Zdravím všechny hánulkáře a nejen je a přináším pár fotek novinek, které již brzy budou, nebo už jsou k dostání. Tentokrát toho mám nejvíc od Chodovského výrobce Small Models, který co nevidět uvede na trh novou, ve skutečnosti zatím nejstarší, řadu východoněmeckých vozítek vyráběných pod značkou Multicar. Znalí vědí, že u nás dobře známé řadě M 22 předcházela řada M 21, jejíž zástupci v naší zemi sice taky brázdili podnikové komunikace, ne však tolik, jako jejich následovníci. Pro upřesnění jde o motorový vozík s jednoválcovým naftovým motorem, jehož atypické řízení se odehrávalo ve stoje pomocí několika ručních pák a naklápěcí podlahou, která zprostředkovávala řízení přední nápravy. Jak už jsme zvyklí u tohoto výrobce, model je i přes svou titěrnou velikost značně detailní a je doplněn několika leptanými díly. Koupit bude možno vždy dvě multikáry v jednom balení a to, buď valník s cisternou, a nebo jednostranný a trojstranný sklápěč. Celou řadu doplňuje ještě přívěs, pomocí něhož bude možné utvořit soupravu.
Tento výrobce nezahálí ani ve výrobě doplňků v tomto měřítku. Tak se dostává na trh i několik věciček, které my kamioňácí využijeme v doplňování našich diorámek. Mluvím o různých potravinářských přepravkách. Začnem asi u nejoblíbenější a tou je basa na pivo. Je vyrobena z leptu a set tří basiček je vždy doplněn odlitky lahví v basách loženými a několika samostatnými lavemi. Dál se dají pořídit přepravky na pečivo a konečně bedýnky známé z podniku ovoce zelenina. Tyto bedýnky je zatím možno pořídit prázdné, ale časem se oběví i výplně, u pekařských asi rohlíky a chleba, u zeleniny potom hádám okurky a jablka. Ne jedno rozvážkové, ale i dálkové vozidlo mělo naloženo na korbě i rudlík, jímž se přepravované zboží skládalo a proto výrobce nezapoměl ani na tento detail a ve výrobním programu má dva, dobově odlišené, rudlíky, rovněž leptané.
Dále tu mám něco fotek novinek od JMPK. Těmi nejvíc potěším asi militaristy. V Plzni totiž v poslední době sázejí především na vozidla opatřená khaki nátěrem. Mezi poslední novinky tak patří tři TATRY, tak zvané "sedmičky". Pro mě je nejzajímavější určitě desetikolka coby nosič ISO kontejneru, která i v tomto měřítku dosahuje neobvyklých rozměrů. Další je potom šestkrát šestka, hákový nosič kontejneru a konečně osmikola, nosič střel ?kaťuša?. Jedná se opět o detailně zhotovené stavebnice s velkým množstvím odlitých i leptaných dílů. Kamioňáci se můžou zase těšit na vlek BSS PV 24.18. Ten se samozřejmě náramně hodí ke stovce Liazce, kterou výrobce už nějaký čas prodává. Zatím bude v prodeji samostatně, později možná i v soupravě právě s Liazkou. Časem potom přibyde i jeho bezplachtové provedení.
Naposledy upravil šachťák dne 27 kvě 2016, 21:04, celkově upraveno 1
MM Brno také v dohledné době nabídne pár novinek. Jejich obrázky jsem ale bohužel nesehnal a tak zatím mohu oznámit, že na trh se již brzy dostanou dva přívěsy. První už firma nabízí v zaplachtované podobě a jedná se o starší BSS A10V vhodný zejména k Š 706 RT, nebo T 138 V. Novinkou tedy bude otevřený valníkový A10V s možností doplnění nástavci bočnic. Druhým, novějším vlekem je potom BSS P 16.074 TIR. Již z názvu je patrné použití v kamionové přepravě, především v soupravě s Š 706 MTC 5 Lux, nebo i s valníkem Volvo F89. Přikládám tedy pouze fotky reálných předloh těchto stavebnic.
Nazdar široká modelářská veřejnosti. Dlouho jsem váhal, zda to sem uvádět dřív, než výrobci tyto novinky představí oficiálně, ale jelikož už to většina z vás stejně asi viděla na facebooku, kde nedočkavý Jirka Šmíd ruku v ruce s kolegou Jirmanem naházeli jejich fotky, tady je představim já. Začnu nejprve s novinkami JMPK. Nedokážu posoudit, čím milovníky značky LIAZ ohromí výrobce víc, ale vězte tedy, že již za několik týdnů, možná dnů, bude možno pořídit hned dvě pecky. A to Dakarský speciál LIAZ z roku 1985, a nový tahač řady 110. K nim bych ještě přidal auťák, který nějakou dobu již v prodeji je. LIAZ 123.02, tedy třínápravový prototyp benziňácké cisterny.
MM Brno taky nelenil a na svět se již brzy dostane hned několik novinek. Půjde především o rozšíření řad sedmsetšestek. Asi nejsrdcovější záležitostí pro mně je Š706 RTK, tedy popelářský vůz typu kuka. Není to tedy bobr, ale první, kulatější, verze popelářské nástavby. Bude k dostání hned ve třech verzích a to s adaptérem na klasickou popelnici, jiný adaptér na odpadkové koše a méně známá zemědělská varianta na odvoz sypkých krmiv.
Dál je tu sypač Š 706 RTS.
Trolejový vůz Š 706 RTHch
A konečně Š 706 MTS, MTSP
No a pokud se nic nepokazí, následovat bude valník MT5, cisterna RTH a zas nějakej ten přívěs.