Přední brámový stěh č. 323
vede z hlavy brámové čnělky (oko je spletené, bez myši) prochází kladkou č. 324 na za hlavou čelenové košové čnělky, dále přes další kladku č. 325 dole v čelenovém koši, odtud podél čelenu dozadu přes čelenovou průvlačnici podkovovitého tvaru č. 332 a konec je uvázán na zadním čelenovém ovazu č. 329. Pokud by bylo nutné přední brámový stěh více napnout, stačilo konec lana navázat na nějaký provaz, protáhnout nahoru na přední palubu a pomocí vratidla nebo jen ručně, pomocí tuctu námořníků, prostě „došponovat“. Další možnosti – stěh byl často jednoduše uvázán přímo v čelenovém koši, nebo měl na konci jednokotoučovou kladku někde nad úrovní čelenové ohlávky č. 335 a oba konce napínacího lana byly upevněny na podélných vzpěrách čelenového koše.
Hlavní brámový stěh č. 272
prochází kladkou č. 273 dolů k přednímu koši. Zde byl buďto jednoduše uvázán k zadní části podélné vzpěry předního koše če. 277, nebo podobně jako přední brámový stěh – stěh měl na konci jednokotoučovou kladku někde nad úrovní ohlávky předního stěžně č. 280 a oba konce napínacího lana byly upevněny na podélných vzpěrách čelenového koše. Případně jeden konec napínacího lana mohl mít tzv. trojný kladkostroj (tj. dvě jednokotoučové kladky – horní byla uvázána na napínací lano, dolní na vzpěru předního koše – lano kladkostroje bylo uvázáno na smyčku horní kladky, odtud vedlo dolní kladkou zpět nahoru přes horní kladku, a odtud dolů, kde bylo uvázáno kolem vzpěry. Podobně jako u předního brámového stěhu, pokud bylo nutné stěh dotáhnout, na konec lana se přivázal jiný, manipulační provaz, spustil na palubu, kde byl napnut provlečením přes kladku zaháknutou do jednoho ze železných kruhů kolem stěžně a odtud na vratidlo, nebo přímo skupinou námořníků ručně, bez vratidla.
Trojný kladkostroj (three-part tackle) vypadal takto (obr. 35 vlevo):
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Kromě trojného kladkostroje se mohl použít tzv. čtverný - horní kladka byla houslová se dvěmi kotouči - lano vedlo ze smyčky dolní kladky přes menší horní houslovou kladku, dolů přes kotouč dolní kladky, nahoru přes větší kotouč horní houslové kladky a volný konec dolů na koš.
P.S.: jj, kdyby Cajthaml sáhl po odborné literatuře, našel by v předpisech Československého lodního registru, Státní plavební správy, technických normách a technické dokumentaci čs. loděnic, např. v Mělníku, mnoho odborně správných názvů a nemusel by přebírat a co hůř, vytvářet vlastní pseudolodní názvosloví.
Podobně pokroucené pseudonázvosloví mají také jachtaři - zatímco oficiální lodní definice a technická dokumentace popisují průvlačnice zcela jasně, na jachtařských webech nazývají průvlačnicí i rohatinky (také se používá název rohatka).
Cajthamlův vodící límec námořníci nazývají čelenová průvlačnice. Francouzský název croissant de beaupré je ovšem půvabnější - doslovně přeloženo to znamená čelenový půlměsíc.
Čs. technická literatura hovoří takto:
Průvlačnice - vhodně upravený otvor nebo kruh nebo jiné samostatné palubní zařízení pro vedení lan nebo řetězů. Průvlačnice bývá pevně spojena s palubou přímo nebo umístěna na základu nebo zabudována do štítnice, popř. opatřena kladkami. Podle tvaru se rozeznávají průvlačnice otevřené nebo zavřené, podle konstrukce zavírací (s horní odklopnou částí), kladkové (s jednou nebo více kladkami zmenšujícími tření lan), válečkové nebo otočné (umístěné v otočném rámu ve štítnici nebo v rámu pevně spojeném s palubou, které se tahem lana natáčí do nejpříznivější polohy). Spolu s rohatinkami, průvlaky, pacholaty, manipulačními a přitahovacími navijáky jsou součástí palubního uvazovacího zařízení.
Na plachetnicích jsou průvlačnice navíc k obsluze plachet a to jak samostané, tak tzv. sdružené, s několika otvory. Vyskytovaly se také na čelenu nebo na koších.
Naposledy upravil Kpt.KL dne 26 srp 2011, 07:42, celkově upraveno 4