Týká se i hlavního stěžně. Německý název Racktalje odpovídá raksovému kladkostroji, anglický truss stahovacímu lanu ráhna. Samotné názvy se používaly volně (a tím jsou poněkud matoucí) pro dvě odlišná lana/kladkostroje. Původně to bylo lano, uvázané uprostřed předního nebo hlavního ráhna a vedlo dolů na palubu před stěžeň, pravděpodobně přes jednoduchou kladku zaháknutou do železného kruhu v palubě, a uvázaného nejspíše na sobě samém nebo na rohatce na přední/boční části stěžně. Lano sloužilo k asistenci při spouštění těchto ráhen - v první polovině 17. stol. se dolní ráhna často spouštěla ke svinutí plachty. Běžně se ráhna spouštěla dolů k palubě také za bouřlivého počasí nebo při kotvení, což je vidět na řadě dobových obrazů. Na větších lodích se mohl používat trojčitý kladkostroj, zaháknutý do železného kruhu před stěžněm - v tom případě by horní kladka byla kousek pod středem ráhna. Někdy jsou tímto názvem nepřesně nazývány dva kladkostroje k povolování/utahování perlových raksů (lanové objímky z ráhna kolem stěžně, s dřevěnými žebry a kolečky). Při plavbě ostře na vítr se musel raks povolit, ráhno se oddálilo od stěžně a mohlo se natočit pod ostřejším úhlem. Při plavbě na zadní vítr se naopak raks přitáhl. Manipulace v silném větru s napjatou plachtou vyžadovala, aby to byly kladkostroje. Tyto dva kladkostroje jsou vidět pod ráhnem na Batavii.
http://www.modelships.de/Museums_and_re ... CT0514.jpg
Na Vase to vypadá, že se jednalo o jednoduché stahovací lano. Podle dobového pramene se na ráhno uvazovalo jednoduchou tesařskou smyčkou (timber hitch). V případě potřeby se vedlo přes kladku na palubě dozadu za přední nebo dopředu před hlavní stěžeň na vratidlo.
http://www.ps-drak.cz/uzle/tesarskyuzel.jpg
http://etc.usf.edu/clipart/58300/58377/ ... tch_lg.gif
http://webspace.webring.com/people/tm/m ... rHitch.gif
ad hlavní záložní košový stěh (main preventive stay)
Máte pravdu, ty se v době Vasy ještě nepoužívaly. Je možné, že si autor popletl záložní stěh s pohyblivým stěhovkovým stěhem - v té době byly kosatky vytahovány a spouštěny na vlastních pohyblivých stězích (tj. nebyly součástí pevného lanoví, sloužily pouze k vedení horního lemu stěhovek).
P.S.: Zdráhám se uvěřit, že by ani tohle Cajthaml ve své knize neuváděl
