Tak abych dlouho nenapínal, další pokračování stavby je tady.
Trochu mě zdrželo kreslení plánku s vybavením vnitřních prostor nástavby.
Protože mám k dispozici "jen" fotografie, potřeboval jsem si nakreslit plánek v měřítku, abych si udělal prostorovou představu o velikosti a umístění přístrojů v nástavbě. Vlevo je hlavní prostor s radiostanicí, vpravo předsíňka. Není to žádný grafický skvost, ale je to v měřítku a pro moje potřeby to takto stačí. Do plánku jsem si nakreslil jen to podstatné, lampičky, různé drobné "krabičky" a drobnosti a kabelové rozvody jsem nekreslil. Pro jejich výrobu a umístění mi budou stačit fotografie. Stejně tak barvy jsou pouze orientační aby byl plánek přehlednější.
Když jsem si udělal jasno v tom, jak bude vypadat vnitřní prostor nástavby, pustil jsem se do výroby nových dílů skříňové nástavby. Z původních dílů stavebnice použiji jen podlahu, vše ostatní bude nové.
Výrobu nových dílů jsem začal obvodovými stěnami. Jako materiál mi posloužila bezpečnostní tabulka. Z ní jsem vyřezal všechny čtyři stěny. Do bočních stěn a do zadní stěny jsem vyřízl okénka a ta vybrousil je do přesného tvaru. Po té jsem na venkovní plochy bočních stěn nástavby přilepil lišty kryjící spoje plechových dílů nástavby ... a tím jsem pro dnešek skončil.
Naposledy upravil KLuK dne 20 říj 2022, 09:07, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Dnes jsem měl více času, tak jsem mohl pokračovat ve stavbě. Nejdříve jsem se věnoval výrobě nových dílů skříňové nástavby.
Abych nemusel pracně zasklívat okénko ve dveřích přepážky mezi kabinou a předsíňkou, udělal jsem celou přepážku z průhledné fólie. Použil jsem průhlednou fólii Evergreen protože jde lepit rozpouštědlovým lepidlem. A jelikož mám jen fólii o tlošťce 0,4 mm, abych dosáhl větší pevnosti a tloušťky přepážky, slepil jsem dvě destičky na sebe. V místě budoucího okénka jsem samozřejmě lepidlo nenanášel. Na tento základ budoucí přepážky jsem si naznačil polohu okénka a futer dveří. Okénko jsem z obou stran vymaskoval maskovací páskou. Z plastové destičky silné 0,25 mm jsem si nařezal úzké pásky a s nimi jsem o z obou stran přepážky olemoval okénko a futra dveří. Nakonec jsem na obě strany dveří přilepil štítek kování. Kliky doplním později.
Plechové kryty na okna jsou na dílech nástavby ze stavebnice pěkně odlité a bylo by škoda je nepoužít. Zvláště když výroba nových krytů by byla pracnější než úprava těch ze stavebnice. Nástavba s radiostanicí má jen 5 oken oproti 9 oknům klasické skříňové nástavby ve stavebnici, takže mám i dostačenou rezervu kdyby se něco nepovedlo.
Z jednoho boku a zadní stěny ze stavebnice jsem postupně vyřezal 5 krytů na okna.
Všech 5 krytů jsem sbrousil na přijatelnou tloušťku.
Ztenčené kryty oken jsem přilepil na boky a zadní díl nástavby.
Nové díly nástavby jsou připraveny, je čas na nástřik surfu.
Nejdříve jsem surfem nastříkal zkompletovaný podvozkový rám.
Rám po surfu pěkně prokoukl, ještě bude potřebovat drobné úpravy, ale už začíná to vypadat dobře.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Zadním nápravám hodně prospělo doplnění horních ...
... a spodních stabilizačních tyčí a pouzder držáků zadních pružin.
Rovněž kabina řidiče se po surfu pěkně vyklubala.
Nad střechou kabiny řidiče byl dřevěný rošt, který umožňoval přístup k anténnímu přepojovači. Na něj se připojovaly vysílací drátové antény. Rošt jsem slepil z tenkých proužků, nařezaných z plastové destičky.
Rošt je zatím na střechu kabiny jen položený. Zatím mu chybí trubky kterými byl připevněn ke střeše.
Jediný díl skříňové nástavby, který použiji ze stavebnice je podlaha. Toto je pohled na její spodní stranu.
Díly nástavby po surfu, připravené pro další práci. Ještě chybí střecha. Na ni dojde později. Protože ji budu dělat novou, musím nejdříve sestavit nástavbu, abych k ní mohl střechu "napasovat".
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Stavba pomalu pokračuje. Momentálně se věnuji skříňové nástavbě.
Z kousků plastu a drátu jsem vyrobil rám pro manipulaci s elektrocentrálou umístěnou v předsíňce nástavby. Sloužil ke snadnější manipulaci při vyndávání elektrocentrály z auta.
Pokud nebyl rám potřeba, bylo jeho místo na zadní stěně skříňové nástavby.
Na bocích a zadní stěně nástavby jsem doplnil deklíky a větrací mřížky a zasklil okna přilepením průhledné fólie na vnitřní stěny nástavby. Následně jsem okna vymaskoval.
Vnitřní stěny nástavby jsem nastříkal světlou krémovou barvou a podlahu světlou hnědou.
Pomocí středně hnědé olejové barvy rozetřené molitanovou houbičkou jsem na podlahu "položil" linoleum s dekorem světlého dřeva. Tahle fota to vyšla světlejší než v reálu. Na další fotogrifi s částečnou sestavou skříně je odstín odpovídající skutečnosti.
Sestava na sucho pro kontrolu. Na přepážce je okno ještě zamaskované. Na tomto snímku již barva podlahy odpovídá skutečnosti.
Naposledy upravil KLuK dne 27 říj 2022, 11:42, celkově upraveno 1
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Teď přijde na řadu to, na co jsem se hodně těšil - výroba vnitřního vybavení. Když se to vezme s jistým nadhledem, budu teď vyrábět "pokojíček pro panenky"
Ale to bude až příští týden, o prodlouženém víkendu mě čeká práce na modelu 1:1 - menší rekonstrukce koupelny
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Z prodlouženého víkendu se stal celý týden, mé původní časové odhady se v průběhu rekonstruce ukázaly jako hodně optimistické. Ale i tak koupelnu už mám hotovou a tak se zase mohu (konečně) vrátit ke stavbě Vétřiesky. Už se mi po ní za ten týden stýskalo.
Začal jsem tím, že jsem na vnitřních stěnách nástavby přilepil gumové těsnění oken z tenkého drátku nabarveného na černo a ze silnějšího drátu vyrobil kliku k vnějším dveřím.
Na obdélníkových výstupcích v podlaze nad blatníky zadních kol jsem podle fotografií vymaskoval a poté "oplechoval" zelenou barvou hrany, na přepážce natřel béžovou barvou futra dveří a rámeček okna, do dveří doplnil kliku ze silnějšího drátu a společně se štítky kliky natřel stříbrnou barvou.
Po té již nic nebránilo tomu, abych mohl začít sestavovat nástavbu. Nejdříve jsem k podlaze přilepil pravou boční stěnu, po ní přední stěnu a nakonec přepážku mezi předsíňkou a hlavním prostorem.
Zbývající stěny zatím lepit nebudu, ztížily by mi přístup při vybavování nástavby "nábytkem" a zařízením.
V této chvíli je nástava připravená a mohu ji začít postupně zaplňovat.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Protože k předsíňce nemám, mimo své paměti, žádné podklady a protože tam toho moc nebylo, začal jsem s vybavováním interieru nástavby právě předsíňkou. Vzpomínám si, že v přesíňce byl po pravé straně kryt elektrocentrály a vlevo skříň s náhradními díly a nářadím. Oboje ze světlého dřeva. Zatímco tvar krytu elektrocentrály si vybavuji docela přesně, na přesnou podobu skříně mám jen mlhavé vzpomínky. Takže finální podoba předsíňky je takový můj "kvalifikovaný odhad"
K výrobě krytu elektrocentrály a skříně posloužila bezpečnostní tabulka a tvrdý drát. Vzhledem k tomu, že kryt elektrocentrály i skříň jsou umístěny mezi přepážkou a zadní stěnou nástavby, nemusel jsem u nich dělat boční stěny.
Na předních dílech skříně a krytu elktrocentrály jsem rytím naznačil dvířka a zásuvky, předvrtal otvory pro úchytky a po sestavení obou korpusů jsem je nejdříve natřel světlou krémovou barvou. Po jejím zaschnutí jsem hnědou olejovkou na obou dílech ztvárnil dřevěný povrch.
Do předvrtaných otvorů jsem vlepil kousky tvrdého drátu a z přední strany je zabrpousil na stejnou délku.
Hotový kryt elektrocentrály jsem přilepil na jeho místo v předsíňce.
Naproti krytu elktrocentrály jsem do předsíňky přilepil skříň.
Naposledy upravil KLuK dne 05 lis 2022, 21:06, celkově upraveno 2
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Pro kontrolu jsem bez lepení k nástavbě přiložil zadní a boční stěnu. Bez přitlačení přiložené stěny nesedí úplně přesně, ale pro představu to stačí.
Dva pohledy na osazený kryt elektrocentrály
Další dva pohledy, tentokráte na přilepenou skříň s nářadím a nahradními díly.
Kabelové rozvody a světla v předsíňce přijdou na řadu později.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Během dnešního odpoledne jsem pokračoval v práci na "pokojíčku pro panenky".
V předsíňce je (co se hlavních dílů týká) hotovo, tak jsem prostor předsíňky uzavřel přilepením zadní stěny nástavby.
A zatímco zasychalo lepidlo na přilepeném zadním dílu nástavby, pustil jsem se do výroby nábytku do místnosti se spojovací technikou. Nejdříve přišly na řadu pracovní stoly. Z bezpečnostní tabulky jsem si nařezal desky stolů a díly na zásuvky. Jednotlivé zásuvky jsem podle fotografií přilepil na spodní strany stolních desek. V příslušných místech jsem stolní desky provrtal a skrze otvory prostčil tvrdý drát, coby nohy stolů. Ze spodní strany jsem drátěné nohy zafixoval kapkou sekunďáku a z horní strany ucvakal vyčnívající kousky drátů. Po zaschnutí sekudového lepidla jsem na rovné podložce vybrousil horní strany stolů do hladka.
Sestavené stoly jsem pak natřel. Desky stolů střední hnědou, zásuvky světle hnědou a nohy stolů světle šedou barvou. Na závěr jsem tmavě hnědou olejovou barvou na horních stranách desek stolů a čelech zásuvek ztvárnil dřevěný povrch. Na deskách stolů byl sice umakart, ale byla na něm kresba dřeva.
Hotové pracovní stoly jsem dal stranou a nechal na nich v klidu schnout olej. A pustil se do výroby poličky pod příjímač radiostanice. Tady to bylo jednodušší. Z bebezpečnostní tabulky jsem si nařezal dva čtverečky na poličky a tenké pásky na nohy poličky. Do rohů poliček jsem vyřízl výřezy na nohy, z tenkých proužků si připravil nohy poličky a ty následně přilepil do výřezů v rozích. Abych udržel rovnoběžnost obou poliček při lepení, Vložil jsem mezině ně (bez lepení) kousek plastové destičky o tloušťce 4 mm. Ten jsem po zaschnutí lepidla vytáhl a slepenou poličku natřel světle šedou barvou.
Skříňka opět z tabulky, podle fotek byla šedá.
Skříň vysílače (jak jinak) opět z tabulky. Zatím je jen slepená bez dalších úprav. Na přední straně prozatímně přilepená zkušební fotka s přední stranou vysílače. Zatím jsem vysílač sestavil jen pro ověření rozměrů a použitelnosti fotografie. Na defenitivní podobě ještě budu pracovat.
Naposledy upravil KLuK dne 06 lis 2022, 20:16, celkově upraveno 2
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily
Předsíňka je již nahrubo hotová a "pokojíček" se začíná pomalu zaplňovat. Zatím je vše jen přiloženo na sucho, pro kontrolu rozměrů a taky pro představu o budoucí podobě.
I když toho ještě hodně chybí, přece jen už je na co se dívat.
stavím pro své potěšení modely 1:48 letadel československých pilotů od prvních nesmělých pokusů o létání až po současnost ... a příležitostně (pro odpočinek od letadel) staré automobily