Práce na Pragovce zvolnily, ale přece jen mírným tempem (jak mi čas dovolí) pokračují. K focení jsem se nedostal, tak alespoň slovní popis. Na přívěsném vozíku postupně doplňuji další detaily na rámu podvozku - rohové výztuže rámu, vzdušník a rozvody tlakového vzduchu, listové pružiny a nápravu. Na rám Pragovky jsem doplnil všechny tři nápravy a kardanové tyče.
Na netu se mi podařilo vyšťourat cenný zdroj ingormací - Dílenskou příručku pro nákladní automobil Praga V3S a Seznam náhradních součástí 3 t.nákladního terénního automobilu Praga V3S. V obou příručkách je velké množstí obrázků a skic všech možných sestav a dílů, takže budu moci doplnit např. stabilizační (nebo jak se v dílenské příručce píše - suvné) tyče na zadních nápravách a rozvod tlakového vzduchu k brzdám. Docela užitečný je i stavební návod ke skříňové Pragovce V3S na stránkách CMK.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Asi to taky znáte. Dnes jsem chtěl začít přilepením listových pružin na rám přívěsného vozíku ale ... ačkoliv jsem měl pružiny připravené v korbě vozíku, už tam nejsou. Nějakým nepochopitelným způsobem zmizely. Ať jsem hledal, jak jsem hledal, už jsem je nenašel. Prostě jsou fuč. Co se dá dělat, budu je muset udělat znova.
Když jsem ztrátu pružin rozdýchal, pokračoval jsem na rámu přípojného vozíku. Do rámu vozíku jsem doplnil příčné vzpěry a připravený vzdušník...
...oj vozíku jsem doplnil o rohová zpevnění ...
... a madla z tenkého drátu. Na předním čele korby přibyla skříňka a plechová tabulka.
Na zadní čelo jsem přilepil plechy ze sady leptů ze stavebnice Vé3eSky. Sada je tak trochu univerzální a obsahuje i díly pro automobil s korbou. U skříňové verze je potřebovat nebudu, ale našly využití u vozíku.
Na osu nápravy vozíku jsem použil kousek silnějšího měděného drátu. Brzdové bubny (přesněji jejich čela) jsem vyřízl z 1 mm plastové destičky a přilepil na konce osy. Do brzdových bubnů jsem vlepil tenší dráty a na ně navlékl příruby z kousků bužírky. A tím pro dnešek končím.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Tak tady si užiju oboje. Vozík je novostavba se vším všudy a vlastní Pragovka bude dost velká přestavba.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Z plastové destičky tl. 0,25 mm jsem nařezal jednotlivé díly a slepil z nich blatníky.
Výztužné prolisy na blatnících jsem znázornil přilepením tenkých měděných drátků.
Nakonec jsem hotové blatníky přilepil na vozík.
Z tenkého plechu (z plechovky od pepsi) jsem vykutal držáky brzdových válců a přilepil je na nápravu vozíku.
Z plastové destičky 0,25 mm jsem vyrobil páky a přilepil je na vývody od brzdových klíčů.
K pákám jsem přilepil příruby z bužírky a nakonec zkrátil vývody od brzdových klíčů.
Je to docela piplačka, ty blatníky a náprava mi zabraly celé odpoledne. No vlasně jsem si ještě připravil pár dílů na další práci. Ale když vidím, jak mi vozík roste pod rukama, baví mě to čím dál víc .
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Přemýšlel jsem jak pořešit kola pro vozík. Protože stavím převážně letadla, ve svých zásobách nemám žádná kola na pozemní techniku ani přebytečná kola od letadla, která by svými rozměry a tvarem odpovídala rozměrům kol vozíku. Takže mi nezbývá, než si kola vyrobit.
Pneumatiky budou z poněkud opomíjeného, ale velmi dobře zpravovatelného materiálu - obyčejného kancelářského papíru.
Nejdříve jsem si z kancelářkého papíru nařezal zásobu proužků o trochu širších, než budoucí pneumatiky.
Na připravenou dřevěnou kulatinu o průměru odpovídajícímu disku kol jsem začal natáčet pásek natřený lepidlem. Samozřejmě část proužku, která se přímo dotýká kulatiny, jsem lepidlem nenatřel (v opačném případě by se kroužek přilepil ke kulatině a nešel by stáhnout). Vzal jsem druhý proužek papíru, natřel jej lepidlem a pokračoval v namotávání. Pak další proužek ... Takto jsem namotávání proužků pokračoval, dokud jsem nedosáhl požadovaného průměru 17 mm. Celkem jsem na to potřeboval čtyři a půl proužků (nařezaných po délce z listu kancelářského papíru formátu A4)
Po mírném zaschnutí lepidla jsem polotovar pneumatiky stáhl z kulatiny.
Stejným způsobem jsem zhotovil ještě dva další kroužky (dvě kola pro vozík a rezervu vezenou v držáku pod korbou) a před dalším zpracováním jsem nechal kroužky proschnout.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Dnes jsem se opět dostal k výrobě detailů pro přívěsný vozík.
Na nápravu jsem přilepil brzdové válce.
Brzdový válec je z plastové kulatiny, na výrobu gumové "harmoniky" jsem použil kousek plastové kulatiny o menším průměru než má válec a omotal ho tenkým drátem. Zkompletované brzdové válce jsem po přilepení na nápravu propojil kousky drátu s táhly brzdového klíče.
Do blatníků jsem z vnitřní stany přilepil výztuhy nařezané z plastiková destičky tl. 0,25 mm.
Na podruhé vyrobené pružiny (ty první jsem doteď nenašel, zřejmě je pohltila černá díra) jsem doplnil jejich držáky a kompletní sestavy přilepil na podvozkový rám vozíku.
Dokončil jsem mechanismus zavíraní sklopného zadního čela vozíků. Stejně jako na plechy s výřezy na zadní stěně, tak i na uzavírací páky na bocích jsem použil díly ze sady fotoleptů ze stavebnice Vejtřasky.
Na vzdušník jsem dolnil armaturu pro vzduchový rozvod a na rám vozíku uzavírací ventil vzduchu.
Na přední části oje jsem doplnil přípojné oko.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Na vozík jsem doplnil ještě pár drobností a konečně jsem se dostal do fáze, kdy jsem mohl nastříkat sestavený vozík surfem. Přiznávám, že na to jak bude vozík po sjednocení povrchu surfacerem vypadat, jsem byl hodně zvědavý.
Na korbě jsou doplněné oblouky pro plachtu vozíku a po celém obvodu korby jsou háčky pro přivázání plachty k vozíku.
Na zadním nárazníku jsou doplněné svislé držáky koncových světel a odrazek. Na zadním čele korby jsou mimo háčků ještě očka pro uvázání provazu.
Na oji je doplněné závěsné oko, těleso s klikou ruční brzdy a uzavírací ventil vzduchu, na vzdušníku je armatarura pro zozvod tlakového vzduchu. Přípojná hadice pro přívod vzduchu z tažného vozidla zatím chybí.
Dva pohledy na spodní část vozíku se vzdušníkem a rozvody tlakového vzduchu.
Nápravu s koly a držák rezervní kola (i s kolem) doplním později.
Z probarveného papírového kapesníku jsem vyrobil plachtu. Zatím mám hotový základní tvar plachty, detaily teprve přijdou na řadu.
Jen zkušebně nasazená plachta na vozík.
Plachta v zadní části přečnívá za korbu, protože se opírá o konce pák zavíracího mechanismu zadního čela. Na hotové plachtě budou pro páky otvory.
Nyní musím začistit pár míst, která ukázal surf, vyrobit a doplnit pár detailů a pak již bude moci jít vozík do finální barvy.
.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Moc rád bych pokračoval, ale nějak v poslední době zápasím s časem. Těch pár drobností, co jsem doplnil ani nestojí za focení. Jak najdu chvilku, budu samozřejmě pokračovat a pak budou také fotky.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily