Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, DOKONČENO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 74 z 108 • 1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 108
  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 29 čer 2019, 11:37

Nastrojila jsem levobok, červené pásy s bílým lemováním jsou zhotovené ze stejné látky jako vlajka, bílé okraje jsou z tenkého obarveného fotopapíru. Střílny na horních palubách zatím neřeším, zdroje se rozcházejí a budu muset tak jako tak improvizovat.
Udělala jsem nejprve verzi dle Sailmakerovy malby RK:

2.jpg
1.jpg


A pak jsem doplnila pás i na středolodí, jak je vidět na Valeho obraze:
4.jpg
5.jpg
7.jpg

3.jpg


Co je lepší? Mám to tak nechat a nebo pás ze středolodí odstranit? :-k
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 29 čer 2019, 17:01

Nu, a konečně i pravobok. 8-)

Podle Sailmakera:
10.jpg
12.jpg


A la Vale:
13.jpg
14.jpg




Ač je k dispozici nespočet dobových obrazů, kde jsou vidět červené pásy plachtoviny na zábradlích lodí, nenašla jsem o tom prvku jedinou zmínku v české literatuře určené pro stavu dokonalých modelů. :-k

Na existujících modelech RK postavených dle komerčních plánů tyto červené pásy vyřešili poněkud odlišně, navíc cela řada prvků je v rozporu s dochovanými zdroji a artefakty:
x_db585afa.jpg
Royal Katherine2.jpg
RK8.jpg


******************************************
Model se opět posunul blíže k reálné předloze, což je pro mne skvělá motivace pro další práci. 8-)
02.jpg
01.jpg

7.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 30 čer 2019, 09:24

Připravuji se na zhotovení "krabího" vratidla, které budu realizovat s velkou pravděpodobností dle dobového modelu HMS Prince 1670:

HMS Prince8.jpg


Je velmi pravděpodobné, že kolem roku 1672 mohla mít RK právě tento typ vratidla. Bude umístěné v přední části středolodí.
Porovnávala jsem si dobové zdroje a podložené informace, kdy jsem našla mnoho shodných prvků i názorné detailní obrázky, takže se mohu směle pustit do práce.

Pro zajímavost sdílím několik informací z odborné literatury a také názorných obrázků o typech a provedení vratidel (angl. capstans) používaných na anglických lodích v druhé polovině 17. století.
Popis z Laveryho knihy založený na dobových důkazech:
Capstans - dle Laveryho knihy.jpg


A takto s vratidlem pracovali námořníci:
Práce s vratidlem - realita.jpg


Zdoj: Arming and fitting of english ship of war 1600-1815, autor knihy Brian Lavery

Design vratidel anglických lodí z druhé poloviny 17. století - tzv. krabí vratidlo, které jsem kdysi dávala i na model Sovereign of the Seas:
Capstan with four bars.jpg

Foto dobového modelu z knihy Navy board ship models 1650-1750, John Franklin

Capstan with three bars - Saint Michael.jpg
SM6.jpg


Foto - dobový model Saint Michael

Ovšem ke konci 17. století se na anglických lodích objevuje už i novější typ vratidel, kde jsou čtvercové otvory v hlavici vratidla ve stejné výšce:

Mordaunt 1681 - novější typ vratidla.jpg
Boyne 1692 - novější vratidlo.jpg
Coronation 1685 - novější vratidlo.jpg
vídenský model 27.jpg



Zdroje:Fotky dobových modelů z knihy Navy board ship models 1650-1750, John Franklin a foto dobového modelu Royal Oak z vídeňského muzea

Tato novější vratidla jsou vidět i v precizně zhotovených plánech anglické lodi HMS Lenox 1678 dle dobových důkazů a artefaktů.
Naposledy upravil DORIS dne 30 čer 2019, 12:26, celkově upraveno 3
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 30 čer 2019, 09:49

Pokud bych však vycházela z knihy pana Cajthamla určené pro stavbu "dokonalých modelů", měla bych na RK provedení vratidla v rozporu s dobovými důkazy vztahujícím se k anglickým lodím + je tam i mnoho zavádějících informací, nad kterými jsem kroutila hlavou. Nechápu, proč si autor knihy alespoň neprošel zdroje primárních informací, jež jsou bez problému dostupné, a předkládá čtenářům dezinformace i vyložené nesmysly.....
Protože mne lidé vyzývají k tomu, abych byla konkrétní, nuže tak i činím:

Cajthaml vratidla 1.část.jpg

Cajthaml vratidla 2.část.jpg

Cajthaml vratidla 3.část.jpg


Když porovnávám to, co uvádí pan Cajthaml, s výše zmíněnými primárními zdroji o anglických lodích, nacházím diametrální rozdíly:

Kromě toho, že Cajthaml dává často jen obecné nedatované popisy, u krabího vratidla například uvádí, že v něm byly 3 čtvercové otvory. Ve skutečnosti bývaly na anglických vratidlech vesměs 4 - viz popis a fotky výše.
K obsluze vratidla bylo potřeba mnoho mužů, Lavery uvádí, že u každé páky to bylo i více než 8 námořníků, tedy cca 64 u jednoduchého a u dvojitého vratidla pak cca 128 mužů !! Dle Cajthamla by bylo k obsluze jednoduchého vratidla tohoto typu zapotřebí jen 12 mužů a dvojitého dvojnásobek. To by museli být neskuteční siláci, nemyslíte? :o

V knize také nechápu souvislost popisu ze strany 64 a obrázku 77, kde je nejen jiný typ vratidla, ale rovněž není vidět žádné dvojité vratidlo s otvory "ve spodní části".

Naprosto zcestný je kategorický popis o pozici druhého vratidla za předním stěžněm na palubě příďové nástavby. Na výše přiložených fotkách nic takového není, vratidlo na anglických lodích je situováno na hlavní palubě v přední části středolodí.

A konečně je dalším nesmyslem tvrzení, že vratidla, kde byly otvory v hlavě už ve stejné výšce, se používala až v 18. století. Na celé řadě dobových modelů anglických lodí je najdeme již ve století sedmnáctém.

A to je asi jen část nedostatků, které i já jako laik nacházím. Oborník jich tam najde zajisté více. [-(
Naposledy upravil DORIS dne 30 čer 2019, 11:28, celkově upraveno 3
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 30 čer 2019, 10:18

Zdravím Doris, tak jsem se opět dozvěděla spoustu zajímavých informací. Díky za ně tobě i kapitánovi. Ať se dílo daří. :)
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Kpt.KL » 30 čer 2019, 13:55

Jak již zmíněno mnohokrát, Cajthamlova kniha "pro stavbu samotných lodí a jejich dokonalých modelů" obsahuje obrovské množství nepřesností, chyb i naprostých nesmyslů - je dobře, že upozorňujete na zcela konkrétní nedostatky. Cajthaml pro svou knížku použil naprosto nedostatečnou literaturu (to je dáno jeho neznalostí cizích jazyků a tím neznalosti zahraniční odborné literatury). Vycházel především z několika mála knih vydaných v bývalé NDR, dnes beznadějně zastaralých, které jsou prošpikovány chybami a spoustou nesmyslů - např. na nesmysly a podivnosti týkající se holandských lodí 17. stol. upozorňuje bývalý kurátor holandského Rijksmuseum Ab Hoving.

Naopak Cajthamlovou povinností bylo v r. 2008 upozornit na nesmysly v německých knihách pro modeláře, jako Risse von Schiffen a další., že např. lodě jako fregata BERLIN 1674, flúta DERFLINGER 1675, nebo další pseudolodě jako LA COURONNE 1636 nebo LE SOLEIL ROYAL 1669, mají se skutečností pramálo společného. Cajthaml měl poukázat na zcela konkrétní nedostatky starší literatury, místo toho dávno překonané pseudoinformace nejen, že šíří dál, ale ještě dodává vlastní nesmyslné úvahy, které prezentuje jako historická fakta. Kdyby Cajthaml ve své knize např. k plánům francouzské lodi LA COURONNE z r. 1636, původně publikovaných ve sbírce admirála Parise Souvenirs de Marine v r. 1882, jasně uvedl, že se jedná o fantasy loď, že při srovnání rozměrů uvedených v pojednání abbé Fourniera HYDROGRAPHIE z r. 1642 a Parisovymi plány zjistil několikametrové rozdíly!!!, a čtenáře/modeláře přímo upozornil, že plány mají se skutečnou lodí pramálo společného a jsou v hrubém rozporu s dostupnými fakty, to by bylo správné a adekvátní moderní době, pro inteligentní a přemýšlivé lidi. Podobně mohl dát dohromady řadu let známá fakta o francouzské LE SOLEIL ROYAL 1669, další modeláři oblíbené fantasy lodě - na nesmysly ohledně SR léta marně upozorňují francouzští historikové a odborníci (ředitel námořního muzea v Paříži, kurátor modelů tamtéž, historikové jako Jean Boudriot, Gérard Delacroix, Jean-Claude Lemineur, nebo americký profesor John Tilley).


ad vratidla
Cajthamlovy informace o lodních vratidlech jsou částečně zmatečné, neúplné, chybné a především zde chybí řada informací, které byly v r. 2008, kdy jeho kniha vyšla, dávno známy a popsány v odborné literatuře. Cajthaml nejen, že nebyl schopen v r. 2008 shromáždit reprezentativní přehled vratidel z různých zemí z období 16.-18. století, ale poměrně autoritativně uvádí zcela nepravdivá tvrzení, dávno vyvrácená fakty.

Pro zajímavost, historický přehled lodních vratidel sepsal a vydal již v r. 2003 John Harland: Capstans and Windlasses : An Illustrated History of Their Use at Sea.
harland-capstans-obal.jpg

John Harland:
http://navalmarinearchive.com/bibliography/john_harland.html


O vratidlech anglických lodí pojednávají odborné články a publikace, vydané před mnoha lety, např. dvě již mnohokrát zmiňované publikace vydané v r. 1987 (tj. dvacet jedna let před Cajthamlovou knihou!):
Brian Lavery: Arming and Fitting of English Ship of War 1600-1815.
Peter Goodwin: The Construction and Fitting of the English Man of War 1650-1850.

Nebo zde rovněž zmiňovaná kniha o anglických dobových loděničních modelech z r. 1989:
John Franklin: Navy Board Ship Models 1650-1750.


Cajthamlova kniha měla obsahovat fakta o anglických vratidlech přinejmenším z těchto čtyř publikací, vydaných řadu let před tím, než publikoval svoji knihu - když už neměl možnost prostudovat další zdroje jako články v odborných časopisech a akademických studiích, materiály z archívů námořních muzeí, odborné univerzitní práce.


A mimochodem, Cajthaml na straně 64 v textu uvádí, že průchozí otvory pro páky v hlavě vratidla byly tři, ale na straně 65 na obr. 76 a) dole jsou čtyři. Dlouhé páky nazývá rukojeti. Obrázky Cajthaml převzal z nevalných východoněmeckých modelářských knih.
Obrázek
Obrázek
Osobní blog o námořní historii v dobách plachetnic
xhttp://historia-navalis.blogspot.cz
Uživatelský avatar
Kpt.KL
 
Příspěvky: 803
Registrován: 18 srp 2006, 10:08
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 01 črc 2019, 16:59

Zdravím Kapitáne a děkuji za odkaz na zajímavou knihu a mnoho dalších postřehů. Už kdysi při stavbách modelů od polského Shipyardu jsem nacházela různé nedostatky, ale postupem času si člověk čím dál víc uvědomuje, že těch dezinformací i vyložených nesmyslů o skutečných lodích je publikováno nespočetné množství. Marné, pokud se člověk chce dopátrat pravdy, je nutné vycházet z podložených a primárních zdrojů.

Poupravila jsem šíři červených pásů na zábradlí v oblasti velitelské paluby, aby ho kompletně zakrývaly - díky za upozornění a korekci Radkovi Besedovi i Vám Kapitáne. Občas mi některé detaily uniknou, ale zpravila se snažím udělat nápravu, když je to aspoň trochu možné. Plachtovina kolem ozdobných věnců střílen na velitelské palubě i tak trochu odstává, takže je tam stále trochu vidět štěrbina v dolní části zábradlí. Možná to ještě zkusím trochu upravit. Časem také doplním provázky, kterými plachtovinu přivážu kolem horní části zábradlí.

1.jpg
6.jpg
5.jpg


Nyní si hraji s vratidlem, které bych chtěla ztvárnit co nejpřesněji. Překvapilo mne umístění kladek v blízkostí vratidla, jak je to třeba vidět na modelu HMS Prince. Předpokládám, že při manipulaci s vratidlem mohli ty kladky s lanovím snadno vyháknout a provizorně umístit jinde. Je to však jen moje laická domněnka. :-k Námořníci to měli určitě dobře promyšlené.
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod slavkoss » 01 črc 2019, 19:53

toto sledujem s nesmiernym respektom a uzasom... Modelarcina s velkym M... :wink: :shock:
slavkoss
 
Příspěvky: 1765
Registrován: 30 led 2008, 14:43
Bydliště: Žabokreky
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 07 črc 2019, 19:52

To slavkoss: Děkuji za slova uznání, velice si toho vážím.Těší mne, že se Ti má práce líbí.

Zkoušela jsem zhotovit vratidlo dle dobových modelů a odborné literatury. Jak jsem výše zmínila, výchozí bylo pro mne provedení vratidla na modelu HMS Prince 1670:
HMS Prince8.jpg

Trochu jsem laborovala s dopasováním rozměrů a proporcí, aby byly průchozí otvory pro páky +- ve výši ramen námořníků, samozřejmě vyjma těch dolních a horních. Vratidlo je celodřevěné a sestavené z jednotlivých dílků, vše vyřezáno bez použití spešl náčiní, které by mi sice dost usnadnilo práci, ale šlo to v pohodě i bez něj.

2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg
7.jpg


Ještě uvidím, zda tohle vratidlo ponechám na modelu a nebo se pokusím zhotovit ještě trochu přesnější provedení, kde zmenším výškové odstupy otvorů pro páky, aby byly situovány blíže k sobě. Cajthaml má na obrázku 76A otvory pro páky dál od sebe (míněno na výšku), ale když koukám pečlivěji na fotky dobových modelů, páky v otvorech na sebe téměř navazují a tím pádem vychází horní část vratidla kratší. :-k

BTW, při brouzdání po netu jsem narazila na tento obrázek, sice je z pozdějšího období (snad z 19. století, přesně to netuším), ale ten maník s píšťalkou na vratidle nemá chybu. Možná se pak námořníkům pracovalo líp, jak jim hrál do kroku..... 8-)
capstan.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 07 črc 2019, 21:38

Čím víc na to koukám, tím mám větší nutkání to předělat.... :-k
Když jsem porovnávala vratidla s dalšími loděmi ze 17. století, tak i na neanglických plachetnicích otvory pro páky na sebe navazují a na výšku tam nejsou mezery.
Vasa:
foredeck&me.jpg
Vasa capstan1.jpg


Batavia:
Batavia capstan 3.jpg
Batavia capstan1.jpg


I tady je to hezky vidět:
Batavia capstan.jpg
Batavia capstan2.jpg


Nejsem si jistá, mohlo samozřejmě existovat více variant, navíc různé konstrukční prvky na tehdejších lodích nemusí zapadat do současného smyšlení či logiky, ale i přesto mne napadá, že bych se snažila ty páky umístit co nejblíže do úrovně ramen mužů, kteří s těmi vratidly manipulovali.

EDIT: Tak a jdu dělat nové vratidlo, tohle mi fakt proporčně nesedí. Ach jo, někdy nechápu, jak se mi podaří dopracovat k takovým blbostem a přitom mi to zpočátku připadá O.K...... ](*,)
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 08 črc 2019, 20:56

Už pracuji na novém vratidle, které by mělo více odpovídat reálu. Prošla jsem si další podklady + hodně mi zde pomohly odborné rady od Kapitána KL, jemuž tímto moc děkuji.

Takto vypadá základna nového vratidla v porovnání s původním:

1.jpg
2.jpg
3.jpg


A přibližně takhle to pak bude vypadat na modelu:
5.jpg
6.jpg



Pro zajímavost a rovněž pro porovnání proporcí přikládám ukázku z knihy Petera Goodwina: THE CONSTRUCTION AND FITTING OF THE ENGLISH MAN OF WAR 1650-1850 (strana 145):
Capstans 17th century.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 09 črc 2019, 16:46

Druhá verze krabího vratidla je dokončena, myslím, že je to nyní lepší a proporčně mi to sedí víc k předlohám na dobových modelech. Uvidím, co na to řeknou námořníci, až se nalodí. Za tu původní verzi vratidla bych nejspíš schytala pěknou kritiku, hlavně od těch, kteří by byli u těch nejnižších pák. :wink:

1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
11.jpg
10.jpg
6.jpg
9.jpg
8.jpg

Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 12 črc 2019, 16:15

Super práce, Doris. =D>
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod DORIS » 13 črc 2019, 10:17

Ahoj Connie a děkuji. Těší mne, že se Ti má práce líbí.

Procházím podklady a fotky dobových modelů, abych co nejpřesněji zhotovila úvazníky kolem stěžňů a připravila i další prvky (rohatky, kolíky) , které později budu potřebovat pro uvázání lanoví. Rovněž musím dodělat otvory s kotouči/průchodky v trupu. U všech těchto prvků mám jen jediný pokus, následná předělávka už nebude možná s ohledem na nevratné poškození modelu. Hodně náročné bude i zhotovení pevných úponových lavic, které budu kotvit pomocí kovových čepů do trupu. Nejspíš budu všechny tyto díly vyrábět ze dřeva, u tak velkého modelu už by papír neměl šanci vydržet a tahem lanoví by se deformoval.

Nějakou inspiraci mám z různých fotek dobových modelů anglických lodí z 2. pol. 17. století:
8213650070_162b3a009e_b.jpg
boyne3.jpg
vídenský model 26.jpg
vídenský model 28.jpg
vídenský model 27.jpg
vídenský model 23.jpg
SM6.jpg


Ještě mne čeká zhotovení několika drobných sošek, které budou na stupňovitých přechodech palub - to bude asi poslední pohodová práce. S těmi úvazy zatím hodně tápu, kam je správně umístit, jak situovat břevno u pacholat kolem paty stěžňů (každý model to má prostě jinak) a jaké zvolit optimální rozměry. :-k
Doris

NON PUDOR EST NIL SCIRE, PUDOR NIL DISCERE VELLE.
Uživatelský avatar
DORIS
 
Příspěvky: 4254
Registrován: 25 lis 2009, 12:26
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: HMS ROYAL KATHERINE 1664, vlastní projekt, 1:55

Příspěvekod Connie » 13 črc 2019, 15:00

Zdravím Doris, s těmi úvazníky si určitě poradíš, jsi neskutečně šikovná. [-o<
Connie
 
Příspěvky: 1033
Registrován: 15 lis 2014, 16:51
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 1618 • Stránka 74 z 108 • 1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 108

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY