Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Le Glorieux (Heller)

Odeslat odpověď
Příspěvků: 63 • Stránka 3 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5
  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Honza a Honza » 05 zář 2006, 13:23

bukva:nevím,ale pokud jsou ta "tažná "kola stejná,tak nezáleží na převodu mezi nima...Budou se točit stejně...

PetaV:Mám dobré zkušenosti se sbíráním nápadů v podobných oborech,případně starých řemeslech...Zkus zjistit,jak se lana dělala kdysi...-Ručně.
Říkáte nejlepší model?
Epoxyd,plastelína a silikon!!!Jo a abych nezapoměl...SÁDRA!
Uživatelský avatar
Honza a Honza
 
Příspěvky: 1578
Registrován: 15 črc 2006, 04:27
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Peta_V » 05 zář 2006, 22:17

Tak se mi konečně zadařilo!!!!! :celeb: :celeb:
Vypustil jsem ten prostřední kus a poupravil jsem ty zbývající dva! Lano se mi povedlo uplést takto:

Nejprve smotám co to dá, tím, že točím klikou na kusu s více očky.Když už mám smotáno až ke konci, tak začnu v proti směru točit s jedním očkem na druhé straně a lano se krásně dotáhne a je pravidelné a drží při sobě když se sundá, takž ten střední díl vůbec nepotřebuju :D :D
Jsem spokojen s výsledkem. 8)

Lana jsou dost "chlupatá" jelikož to byl test a použil jsem obyč nitě!!

Fotky .....................
Přílohy
P1010616.JPG
Díl s 1 očkem (na černé niti je připevněno závaží)
P1010617.JPG
Díl s 1 očkem
P1010618.JPG
Dílo s více očky. To si asi každý všimnul:))))))))))))))
P1010620.JPG
celý aparát:) + Victory
P1010622.JPG
Lano z višívací bavlnky
P1010624.JPG
lano z tenké nitě
Uživatelský avatar
Peta_V
 
Příspěvky: 543
Registrován: 23 úno 2006, 17:02
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Le Glorieux - úprava trupu

Příspěvekod Kpt.KL » 07 zář 2006, 13:50

ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 5. - úprava trupu pro lanoví

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

1. Vodní stěh
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
přidržuje čelen ke klounu, působí proti „zvedání“ čelenu tahem kosatek. Francouzský předpis je pomocí kladkostroje, v té době se již „neoficiálně“ používal britský způsob více vodních stěhů napnutých pomocí srdcí (zde 2 ks).
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/74-3.htm (nový způsob)
http://bonhrichard.com/044JPBgreement.JPG
Na klounu nutno udělat 1-2 dírky pro vodní stěh/stěhy.
Způsob dle předpisů- kladkostroj, dolní kladka 2,5-3 mm – horní dvojitá kladka 2,5-3 mm, béžová niť 0,5 mm.
Nový způsob – černé nitě 0,5 mm, stažení pod čelenem přes srdce.


2. Čelenová úpona (po jedné na každém boku) – černá niť 0,5 mm
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://orionis1.free.fr/menu_general/au ... /proue.jpg
http://www.modelismonaval.com/magazine/ ... sn0029.jpg
Dle francouzských předpisů měla mít řadová loď jednu čelenovou úponu na každé straně, na modelu 74-dělové lodi J.Fichanta chybí. Na Le Glorieux/Le Superbe možno také vynechat, nebo dodělat. Čelenová úpona je ukotvena do prvního železného kruhu na bočnici lodě hned za lícnicí (ang. cheeks), odkud vede na čelen, kde je napnuta pomocí kladek/srdcí.
Na bočnici hned za lícnicí (díly 90-91) udělat 2 dírky – první pro čelenovou úponu, druhou pro úpony rozpěry předního šotu (viz níže).
http://orionis1.free.fr/menu_general/fo ... _proue.jpg
http://orionis1.free.fr/menu_general/fo ... /proue.jpg


3. Rozpěra předního šotu (díl 124)
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE52.html
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/74-3.htm
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$05.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$28.jpg
2 úpony – černá niť 0,25 mm. První ukotvena na klounu, druhá v bočnici za lícnicí


4. Přední šot - béžová niť 0,5 mm.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Vede ze železného kruhu na trupu dopředu přes kladku v dolním rohu přední plachty a zpět na trup přes kladnici v boku lodi dovnitř na palubu.
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$12.jpg
Nutno udělat 2 dírky do trupu – pro kruh a „kladnici“. Doporučuji zjednodušené řešení – vést lano od kruhu na bočnici přes kladku 2,5 mm na plachtě zpět do dírky („kladnice“) dle schéma na plánku modelu – verze (a) na velitelskou palubu, verze (b) dovnitř na hlavní palubu:
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$17.jpg


5. Hlavní hals – béžová niť 0,5 mm.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Hlavní hals vede ze železného kruhu na halsovém průvlaku (nutno dodělat, ve stavebnici chybí) přes kladku v dolním rohu hlavní plachty, zpět dopředu přes kladnici v halsovém průvlaku na palubu (a), nebo přes kladnici (dírku) v trupu na hlavní palubu (b). Halsový průvlak lze vyrobit z kousku plastu, hranol cca 1,5x1,5 mm, udělat dírku pro hals a dírku pro kruh, celé vytvarovat dle boku lodi a přilepit za přední úponovou lavicí. Halsový průvlak vede od spodní části horní bočnice až k obrubě přední paluby – vše patrné z obrázků. V případě vedení halsu dovnitř na hl.palubu, nutno do trupu udělat dírku dle obr. plánku stavebnice.
Halsový průvlak možno vypustit a vedení hlavního halsu zjednodušit – stačí udělat kruh na boku nad horní bočnicí – hals pak bude veden od tohoto kruhu zpět přes kladku na plachtě a dopředu přes dírku v trupu na palubu.


6. Hlavní šot – béžová niť 0,5 mm
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$14.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$16.jpg
Francouzi používali na vedení hlavního šotu speciální železnou konzoli – šot je připevněn k této konzole nebo ke kruhu na boku lodi (obvykle na úponové lavici), vede dopředu přes kladku v dolním rohu plachty, zpět přes kladku na konzole dovnitř na palubu. Kladka na konzole je připevněna přes smyčku, ukotvenou na boku lod – viz obrázky. Na modelu nutno udělat kruh a dírku pro průchod šotu na velitelskou palubu.
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
http://www.ancre.fr/V74/Img/V74_012.jpg
Vedení hl.šotu možno zjednodušit – pevnou část šotu uchytit do kruhu (oka) na trupu, druhou část k zadní úponové lavici.


7. Hlavní ráhnová otěž – béžová niť 0,25 mm
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]
Vede z železného kruhu na boku lodi dopředu přes kladku na hlavním ráhnu a zpět na záď, kde prochází kladnicí nebo kladkou na palubu. Možno zjednodušit – pohyblivá část otěže projde na palubu dírkou před stříškou galerie – viz obrázek.
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$14.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$09.jpg

Pokračování příště

Naposledy upravil Kpt.KL dne 09 zář 2006, 19:25, celkově upraveno 3
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Zdeněk Krčmář » 07 zář 2006, 16:47

Pane kpt. KL, můžete se mi ozvat na mejl krcmarzd@seznam.cz Děkuji Z Krčmář
Uživatelský avatar
Zdeněk Krčmář
 
Příspěvky: 2725
Registrován: 12 črc 2006, 10:49
Bydliště: Šakvice, jižní Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Le Glorieux - pevné lanoví

Příspěvekod Kpt.KL » 07 zář 2006, 22:53

ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 6. - Pevné lanoví

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Lanoví řadové lodi kolem r.1780 má přes 800 položek a přes 20 průměrů - pro Le Glorieux/Le Superbe je výrazně zjednodušen počet položek i průměry lan na průměry nití nabízenými modelářskými prodejnami. Mám dobrou zkušenost s nitěmi např. od Mantuy či Amati. Na model doporučuji tyto nitě:
Černé (na pevné lanoví) – 0,1mm 0,25mm 0,5mm 0,7mm 1,0mm
Béžové (na pohyblivé lanoví) – 0,1mm 0,25mm 0,5mm

Nejvíce bude zapotřebí nití o průměru 0,25 mm

V období kolem r.1780 došlo k řadě změn v takeláži, proto někde uvedeny dvě možné varianty, které se používaly souběžně - jedna oficiální, úředně stanovená, i druhá, obvykle praktičtější, převzatá např. od angličanů.

Vynikající inspirací pro lanoví je spousta fotografií na webu Le Gros Ventre:
http://forum.aceboard.net/i-15916.htm
http://forum.aceboard.net/15916-2168-65 ... igging.htm
http://forum.aceboard.net/15916-2168-65 ... photos.htm

Obrázky z knihy W.zu Mondfelda Historic Ship Models pro inspiraci:
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE51.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE52.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE53.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE58.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE60.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE61.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE62.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE65.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE67.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE68.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE75.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE87.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE88.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE89.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE90.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE93.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE99.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE100.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE105.html

Pořadí instalace pevného lanoví:
Hlava dolních stěžňů (pňů) – oko (nebo dvojité oko – na ukotvení/průchod stěhů ze stěžňů více vzadu), dolní úpony, stěhy a ochranné stěhy (preventéry)
Hlava košových čnělek – oko jen na předním stěžni), košové úpony, stěhy / ochranné stěhy (preventéry)
Brámové čnělky – úpony, zadní stěhy, stěhy

Úpony
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Koš, dolní úpony a košové podúpony:
Pokud je sudý počet, jsou všechny úpony v páru. První pár jde vpravo, druhý vlevo atd. Pokud je lichý počet úpon (zde hlavní stěžeň), je první úpona jedna. Na schématu jsou přesnější výpočty průměrů, doporučuji sjednotit průměry nití s ostatními a nahradit takto:
dolní úpony 0,7 mm (přední+hlavní) a 0,5 mm (zadní)
košové úpony 0,5 mm (př+hl), zadní ponechat 0,25 mm
brámové úpony beze změny

http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$23.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$11.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$13.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$14.jpg
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$16.jpg
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE58.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE61.html
http://bonhrichard.com/010GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/002greementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/012GreementJPB.jpg

Saling – košové úpony, zadní stěhy:
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$24.jpg
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE62.html

Boční a zadní stěhy
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE67.html


Stěhy
[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Stěhy (černé nitě). Upínací kladky – se třemi dírami, tzv. panny.

Konstrukce stěhů:
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE71.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE72.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html

1 – přední stěh - niť 1,0 mm
vede z hlavy předního stěžně (pně) na čelen, na stěžni je oko s myší, na čelenu „stahovák“ pomocí srdcí
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$18.jpg
http://bonhrichard.com/044JPBgreement.JPG
http://bonhrichard.com/018GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/021GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/045JPBgreement.JPG

2 – přední záložní stěh (preventér) – niť 0,7 mm
na hlavě předního pně nad předním stěhem, na čelenu je ukotven před předním stěhem, obrázky viz výše. Provedení oko+myš a upínací kladky, nebo stejné jako u předního stěhu (srdce).

3 – přední košový stěh – niť 0,5 mm
vede z hlavy košové čnělky na čelen, stejná konstrukce jako přední stěh – oko+myš, na čelenu upínací kladky, nebo prochází kladkou dozadu podél čelenu na příď (a tam napnut pomocí upínacích kladek). Doporučuji napnutí pomocí srdcí.
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html
http://bonhrichard.com/010GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/015GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/050JPBgreement.jpg
http://bonhrichard.com/044JPBgreement.JPG
http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/$24.jpg

4 – přední záložní košový stěh (preventér) – niť 0,25 mm
je pod košovým stěhem, stejná konstrukce, ukotvení na čelenu přes upínací kladky. Na preventéru je napnuta přední košová stěhovka!

5 – přední brámový stěh – niť 0,25 mm
veden z brámové čnělky na čelen - na čnělce oko (bez myši), na čelenu prochází kladkou nebo průvlačnicí zpět na příď, kde je napnut pomocí kladek.
http://bonhrichard.com/015GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/023JPBgreement.jpg
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE75.html
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html

6 – hlavní stěh - niť 1,0 mm
veden z hlavy hlavního pně k přednímu stěžni, kolem kterého vedou smyčky (štropy) na příď, napnut pomocí srdcí.
http://bonhrichard.com/007greementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/015GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/016GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/013GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/020GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/021GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/019GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/038JPBgreement.jpg

7 – hlavní záložní stěh (preventér) – niť 0,7 mm
veden stejně jako hlavní stěh, napnut upínacími kladkami. Obrázky – viz výše.

8 – hlavní košový stěh – niť 0,5 mm
vede z hlavy hlavní košové čnělky k napínacím kladkám na předním koši. Nově vedl přes kladku v polovině hlavy předního stěžně dolů na palubu k napínacímu kladkostroji – zde nedoporučuji (u řadové lodi méně pravděpodobné, než u malé Gros ventre)
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html
http://bonhrichard.com/015GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/024JPBgreement.jpg
http://bonhrichard.com/042JPBgreement.JPG
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE76.html

9 – hlavní záložní košový stěh (preventér) – niť 0,25 mm
vede z hlavy košové čnělky (oko+myš) k upínacím kladkám v polovině výšky hlavy předního pně, nebo nově pod přední koš přes kladku za předním stěžněm ke kladkostroji na palubě.
http://bonhrichard.com/006greementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/013GreementJPB.jpg

10 – hlavní brámový stěh – niť 0,25 mm
veden z hlavní brámové čnělky (oko bez myši) přes kladku na předním salingu, dolů za přední košovou čnělkou, napnut upínacími kladkami na předním koši.
http://www.all-model.com/wolfram/PAGE75.html

11- zadní stěh – niť 0,5 mm
vede z pně zadního stěžně – oko+myš, dolů na hlavní stěžeň, kde napnut upínacími kladkami
http://bonhrichard.com/003greementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/005greementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/048JPBgreement.jpg
http://bonhrichard.com/047JPBgreement.JPG
http://bonhrichard.com/014GreementJPB.jpg
http://bonhrichard.com/037JPBgreement.JPG
http://bonhrichard.com/040JPBgreement.JPG

12 – zadní košový stěh – niť 0,25 mm
veden z hlavy zadní košové čnělky (oko+myš) na koš hlavního stěžně k upínacím kladkám
http://bonhrichard.com/006greementJPB.jpg

13 – zadní brámový brámový stěh – niť 0,15 mm
veden z brámové čnělky (oko bez myši) přes kladku za hlavou hlavního pně, napnut upínacími kladkami na hlavním koši.

Pokračování příště

Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Názvy plachet

Příspěvekod Kpt.KL » 08 zář 2006, 15:38

Názvy plachet

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Pro Le Glorieux / Le Superbe se hodí obrázek lodi s českým názvoslovím plachet - byť obrázek představuje britskou 50-dělovou řadovou loď , plachtoví je prakticky shodné.

Schéma plachtoví je z připravované knihy Patricka O'Briana z období napoleonských válek Pochmurný ostrov (angl. Desolation Island), která popisuje dramatickou plavbu HMS Leopard z Anglie do Austrálie. Román se odehrává v r.1811, loď je proto zbarvená v typickém tzv. Nelsonově kostkovaném vzoru (Nelson chequer) - černé boky s okrově žlutým pásem přes dělové střílny.
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Le Glorieux - ukotvení úpon

Příspěvekod Kpt.KL » 09 zář 2006, 19:15

ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 7. - ukotvení úpon

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Jedna z možností, jak celkem elegantně udělat ukotvení úpon, je ukázána na obrázku. Z nití 0,25 mm (nebo drátku) udělat malá očka, uzlík zakápnout lepidlem (používám Kanagom) a přebytečné konce nitě odstříhnout. Očka možno přetřít bezbarvým lakem, dobře se pak tvarují. Hotová očka nalepit do dírek na trupu pod úponovými lavicemi. Poté z nitě 0,25 mm zhotovit větší oka.

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Aby byly úpony v jedné linii, používá se ke zhotovení ok šablona z tvrdého papíru – ta se nasadí na úponovou lavici, niť vedená z pně stěžně se přikládá k jednotlivým dírkám v úponové lavici a šikmý směr se vyznačí na papír tužkou. Jednotlivá oka se uvážou s uzlíkem nahoře ve vyznačených místech, šablona se poté vysune pryč (delší pásek papíru/šablona je zajištěn na trupu vlevo a vpravo od úponové lavice proti posunu kolíčky nebo lepící páskou). Zbývá zakápnou uzlíky lepidlem, odstřihnout přebytečné konce, a nevzhledný uzlík pootočit a zasunout do dírky v úponové lavici. Úpony ze silných nití se provlečou oky a upevní. Nakonec se nalepí díly reprezentující upínací kladky (146). Vše natřít černou matnou barvou a přelakovat matným lakem.

Skutečné kování je černé – možno použít černé nitě, nebo natřít béžové nitě či drátky černou barvou.

Vzhledem k tomu, že dírky pod úponovými lavicemi jsou přesně na úrovni paluby, metoda provlečení nití (oček) a jejich zalepení uvnitř trupu je nepoužitelná.

Je samozřejmě na modeláři, kolik času modelu věnuje, a jaká práce a výsledek mu přináší uspokojení, výběr metody je zcela dle jeho uvážení.

Pokračování příště
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod vilik » 11 zář 2006, 15:36

lego a merkur záchrana co ? pokud jsem viděl staré "přístroje na dělání lan" tak jejich max délka byla 5 metru..tak si to přepočítej k pomeru
Jezte rychle, než to rozežere chleba.
-----------------------------------------
Listerův bakteriologický sandwich
Uživatelský avatar
vilik
 
Příspěvky: 537
Registrován: 25 kvě 2006, 14:23
Bydliště: Klenčí pod Čerchovem + Plzeň
  • WWW
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Peta_V » 11 zář 2006, 18:34

Tak jsem ji po delší době zase vytáhl z krabice. Slepil jsem stěžně a zkušebně jsem ji sestavil. Dále jsem nalepil lícnice, bylo třeba trochu tmelu a brušení, jelikož otvor pro uvázání čelenu v klounu neseděl s otvory v lícnicích. Také jsem navrtal potřebné díry do trupu podle rad Kpt.KL . Za ně moc díky. ;-I [-o<
Přílohy
P1010657.JPG
P1010658.JPG
P1010660.JPG
Uživatelský avatar
Peta_V
 
Příspěvky: 543
Registrován: 23 úno 2006, 17:02
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Honza a Honza » 11 zář 2006, 19:26

Jak tak koukám na kapitánův návod,tak dostávám chuť se do toho pustit taky...
Skvělá práce Kpt.Kl!!!
Říkáte nejlepší model?
Epoxyd,plastelína a silikon!!!Jo a abych nezapoměl...SÁDRA!
Uživatelský avatar
Honza a Honza
 
Příspěvky: 1578
Registrován: 15 črc 2006, 04:27
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Kpt.KL » 12 zář 2006, 20:56

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Úplně jsem přehlédl, že na stavebnici je ukotvení čelenové úpony + úpony rozpěry předního šotu špatně - má být za lícnicí, ne v ní !!!. Doporučuji současné dírky zatmelit a udělat dvě za lícnicí.
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Halsový průvlak

Příspěvekod Kpt.KL » 14 zář 2006, 22:27

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Přidávám skicu halsového průvlaku, který doporučuji dodělat na trupu.
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Příspěvekod Kpt.KL » 14 zář 2006, 22:41

ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 8. - ráhnové otěže

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Ráhnové otěže – béžové nitě. Jsou v párech, po jedné z každého zobáku ráhna, a slouží k otáčení ráhna z jednoho boku na druhý.

Kladky 2 mm možno vynechat a nahradit např. uzlíkem. Tzv. štendry na ráhnech lze udělat ze stejné béžové nitě 0,25 mm, délka štendrů cca 1 cm (štendr= stálé, nepohyblivé lano nebo smyčka, zde krátká smyčka, též tzv.štrop, kterým je upevněna kladka k zobáku ráhna). Viz foto Le Gros Ventre a 74-dělová loď J.Fichanta.


1 - Přední (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede z oka hlavního stěhu na přední ráhno, přes kladku na ráhnu zpět přes kladku na stěhu, dále přes kladku pod hlavním košem dolů na palubu. Zjednodušení – uvázat pod košem.

2 – Přední košová (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede z oka z hlavního stěhu na přední košové ráhno, přes kladku na ráhnu zpět přes kladku na stěhu, dále přes kladku pod hlavním košem dolů na palubu (stejně jako přední ráhnová otěž). Zjednodušení – uvázat pod košem.

3 – Přední brámová (ráhnová) otěž 0,1 mm – vede ze zobáku brámového ráhna přes kladku na hlavním košovém stěhu, na kladku pod hlavním salingem a dolů na palubu. Zjednodušení – uvázat pod salingem, nebo vést z jednoho zobáku ráhna pod salingem a uvázat na druhém zobáku.

4 – Hlavní (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede ze železného oka na zádi přes kladku na hlavním ráhnu, zpět na záď přes průvlak v boku lodi (dírku) na záďovou palubu, je uvázána na rohatce. Viz předchozí příspěvek o úpravě trupu.

5 – Hlavní košová (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede z oka zadního stěhu přes kladku na košovém ráhnu, zpět přes kladku na zadním stěhu, dolů na palubu (na boky – aby lana nepřekážela latinskému vratiráhnu). Zjednodušení – uvázat na zadním stěhu.

6 – Hlavní brámová (ráhnová) otěž 0,1 mm – vede ze zobáku brámového ráhna přes kladku na zadním košovém stěhu, na kladku pod zadním salingem a dolů na palubu. Zjednodušení – uvázat pod salingem, nebo vést z jednoho zobáku ráhna pod salingem a uvázat na druhém zobáku.

7 – Zadní (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede ze zadní úpony hl.stěžně dozadu přes kladku na ráhnu, zpět dopředu přes kladku na hl.úponě a dolů na palubu (bok). Zadní otěže jsou křížové, tj. pravoboční otěž vede na hl.úponu vlevo, a naopak. Dobře vidět na foto Le Gros Ventre. Zjednodušení – uvázat na zadní úponě.

8 – Zadní košová (ráhnová) otěž 0,25 mm – vede ze zadní úpony hl.stěžně dozadu přes kladku na ráhnu, zpět dopředu přes kladku na hl.úponě a dolů na palubu (bok). Zjednodušení – uvázat na zadní úponě.

9 – Zadní brámová (ráhnová) otěž 0,1 mm – vede z brámového ráhna dopředu přes kladku pod hlavním salingem a dolů na palubu. Zjednodušení – uvázat pod salingem. Možno také vést z jednoho zobáku ráhna pod salingem hl.stěžně a uvázat na druhém zobáku.

Pokračování příště
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Oko na stěžeň

Příspěvekod Kpt.KL » 15 zář 2006, 09:27

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Jednoduchá metoda, jak zhotovit oko na stěžni - oko (nebo více ok) slouží např. k průchodu nebo k ukotvení stěhu z dalšího stěžně. Uzlík se schovává z boku pod úpony - tento štrop se nasazuje jako první, poté jdou úpony, nakonec stěhy aj.
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Pohyblivé lanoví

Příspěvekod Kpt.KL » 15 zář 2006, 10:26

ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 9. - topenanty a gejtavy

[ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ]

Pohyblivé lanoví – béžové nitě

Topenanty (závěsníky)
1– dolní topenanta – vede z kladky na hlavě pně stěžněpřes dvojkladku na zobáku ráhna, zpět k hlavě stěžně přes kladku dolů na palubu
2 – košová topenanta – schéma stejné jako pro dolní topenantu
3 – brámová topenanta – vede ze zobáku ráhna přes kladku na stěžni dolů

Zjednodušení – uvázat na zobáku ráhna i na hlavách pně a čnělky


Gejtavy (rohové kasouny)
A – dolní gejtava – vede z ráhna přes kladku v dolním rohu plachty, zpět přes kladku pod ráhnem dolů na palubu přes kladku připevněnou na první úponě, váže se na úvazník na boku lodi. Zjednodušení – vést jako jedno lano od ráhna a uvázat v rohu plachty
B – košová gejtava – vede z rohu plachty přes kladku pod ráhnem dolů na koš, kde se váže na rohatku na přední košové úponě, případně vede dolů na palubu. Zjednodušení - vést jako jedno lano od ráhna a uvázat v rohu plachty
C – brámová gejtava – vede z rohu plachty přes kladku pod ráhnem dolů na saling. Zjednodušení – jako u košové gejtavy.

Pozn. – kladky pro gejtavy pod ráhny byly připevněny v cca 1/3 délky ráhna, na rozdíl od angličanů, francouzi měli gejtavy dále od stěžně. Topenanty a gejtavy jsou instalovány na zadní straně plachet.


Pokračování příště
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 63 • Stránka 3 z 5 • 1, 2, 3, 4, 5

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY