Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Auto-Moto ‹ Kamiony a těžká technika ‹ Rozestavěno
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod awan07 » 16 dub 2017, 22:28

No pak nechápu, proč je to z plného materialu a ne děravého, aby to mohlo něco chladit :-k To zase dnes neusnu.
Model samozřejmě super a 813 mám taky rád. Jenom tomu prostě nějak nerozumím :cry:
Stavím pomalu,ale jistě
Uživatelský avatar
awan07
 
Příspěvky: 1698
Registrován: 14 lis 2008, 16:40
Bydliště: Ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod koule84 » 16 dub 2017, 22:38

Na tuhle otázku už ti neodpovím, páč to nevím a ani jsem o tom tak do hloubky nepřemýšlel, abych řekl pravdu :-D jsme na tom podobně, Tatru já taky můžu =; mně tak napadlo, jestli to zepředu není plný kvůli ochraně chladiče a teplo se odvádí zkosenýma bokama? :-k
Máte štěstí, že jdu zrovna kolem. Říkají, že jsem odborník :-D
Uživatelský avatar
koule84
 
Příspěvky: 2803
Registrován: 11 bře 2010, 14:18
Bydliště: Kladno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod V12JT » 17 dub 2017, 00:15

Možná mě někdo opraví ale řekl bych, že u vojenských provedení byl chladič oleje umístěn na motoru a chladící ventilátor mezi řadami válců nasával vzduch přímo skrz plochou masku. Skrz masku bylo na ventilátor vidět. U civilních provedení byl záměr utlumit zvuk ventilátoru (charakteristické vytí) a tak byl chladič oleje přesunut před motor. Aby se tam vešel, musela se střední část masky předsunout. Boční nasávání bylo postačující a ten plný plech sloužil k dalšímu utlumení toho vytí.
Nevím, jestli je v tom subjektivně nějaký rozdíl ale měření hluku to asi prokázalo.
Osobně pro mě to vytí vždycky znamenalo: TATRA! Nechápu, proč to chtěl někdo tlumit :nuts:
Uživatelský avatar
V12JT
 
Příspěvky: 2337
Registrován: 14 bře 2011, 20:14
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod awan07 » 17 dub 2017, 08:38

To se tak hezky čte Jardo :)
A teď ještě zpět k modelům. Hodně se mi líbí, jak stojí ty dvě 813 vedle sebe a jde vidět mezi nimi ty rozdíly mezi civilní a vojenskou. Jde vidět, jak jsi si s tím vyhrál. =D>
Stavím pomalu,ale jistě
Uživatelský avatar
awan07
 
Příspěvky: 1698
Registrován: 14 lis 2008, 16:40
Bydliště: Ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod ja1 » 17 dub 2017, 11:35

V12JT píše:Možná mě někdo opraví ale řekl bych, že u vojenských provedení byl chladič oleje umístěn na motoru a chladící ventilátor mezi řadami válců nasával vzduch přímo skrz plochou masku. Skrz masku bylo na ventilátor vidět. U civilních provedení byl záměr utlumit zvuk ventilátoru (charakteristické vytí) a tak byl chladič oleje přesunut před motor. Aby se tam vešel, musela se střední část masky předsunout. Boční nasávání bylo postačující a ten plný plech sloužil k dalšímu utlumení toho vytí.
Nevím, jestli je v tom subjektivně nějaký rozdíl ale měření hluku to asi prokázalo.
Osobně pro mě to vytí vždycky znamenalo: TATRA! Nechápu, proč to chtěl někdo tlumit :nuts:



Důvod úpravy středního dílu masky u civilních provedení T 813 je skutečně snížení hluku, ale trochu jinak ,než je popsáno. Olejový chladič je u vojenské i civilní verze na stejném místě ,tj. na vnitřní straně středního dílu masky se kterou se vyklápí pro přístup k čelu motoru kde je i ventilátor jeho chlazení umístěný na motoru uprostřed mezi řadami válců. Není tedy pravda, že u vojenské verze je ventilátor skrz masku vidět, ani to, že je střední díl masky u je civilní verze upraven z prostorových důvodů pro umístění chladiče oleje. Důvod předsazení masky a opatření čelního vstupu vzduchu clonou je jiný. Důvodem je aerodynamický hluk proudícího vzduchu. U vojenské verze proudí vzduch nasávaný ventilátorem chlazení přímo přes chladič a tím vzniká již zmíněný hluk, který proniká díky umístění chladiče a ventilátoru intenzivně do kabiny. Tatra 813 byl vyvíjena pro armádu a vojáci hlučnost neřešili. V civilních podmínkách ,ale platily a platí hlukové normy a BOZP proto vznikl požadavek při prototypových zkouškách civilních verzí na snížení hluku. To je řešeno uvedeným způsobem ,kdy vzduch nasávaný ventilátorem proudí k chladiči oleje upravenou maskou z boku, mění směr ,čímž se sníží rychlost proudění a tím i aerodynamický hluk. Takže to je důvod a řešení snahy o snížení hluku, který je u civilních verzí opravdu menší i když to tak možná nevypadá.... Jinak je sice pravda ,že zvuk motoru T930,který Tatra 813 má, je impozantní a jedinečný,ale něco jiného je poslouchat ho zvenku a něco jiného uvnitř celou směnu den ,co den. O tom ,co to bylo uvnitř kabiny za randál by mohli řidiči povídat...Mimochodem i přes tuto úpravu měli řidiči Tater 813 povinnost používat chrániče sluchu, což ovšem mnozí ignorovali.Ještě větší randál na místě řidiče než u verzí s prodlouženou kabinou ,byl u verzí s krátkou kabinou, kde kromě tahače návěsů byl výfuk s tlumičem přímo za kabinou uprostřed, u sklápěče 8x8 dokonce vlevo v úrovni skla kabiny přímo za řidičem!
Naposledy upravil ja1 dne 17 dub 2017, 16:31, celkově upraveno 1
ja1
 
Příspěvky: 105
Registrován: 09 zář 2009, 08:37
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod awan07 » 17 dub 2017, 14:51

No a Drtikol ty sluchátka taky nenosil. :grin:
Díky za vyčerpávající vysvětlení [-o< .
Stavím pomalu,ale jistě
Uživatelský avatar
awan07
 
Příspěvky: 1698
Registrován: 14 lis 2008, 16:40
Bydliště: Ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod ja1 » 17 dub 2017, 16:49

[quote="awan07"]No a Drtikol ty sluchátka taky nenosil. :grin:

Chrániče sluchu nemusely být zrovna "hluchátka" ,které používal Otík, ale i "špunty do uší". Navíc to byl film....A ještě k palivové nádrži. Tahač 6x6 i 4x4 mají nádrž jednu na pravé straně, ale mnohem větší ,než je na tomto modelu, která velikostí odpovídá té, co byla u Kolosu na obou stranách. Zásoba nafty tedy byla prakticky stejná jak u Kolose, tak i u civilních tahačů.....
ja1
 
Příspěvky: 105
Registrován: 09 zář 2009, 08:37
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod koodl76 » 22 dub 2017, 19:34

Děkuji za otázky, za odpovědi i za připomínky.. Budou ještě dvě, tak si na to dám pozor. (:)
Uživatelský avatar
koodl76
 
Příspěvky: 135
Registrován: 07 dub 2016, 21:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod awan07 » 23 dub 2017, 09:39

No, trochu jsme se rozkecali :)
Těším se na další dva kousky. =D>
Stavím pomalu,ale jistě
Uživatelský avatar
awan07
 
Příspěvky: 1698
Registrován: 14 lis 2008, 16:40
Bydliště: Ostrava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod koodl76 » 13 kvě 2017, 11:47

tak jak jsem slíbil.. druhá z mé dílny..
Přílohy
20170423_124714.jpg
20170423_175811.jpg
20170430_160059.jpg
Uživatelský avatar
koodl76
 
Příspěvky: 135
Registrován: 07 dub 2016, 21:10
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Tatra T 813 6x6 TP, 1:43, plast + IXO, scratch build

Příspěvekod koodl76 » 13 kvě 2017, 11:56

Nástavba se stavěla zároveň s tou první, takže je stejná. Rám pod korbou je ošizenej o nějaká žebra, nemá naviják. Už jsem nedal třetí blok, zúžil jsem komín, zvětšil nádrž..
Přílohy
20170501_145812.jpg
20170501_145837.jpg
20170501_153711.jpg
20170501_153720.jpg
20170501_153731.jpg
20170501_153743.jpg
20170504_191750.jpg
20170504_191802.jpg
Uživatelský avatar
koodl76
 
Příspěvky: 135
Registrován: 07 dub 2016, 21:10
Nahoru

Předchozí

Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 3 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Rozestavěno

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY