Barvit ty boky je asi pěkná fuška co? Revenge je této lodi velice podobná, takže mě to čeká taky, ale za tím se mi do toho moc nechce Jak si barvila ty ornamenty na boku? Maskování nebo od ruky??
Jo to jo pěkně jsem se u toho navztekala. Ale víc mi vadili ty kladky na lanech. Bylo jich tam asi 80. Jinak ty ornamenty jsou v tom plastu naznačený, stačí je vybarvit. Je fakt, že je to hodně drobný a hodně barev. Úzkej štěteček a párátko, jinak to nešlo
Dnes jsem viděl stavebnici Le Superbe od Hellera a zarazilo mne, že na výlisku s plachtami je nápis Le Superbe-Le Glorieux. Porovnal jsem obsah krabice s fotkami Le Glorieux zde na fóru a mám dojem, že ty stavebnice se od sebe vůbec neliší, jen jménem lodi! To je oblíbený trik výrobců stavebnic, vydávat stejné kusy pod různými jmény.
Ve skutečnosti se ale Le Glorieux z r.1756 a Le Superbe z r.1782 liší nejen trupem, ale i dalšími detaily. Jelikož Le Superbe odpovídá své době (typický Saného design), mám podezření, že právě Le Glorieux skutečnosti neodpovídá . Udělám nějaké fotky pro srovnání.
jiří janiš píše:Při porovnání tvých a Petrových fotek je zřejmé, že jde o tutéž loď. Docela mě to na Heller mrzí..
Rozdílů tam pár je,ale jinak je to standardní věc,že výrobci využívají
dílu hotových stavebnic pro tvorbu nových stavebnic.Při pohledu do katalogu Heller rok 1998 je Le Superbe uváděn jako novinka a má o proti Le Glorieux celé 3 díly k dobru.Jinak další případ jsou plachetnice Le Saint Louis,který využívá asi 90 % dílů z La Couronne,ale ta se už nevyrábí a moc se originálu nepodobá.
ad stavba modelu řadové lodi Le Glorieux, stavebnice fy Heller 1:150 - Část 1.
Následující řádky shrnují obsah příspěvků z MoNaKa a tohoto fóra:
GLORIEUX – 74-dělová řadová loď, konstruktér Clairin Deslauriers, Rochefort 1753-1756. Tonáž 1500, rozměry 163 X 43 X 20 (fr.stop), výzbroj 28 x 36, 30 x 18, 16x 8. 20-11-1759 bitva u Cardinaux. Velká generální oprava a přestavba 1777-78. 27-07-1778 bitva u Ouessant. 1781 válka o americkou nezávislost. 12-04-1782 ukořistěna angličany u pobřeží ostrova Dominique. Zařazena do Royal-Navy jako HMS GLORIEUX. 16-09-1782 ztroskotala v bouři u Terre-Neuve.
Přímo o Le Glorieux na webu toho moc není, pro stavbu modelu je nutná inspirace jinými, především francouzskými loděmi ze stejné doby. Případný dotaz na Le Glorieux je nejlépe dát na francouzské fórum http://forum.aceboard.net/?login=5500 , odkud pochází nahoře citované informace. Jako hlavní inspiraci doporučuji špičkový model 74-dělové lodi z r.1780 J.Fichanta z webu http://perso.orange.fr/gerard.delacroix/74/74-1.htm Tento model je postaven podle vynikající monografie a plánů z nakladatelství Ancrehttp://www.ancre.fr/vaisso02.htm
Fotografie z Pařížského námořního muzea jsou bohužel dělané přes skleněnou vitrínu, nicméně barevné schéma 64-dělové lodi Le Protecteur je patrné: http://www.nutsnbits.com/nutsnbits_000014.htm
Velmi inspirativní jsou fotografie replik skutečných lodí, nejlepší jsou švédská Gotheborg a australská Endeavour – zde je vidět skutečný vzhled trupu (barvení a dřevo), palub, takeláže Takovéto sbírky fotografií jsou pro modeláře hotový poklad:
Neostrý obrázek stavebnice fy Heller http://www.modelarskyobchod.cz/foto/foto357.jpg nepřesně zobrazuje loď kolem r.1780 (v té době se opasnice rozhodně barvila, modře nebo černě, nikdy nebyla hnědá) po přestavbě v létech 1777-78, kdy m.j. dostala měděnou obšívku.
Stavebnice Le Glorieux je prakticky shodná se stavebnicí Le Superbe (trupy a 95% dílů jsou naprosto shodné), fy Heller si ulehčila život, lodě z r.1756 a r.1782 se tvarově lišily. Jedna z lodí není košér, pravděpodobně právě Le Glorieux. Tím, že oba modely jsou prakticky stejné, následující informace o zbarvení a lanoví jsou shodné pro obě lodě dle dobových předpisů pro období kolem r.1780.
Stavebnice lodi je poměrně zjednodušená, místo náznaku prken obšívky je na trupu jakási alegorie na dřevo. Měděná obšívka neodpovídá skutečnosti ani umístěním plechů vysoko nad čáru ponoru až k opasnici, ani orientací plechů. Barevné schéma ve stavebnicích Glorieux/Superbe není příliš zdařilé, v řadě detailů neodpovídá skutečnosti. Nicméně dobře nabarvený model se slušně udělaným zjednodušeným lanovím se může prezentovat celkem dobře, takže vzhůru ke konkrétním informacím, jak na to:
Inspirace pro lanoví na fóru francouzských modelářů Le Gros Ventre
Doporučuji stavbu modelu ve verzi A s latinským ráhnem a zkrácenou plachtou (francouzi ji nazývali „anglická vratiplachta“), dle předpisů 1760-1781
Kniha o lanoví lodí 18.stol. na Amazonu. Obsahuje detaily takeláže lodí francouzských, britských a dalších národů.
Jak je vidět na francouzských webech, francouzští modeláři v drtivé většině lodě nebarví, ponechávají je v barvě dřeva, s výjimkou černých částí, které barví nebo zhotovují z ebenového dřeva, což může být pro našince trochu matoucí. Dřevo, železo i lanoví se před působením slané vody a slunce chránily nátěry, především dehtem s různými přísadami. V období amerických válek za nezávislost se začaly ve větší míře používat olejové barvy, nejdříve černá a také čirý lak. Prakticky vše kromě palub bylo chráněno nátěrem. Rovněž statické lanoví se napouštělo černým dehtem, v přírodní (konopné) barvě zůstalo jen pohyblivé lanoví. Úponové příčky (ang. ratlines) - lidově nazývané žebříky, byly napuštěny tmavěhědým dehtem - podivná móda bílých příček, kterou lze vidět na řadě současných modelů pochází od toho, že na dnešních replikách skutečných lodí (i HMS Victory) se používají lana syntetická, které jsou zpravidla bílá/světle šedá (na ošklivě tmavohnědé ještě výrobci lan nepřešli ).
Zdroje Souvenirs de Marine Conservés – Amiral Paris
Bemastung und Takelung von Schiffen des 18.Jahrhunderts – K.H.Marquardt
History of the French Frigate 1650-1850 – Jean Boudroit
La Vénus Frégate de 18, 1782 - Jean Boudroit
Napoleonic Naval Armaments 1792-1815 – C.Henry
French Warship Crews 1789-1805 – T.Crowdy
Historic Ship Models – Wolfram zu Mondfeld
ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 2. - zbarvení trupu
Obrázek doporučeného zbarvení trupu je dělán v programu Malování s omezenou paletou barev, odstíny žluté a modré jsou pouze informativní.
- Podvodní část trupu - viz část 1.
- Pruhy přes dělové střílny doporučuji nabarvit žlutohnědě, nejlépe matnou žlutou plus olejový wash umbrou.
- Bočnice, spodní část opasnice a zábradlí - černá matová
- Horní část opasnice a boky lodi nad opasnicí, vč. boku předního zábradlí - modrá (dle odkazů z části 1.)
- Rámy oken - buďto vnější žlutý okr s bílými vnitřky, nebo celé žluté.
- Ozdobné boční lišty - žlutý okr.
- Boční schody - dle odkazů z části 1.
Nakonec celý trup přetřít matným lakem (mimo podvodní části).
ad stavba modelu Le Glorieux / Le Superbe, Heller 1:150 - Část 3. - zbarvení
Strana 1 návodu: [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] Na palubě 4 natřít mříže (2 ks) – přírodní dřevo, nenatřené, nádech do šeda. Obruby natřít tmavší hnědou.
Díl 148 (železná oka) – černá.
Díl 149 (rohatka, nám. knág – 2 ks, slouží k uvázání lana) natřít tmavší hnědou (dub), nebo stejně s palubou.
Člunová sedla 109-110 mohou být tmavší dřevo n. světlé dřevo, případně červená (doporučuji červenou – palubní vybavení se obvykle natíralo stejnou barvou).
Díl 96 (poklopy střílen) – vně světlé dřevo (jako trup), vnitřní strana červená.
Díl 83 (čelní přepážka) – uvnitř červená, zábradlí černé, vně žlutohnědá jako trup, černé kování dveří.
Děla – červené lafety, kola červená n. přírodní dřevo, kování černé (není nutné, možno udělat vše jen červené). Hlavně – černá matná, vše přetřít matným lakem.
Nitě lanoví, tak jak jsou uvedena v návodu, bych nedělal. Doporučuji elegantnější metodu znázornění železného kování pod úponovými lávkam černou nití 0,25 mm. Do trupu bude také nutno udělat několik dírek pro uchycení chybějících lan takeláže – podrobnější obrázek bude následovat příště.
Strana 2a návodu: [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] Díly 161, 167 a 168 (zábradlí) – červené, se žlutým zdobením (zlatá barva se nahrazovala žlutou – navíc probíhá válka za americkou nezávislost, které se na straně Američanů účastní i Francouzi – v době války se šetří, kde se dá, takže žádné zlacení, obyčejná žlutá stačí – ministr financí i tak skřípe zuby ).
Vlajková žerď 34 – barva lakované borovice (pinie).
Díl 148 (železná oka) – černá.
Díl 149 (úvazné rohatky – 2 ks) natřít tmavší hnědou (dub), nebo stejně s palubou.
Záď 162,163, 169 a 94 – kobaltová modrá, žluté zdobení (žlutý okr), „podlaha“ balkónu 95 – jako paluba shora, žlutá zespod. Štít se jménem lodi (na dílu 169) - zlatá na modrém podkladu. Dolní část záďového zrcadla s dělovými střílnami - žlutohnědá jako trup. Díl 94 možno alternativně též červeně se žlutým zdobením.
Díly 72-78 (stěny záďových kabin) - červené nebo hnědé.
Lampa 65, 66 a 67 – černá, sklo naznačit světle žluté.
Pojistný řetěz kormidla – černý, oka 148 černá
Pro "barevnou" inspiraci:
http://homepage3.nifty.com/shiphome/renommee18.jpg http://homepage3.nifty.com/shiphome/renommee30.jpg
Strana 2b návodu: [ Externí obrázek z nezabezpečeného zdroje ] Kotevní krákorce 42-43 – černé n. tmavší hnědá
Díl 86 (čelenová podlážka) – přír.dřevo nebo tmavší dřevo. Latríny červeně.
Klounové bočnice 90-91 – černé, zdobení žlutý okr
Díly 165-166 – buď černé, tm.hnědé nebo modré, se žlutým zdobením z vnějšku. Zábradlí nahoře vždy černé (železná tyč, na kterou se upevňovala ochranná síť).
Čelenový ovaz – černá niť 0,25 mm
Galeonová figura 174-175 – kobaltová modř a zlaté zdobení.
Hamakové zábradlí 156-157 – černé, vyčnívající hamaky nahoře mohou být světlejší (tmavě šedé, případně světle šedé). Plachtovina hamaků se natírala dehtem, takže byly také černé, nicméně praním světlaly.
Čluny – typické barevné schéma zde http://www.geocities.jp/ropepage/18c/na ... equin2.jpg - vně hnědé, obvykle s černou opasnicí a obrubou, uvnitř červené, lavice někdy bývaly lakované přírodní dřevo. Vnitřek člunu někdy býval hnědý, t.j. natřený světlým dehtem nebo olejovým lakem.
Čelen 50-51 a čelenová čnělka 52 – viz informace o stěžňoví a ráhnoví v dalším příspěvku. Ráhno horní blindy 54 bude v jiné pozici (výše), než na plánu.
Tady jsem se pokusil zhotovit přípravek na motání lan, Ale nějak mi nefunguje . Lano se mi nechce smotat. Když použiju 60cm nitě, tak umotám tak max. 10cm použitelného lana.Ostatní se začne kroutit ještě před spletením a je to nepoužitelné. Nevíte někdo, v čem by mohl být problém????
Moc pěkný aparát!!!
teoreticky by to fungovat mělo.Jen ty nitě musí být pořád děsně napnuté,jinak se to bude kroutit ještě před spletením....
Možná bych se pokusil snížit množství hran,přes které to prochází...
Říkáte nejlepší model?
Epoxyd,plastelína a silikon!!!Jo a abych nezapoměl...SÁDRA!
Nemůže to být tím, že to horní ozubený kolečko se ti (díky převodu) otáčí rychleji, než ty ostatní? Tím pádem můžou být ty dvě spodní míň napnutý ... ale nevím, jak ten aparát přesně funguje, chtělo by to nějakou celkovou fotku