Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Auto-Moto ‹ Kamiony a těžká technika ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Odeslat odpověď
Příspěvků: 57 • Stránka 1 z 4 • 1, 2, 3, 4
  • Odpovědět s citací

Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 16 lis 2023, 11:13

Ahoj všem,

Já mám ve zvyku sem svoje stavby dávat, byť třeba ve stručnější formě kvůli dalšímu publikování, a dělám to i teď.

Mám rozestavěný Mercedes 1838 v barvách bulharského dopravce Somat z první poloviny 90.let. V té době už Somat (ekvivalent našeho ČSAD) patřil německé spediční firmě Willi Betz a proto se na autech objevují oba firemní názvy najednou. Z červeného loga Somat na dveřích se pak přešlo na červené logo Willi Betz a s novými auty (Actrosy MP1) již přišla modrá a loga Somat z kamionů zmizela už natrvalo. Mercedesy SK, typ 94, v bílé barvě a kombinaci zbarvení Somat /Betz jezdily na spoustě značek (německé, bulharské, ale na fotkách jsem našel i značky polské a ruské). Já budu stavět takové ten nejobyčejnější bulharský, číslo jsem si vybral 4088. A jestli bude návěs, pak by to byla jedině žlutá plachta s nápisem Somat.

IMG_7989.JPG


IMG_7994.JPG
IMG_4260.JPG


Výchozí stavebnice je kit č. 739 Mercedes-Benz 1853 Heavy Eurotruck od firmy Italeri z roku 1995, která notně těží z mnohem dříve uvedených stavebnic Mercedes NG původem až z roku 1982. Díky tomu je toho ve stavebnici špatně víc než je zdrávo: starý interiér i starý motor vyžadují zásadnější upgrade. Kromě zúžení kabiny je potřeba nový volant a přepracovat palubní desku. Špatné jsou samozřejmě náboje kol. Podvozek je rámci možností OK, doplňovat budu naše drobnosti z produkce CTM (vysoušeč Wabco, vzduchové ventily, zásuvky a kohouty s hadicemi pro návěs, bezpečnostní a informační štítky), kardanové kříže a podobnou drobotinu. Přístrojovou desku, volant a náboje mi nabídnul Henrik Andersen z H.A.Models, čímž mi ušetřil mnoho práce (díky!). Obtisky, jako vždy, maloval Karel Václavík a i jemu děkuju.

IMG_7306.JPG
IMG_7372.JPG
IMG_9500.JPG


Na tomhle kamionu je zvláštní jedna věc, která asi 95% pozorovatelům zůstane skryta, pokud na ní člověk neupozorní. Typově se jedná o poměrně obyčejný tahač Mercedes z první poloviny devadesátých let. Zajímavá je na něm ale kabina, která je ta užší ze dvou nabízených verzí (poznáte to podle vystouplých blatnících). Běžná široká kabina modelové řady SK 94 (která pochází ještě s předchozí řady NG) má na šířku 2,5 metru a tahle užší pouze 2,3 metru a byla tak levnější variantou vozidla pro dálkovou dopravu (velice podobně jako pozdější Axor jako levnější alternativa k Actrosu). Zatímco širší kabinu firma Italeri nabízí, tu užší nikoli a to je docela kámen úrazu, protože ta kabina je užší, střechu má nižší a vyžaduje to v podstatě vyříznout střed předního i zadního panelu. Střecha se zužuje jinak – nikoli uprostřed, neboť rozměr střešního okna zůstal nezměněn – ale po jeho stranách, vož vyžaduje dva řezy na její zúžení a další řezy po stranách a v zadní části, protože střešní panel je potřeba také snížit a upravit jeho sklon a celé to dohromady není žádná sranda. Viděl jsem to udělané možná pětkrát a zejména střecha se nepovedla v podstatě skoro nikomu snížit hezky.

IMG_7995.JPG


Motivací ke stavbě tohoto modelu je v podstatě výše uvedené – mě se totiž tyhle užší kabiny vždycky líbily a vždycky jsem si chtěl nějakou postavit. Zajímal jsem se vždycky spíše o auta z první generace řady NG, ale nakonec jsem si vybral SK model 94 i proto, že Somat / Betz je sice sterilní, ale úplně totálně klasické zbarvení z 90.let, které (pro mě možná trochu nepochopitelně) zejména fanoušci firmy Willi Betz mají velice rádi...a mě zase pasuje do řady modelů dopravců ze zemí bývalého RVHP. ČSAD mám, Hungarocamion mám, PKS mám a teď je řada na bulharském Somatu.

S motorem mám trochu problém. Mercedes používal v modelu 1838 modelové řady SK 94 vidlicové osmiválce. Našel jsem, že v 1838 by měl být motor OM402LA (12,7 litru), přeplňovaná verze. Ve stavebnici je (asi) OM442 (14,6 litru), ale přesných informací mám úplně minimum a nebo si trochu odporují. Fotky motorů se najít dají, ale 402ka mi přijde od 442ky navenek téměř neodlišitelná a navíc oba dva ty motory se vyráběly dlouho a v různých variantách (včetně atmosferických), takže se v tom vůbec nevyznám a v podstatě to asi dopadne tak, že na tom ze stavebnice jen doladím detaily a nebudu to řešit.

IMG_2338.JPG
MB-SK-1838-PLSZ-Betz.jpg
IMG_7979.JPG


Jinak byly Mercedesy od Somatu poměrně standardní a jednoduchá auta. Dodávaly se asi v průběhu více let, protože jsem narazil na obě provedení výfuku (starší s tlumičem pod rámem i novější s výfukem za levým předním kolem). Ve většině případů měla auta dvě nádrže (tedy i na levé straně rámu, místo rezervy), což je na polovinu devadesátých let poměrně nezvyklé (obvykle se přes hranici smělo vozit pouze 200 litrů nafty bez cla, velké nádrže na autech se začaly ve větší míře objevovat až po roce 2000). Tahače neměly žádné spoilery (většinou), ale standardně měly na zadní stěně kabiny žebřík (kvůli plachtování návěsu) a na střeše satelitní anténu a uvnitř i malý počítač pro satelitní komunikaci.

Stavbu se budu snažit příliš neprožívat, jde spíš o krabičku na odreagování. Ale víte jak to je. Krabička to samozřejmě nebude, ale moje motivace dělat vše do posledního šroubku je poměrně malá a bude mi stačit, když to bude na konci hezkej náklaďák, nějak podobně jako třeba Stralis co jsem stavěl do první knížky.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 16 lis 2023, 18:13

Začal jsem tím nejhorším, protože to taky mohlo skončit tak, že kabina skončí v popelnici.

S tou kabinou se to má tak. Z jejího středu je potřeba vyříznout pásek 7,5 mm. Přední a zadní čelo jde vyřešit docela snadno.

DSCF2451.JPG
DSCF2443.JPG


Se střechou je to výrazně složitější. Středem jde okno, takže tam střecha zužovat nejde. Říznout se musí na čtyřech místech podélně a zúžit na víckrát. Je to tady vidět - čtyři černé drážky.

DSCF2461.JPG


Snižování té střechy, to bylo veledílo, které nedokážu popsat. Musí se snížit po obvodu vyříznutím několika milimetrů na výšku. Zároveň je potřeba tu střechu vzadu snížit a kabinu podseknout, aby směrem dozadu zase klesala, což ten originál vysoký úplně nedělá.

IMG_8057.JPG
IMG_8058.JPG
IMG_8062.JPG


A jak vidíte, nevyhnul jsem se doplňování a nastavování páskami plastové destičky a hodně broušení a tmelení.

DSCF2458.JPG
DSCF2459.JPG
DSCF2463.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Vladimír Šuma » 16 lis 2023, 18:48

moc pěkná řezničina Nede... držím palce...
paráda by bylo srovnání se starou "širokou a vysokou" kabinou...
Vladimír "Šumák" Šuma
KPM Kaznějov
Uživatelský avatar
Vladimír Šuma
 
Příspěvky: 4123
Registrován: 16 črc 2004, 11:15
Bydliště: Třemošná
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 21 lis 2023, 21:00

Srovnání s kabinami mám. S normální střechou i s Eurocabem.

IMG_8067.JPG


IMG_8072.JPG
Tady je vidět rozdíl ve výšce střech.
DSCF2489.JPG
Tady je zase vidět rozdíl šířek - o kolik jsou ty blatníky na kabině širší / víc vylezlé.


Kabinu jsem dotáhnul do surfu, párkrát opravoval drobnosti, ale vyšlo to prima.

DSCF2478.JPG
DSCF2465.JPG
DSCF2482.JPG
DSCF2486.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Gagoš » 21 lis 2023, 21:10

Pěkný to máš ;-I
Je to boj, ale krásnej.
Uživatelský avatar
Gagoš
 
Příspěvky: 549
Registrován: 22 zář 2011, 17:53
Bydliště: Poděbrady
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Aleš » 22 lis 2023, 16:35

Hezká práce, takovou sochařinu já rád =D>
Uživatelský avatar
Aleš
 
Příspěvky: 1984
Registrován: 20 pro 2005, 14:22
Bydliště: Nivnice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Vladimír Šuma » 22 lis 2023, 19:46

Parádní srovnání, dík Nede...
hele koukni na ten žlábek nad dveřma, zdá se mi na foto trochu místama zalitej... možná klame foto...
Vladimír "Šumák" Šuma
KPM Kaznějov
Uživatelský avatar
Vladimír Šuma
 
Příspěvky: 4123
Registrován: 16 črc 2004, 11:15
Bydliště: Třemošná
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 28 pro 2023, 10:49

S tim zlabkem mozna klamala fotka, taky to bylo foceny docela cerstvy a mozna jsem s tim jeste i neco delal, presne si nepamatuju uz :)

Pokračoval jsem dál. Chtěl jsem ze všeho nejdřív dotáhnout exteriér kabiny, aby se ukázalo, jestli to půjde všecko dobře.

DSCF2498.JPG


DSCF2539.JPG

DSCF2541.JPG


Navíc to bylo nějak v období, kdy bylo potřeba vytisknout jiné obtisky a doplnit obtiskový aršík, s čímž mi opět pomohl Karel Václavík a s tiskem pan Vinař. Všecko sedlo na jedničku.

DSCF2593.JPG
DSCF2597.JPG
DSCF2598.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod mbactros » 28 pro 2023, 14:41

Honzo, veľmi sa mi to páči, sledujem od začiatku, keďže mercedes... (:) Predpokladám, že obrubu blatníkov pod dverami dáš do čiernej spolu s tesnením okien a klučkami. Akurát neviem, či nie je neskoro, ale všetky autá na Tvojich fotkách majú na spolujazdcovej strane za blatníkom taký kryt predpokladám od úložného kastlíka...
Inak parádna práca a teším sa na každé pokračovanie. =D>
mbactros
 
Příspěvky: 470
Registrován: 17 led 2010, 11:33
Bydliště: Prešov, SR
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Vladimír Šuma » 30 pro 2023, 08:30

moc pěkné Nede...
Vladimír "Šumák" Šuma
KPM Kaznějov
Uživatelský avatar
Vladimír Šuma
 
Příspěvky: 4123
Registrován: 16 črc 2004, 11:15
Bydliště: Třemošná
  • ICQ
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 30 pro 2023, 22:23

mbactros píše:Honzo, veľmi sa mi to páči, sledujem od začiatku, keďže mercedes... (:) Predpokladám, že obrubu blatníkov pod dverami dáš do čiernej spolu s tesnením okien a klučkami. Akurát neviem, či nie je neskoro, ale všetky autá na Tvojich fotkách majú na spolujazdcovej strane za blatníkom taký kryt predpokladám od úložného kastlíka...
Inak parádna práca a teším sa na každé pokračovanie. =D>


No jasný, na tom je ještě fůra práce. Blatníky, respektive to slícování s kabinou nemám úplně vymyšlený ještě. Ale ano, na kabině je ten plast taky. Ty auta mají nějaké ty kastlíky a to se dá ještě dolepit, dodělat zvlášť a jen doplnit. Ale nemám na to žádnou bližší fotku, vůbec nevím jak to vypadá.
Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 14 led 2024, 19:09

Pomalu pokračuju. Už jsem asi psal, že tohle nechci zase tak moc prožívat, takže kabina byla náročnější, ale zbytek bych rád dělali trochu víc v klidu a bez prožívání. Ne, že bych na to úplně kašlal, ale spíš nepůjdu tak moc po věrnosti v detailu. Takové ty detaily rámu stejně nemám moc kde studovat, takže se budu snažit dál stavět alespoň v rámci možností podle návodu. Rám, nápravy... akorát tu přední použiju kovovou CTM, protože už na sobě má nějaké šrouby a mám tu jednu poskládanou. Navíc ta ve stavebnici je přímá a já nechci, aby to auto bylo vysoký jako koza, takže dvě mouchy jednou ranou.

No, uvidíme kdy se na to dál dostanu. Dělám průběžně věci pro CTM a taky jsem se trochu věnoval bagru od KFS, takže se mi to na stole střídá, podle toho kde na co čekám.

DSCF7787.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod nedlloyd » 20 led 2024, 11:19

Pokračuju dál, víceméně podle návodu.

Náboje mám od pana Karpíška, určitě znáte jeho Mercedes NG v barvách ČSAD, pokud se nepletu, tak byl v Modeláři. Středy zadních kol si ještě udělám svoje, tyhle jsou NG a já potřebuji už ty novější.

Některý věci jsou na tom modelu nešťastný, to uložení kabiny vzadu vpravo se tak divně potkává se vzduchovým potrubím a je to tam takový zjednodušený a zprasený, ale ještě nevím, jestli se mi to chce nějak víc předělávat, protože se s tím nechci moc zadrbat.

DSCF7869.JPG
DSCF7868.JPG
DSCF7867.JPG
DSCF7866.JPG

Hotovo: Mercedes SK 1838 Somat
Uživatelský avatar
nedlloyd
 
Příspěvky: 8895
Registrován: 08 lis 2006, 20:46
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Gagoš » 20 led 2024, 18:48

:wink:
Je to boj, ale krásnej.
Uživatelský avatar
Gagoš
 
Příspěvky: 549
Registrován: 22 zář 2011, 17:53
Bydliště: Poděbrady
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Mercedes SK 1838 Somat / Willi Betz (1/24, Italeri)

Příspěvekod Matwej » 21 led 2024, 12:08

Hooodně dobré ;-I ;-I ;-I
Uživatelský avatar
Matwej
 
Příspěvky: 2302
Registrován: 18 led 2010, 18:05
Bydliště: Domeček plný koleček
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 57 • Stránka 1 z 4 • 1, 2, 3, 4

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY