Stránka 4 z 21

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 dub 2012, 22:16
od petrLn
http://lezfiddler.picturepush.com/album ... F89-3.html
Volvo-F89-37.jpg
Volvo ve 3D

spíš jako kuriozita, ale některý pohledy jsou zajímavý a ještě jedno trochu jinak
http://teddybaer.picturepush.com/album/ ... O-F89.html

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 13 dub 2012, 10:03
od nedlloyd
Dneska, i když je třináctého, se ohledně Volva docela zadařilo, protože mi kolega přeměřil některé rozměry ohledně zadního zavěšení a jeho poloze vůči rámu (měl jsem podezření, že jsem v některých rozměrech mimo) a tak jsem radši zásadní rozměry, které by měly později velký vliv na vzhled modelu (třeba výška rámu), zkontroloval.

Verdikt je, že na velkých sestavách mám na modelu odchylky v rámci několika milimetrů (ve svislé rovině) a maximálně 20 mm na celé šířce auta - modeluji 1:1.

Přepočteno z 1:1 do 1/24 to znamená že proměřováním odlitků a oměřováním fotek dílů focených s pravítkem jsem se na rozměrech v řádu 250 cm dopustil odchylky asi 2 cm. V měřítku 1/24 to odpovídá asi 0,83 mm, což mě nechává klidným (ale stejně to opravím, protože to je na jednoduše editovatelném místě). Takže můžu směle pokračovat dál.

Sám nevím, kdy modelování ukončím a přejdu k plastu, protože každý další díl ve 3D mi neuvěřitelně zpřesňuje práci a ujišťuje mě, že to bude pasovat a navíc mám k dispozici rozměry, kterých se budu moct při skládání modelu držet a ověřovat je.

V tuhle chvíli si myslím, že doplním ještě mechanismus zvedání zadní nápravy (to už nejsou moc složité díly a samy o sobě nemají na celkové rozměry modelu a jeho vzhled velký vliv), hnací nápravu a zřejmě i náboje na obou zadních nápravách (oba budu muset vyrábět od nuly, jsou příliš specifické) a pak přejdu ke konzolám předních per a perům samotným.

Přední nápravu asi modelovat nebudu, předpokládám že na ní použiji díl ze stavebnice, pokud bude aspoň trochu rozměrově odpovídat.

Co určitě nepředpokládám, je modelování dílů, které už jsou hotové v resinu a jejich tvar je známý a snadno definovatelný a dalších dílů, které nebude nutné vyrábět od nuly. A pořád počítám čistě s ruční výrobou, žádné frézování ani 3D tisk.

Rád bych v budoucnu postavil ještě další tahače 6x2, které jezdily v zemích bývalého východního bloku. Na snadě je především Rába. A tím, že tenhle model zpracovávám tak detailně, jako jsem doposud žádný nedělal, se snažím získat představu o tom jak velké jsou jednotlivé díly, rozměry a vzdálenosti. Chci získat alespoň řádovou představu o těchto rozměrech na autech obecně a pak tuto zkušenost použít při stavbě modelů aut, na které takhle přesné podklady nejsou a nebudou a já si je nebudu moct nijak vyrobit.

Když teda zjistím alespoň rámcové rozměry Ráby (rozvory, výšku rámu, šířku rámu), budu moct na základě zkušeností z Volva (a z oměřování rozměrů z fotek) lépe sestavovat rozměry a vyrábět díly na koncepčně podobná auta jen na základě fotek.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 14 dub 2012, 07:28
od awan07
Honzo, obrázky pěkný. Ale já už se vážně těším, až se bude řezat. Jsem zvědavý, kam své umění zase posuneš.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 17 dub 2012, 20:04
od nedlloyd
Já se taky těším. V tuhle chvíli už mám hotový celý mechanismus zvedání a zdá se, že to normálně funguje a ve všech polohách je to v pořádku a nikde se nic nepotkává.

Teď je potřeba ještě pokračovat hnací nápravou a dalšími díly...

EDIT: Dva screeny, aby nezůstalo jen u slov.

Image21.jpg


Image22.jpg

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 18 dub 2012, 14:03
od Michael Hille
Zdravím vespolek!!!teda spadla mi čelist po projetí vlákna na F89,to je hotová projektová tvorba na reálnej tahač,to snad nikdo nedělal ještě v modelařině,takvou precizní přápravu na stavbu tak pěkného kozla. Bohužel mi poslední dobou nezbejvá vůbec čas na modelařinu,řešim s přítulkou otázku bydlení,prozatimě stojíme na mrtvém bodě kdy nám pár baráčku bohužel uteklo před nosem,ale třeba ještě bude nějakej vhodnej na prodej......
Každopádně smekám před Honzovým zapálením pro F89,je to parádní,máš můj obdiv!!!!!!!!! [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o< [-o<

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 18 dub 2012, 16:33
od nedlloyd
Ta příprava je samzřejmě zábava a je to součástí mého záujetí tímhle autem. Není asi moc dalších, kvůli kterým bych to absolvoval (alespoň dnes si to myslím), nicméně znovu musím říct, že tahle přípravná fáze obrovským způsobem zjednodušuje budoucí práci a eliminuje chyby.

Modelovat rám a jeho díly je jedna věc, ovšem v okamžiku, kdy dojde na kóty, které se nedají změřit, končí legrace. V tuhle chvíli tu legraci ukončila především poloha rámu vůči podložce (=zemi).

Jasně, za normálních okolností (v případě nějakých konverzí) vezmu postavený rám, kola a nějak to skloubím s nápravami a nějak to vyjde. Pokud ale nechci z ničeho vycházet, tak musím postupovat jinak, protože výška rámu je to, co potřebuju dodržet (podle mě to má velký vliv na finální proporce a vzhled auta). Jenomže měřit výšku rámu na úplně odstrojeném autě je nesmysl (tím spíš, když to auto už ani nestojí na kolech) a stejně tak je nesmysl oměřovat tvary svazků listových per, když nejsou zatížené. Musel jsem na to tedy jít jinak.

První věc byly pneumatiky. Auta měla pneumatiky 11,00 R20 (do roku 1975) a od roku 1975 pak 12,00 R22,5. To je samozřejmě tovární údaj a v praxi neplatil úplně vždycky, gumy i disky se střídaly podle toho jaký materiál byl k dispozici. Nicméně vnější rozměr výše uvedených pneumatik je v podstatě stejný, vycházel jsem z rozměrových tabulek firmy Matador držel se jich:

http://matador.sk/uploads/file/tab_NP_2009.PDF

Další věc jsou pak rozměry samotného podvozku, rozvory a převisy a výška rámu.

Rozvory jsou jasné: 3200 mm a 1350 mm. To je v techničáku i příručce Jezdíme úsporně v silniční ákladní a autobusové dopravě (Týbl S., Smejkal M., NADAS 1982), takže to považuji za ověřený údaj.

Rozchod kol odpovídá částečně výkresům, částečně údajům z příručky - jsou mezi nimi drobné odlišnosti, které se do měřítka 1/24 promítají v řádu několika desetin milimetru a proto je, myslím si, můžu zanedbat.

Přední převis je podle všech výkresů ( http://public.fotki.com/modeltrucks25th ... _8_series/ )a schémat 1155 mm, takže o tom taky nemám důvod pochybovat, ale když dojde na celkovou délku auta a zadní převis, tak tam už nastává docela zmatek, protože v dokladech auta uváděný není (zadní převis), v tabulkách taky ne a v příručce k autu, která byla k autu dodávaná (přesněji řečeno v jejím cyklostilovém překladu) je nesmyslná hodnota pro nějaký podvozek. Přední převis je další věc, která se na odstrojeném autu dost blbě měří, protože na přední příčce rámu je usazený ještě nárazník. Navíc celkové délce vozidla uváděné v techničáku nevěřím, protože mi oproti rozměrům skkutečného auta vychází asi o 120 mm jinak (částečně to může být chyba měření ale také přejímání údajú schválovaných vozidel i pro pozdější typy, které se mohly mírně lišit).

Rozhodl jsem se tak nakonec vyjít z polohy kol na nápravě tak jak ji mám vymodelovanou (dle nejlepšího vědomí a svědomí) a směrem od ní dopředu udělat 1350 kola hnací nápravy a pak ještě 3200 kola přední řidicí.

Docela velká alchymie je taky výška rámu. Jak už jsem psal, tak si jí teď neoměřím, jiná dochovaná auta jsou stejně po letech unavená a pokroucená, takže o nějakém měření na milimetry nelze vůbec hovořit. Nakonec jsem se tedy rozhodl věřit výkresům z modeltrucks25. Docela nepraktická věc je, že v naloženém stavu je udávaná jiná výška rámu nad přední nápravou a nad hnací nápravou. Vychází to tak, že v nominálním naloženém stavu je auto asi o 60 mm do kopce (se zvedačkou položenou na zemi). Jestli to sedí i s tímhle autem, to se ukáže po jeho sestavení.Faktem je, že výkresy na modeltrucks25 postihují úplně první variantu zavěšení zvedací nápravy (na Volvech už jsem našel celkem 4 různé varianty) ale já se nemám čeho jiného držet, takže tomu budu věřit a v případě odhalení nějaké chyby pak budu muset v nejhorším případě předělat svazky listových per, což nepovažuju za nějakou celonárodní tragedii.

Díky výše uvedené anabázi jsem dokázal umístit kola vzhledem k podvozku a celé auto postavit na imaginární podložu (se spuštěnou zadní nápavou) a mám tak přesně definovanou polohu os pro obě nápravy, tedy první řidicí a hnací. Jejich rozměry si můžu zjistit (oměřením skutečných dílů), namodelovat je a když je pak vložím do osy kol v modelu, zjistím potřebné rozměry (stlačení, propružení) svazků listových per při zatíženém autě, které budou tím posledním chybějícím pojítkem podvozku se zemí a zároveň asi poslední co bude na rámu auta chybět ve 3D modelu před jeho dokončením a počátkem stavby podvozku z plastu.

Image21.jpg
Image22.jpg

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 20 dub 2012, 16:37
od pavel behensky
Honzo,to je taková paráda!Ty jo tohle bych chtěl umět.Já si s počítačem a programy moc nerozumím a tohle je pokoukání.Zajímavý by bylo až to budeš mít kompletně zkreslený -hodit ty pérovky ještě do barvy,odlišit díly-napadá mě pousta věcí.Doufám,že na to "čučej" i lidi z venku a slintaj tak jako já.Já to říkám pořát,že naše modelářství to je prostě špička.Můžu tady jen a jen sedět a závidět,že to Volvo taky nemám :cry: .Pavel

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 11 kvě 2012, 21:16
od nedlloyd
Je čas ukázat kousek dalšího postupu.

Poslední tři týdny jsem toho na první pohled moc neudělal. Bylo to jednak tím, že jsem se věnoval dalšm věcem (dost jsem toho měl v práci, hodně času jsem strávil také prací na mém návěsu - dneska jsem sundával ještě pakny a už z těch náprav celkem není co demontovat - příští článek v Modeláři bude asi o návěsových nápravách :grin: ) a pak také tím, že mi na Volvu přišla pod ruku hnací náprava. Ta je sama o sobě dost složitým dílem, takže jsem na ní strávil dost času a dal si na ní záležet.

Nápravnice samotná je vcelku podobná dílu ze stavebnice Volvo F12 a dala by se asi použít, ale jiná je rozvodovka. Zatímvo první série F12 měla reduktorové nápravy, F89ky měly nápravy přímé a redukční převod byl součástí rozvodovky, která tak nabyla na objemu a dost výrazně z nápravy směrem dopředu vyčnívá. Je to obecný a tvarově poměrně složitý odlitek, takže se dost nepříjemně modeloval, Karel mi ho přeměřoval a já pak model několikrát přepracovával (skoro celý znovu...) než se mi to líbilo a než díl odpovídal fotkám.

Když byla rozvodovka hotová, třmeny a odlitky, kterými je náprava přitažená k balíku per byly pak jen otázkou času a trochy laborování s rozměry. Pak jsem se pustil do brzdových štítů a bubnů. Na hotovém modelu bude štít, buben a náboj jako jeden díl. Myslím si, že nemá smysl jít v tomhle okamžiku dál do hloubky. Chci auto v stavu, jako když šofér zastaví na oběd, takže žádná velká rozborka.

Blbý je, že jsem zjistil, že náboje na hnací nápravě a zvedačce jsou jiný (zvedačka je má užší), takže unifikace dílů asi nebude úplně možná. Naštěstí jsou (kromě víčka a poloosy) stejný náboje, takže to je to co mě teď bude čekat a tím hnací náprava asi skončí. Myslím si, že dalším dílům, které už na celkové rozměry, vzhled a proporce nebudou mít takový vliv - třeba brzdové válce, klíče, páky a souvicející držáky - nemá smysl se věnovat ve 3D modelu a že se jejich rozměry, proporce a poloha dá doladit přímo při výrobě a zkušebním lícování do již připraveného rámu a proto je modelovat nebudu.


Image23.jpg
Image24.jpg
Image25.jpg
Image26.jpg


Pokračování příště.

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2012, 09:10
od GlobeCZE
mas to sice carokrasny a meli by te za to zavrit do bohnic, ale zatim je to spis na CAD forum.. tak uz koukej vzit do ruky i neco jinyho krome mysi, kancelarska kryso :D

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2012, 09:13
od pistonleros
Jakýže lentilky to zobeš ??? Tohle fakt není normální... :shock: :shock: =D> =D>

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2012, 09:19
od nedlloyd
Eště musím udělat:

- náboje
- péra pro hnací nápravu
- přední a zadní konzoly pro přední pera
- přední pera

A pak už bude finito a půjdu do plastu... 8)

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2012, 20:04
od nedlloyd
Tak, se seznamu škrtám náboje na hnací nápravě!

Image27.jpg

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 12 kvě 2012, 20:10
od Michael Hille
PERFECT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 13 kvě 2012, 20:33
od nedlloyd
Tak, připravil jsem si bubny a náboje i na zvedačku. Snad se nebudete zlobit, že štíty na zvedačce jsou dost tvarově zjednodušený (ve skutečnosti je to složitej lisovanej plech). Uvidíme až jak moc to bude vidět na modelu (na autě je to dost utopený), kdyžtak bych to ještě doladil.

Image28.jpg
Image29.jpg

Re: Volvo F89-32, 6x2, ČSAD, tahač (1/24)

PříspěvekNapsal: 30 kvě 2012, 18:27
od nedlloyd
Shodou okolností, aniž bysem věděl, že se nám tu na foru dneska vysemení další Volva, jsem dneska dodělal modely předních konzol pro pera přední nápravy. Zadní konzoly už mám namalované asi 14 dní, ty přední mi daly zabrat mnohem víc. Je to takovej patvar...

Image30.jpg


Image31.jpg
Zadní konzola nahoře, přední dole...


Image32.jpg


Tohle co vidíte je zatím asi všechno co potřebuju k práci. Promyslím ještě, jestli má teď smysl kreslit i balíky listových per. Ty zadní asi ano, ale těmi předními budu regulovat světlou výšku auta podle použité nápravy. Musím si nějakou ze stavebnice ještě proměřit a porovnat se skutečnou, ale zdá se mi, že bych mohl nápravnici bez nějakých větších potíží použít a pera doladit tak, aby auto sedělo jak má. Až dokončím tuhle úvahu, případně modelování per, budu si moct udělat výkresy pro jednotlivé díly a začít se jim věnovat. První řezání do plastu se tedy blíží.