Lotus 78 (Tamiya 1/12)

no tak jo, nikdy neříkej nikdy: takže ač jsem před pár dny napsal, že nebudu už dávat nic do rozestavěna, beru své prohlášení zpět. ani ne tak proto, abych se tu prsil svým "uměním", ale ale spíš proto, abych zdokumentoval stavbu efjedničky, která si to zaslouží. resp. zaslouží si to hlavně stavebnice, protože při podrobnějším náhledu do ní jsem zjistil, že je zpracovaná opravu výtečně a podle mě by byla škoda nezaznamenat, jak se mi ji podařilo (ne)sestavit do kýženého výsledku. tím kýženým výsledkem budiž mi ideál, který mi vytane ve vzpomínkách vždy, když si vzpomenu na první dnanáctinu, kterou jsem kdy viděl naživo: bylo to cca. 15-20 let nazpět ve vitríně v brněnské prodejně mpm, kde jsem jsem občas chodil slintat nad stavebnicemi, které se mi tehdy z vícera důvodů zdály nedostupné. ten vitrínkový model byl (a věřím, že stále je) naprosto ukázkově čistá stavba. pamatuju, když mi maník za pultem říkal, že ten dokonalý lak je výsledkem osmi stříkaných vrstev. tehdy mi spadla čelist a jako štětečkář bez kompresoru, polkl jsem nasucho a řekl si, že tohle nikdy nepostavím. uplynulo dalších 10 let, než jsem našel odvahu pořídit si kompresor a pistoli a vrátit se k modelařině. pár let mi trvalo, než jsem si osvojil práci s novými postupy, hlavně co se lakování týče, abych si dovolil říct, že tuhle formulku postavím tak, že se za ni nebudu moct stydět. ten čas nastal teď. pád dvacetin už jsem dokončil do (pro mě) uspokojivého výsledku, první dvanáctinu už mám za sebou taky, tak snad už je načase postavit tuto zlatočernou krásku doopravdicky. moc bych si přál, aby se povedla.
no ale dost plků úvodem - co budu stavět: půjde o vůz maria andrettiho, se kterým v r. 1977 vyhrál 4 grand prix - bylo to sice nejvíc, co jeden pilot v té sezoně vyhrál (4x andretti, 3x hunt, lauda, scheckter a 1x laffite, jones, reutemann a nilsson), ale bohužel kvůli nespolehlivosti auta to nakonec stačilo jen na třetí místo na konci sezony. ve stavebnici je poměrně pěkně popsána historie vzniku lotusu 78, ale výčet závodů končí ve francii 1977 (9. závod sezony), přičemž ještě dalších 8 závodů následovalo - čili stavebnice fixuje stav někdy k červenci 1977, kdy poté byla dána do prodeje. modifikace této formule byly poměrně minimální, takže se dá říct, že v té konfiguraci, jakou budu stavět, jezdilo celou první polovinu sezony (vč. vítězství v long beach a jaramě).
no a teď pár úvodních nicneřákajících obrázků z rozjezdu stavby:
no ale dost plků úvodem - co budu stavět: půjde o vůz maria andrettiho, se kterým v r. 1977 vyhrál 4 grand prix - bylo to sice nejvíc, co jeden pilot v té sezoně vyhrál (4x andretti, 3x hunt, lauda, scheckter a 1x laffite, jones, reutemann a nilsson), ale bohužel kvůli nespolehlivosti auta to nakonec stačilo jen na třetí místo na konci sezony. ve stavebnici je poměrně pěkně popsána historie vzniku lotusu 78, ale výčet závodů končí ve francii 1977 (9. závod sezony), přičemž ještě dalších 8 závodů následovalo - čili stavebnice fixuje stav někdy k červenci 1977, kdy poté byla dána do prodeje. modifikace této formule byly poměrně minimální, takže se dá říct, že v té konfiguraci, jakou budu stavět, jezdilo celou první polovinu sezony (vč. vítězství v long beach a jaramě).
no a teď pár úvodních nicneřákajících obrázků z rozjezdu stavby: