Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 9 z 108 • 1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 07 kvě 2017, 12:20

Opásání na RK vypadá dobře.


Další technické poznámky:

Délka fošen co největší - u jedlového/borovicového dřeva to nebyl takový problém, jako u dubu, tj. cca 30 stop (cca 9 m) na skutečné lodi, ne kratší než 20 stop (cca 6 m). Na modelu 1:55 cca 16 - 11 cm.

Spoje jak konců fošen, tak podélně na sraz, bez spár pro temování (caulking). Doporučuji jen lehce naznačit. Spoje opásání by měly být méně výrazné, než spoje původní obšívky v dolní části trupu, které byly temovány koudelí s dehtem.

U opásání (girdling) se střídání srazů konců fošen neřešilo, jako u planěk základní obšívky, jistě ale nebylo pod sebou. Doporučuji posun cca v 1/3, ale tak aby žádná fošna nebyla kratší než 6 m (cca 11 cm na modelu).

Nátěr samozřejmě stejný, jako celé ponořené části trupu, tj. bílošedý (bělavý).

Fošny byly přibity velkým množstvím hřebů po celé ploše, hlavy byly zřejmě zatlučeny téměř do roviny (flush). Dobové zdroje neuvádí, jak. Doporučuji jemně naznačit.


RK-pal-1692-bo_.jpg

Plaňkování paluby např. dle Boyne z r. 1692:
http://collections.rmg.co.uk/mediaLib/410/media-410919/large.jpg
http://collections.rmg.co.uk/collections/objects/65967.html

PS: jak vidno, dobový admiralitní model Boyne z r. 1692 tradičně neodpovídá informacím v moderních modelářských příručkách (Mondfeld, Curti, Cajthaml) - o tom, že paluby na skutečných lodích té doby neměly plaňky rovné, se modelářské bible nezmiňují vůbec, a dřevěná mřížovina na klounu Mondfeldovým a Cajthamlovým informacím přímo odporuje - ti tvrdí, že mřížovina se na klounech britských lodí používala až po roce 1750, zatímco se vesele používala již cca 100 let, a právě naopak se po r. 1750 používat přestala.
http://modelforum.cz/download/file.php?id=1227755
Naposledy upravil Kpt.KL dne 07 kvě 2017, 15:26, celkově upraveno 1
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 07 kvě 2017, 14:09

Děkuji Vám Kapitáne! [-o< Moc jste mi pomohl a věřím, že Vaše odborné rady a informace určitě budou přínosné i pro mnoho dalších seriózních zájemců o tuto problematiku (včetně kolegů na zahraničních webech, kde budu stavbu RK rovněž prezentovat).

Přináším aktuální fotky, kde je už druhá vrstva opásání, jejíž tloušťka už dosahuje k dolní bočnici. Zbylých 0,5mm navíc přinese finální výdřeva z vrstvených fólií. Povrch jsem naimpregnovala ředěným herkulesem a ještě přijde na řadu plnič a broušení.

10.jpg
9.jpg
8.jpg
7.jpg
6.jpg
4.jpg
2.jpg
1.jpg


Prosím Vás ještě o Váš názor ohledně možného rozdělení/pozice hřebů - udělala jsem dvě varianty, ale netuším, zda jsem alespoň jednu z nich trefila správně - myslím si, že víc by mohla odpovídat skutečnosti ta dolní. :-k

11.jpg

Naposledy upravil DORIS dne 08 kvě 2017, 10:22, celkově upraveno 1
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 07 kvě 2017, 15:39

Doris, ta přidaná vrstva obšívky nevypadá vůbec zle, ba právě naopak. Máš to skvěle vyřešeno. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod honza čižule » 07 kvě 2017, 16:21

Skvělé informace Kpt.Lokaje a vynikající provedení. Vypadá to moc dobře!!!
Honza
-------------
Per aspera ad astra...
Je lepší mířit ke hvězdám a minout, než zamířit do kupy hnoje a trefit se.
Uživatelský avatar
honza čižule
 
Příspěvky: 472
Registrován: 05 bře 2011, 10:55
Bydliště: Sosnová
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 07 kvě 2017, 17:42

DORIS píše:
Prosím Vás ještě o Váš názor ohledně možného rozdělení/pozice hřebů - udělala jsem dvě varianty, ale netuším, zda jsem alespoň jednu z nich trefila správně - myslím si, že víc by mohla odpovídat skutečnosti ta dolní. :-k


RK-opasani-hreby_.jpg


Dobové zdroje vůbec neuvádí, zda se pro opásání (girdling) použil stejný vzor, jako pro upevnění planěk obšívky - zmíněno je, že se kromě dřevěných hřebů (treenails) a dlouhých bronzových svorníků (long bolts) používaly spíše bronzové hřeby (spikes). Těmito kovovými hřeby se přitloukaly fošny opásání na původní obšívku, a bylo jich větší množství. Železné svorníky se zcela jistě používaly na koncích fošen, na srazu, a patrně ještě uprostřed. Srazy fošen byly patrně vždy na žebrech. Domnívám se, že se použila kombinace všech tří - bronzové svorníky na srazech konců, dřevěné hřeby na žebrech a bronzové hřeby mezi nimi. Vzhledem k větší šířce fošen opásání - 14 palců proti normální obšívce 11-12 palců, klidně bych v některých místech použil i 3 hřeby - bylo to nalezeno na vracích. Jak vidno, oni se mistři loďaři s tím zas tak moc nesr..., pardon, nepárali.

RK-hreby-obs_.jpg


Na modelu RK doporučuji menší horizontální rozestupy, plus více kovových hřebů (spikes) navíc). Spíš jako na Vase:
Obrázek
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vasa_-_Bordwand_2.jpg

PS: Žeby ani tohle nebylo v Mondfeldovi a Cajthamlovi? :o
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 07 kvě 2017, 21:09

Velice Vám všem děkuji za komentáře, těší mne, že se Vám má práce líbí.

Také se mi tohle provedení zamlouvá víc, než jak to bylo původně. Trup docela zmohutněl a připadá mi svou šíří pod bočnicemi/wales mnohem přirozenější vzhledem celkové výšce i pozici dolních střílen.

Pro Kpt.KL: Nebýt Vás, Kapitáne, vůbec bychom neměli ponětí o takovýchto konstrukčních prvcích. Obdivuji Vaše znalosti i mimořádný rozhled a moc Vám děkuji za pomoc. ;-I

Tak, levobok už zase vypadá k světu, výsledek mne potěšil, protože vzhledu modelu to dokonce prospělo. Začala jsem zkusmo s naznačováním hřebů, nyní nedokážu odhadnout vhodný odstín pro jejich imitaci; zítra za denního světla to bude lepší. Budu ještě upravovat a hledat optimum.
Pásy z fólie - 12 kusů - imitující světlé dřevo jsem lepila odspoda, záď i střední část trupu se povedla přesně, na přídi mi pod dolní bočnicí bohužel kousek místa nadbylo, takže jsem tam musela přidat cca 2mm silný proužek na dorovnání. U těch fólií je trochu problém s lepením pásů v zaoblených místech na sraz, při lepení se musí vždy trochu napínat a mají pak tendenci se sesunout na níže nalepený pásek - proto se na přídi trochu zužují; z toho důvodu pak vznikla ta nepřesnost.

6.jpg
5.jpg
3.jpg
1.jpg
2.jpg


Ad "odborná" literatura, kde lze najít vše pro stavbu "dokonalých modelů" :D : Kdysi mne to přivedlo k chybným řešením a následně nutným předělávkám - možná si ještě vzpomenete na ty trojúhelníkové "okatice" u Vicy, které jsem slepě udělala dle Cajthamla i Shipyardu. Je to holt těžké, když si někteří sebevědomí pisálkové hrají na odborníky..... [-(
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 08 kvě 2017, 10:26

Máte někdy pocit, že jste s výsledkem spokojeni a další den, jak si to znovu prohlížíte, řeknete si - ne, tohle prostě není vončo....? ](*,) No tak přesně tenhle pocit jsem měla dnes, když jsem koukala na tu povrchovou úpravu opásání a opětovně si prošla doporučení od Kapitána. Holt průměrnost a povrchní práci nemám ráda, tak jsem ty fóliové pásky sundala a nalepila nové, které mi už tentokrát vyšly všude bez odchylky, všechny mají stejnou šířku a také jsem lépe naznačila rozmístění srazů na koncích fošen s posunem o 1/3. Pouze tři dolní fošny na přídi jsem musela vepředu udělat trochu užší, ten rádius by při zachování konstatní šíře působil až moc nepřirozeně. Imitace hřebů budou méně výrazné a precizněji ztvárněné. Mno, tak to jdu dál "přibíjet"..... 8-)

Nová verze:
8.jpg
7.jpg
6.jpg
5.jpg
4.jpg
2.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 08 kvě 2017, 11:34

DORIS píše:Máte někdy pocit, že jste s výsledkem spokojeni a další den, jak si to znovu prohlížíte, řeknete si - ne, tohle prostě není vončo....? ](*,) No tak přesně tenhle pocit jsem měla dnes, když jsem koukala na tu povrchovou úpravu opásání a opětovně si prošla doporučení od Kapitána. Holt průměrnost a povrchní práci nemám ráda, tak jsem ty fóliové pásky sundala a nalepila nové, které mi už tentokrát vyšly všude bez odchylky, všechny mají stejnou šířku a také jsem lépe naznačila rozmístění srazů na koncích fošen s posunem o 1/3. Pouze tři dolní fošny na přídi jsem musela vepředu udělat trochu užší, ten rádius by při zachování konstatní šíře působil až moc nepřirozeně. Imitace hřebů budou méně výrazné a precizněji ztvárněné. Mno, tak to jdu dál "přibíjet"..... 8-)


Technická poznámka: opásání trupu (girdling) ale je "nepřirozený" zásah do konstrukce lodi!!! Je to levná a poměrně brutální metoda nápravy konstrukční chyby, tam se na nějakou krásu nehledělo. Na modelu má tento zásah být jasně patrný - na první pohled má být vidět rozdíl mezi standardní obšívkou z dubu se spárováním (caulking) dole a zesílením (opásáním) z jedlového či borovicového dřeva (fir) na sraz, tj. bez spárování. Jinými slovy, opásání se liší vzhledově od standardní obšívky - po nátěru bílošedou barvou má působit více jednolitě, spáry téměř neviditelné. Musí být vidět, že tam je něco jinak, než na lodi se standardní obšívkou.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 08 kvě 2017, 11:44

Jejda, no vidíte, a já měla za to, že to mám špatně, protože mi to vycházelo tak divně. Fólie mám ještě dost, tak si jdu s tím pohrát. Chybami se člověk učí a na pravoboku už se polepším. Děkuji za Vaši trpělivost, Kapitáne. Já mít takového žáka - jako jsem já sama, tak by mne z toho asi piclo. :D

EDIT - Upraveno - šíře pásů je už beze změny i u těch spodních "fošen":
1.jpg
2.jpg

Je to takhle přesnější vzhledem ke skutečnosti? :?:

A tady už je kousek "přibitý":
b.jpg
a.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 08 kvě 2017, 14:19

DORIS píše:Jejda, no vidíte, a já měla za to, že to mám špatně, protože mi to vycházelo tak divně. Fólie mám ještě dost, tak si jdu s tím pohrát. Chybami se člověk učí a na pravoboku už se polepším. Děkuji za Vaši trpělivost, Kapitáne. Já mít takového žáka - jako jsem já sama, tak by mne z toho asi piclo. :D

EDIT - Upraveno - šíře pásů je už beze změny i u těch spodních "fošen":
Je to takhle přesnější vzhledem ke skutečnosti? :?:


RK-opas-pr_.jpg


Jj, teď to vypadá OK. Na modelu 1:55 by 6,5 palcové fošny měly mít tloušťku 3,0 mm. Smyslem provedení opásání na modelu je, aby bylo ihned patrné, aby si každý, kdo se na model podívá, řekl, že je tam něco "divného", že linie drážky standardní obšívky není plynulá, že je tam odskok, tj. něco jiného, než je na modelech obvyklé, "normální". Prostě opásání musí praštit do očí a u pozorovatele vyvolat otázku, co to je?

Jinak dneska zůstanete po škole, napíšete text: Nebudu aplikovat moderní ženskou jemnost a estetické cítění na brutální a primitivní tesařské metody lodních stavitelů 17. století, a manžel to stokrát podepíše.
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 08 kvě 2017, 14:53

Super, těší mne, že se to povedlo přiblížit realitě. Moc Vám děkuji Kapitáne! ;-I
Jsem přesvědčena, že tento konstrukční prvek uvidí zdrcující většina modelářů v ČR i v zahraničí poprvé. :o

Kpt.KL píše:Jinak dneska zůstanete po škole, napíšete text: Nebudu aplikovat moderní ženskou jemnost a estetické cítění na brutální a primitivní tesařské metody lodních stavitelů 17. století, a manžel to stokrát podepíše.

Provedu a příště přijdu do školy řádně připravena! :)
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod komisař » 08 kvě 2017, 18:16

Toto vlákno je vzorem profesionálního přístupu a dokonalého detailu. Navíc z papíru.
Doris, na Tvé stavby koukám pro novou inspiraci dalších prací na svých "letadýlkách" 1/48.
Velmi rád sleduji každý další postup ve stavbě. [-o<
Petr Koliba - bývalý člen bývalého klubu KPM Apolo Kopřivnice

"Nemo me impune lacessit."
Uživatelský avatar
komisař
 
Příspěvky: 8086
Registrován: 09 úno 2006, 07:22
Bydliště: Kopřivnice - Lubina
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Jirka z Hranic » 08 kvě 2017, 19:19

Ač letadýlkář, prošel jsem teď všechny stránky. Lodím skoro vůbec nerozumím, ale pročetl jsem většinu postupů, oprav, doporučení a historických "vylepšení".
Na ty opravy bych neměl nervy a trpělivost. Je to bomba. [-o< [-o< [-o<
Marina Veneta čekatel a obdivovatel
Na stole: P-40, He-162, Mosquito
Hotovo: P-40 Kittyhawk Mk.III, Bf 109F-2
KPM Apolo Kopřivnice
http://apolo.koprivnice.org/index.htm
Uživatelský avatar
Jirka z Hranic
 
Příspěvky: 3674
Registrován: 12 bře 2008, 14:40
Bydliště: Hranice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod kopape » 09 kvě 2017, 10:31

Od mé poslední návštěvy vlákna Ti toho přibylo tedy dost - a jak jsem si tak četl - i neocenitelných informací o trupu. :oops:
DORIS píše:Jsem přesvědčena, že tento konstrukční prvek uvidí zdrcující většina modelářů v ČR i v zahraničí poprvé. :o

Určitě !!! Myslím si, že většina z nás o tomto četla poprvé. (:)Inu, člověk se stále učí.
Postaveno: Grosse jacht 1678 Můj web : Historické plachetnice
Janita 18.stol.
Golden Hind 1570
Jadran 1933
Uživatelský avatar
kopape
 
Příspěvky: 548
Registrován: 11 kvě 2008, 17:37
Bydliště: Navi studio Plzeň
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 09 kvě 2017, 16:06

Doris, přiznávám, že i já jsem o tomto konstrukčním řešení četla poprvé. Neměla jsem ani tušení, že něco takového existovalo. Nicméně ty jsi to na modelu zvládla naprosto s přehledem. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 9 z 108 • 1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 13 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY