chci Vám v krátkosti představit pokus o přestavbu vozidla z tahače na valník
s hydr. rukou a přívěsem. Základ bude tvořit stavebnice Scanie R 143 a stavebnice hydraulické ruky Effer 11500 oboje od Italeri, zbytek jsem tak nějak na „kolenu“ vysochal sám. Bude se jednat o dosti „jetou“ soupravu pro stavebniny, které jsou sice reálné, ale souprava a její barevné schéma je fantazie. Stavba probíhá asi dva a půl roku (u mne standart), proto to shrnu do 3-4 bloků v krátkosti až teď.
Pokud si dobře vzpomínám začal jsem studováním několika fotek daného typu na netu a dospěl jsem k rozhodnutí, že vozidlo bude mít ruku umístěnou na zádi a ložnou plochu něco přes 6 metrů. Po prozkoumání stavebnice, výkresu vozidla daného typu, hydr ruky Effer 11500 a převedení rozměrů do modelové velikosti mi vyšlo, že musím prodloužit reální rozvor z 4200 na 4600mm v modelu (191,66mm) a prodloužit zadní převis na maximum, tedy na cca 2500mm (104,16mm). Po pár hodinách laborování nakonec vyšlo, že na takto upravený rám se mi vejde dlouhá kabina se sáním ze stavebnice na zadní stěně, výfukem za kabinou nahoru, lož.plocha cca 6300mm (262,5mm) a ještě i malinko upravená ruka (popíšu později).
Pomalinku se začalo z řezáním a nastavováním rámu, doplněním příček, zadní dostala otvor pro závěs a koncovky elekt. + vzduchu pro přívěs. V přední části rámu jsem předělal řízení neboť, stávající poloha odpovídala (Téčkové) verzi. Vedle řízení dodán držák na olejovou nádržku řízení, vysoušeč vzduchu, regulátor tlaku a malý vzduchojem. Dále jsem odstranil držáky kabiny Té a nalepil držáky R-kové. Vyroben nový držák kolena s vlnovcem sání a pumpy skl. kabiny, držák kastlíku a zakl. klínů, držák s pístnicí zvedání kabiny, vzduchové ventily osazeny, natahány vzduchové rozvody z trubek.
Jo a ještě jsem vyrobil nové držáky a stahovací pásy větší pal. nádrže. Na boky rámu zadního převisu jsem přidal výztuhy, v reálu 8-10mm pláty přišroubované k základnímu a přivařeny k pomocnému rámu. Použil jsem destičku 0,4mm. V reálu jsou ty výztuhy součástí pomocného rámu, který je součástí ložné plochy, tady jsem zvolil odlišný postup a to že pomocný rám nalepím na základní rám a ložná plocha bude dolepena zvlášť. Z profilů vyroben pomocný rám s příčkami, upevňovacími body křížovou výztuhou pod ruku vzadu. Na konci rámu dolepeny držáky svítilen a RZ ze stavebnice, z profilů vyroben zadní nárazník. Zbytek komponentů lepených na rám asi nemusím popisovat.
To by bylo pro začátek vše, viz foto. Je to taková směsice fotek, nefotil jsem úplně všechno a nebyl jsem přesvědčen že to dám na fórum, ale nakonec to dávám.
Naposledy upravil Jozef1 dne 12 čer 2021, 22:36, celkově upraveno 2