Stránka 1 z 20

Volvo F89-32, ČSAD, tahač 6x2 (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 11:36 am
od nedlloyd
010.jpg


Úvodem:

Pustit se do modelu jen tak a bez vážného vztahu k předloze shledávám jednoduchým a velice zábavným. Rozhodnout se ale pro zpracování některé z vašich "Eleanor", to je krapet něco jiného. Chce to sebekázeň a pečlivost na straně jedné ovšem také zdravý rozum a dostatečný nadhled na straně druhé. Člověk má totiž mnohdy tendenci nadhodnocovat význam informací a jejich promítání do měřítka. Jako modelář nemusím vědět, jestli jsou závity na šroubech pravé nebo levé a jestli jsou ložiska v daném uložení kuličková nebo kuželíková. Když se ale člověk o předlohu takovým způsobem zajímá a cítí že pro něj má váhu mnohem větší než cokoli co stavěl předtím, není vždycky jednoduché se nad věc povznést a říct si: "Kašlu na to, udělám to třeba takhle." a po detailech dál nepátrat. Doufám, že se mi to bude dařit.

O modelu:

Chci stavět Volvo F89-32, tedy tahač 6x2 v takové konfiguraci, ve které byly tyto vozy dodávány našim podnikům ČSAD. Nemám zatím vybraný konkrétní tahač, nicméně o výsledku práce mám jistou představu:

- zbarvení bude klasické (modrý rám, bílá kabina, modré pruhy)
- kola budou bezdušová, disky Volvo pětidírové
- kabina bude od firmy KFS
- hlavní podvozkové skupiny si budu vyrábět sám (nechci se spoléhat na podvozek ze stavebnice Italeri) a za tímto účelem v úvodní fázi stavby budu muset alespoň základní díly přeměřit a rozkreslit.

Předpokládám poměrně pečlivou stavbu. Budu asi bilancovat na hranici “zadušení” chuti do práce složitostí tvorby, ale s takhle zásadní předlohou to nejde jinak. Nedávám si termíny dokončení a ani intenzitu práce. Mým plánem na letošní rok je zhruba to, aby podvozek s nápravami a klidně jen v surfaceru stál na kolech.

Podklady:

Informace na téma Volvo F89 sbírám dlouhé roky. Málem to byl první náklaďák, který jsem si v roce 2003 pořídil. Za pomoci přátel a kolegů se mi od té doby podařilo nasbírat poměrně mnoho fotek, výkresů a dokumentace. Vrcholem toho je pak možnost z blízka sledovat probíhající renovaci jednoho z vozů, díky které mám k dispozici přesné podklady a dostatek fotografií pro stavbu modelu.

Při stavbě se budu držet především skutečného vozu, jehož renovaci mohu sledovat. Vím, kdo je majitelem, ale ten se s vozem nechce v současném stavu příliš chlubit a proto jeho jméno nebudu uvádět. Modří vědí mlčí!

Byť na autě v průběhu jeho aktivního provozu byly provedeny některé změny a většinu z těchto změn se z modelu pokusím vyloučit. Předpokládám ale, že nebudu stavět model nového vozu. Při vší úctě ke všem, kteří se o tato vozidla starali, je mi bližší Volvo F89 spíše matné a v běžném provozním ušpinění a opotřebení. Pokud v nich najdu zalíbení, použiji i některé z dobových doplňků. Fotograficky jsou na Volvech F89 doloženy různé spoilery, přídavná světla, střešní zahrádka nebo i částečné zakrytování rámu stupačkovými plechy.

Stručné technické údaje:

typ: Volvo F89-32, 6x2
r.v.: 1977 (konkrétní vůz)
motor: Volvo TD 120 A (vznětový přeplňovaný šestiválec o objemu 11,98 l a výkonu 243 kW/330 k)
převodovka: Volvo, šestnáctistupňová, plně synchronizovaná (tlačítko na půlky je na páce, páčka přepínání řad je na přístrojové desce na motorovém tunelu)

rozměry a hmotnosti:

délka vozidla: 6 525 mm
rozvor: 3200 + 1350 mm
pohotovostní hmotnost: 8,5t

doplňující info:

- kabina je sklápěcí, dvoumístná se dvěma lůžky
- poslední náprava je zvedací pomocí hydraulického pístu, táhel a pák (podobný systém používala Scania, v průběhu stavby se k němu podrobně dostaneme)

015.jpg



Historie:

Volvo F89 je přímým pokračovatelem řady F88 a ta zase řady F86, která se na počátku šedesátých let stala prvním sériově vyráběným evropským nákladním automobilem se sklápěcí kabinou. Už ve své době šlo o moderní vozidla, které zohledňovala nejnovější poznatky z konstrukce nákladních automobilů a tak mimo celokovové sklápěcí kabiny nabízela také vznětový motor přeplňovaný výfukovým turbodmychadlem a zvedací zadní nápravu. Na našich silnicích tyto vozy zdomácněly díky dovozu a zařazení do flotil tehdejších podniků ČSAD v průběhu sedmdesátých let. První vozy přišly v roce 1973, další pak roku 1974 a další v následujících letech a do roku 1978 bylo dovezeno více než 400 vozů Volvo F89. Z celkového počtu 407 vozidel bylo (dle knihy p. Strugaly) celkem 100 valníků (6x4) a 307 tahačů, přičemž je fotograficky doložena existence alespoň jednoho tahače v provedení 4x2, zbytek vozidel byl v provedení 6x2.

Pokud byste začali pátrat po detailech, zjistili byste, že dovážená Volva byla různých provedení a ta se od sebe v detailech lišila (okno se zrcátkem v pravých dveřích, trochu jiné uspořádání přístrojové desky, barva interiéru), nicméně v rámci zachování zdravého rozumu se o tom nebudu rozepisovat a ani po tom nebudu moc pátrat.
Vozidla se v podmínkách MKD velice dobře osvědčila a mnohé z nich byly v provozu ještě v devadesátých letech, výjimkou je několik vozidel, jejichž provozní nasazení pokračovalo ještě po roce 2000.

Z těch čtyřech stovek vozidel zůstalo dochováno odhadem nějakých dvacet kusů. Zhruba 14 kusů se dá dopočítat a fotograficky doložit, zbytek jsou vozy i nichž je existence předpokládaná. Většina z nich jsou tahače 6x2, fotograficky potvrzené jsou dva valníky, o žádném tahači 4x2 nevím, ale je stále možné, že se pár vozidel ještě někde objeví. V drtivé většině jde o neprovozní auta ve větším či menším stádiu rozkladu, v renovaci jsou aktuálně 3 vozy a z toho u dvou je během roku 2012 očekáváno dokončení, nicméně vzhledem ke složitosti renovace (vozy mají za sebou několik milionů kilometrů a třicet let provozu, neexistují dárcovské vozy, shánění některých náhradních dílů je problematické) berte tento údaj s rezervou. V jednom případě jde o kombinaci tahače 6x2 z ČSAD a valníku F88 6x4 za vzniku tahače F88 6x2, zbylá dvě auta jsou tahače 6x2. Barvy ČSAD by, ale měl nést podle všeho pouze jeden z nich.

Následuje několik obrázku demonstrující různý vzhled jednotlivých vozidel:

018.jpg
017.jpg
016.jpg
014.jpg


Následující obrázky ukazují vůz jehož renovací se inspiruji, vozidlo je z roku 1977 a bylo zařazeno ve flotile ČSAD 621 Brno - Černovice (až do roku 1996). Původní SPZ: BSA 28-30, později BSB 33-22. Dle TP byl na přelomu 80. a 90. let nasazen jako "vozidlo pro nadměrnou přepravu - odtahový speciál" což dokazuje jeho známá fotografie z lkw-infos.

013.jpg


012.JPG


011.JPG

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 11:44 am
od pistonleros
Vím a mlčím. Jsem rád že vidím další volvo. Jak dorazím Mana vrhnu se na něj taky. Přeji pohodovou stavbu i když to je díky chybám na boudě dost nemožné. :D

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 12:14 pm
od nedlloyd
Po dokončení Scanie od Ceusters jsem zvažoval kam se dál jako modelář vrtnout. Nakonec jsem udělal rozhodnutí dát se do Volva, abych zabránil nějakému dalšímu náhlému vzplanutí a nezačal zase stavět nějakou blbost. I proto jsem se rozhodl založit na fóru téma, abych už se z toho nemohl vykroutit, byť je možné, že těžiště podávaných informací se časem přesune ke mě na web. Očekávám taky, že souběžně s Volvem rozběhnu časem nějakou oddechovou stavbu z krabičky, která mi zaplní technologické přestávky.

Na počátku stavby bylo dost těžké se smířit s tím, že nemalou část práce (zejména v úvodu stavby) bude představovat vysedávání u počítače a zpracovávání dokumentace pro výrobu dílů. Moc mě to nebaví, ale beru to jako nutnost pro budoucí přesnou a případně i opakovatelnou práci. Protože v zaměstnání pracuji s 3D dokumentací, rovnou jsem rezignoval na klasické výkresy a rozhodl se potřebné partie vymodelovat ve 3D a teprve z nich pak zpracovat výkresovou dokumentaci a díly přenášet na plastovou desku, ze které budu díly vyřezávat.

První věcí, kterou chci mít hotovou ve 3D dřív než říznu do plastu je celý rám, tedy podélníky i příčky, na které budu roubovat další součástky. Až pak se dám do práce a uvidím jak budu pokračovat. Na práci nespěchám, dávám si na tom záležet.

Pracuji tak, že jednotlivé díly modeluji ve 3D na základě fotek a rozměrů, které mám k dispozici, skládám do sestav a z nich pak tvořím výkresy, které mi kolega na skutečném autě přeměřuje (protože to není vedle ve vesnici, tak si to nemůžu denně přeměřovat sám) a doplněné výkresy posílá zpět. Na základě toho ještě model dodatečně zpřesňuji, aby co nejvíce odpovídal skutečnosti.

Tady je zatím co mám hotové:

Sestava rámu:

01.jpg


02.jpg


03.jpg


04.jpg


Sestava rámu se skrytými podélníky:

09.jpg


První příčka:

07.jpg


Druhá příčka:

05.jpg


Třetí příčka:

06.jpg


Vnitřní výztuha podélníku:

08.jpg


Chybí mi ještě dvě příčky a rám bude hotový, takže do konce příštího týdne bych měl mít podklady hotové. Záleží jak moc se mi bude chtít u toho sedět.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 1:33 pm
od pistonleros
To čumím. Příprava jak na skutečnou stavbu. Obdivuju jak s každou stavbou vše posunuješ o level výš. Popravdě vidim prvně takhle vyprojektovat podklady na stavbu.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 3:40 pm
od Samin
Hmmm těšim se... :)

Apropo předpokládám že výkres ve 3D máš v komponentech, ve finále si to rozložíš do 2D a buď necháš vyfrézovat nebo vytiskneš, přeneseš na plast a vyřežeš díly? Nebo máš přístup k 3D tiskárně? :twisted:
Já zatim skončil u 2D, takže všechno kreslim jako jednotlivý díly a 3D pohledy si musim projektovat v hlavě, což ale u složitejch věcí nejde takže pomalu najíždim na Sketchup.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 4:57 pm
od V12JT
pistonleros píše:To čumím. Příprava jak na skutečnou stavbu. Obdivuju jak s každou stavbou vše posunuješ o level výš. Popravdě vidim prvně takhle vyprojektovat podklady na stavbu.


Přesně tak, Honzo. Tím posunováním o level výše se nám svátečním patlalům nadobro vzdaluješ. To projektování musí být zábava samo o sobě. Teda, pokud to v rámci pracovní náplně neděláš denně. Ale mít ověřený rozměry je k nezaplacení. Skánie mě až tak neberou, je jich tu poměrně dost. Ale tohle budu rád sledovat. Už proto, že jsem měl blízký setkání s valníkem F89 u nás v ČSAD, kde jsem byl během studia na praxi. V montážní jámě jsme jim promazávali podvozky. Nadělat nějaký fotky mě tenkrát nenapadlo. Ani nebylo čím.
Jarda

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 5:25 pm
od pavel behensky
Koukám,koukám,že jsi nasadil "těžké zbraně" :) .No dobře děláš,proč odkládat na neurčito něco na co se těšíš.To potom půjde samo.Takže přeju hodně zdaru-připravený to máš perfektně =D> .Pavel

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 6:55 pm
od bouvier
Tak to si sa riadne z dôb súčastných vrátil do dôb minulých. A naviac s týmto vozidlom. A ešte k tomu s mojou obľúbenou konfiguráciou! =D>

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 8:07 pm
od Kryšot
koukam,čtu a nestačim zírat....abych řekl pravdu,vím že seš v určitym slovasmyslu "puntičkář a velkej detailista" ale to že to vezmeš až takhle z gruntu to myslim čekal asi málokdo =D>
Přípravu máš na jedničku a je vidět ( a vlastně to všichni očekáváme) že nic ani samotnou přípravu nepodceňuješ. A jak už tu Jarda napsal,setsakramentsky se tu všem nám patlalům vzdaluješ,prostě si tu s pár lidma kopete svojí Gambrinus ligu...kdežto někdo je teprve v Kraji...někdo teprve v okrese a já jsem teprve v dorostu...ale divizi už mam nadohled :lol: :lol: Moc se na výsledek těšim a přeju pevný nervy :)

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 9:01 pm
od Vario612
Tak za mě máš obrovské jedna za představení auta =D> =D> , o kterém jsem věděl strašně málo jen jsem jako kluk pozoroval u " strýce" na zahradě tu modrou F89 co si zde prezentoval. To bylo jediná F89tka co jsem na vlastní oči viděl a mohl si ji omakat. Stavbu budeš brát normálně s láskou to už jde vidět :-D a bude tak pečlivé , že to tak zatím ještě nikdo neudělal. Tak ti přeji hodně zdaru ke stavbě ! :flower:

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 9:29 pm
od Jouda
Jsem strašně rád že jsi se do toho pustil,protože ač dva dělají totéž,nikdy to není totéž a já mám v podstatě přímé srovnání s tím nejlepším co asi bude v tomhle konkrétním modelu auta možné........bavili jsme se o tom cestou z Jabbeke a jsem strašně rád,že jsi se nakonec rozhodnul právě pro tohle a já budu vědět jak na tom jsem ......díky a držím palec.....je pro mně motivace jako řemen se ti alespoň přiblížit =D> =D> =D>

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 9:44 pm
od Rene Molnar
Túto tvoju stavbu budem sledovať. Už dlhšie uvažujem, že si aj ja postavím nejaký tahač :-k .

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: pát bře 30, 2012 11:32 pm
od awan07
Jouda píše:Jsem strašně rád že jsi se do toho pustil,protože ač dva dělají totéž,nikdy to není totéž a já mám v podstatě přímé srovnání s tím nejlepším co asi bude v tomhle konkrétním modelu auta možné........bavili jsme se o tom cestou z Jabbeke a jsem strašně rád,že jsi se nakonec rozhodnul právě pro tohle a já budu vědět jak na tom jsem ......díky a držím palec.....je pro mně motivace jako řemen se ti alespoň přiblížit =D> =D> =D>

Láďo , myslím , že máš našlápnuto velmi dodře. Tak skromnost stranou.
No a na Honzu se těším. Už ten úvod slibuje , že to zase bude podívaná. Ale nic jiného asi tady nikdo nečeká.
Z technické stránky mně udivilo: toto Volvo mělo 16 rychlostí? Proč to teda potom Švédi začali šidit. :roll:

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: sob bře 31, 2012 12:56 pm
od petrLn
Volba hezká, originální, to určitě a bude tady zas i na co koukat. Jen při tý započatý stavbě, když už to je tvořeno ve 3D a převáděno do 2D, na plast ? Nebylo by lepší hodit to rovnou jako lept , třeba jako tady :
http://an-modeltrucks.com/full-resin-ki ... resin-kit/
..když už je to tolik práce :wink:

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: sob bře 31, 2012 3:41 pm
od karel53
Nenechám to jen tak bez povšimnutí. K tomuto není co dodat a rozhodně takto by měl vypadat každý začátek. Honzo, držím palce a jestli se přidá i Láďa tak je na co se těšit.

petrLn píše:Volba hezká, originální, to určitě a bude tady zas i na co koukat. Jen při tý započatý stavbě, když už to je tvořeno ve 3D a převáděno do 2D, na plast ? Nebylo by lepší hodit to rovnou jako lept , třeba jako tady :
http://an-modeltrucks.com/full-resin-ki ... resin-kit/
..když už je to tolik práce :wink:


Jestli, můžu reagovat na Petra. Lept by byl určitě zajímavější a možná i přesnější, ale je zde několik věcí, které jsou proti. Tuto variantu zkouší dělat právě Andrej a viděl jsem ji letos v Jabbeke i v podání polských kolegů. V tomto podání je potřeba si ujasnit jak lepty spojovat.Jsou zhruba dvě možnosti, a to lepit samotné díly vteřiňákem (nebo jiným dvousložkovým lepidlem) a nebo pomocí pájení. Další negativní věcí je vyšší hmotnost než u plastu. Toto všechno by se dalo ještě zkousnout, ale co vidím jako největší překážku, je cena samotného leptu. Já sám jsem zvědavej právě u Kamaze od Andreje, za kolik bude tuto "stavebnici" nabízet.