Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Lodě a ponorky ‹ Plachetnice (Sailboats) ‹ Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Albatros (1840?) 1:55 - přestavba

Odeslat odpověď
Příspěvků: 51 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4
  • Odpovědět s citací

Re: Albatros 1:72 - přestavba THURMS

Příspěvekod Olaff77 » 18 pro 2015, 17:50

Díky za připomínky. Nedalo mi to a tak jsem se prohrabal literaturou. Musím říct, že se ale stejně přikláním víc k té mojí navrhnuté variantě.
To hákování prken na palubě, jak je například na zmiňovaném Le Coureur (viz obrázek) mi moc nesedí z následujících důvodů. Jde o loď postavenou v 1776, což je dost dávno od let 1840 či 1812. Palubní prkna neměla, jak je patrné z obrázku, v celé délce stejnou šíři, mírně se zužovala a ohýbala. Pokud se budu držet jako předloh lodí Lynx (Mosquidobit) a Pride of Baltimore a budu věřit, že současné repliky byly vytvořeny s maximální snahou postavit věrné kopie podle baltimorských škunerů ze začátku devatenáctého století, jak se tvrdí na jejich stránkách, pak ta paluba bude od Le Coureru odlišná.
le coureur paluba.jpg

Palubní prkna jsou (podle návodu k Pride) kladena souběžně s centrální linií a nijak se nazakřivují. Jejích konce na přídí se upravují tak, jak je patrné z obrázku (převzato z návodu pro Pride), aby nebylli jejich konce příliš úzké s malým úhlem. Stejným způsobem byla soudě podle fotek po internetu udělána paluba na současné replice Lynxu. Takže pokud soudruzi v Americe neudělali chybu a jak tvrdí, drželi se tehdejších technologií a způsobů nezbývá mi než přiklonit se k této variantě. K Lynxu bohužel kvalitnější plány než ty z knihy od Chapela nemám. Jak zmiňuje Wolflike, je v jeho pláncích určitá míra stylizace, s čímž souhlasím. Ale myslím, že základní principy a fakta by si přetvořit nedovolil.
nibing strike pride.jpg

Další věc, kterou jsem ještě kontroloval je šířka palubních prken. Jak jsem psal spočetl jsem je podle instrukcí pro Pride a měl bych je dělat asi 2,1mm široké. To znamená na reálné lodi by byli asi 6" to je něco přes 15cm. Další fotka je z paluba na Lynxu. Jak je vidět tak chlapíkova bota zakrývá zhruba tři prkna. V tomto případě jsou prkna široka asi 4" to je cca 10cm, takže ještě užší. Což mě uklidnilo, že to s těmi dvěma milimetry nepodšvihnu.
šířka palubních prken.JPG

Uživatelský avatar
Olaff77
 
Příspěvky: 34
Registrován: 24 říj 2013, 15:27
Bydliště: U Pardubic
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros (1840?) 1:55 - přestavba THURMS

Příspěvekod Olaff77 » 18 pro 2016, 20:16

Tak by to asi chtělo po čase nějaký čin, že jo...
Vzhledem k předchozímu postupu jsem dlouho váhal jakým způsobem vlastně palubu položit. Tím, že již je kolem paluby bednění, by se práce při pokládce trochu komplikovala. Zvolil jsem proto následující postup.
Nejprve jsem položil podél obvodu planksheer. Podle šablony jsem nakreslil tvar a podle linky natvaroval pomocí žehličky (plaňka spařená horkou vodou). Následovalo vytvoření výřezů, a rozřezaní na několik části, tak aby délky odpovídaly alespoň trochu skutečnosti.

tvarování planksheerweb.jpg


Po položení jsem na pauzovací papír přenesl tvar paluby. Na dvě části, přední a zadní, následně spojil. Vcelku to bylo obtížné, tím jak je paluba prohnutá v podélném i příčném směru, to furt někde ujíždí. Na šablonu jsem předkreslil všechny otvory i rozložení planěk.

šablona palubyweb.jpg


Podle šablony jsem prvně natvaroval obvodovou plaňku paluby. Pokládal jsem od prostředka. Problém byl trochu s řezáním palubních prken. Vzhledem k tomu že vše dělám ručně (nůž, pravítko) bylo docela obtížné nařezat 2mm široká „prkna“ z lipového nosníku 0,5x5 mm. Malinko se to štípe a řezaná hrana je mírně otřepená. Výsledkem po začištění je, že všechna nejsou úplně stejně široká. Délka prken je max 80 mm, což dělá v reálu asi šest metrů. Lepidlo se nanáší na dřevo a lepí se na šablonu. Když se nanáší na papír, tak se kroutí a mění tvar a celé je to na vyhození. Šířku spáry jsem dělal na špendlík, jak je naznačeno na jednom ze snímků.

Palubaweb.jpg

Uživatelský avatar
Olaff77
 
Příspěvky: 34
Registrován: 24 říj 2013, 15:27
Bydliště: U Pardubic
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros (1840?) 1:55 - přestavba

Příspěvekod Ondras71 » 18 pro 2016, 21:11

Zdravím Tě!!!! Tak přesně po roce další příspěvek!! =D> =D> Kéž by byly na každou loďku přesné plány a mohlo se jen stavět a stavět a ne dumat a dumat.. :? :cool: Přeji ať Ti stavba rychle přibývá!!! ;-I
Ondras.

,,To muselo dát práci! A přitom taková blbost.."
Postaveno: President viewtopic.php?f=177&t=90230
Rozestavěno: Roter Lowe viewtopic.php?f=177&t=114576
začátky: viewtopic.php?f=180&t=98135

Člen pořádajícího klubu: https://wchs-c-2023.klom-admiral.cz/cz
Uživatelský avatar
Ondras71
 
Příspěvky: 1911
Registrován: 06 pro 2014, 20:40
Bydliště: Šluknovský výběžek
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros (1840?) 1:55 - přestavba THURMS

Příspěvekod Olaff77 » 19 pro 2017, 21:53

A do roka a do dne tu máme další příspěvek. Zdravím všechny a dovoluji si doložit skromný postup ve stavbě.
Následovalo nalepení na palubu, vcelku bez problémů. Jak je patrné z levé spodní části předcházejícího Obrázku. okrajové prkno ještě chybělo. To jsem dotvořil naposled, na míru přes pauzák, to umožnilo korigovat drobné nepřesnosti a nepravidelnost. Dost jsem přemýšlel čím udělat spáry. Po dlouhém zkoušení jsem zvolil následující postup. Nalakování podlahy syntetickým lakem a následné vyplnění spár olejovou barvou pomocí injekční stříkačky s jehlou.

spáry1.JPG


Po dvou dnech jsem přebytečné množství seškrábal tupým skalpelem. Na laku zůstaly fleky od barvy, které po přebroušení téměř zmizeli. Bohužel olejovka schne velice pomalu a vrstva laku byla příliš tenká. Takž po poctivém broušení se mi podařilo palubu řádně zašmudlat.

spáry2.JPG

spáry3.JPG


No ale jak jsem zjistil, když člověk není zbrklý a počká.... tak po roce barva zaschne lépe a po opětovném přebroušení vypadá alespoň tak, aby se za ni úplně nestyděl. Takže kdo je dostatečně trpělivý nebo jede na rok pryč, udělejte to jak já (:)

spáry 4.JPG

Uživatelský avatar
Olaff77
 
Příspěvky: 34
Registrován: 24 říj 2013, 15:27
Bydliště: U Pardubic
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Albatros (1840?) 1:72 - přestavba Thurms

Příspěvekod Olaff77 » 26 pro 2017, 22:14

Původní stavebnice (které se zuby nehty držím :grin: ) řešila všechny palubní otvory zakryté. To se mi zdálo škoda, tak jsem se rozhodl palubu oživit alespoň jedním otvorem do podpalubí. Vzhledem k tomu, že konstrukce kostry lodi s touto variantou nepočítala, nebylo příliš mnoho možností k výběru. Ve všech případech je třeba po výřezu otvoru v palubě třeba vybrousit minimálně středovou část konstrukce. Zvolil jsem otvor pro schody v zadní části, kde přes otvor neprochází žádná příčné žebro. Výšku schodiště jsem napasoval k přepočtenému měřítku (1:72), výška zhruba dospělého chlapa. Schody jsem udělal a umístil ještě pře přilepením hotové paluby.

schody1.jpg


A tady již otvor se schodištěm i položenou palubou.

schody3.jpg


schody4.jpg


A ještě přidám pár snímků s postupem spárování paluby.

spárypostup.JPG

Uživatelský avatar
Olaff77
 
Příspěvky: 34
Registrován: 24 říj 2013, 15:27
Bydliště: U Pardubic
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Albatros (1840?) 1:55 - přestavba

Příspěvekod Olaff77 » 12 úno 2021, 19:50

Při tvorbě kormidla jsem se držel informacemi z knížky The Global Schooner (K.H.Marquardt, 2003). Vršek kormidla byl širší a má čtvercový otvor pro tiler. Nad i pod otvorem má být ocelový pásek. kormidlo se směrem dozadu mírně zužovalo. Kormidlo nebylo usazeno až dolu, ale má být asi dva palce nad spodek kýlu. Lodě z první čtvrtiny 19. století měli na straně u zavěšení zkosení, taktéž na zádi u kormidla bylo mírné zkosení (viz obrázek pod číslem 6.)

kormidlo teorie.jpg


Kormidlo je složené, vnitřek tvoří karton, ten je oblepený dřevem.

kormidlo2.jpg


Zbývá dodělat závěsy ty udělám z papíru a dřeva. Držet se budu výkresu z britského musea na kterém jsou závěsy kormidla na schooneru z 1803.

kormidlo teorie.jpg

Přílohy
závěs kormidla.jpg
Uživatelský avatar
Olaff77
 
Příspěvky: 34
Registrován: 24 říj 2013, 15:27
Bydliště: U Pardubic
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 51 • Stránka 4 z 4 • 1, 2, 3, 4

Zpět na Plachetnice (Sailboats) Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY