po GMC jsem s chutí dokončil návěs, který jsem k němu plánoval. Představuje typický valníkový návěs na přepravu svitků z Michiganu ze sedmdesátých let. Délka návěsu je 45 stop. Pro bezpečnější přepravu a lepší zajištění svitků má návěs sníženou podlahu mezi podélníky. V podmínkách Michiganu se na něm dá vozit řádově 105 000 liber (necelých 48 tun), celková hmotnost soupravy je 160 000 liber (necelých 82 tun). Návěs má osm náprav, pět z nich je odpruženo listovými pery (zavěšení Reyco), tři jsou odpružené vzduchem (zavěšení Hendrickson) a zvedací zejména za účelem snížení jízdních odporů při průjezdu oblouků. V praxi to funguje tak, že řidič za jízdy před nájezdem do zatáčky (menší poloměr, třeba při odbočování) prostě nápravy zvedne tlačítkem na přístrojové desce a při výjezdu z oblouku nápravy zase spustí dolů. Viděl jsem to mockrát v praxi, je to teda docela drama, když vidíte všechna ta kola pochodovat bokem, ale funguje to a stejný systém se tam používá dodnes, akorát počet zvedacích náprav je trochu vyšší (ale stále se tam na nezvedací nápravy používají listová pera).
Se stavbou a konzultacemi mi hodně pomáhal Norman Fournier, který v Michiganu stejnou práci se stejnými a i jinými návěsy jezdil a jezdí. Pomáhal mi jak s detaily návěsu, tak i nákladem, jeho správným rozložením a upevněním. Já se jeho radami vždycky řídili a díky němu je model ve spoustě ohledů přesnější než jsem si na začátku stavbu představoval. Díky moc, jsem dlužník!
Galerie tahače je zde: viewtopic.php?f=166&t=139426
Návěs je postavený totálně ze základu. Korba z destiček a podlaha ze dřeva. Zavěšení s detaily a disky jsem vymodeloval ve 3D, nechal vytisknout a zaformovat. Pneumatiky jsou od Pavla Behenského. Řetězy a napínáky jsou z produkce CTM stejně jako světla a odrazky na celém návěsu a nové obtisky se štítky a tabulkami.
Naposledy upravil nedlloyd dne 24 čer 2021, 20:23, celkově upraveno 1