnoha lety psal články do časopisu Modelář. Jeho podivuhodné názvosloví tenkrát popudilo pracovníky Státní plavební správy, kteří napsali do redakce dopis, načež bylo vydávání Cajthamlových článků pozastaveno. Na základě kritických připomínek bylo názvosloví částečně upraveno - mj. použit správný název "úponová lavice". Po letech vydal Cajthaml své výmysly knižně a vrátil se ke svému oblíbenému pseudonázvu, ke "kobylici". Podobně ze správných "provazových příček" na úponách se opět staly "výblenky", tj. naprostý nesmysl, Cajthamlem zkomolený z německého Webleinen. Ostatně, podívejte se na článek z časopisu sama a srovnejte částečně opravené názvosloví s tím, co Cajthaml dal po mnoha letech do své knihy:

3-lanovi_HL_3.jpg

Ke slíbené opravě dříve uvedených článků se redakce, pokud se nemýlím, již nikdy nevrátila. U Cajthamla se nejedná pouze o hlubokou neznalost problematiky, ale také o ztrátu soudnosti a obrovské sebevědomí. Přitom stačilo málo - napsat na námořní úřad při ministerstvu dopravy se žádostí o odbornou korekci.

P.S.: Pro zajímavost, německý název Webleinen doslova znamená "provaz pavučiny" a vznikl podle toho, že úponové příčky na úponách připomínají pavučinu. A zatímco Cajthaml tvrdí, že "příčky nebyly nikde pevně utaženy", my námořníci je na každé úponě pevně dotahujeme rukojetí dřevěné takelážní palice nebo dřevěným trnem a lodní uzel pro jistotu ještě dotloukáme, aby se nepovolil. Kdybych to býval věděl, že se příčky nemusí dotahovat, mohl jsem ty hodiny, kdy jsem je pořádně dotahoval na úponách skutečných plachetnic, radši strávit někde v přístavní krčmě :?
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 24 lis 2011, 13:59

Kpt.KL píše:ad Cajthaml
Před mnoha lety psal články do časopisu Modelář. Jeho podivuhodné názvosloví tenkrát popudilo pracovníky Státní plavební správy, kteří napsali do redakce dopis, načež bylo vydávání Cajthamlových článků pozastaveno. Na základě kritických připomínek bylo názvosloví částečně upraveno - mj. použit správný název "úponová lavice". Po letech vydal Cajthaml své výmysly knižně a vrátil se ke svému oblíbenému pseudonázvu, ke "kobylici". Podobně ze správných "provazových příček" na úponách se opět staly "výblenky", tj. naprostý nesmysl, Cajthamlem zkomolený z německého Webleinen. Ostatně, podívejte se na článek z časopisu sama a srovnejte částečně opravené názvosloví s tím, co Cajthaml dal po mnoha letech do své knihy.

Tak to je docela síla a pro mne nepochopitelný autorův počin. Pro zajímavost a porovnání přikládám některé stránky z knihy se stejnou tématikou:
001.jpg
004.jpg

Kreativita při názvosloví opravdu autorovi nechybí. :? Při psaní poezie nebo reklamních sloganů na nové produkty by to možná mělo svá pozitiva, ale v odborné literatuře to jde nějak mimo mé chápání, navíc když si byl autor vědom svých dřívějších chyb....
Mne dodnes irituje tento podivný obrázek, kde opravdu nechápu, jak k němu autor přišel:
007.jpg

Pokud bych příď a potažmo výzdobu SoS řešila podle této kresby, moc společného s realitou, jak ji zachytili skutečně uznávaní lidé a umělci, by to nemělo.

Mimochodem, pokud by opravdu nebyly příčky na úponách pevně utaženy, ráda bych viděla autora knihy po nich šplhat. Asi by to moc dobře nedopadlo. :-D
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 24 lis 2011, 14:27

Přesně tak, u řady věcí nemusí být člověk námořníkem, aby pochopil, že je to chybné nebo špatně vysvětleno. Např. jeden z nesmyslů z Hoeckelovy knihy, z níž Cajthaml čerpal málem jako z bible:
1.jpg

Ten člověk nemá vůbec ponětí, jak funguje kladkostroj. Stačí zdravý selský rozum, aby bylo jasné, že tohle fungovat nemůže. A samozřejmě na lodích nic takového nebylo, jde o tvůrčí fantazii autora.

ad příď SoS - Cajthaml všechny své obrázky přímo převzal nebo překreslil ze skromné, převážně podřadné a naprosto nedostačující literatury uvedené vzadu (s výjimkou Marquardtovy knihy). Mondfeldova kniha má mnoho slabin a pár výmyslů, ještě větší množství nesmyslů a naprostých výmyslů je ale v Curtiho modelářské encyklopedii. Cajthaml navíc při překreslování některé obrázky ze zahraniční literatury zmrvil a do knihy implementoval své vlastní výmysly. Např. Hoeckelovu knihu historik a kurátor modelů z amsterdamského námořního muzea Ab Hoving výslovně uvádí jako odstrašující příklad špatné knihy, v níž se mnohá tvrzení neopírají o žádný dobový důkaz.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 24 lis 2011, 21:06

No, jak jsem si to prohlížela, tak ten reparát takeláže na Belloně bude pěkná fuška. Zavěšení latinského ráhna jsem původně rovněž spáchala dle instrukcí páně Cajthamla..... #-o Je to ponaučení pro příště a pro další modeláře, jímž záleží na kvalitním a realistickém provedení modelů, varováním :!: , jak to nemá vypadat a kolik zkreslených až vyloženě nesmyslných informací lze najít v knihách, které píši rádoby znalci.
Ve vystřihovánce od Shipyardu bylo rovněž mnoho chyb, například hranaté trojúhelníkové kladky, které Cajthaml označuje "okatice":
014.jpg

Na žádné skutečné lodi jsem to neviděla, korektně nazývané "očnice" mají vždy zaoblený tvar.
Na Belloně je mám bohužel hranaté a budu je muset všechny vyměnit. Viz fotky níže.
Před chvíli jsem dokončila poslední vlajku a udělala pár fotek, jak dopadlo mé snažení:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Vlajku na zádi jsem trochu vyrovnala, aby měla přirozenější proporce. Odstín modré barvy je na všech vlajkách stejný, ale pod umělým osvětlením se jeví tmavší.
Jinak i modelář, který stavěl vzorový model Bellony, jenž je na obálce vystřihovánky, si s realistickým provedením vlajek hlavu příliš nelámal:
x.jpg

Podle mne neodpovídá realitě ani tvar dolních a košových plachet, nicméně toto je jen můj laický postřeh. Plachty na svém modelu budu řešit jinak.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 24 lis 2011, 22:41

Dobrý postřeh, jsou to ptákoviny.

ad "trojúhelníková okatice " - pánové autoři, nadšení modeláři, neměli ani ponětí, jak to má vypadat a jak mnoho věcí funguje, ale zato měli velkou ctižádost zvěstovat své pseudoznalosti okolí. Správně vypadající očnice:
http://www.hnsa.org/doc/steel/large/blocks1.htm

Naštěstí máte Laveryho knihu o Belloně, kde je naprostá většina OK. Mám ale dojem, že v prvním vydání pár věcí chybí, včetně zavěšení latinského ráhna, vlajkových žerdí a vlajek.....

K potěšení oka a studování historických plachetnic 18. stol. doporučuji specializované námořní malíře, tzv. marinisty: Brooking, Serres, Cleveley .....
obzvlášť tento obraz:
http://www.nmm.ac.uk/collections/images ... HC1022.jpg

další
http://www.nmm.ac.uk/collections/images/2000/PX9682.jpg
http://www.nmm.ac.uk/collections/images ... HC1019.jpg
http://www.nmm.ac.uk/collections/images ... HC0415.jpg
http://www.nmm.ac.uk/collections/images ... HC3604.jpg
http://www.nmm.ac.uk/collections/images ... HC1913.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 25 lis 2011, 10:06

Velice Vám děkuji za všechny rady a krásnou inspiraci, Kapitáne!
Ty malby jsou nádherné, stále častěji uvažuji, že bych si udělala kopii některého obrazu na velký formát jako olejomalbu a dala ho do výstavní místnosti.

Očnice budu vyrábět zaoblené podobně jako na Victory. Osvědčilo se mi stáčet je z úzkého proužku papíru a pro větší pevnost pak impregnovat lepidlem. Dám tady fotonávod. :idea: Viděla jsem tyto kladky i na internetu, byly dřevěné a vypadaly celkem dobře, ovšem rozměrově by neodpovídaly měřítku Bellony.
očnice.jpg


Ještě zbývá doladit některé detaily na palubách. Skříňku s kompasy + kormidelní kolo vyrobím nové a úpravou projdou i čluny. Mám tam zcela chybně provedené uvázání k palubě/nosníkům a určitě poznáte, odkud jsem tehdy čerpala info...... :-D :
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Budu postupovat dle tohoto návodu, který jste mi připravil ke člunům Victory:
http://modelforum.cz/download/file.php? ... &mode=view
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 29 lis 2011, 12:53

Princ George, budoucí král George III., při pohledu na přestavbu Bellony :-D :

Prince George_.jpg

Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 29 lis 2011, 18:53

To je skvělý obraz, Kapitáne! Podle toho výrazu ve tváři bych tipovala, že zrovna uviděl fakturu za práci...... :grin:

Dnes jsme začala s renovací různých předmětů na palubách. Jako první přišla na řadu skříňka a kompasy, která je vyrobena v kombinací papír/ořechové dřevo. Kormidelní kolo jsem pouze upravila barevně, protože ho už nešlo vytáhnout.
Původní vzhled:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Po renovaci:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
A ještě několik záběrů na plachetnici při lepším osvětlení:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 29 lis 2011, 23:23

Čluny na Belloně už předělávat nebudete, takže jen pro zajímavost originální plán anglické 36 stop dlouhé barkasy (barge) z r. 1752, z archívu britské Admirality:
http://collections.nmm.ac.uk/mediaLib/4 ... /large.jpg

nebo 28 stopé pinasy, z r. 1798
http://collections.nmm.ac.uk/mediaLib/4 ... /large.jpg
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 30 lis 2011, 08:28

Děkuji Vám, Kapitáne! :flower: Kvalitní plány se mohou vždy hodit.
Díly pro stavbu člunů od Shipyardu byly nic moc a navíc byly nepřesné. Vzpomínám, že žebra tvořily plné přepážky a musela jsem je vyřezávat. Největší z člunů jsem vytvořila včetně takeláže:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Další tři jsou na palubě, nicméně chystám se je vylepšit:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

U některých modelů i skutečných lodí/replik jsem si všimla, že čluny mají po obvodu v horní části trupu barevný pruh. Toto jsem zaregistorvala i u člunů HMS Victory. Má to nějaký význam a měla bych rovněž toto ztvárnit na člunech Bellony, nebo mohu zachovat přírodní dřevěné provedení?
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 30 lis 2011, 10:59

Čluny se vždy natíraly - barvou, smůlou/smolou, dehtem, lakem (fermeží). Na řadě obrazů z britského námořního muzea je barevné provedení člunů dobře vidět. V takto světlém odstínu dřeva, jaký prezentuje vystřihovánka, ve skutečnosti čluny neexistovaly. Nátěry smolou a dehtem na dřevu zvýrazňovaly léta. Pokud se používal ředěný dehet (z borovicových stromů), měl žlutohnědou barvu. Převařený dehet s přísadami měl barvu hnědou až černohnědou, opakované nátěry povrch dřeva ztmavovaly. Níže uvedený příspěvek je sice o dehtovaných lanech, ale na mnoha fotografiích je vidět vzhled dřeva. Nejlepší vzory poskytuje replika Duyfken, a také Endeavour a Gotheborg.
http://modelforum.cz/viewtopic.php?f=183&t=43774

V době kolem r. 1760 byly vnitřky člunů nejčastěji natírány červenou barvou. Čluny jedné lodi se barevně odlišovaly tehdy, pokud byly na palubě dva stejného typu, obvykle pásem pod obrubou - to bylo běžné později v2. pol. 18. stol. Nejčastěji se používala červená a modrá, někdy v kombinaci s černým pásem. Nejvíce zdobené byly čluny kapitánů a admirálů. Vzhled člunů byl částečně ovlivněn existujícím stavem - v mírových dobách se námořníci na lodích v aktivní službě dost poflakovali a tak se mohli věnovat vylepšování vzhledu člunů. U Bellony, narychlo dokončené a do služby zařazené v době války, asi na nějakou výzdobu nebyl čas ani peníze, a čluny měly jednoduchý typický nátěr.

Počet člunů a také jejich nátěry byly určeny předpisy, tzv. establishments, doplňované různými rozkazy a instrukcemi. Bellona by podle předpisů měla mít 5 člunů.

Řadu informací o člunech najdete v Laveryho knize The Arming and Fitting English Ships of Wars 1600-1815. O nátěrech člunů píše na str. 229.

Čluny podle vystřihovánky Bellony jsou navíc nerealistcké chybným rozmístěním lavic a veslových otvorů - takto by se na nich nedalo veslovat. Holt klasický příklad odfláknuté práce Shipyardu.

K realistickému provedení člunů doporučuji kromě výše zmíněné Laveryho knihy také jeho monografii o Belloně ze série Anatomy of the Ship, vyobrazení člunů na obrazech z britského námořního muzea a fotografie dobových modelů člunů tamtéž. Čluny se v průběhu staletí lišily tvary a některými detaily, pro realistické ztvárnění je nutno používat podklady pro danou dobu. Čluny HMS Victory z r. 1805 nejsou totéž, co např. čluny Vasy.

Ale tohle všechno a mnohem víc by přeci měla obsahovat Cajthamlova kniha, kde údajně najdete vše potřebné k dokonalému provedení modelů..... Nebo že bych se mýlil? :-k
Naposledy upravil Kpt.KL dne 30 lis 2011, 13:15, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 30 lis 2011, 12:18

Srdečně Vám děkuji, Kapitáne! :flower: Vaše rozsáhlé odborné znalosti a fundované rady jsou pro nás všechny tady obrovskou pomocí!! [-o< [-o<

Čluny, jak je vytvořili autoři od Shipyardu, opravdu obsahují řadu chyb, které jsem si uvědomila při porovnání s podklady z kvalitních knih nebo s replikami opravdových lodí. Je to škoda, neboť jsem zpočátku považovala Shipyard za seriózního vydavatele modelů, které nejsou zrovna levné.
Byť čluny nebudu vyrábět znovu, mám v plánu je předělat a ztvárnit lépe. Ten dehtovaný nátěr bude jednou z úprav, které zrealizuji. Počet člunů ve vystřihovánce byl skutečně 5, já jsem postavila 4 z nich s tím, že pátý člun mohu v budoucnu dodatečně vyrobit už v realistickém provedení a umístit ho na stojan k lodi včetně takeláže. Na mnoha malbách a dobových obrazech jsou čluny velmi dobře zachyceny včetně detailů, takže jsem to mohla porovnat s tím, co bylo v plánech od Shipyardu. V Cajthamlově knize je kapitolka věnovaná člunům velice strohá, což mne přivádí na myšlenku, že vzhledem ke spoustě neocenitelných informací na špičkové odborné + profesionální úrovni, které zde na DF uvádíte, by problematika člunů mohla představovat další potenciální námět pro Vaši knihu o plachetnicích. :idea:

U Victory jsem už spolupracovala s Vámi, takže je tam znát výrazný posun k lepšímu,
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ][ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
a zároveň jsem si uvědomila řadu chyb na svých starších modelech.
Jsem však ráda, že jsem se do této přestavby pustila a z podpůrměrného modelu postupně vznikne hezká loď a kvalitním zpracováním - tedy jaké je nyní alespoň v mých silách.
Zároveň použité fólie s imitací dřeva dodatečně upravuji patinou a washem (používám k tomu akryláty od Tamiye), což přináší lepší výsledek. Kdysi jsem stavěla "čisté" modely, kde sice mohla vyniknout ryzost provedení, avšak působilo to uměle a až nepřirozeně "nově". Fólie mají krom autentické barevné kresby i charakteristické rytí jako dřevo, takže při použití vhodného vzoru není problém docílit věrného vzhledu dehtovaného dřeva i v měřítkové velikosti.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod Kpt.KL » 30 lis 2011, 13:41

Ano, poznámek k nejhůře zpracovaným Cajthamlovým kapitolám mám už hromady - týká se to jak člunů, tak např. palub, lodní výzbroje a kotev - to je opravdová bída a navíc i spousta nesmyslů. Také plánuji kapitolu o nátěrových hmotách (barvy, dehet), výzdobě a zlacení lodí.

Do předchozího příspěvku jsem doplnil informaci o nátěru - kdysi se výrazem "lak" (varnish) označovala fermež z lněného oleje, mimochodem se dá koupit i dnes, byť již s moderními přísadami. Starý typ fermeži používají např. restaurátoři historického nábytku. Koupit se dá i pravý stockholmský dehet (Stockholm tar). V modelářských kruzích je hojně rozšířený mýtus pouze o černém dehtu a černá je aplikována na všechno. Ve skutečnosti bylo odstínů více. Zadejte do googlu hesla stockholm tar nebo pine tar.

http://pinetarworld.com/?page_id=268
http://www.tarsmell.com/tar.html

Lněný olej
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ln%C4%9Bn%C3%BD_olej

Tradiční dřevný dehet
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.hautaterva.net/

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://pinetarworld.com/?page_id=91

V podstatě stačí koupit po litrové plechovce fermeže a dřevného dehtu a máte vystaráno na desítky modelů :)
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS BELLONA - remake / Shipyard /1:96

Příspěvekod DORIS » 30 lis 2011, 15:05

To je paráda, děkuji Vám za tipy, Kapitáne! ;-I =D>
Dosud jsem používala Tamiyácké barvy na vodou ředitelné bázi, což se ideálně hodilo na fólie a zároveň jsou tyto barvy snadno odstranitelné bez narušení podkladu. Nicméně na modelech plánuji už ve větší míře používat dřevo, kde se mi Vámi doporučené nátěrové hmoty mohou osvědčit podstatně víc a zároveň tak půjde docílit autentického vzhledu.
Ohledně kapitoly o výzdobě lodí a barvení - to je výborný nápad a samotnou mne to hodně zajímá. Často v této problematice laboruji a vyloženě balancuji na rozhraní mezi estetikou a realistickým provedením. Například u Bellony jsem použila příliš světlé dřevo, totéž u SoS. U obou modelů jsem to předělala a až druhá verze vypadala O.K. Inspirace z komerčních modelů je mnohdy zavádějící a jejich provedení je možná zaměřeno více na estetiku bez ohledu na bližší vazbu k předloze. Ostatně co výrobce, to jinak provedený model, ač se jedná o tutéž předlohu.
Kupříkladu komerční modely HMS Victory a člověk se nestačí divit ( hlavně ten první odkaz, kde je hrdě napsáno "model v muzejní kvalitě" :? ):
http://www.modelobchod.cz/vyrobek-hms_victory-id-214215
http://www.shipkitshop.com/?124,hms-victory
http://www.shipkitshop.com/?56,hms-victory
http://www.shipkitshop.com/?145,hms-victory
http://www.shipkitshop.com/?95,hms-victory
http://www.shipkitshop.com/?132,hms-victory
http://www.shipkitshop.com/?213,hms-vic ... on-skladem
http://www.shipkitshop.com/?110,hms-victory

Poslední dva mi už příjdou jako solidní volba, ovšem ta cena u modelu od Jotiky ..... [-(
Shipyard svůj papírový model při reedicích sice vylepšil, ale mnoho chyb a nepřesností zůstalo. Návod je bohužel stále mizerný, především takeláž. Docela jsem u toho maturovala.....

Já se často potýkám s problémem, že i když mám k dispozici kvalitní a odborné knihy, mnohdy obsahují pouze černobílé obrázky nebo schémata, která jsou případně doplněna popisem. Pro mne jako laika to však vede k vytvoření představ, jak to mohlo PRAVDĚPODOBNĚ vypadat a ne vždy je pak můj úsudek správný. Nádherně je udělána Landströmova kniha o Vase, i když například modré provedené boků nejspíš neodpovídá skutečnosti dle zjištěných údajů.
Naposledy upravil DORIS dne 30 lis 2011, 15:46, celkově upraveno 1
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 79 • Stránka 5 z 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY