Vážení přátelé, naši stálí i příležitostní čtenáři.
Dovolte mi Vás po delší odmlce a několikeré změně edičního plánu informovat o nové malonákladové publikaci z
edice Bílá místa historie.
Aktuálně se finišují přípravy k realizaci tisku svazku
BMH 4:
Zvláštní vlak HVOA
Poznatky o štábním vlaku pro hlavního velitele čs. branné moci v mobilizaci a válce (1934-1938)
Štábní vlaky patřily v první polovině 20. století k celkem běžné výzbroji všech světových armád. Je ale naprosto neznámým faktem, že i prvorepubliková čs. branná moc pro svého hlavního velitele, armádního generála Ludvíka Krejčího, plánovala v případné válce zřídit zvláštní vlak jako záložní mobilní velitelské stanoviště. Tímto úkolem byly v letech 1934 - 1938 pověřeny Československé státní dráhy, které jej svědomitě vyřešily. Díky neblahým mnichovským událostem však vlak nikdy neopustil brány železničních dílen v Bubnech a jen proto mohl být dokonale zapomenut.
Z nemnoha dochovaných, svého času přísně tajných spisů, se podařilo rekonstruovat chronologický přehled nejdůležitějších okamžiků relativně krátké existence tohoto vlaku. Ten sestával ze salonního vozu určeného původně pro barona Rothschilda, jednoho vozu řady ABa, dvou vozů řady Ca adaptovaných jako pracovní a konečně nejzajímavějším vozem byl vůz řady CDa, adaptovaný pro vojenskou radiostanici.
Můžeme s uspokojením konstatovat, že veřejnost se o tomto vlaku dozvídá po 80 letech od jeho ideového vzniku zřejmě vůbec poprvé. Tím tato publikace plní svůj úkol, když se snaží vzdor skutečně torzovitým dokumentům ozřejmit jedno z dalších bílých míst naší historie. Pro čtenářovu představu, ze spisů vojenského původu se do dnešní doby dochoval pouze jediný (a to ještě z období po Mnichovu), ze 14 zatím prokazatelně existujících spisů železničního původu se jich dochovalo 9.
Přesto se tak podařilo velmi podrobně rekonstruovat téměř celé technické pozadí záležitosti, tj. řešení vlastních adaptací jednotlivých vozů pro účely vojenského štábu. V tomto směru publikace přináší vedle textové části nejen příslušné fotografie vozů, ale především náčrty vnitřních dispozic vozů Ca a CDa po adaptaci.
Pokud by čtenář měl k dispozici jen tento zajímavý, leč stále jen strohý technický popis, byť prezentovaný formou kalendáře popisujícího nejdůležitější okamžiky existence tohoto vlaku, unikl by mu širší význam vlaku HVOA v našich vojensko-železničních dějinám. Bylo proto třeba publikaci značně rozšířit o kapitolu věnující se organizaci čs. ústředního vojenského velení v případné válce. Také tato část publikace přináší podnětné informace, dosud v souhrnu vesměs nepublikované, totiž úvahy o vhodné organizaci ústředního vojenského velení v kritickém roce 1938, jeho válečných počtech a mobilizačních transportech a to vše s příslušnými tabulkovými přehledy.
Obsah:1/ Úvod
2/ Hlavní velitelství čs. branné moci
2.1 Vrchní velitel
2.2 Ministerstvo národní obrany
2.3 Hlavní štáb
2.4 Hlavní velitelství
2.5 Systemizace válečných počtů Hlavního velitelství
2.6 Mobilizační transport Hlavního velitelství
2.7 Hlavní velitelství za branné pohotovosti státu
2.8 Hlavní velitel armádní generál Ludvík Krejčí
3/ Zvláštní vlak HVOA
3.1 Požadavek Hlavního štábu na zvláštní vlak
3.2 První návrhy ministerstva železnic na adaptaci vlaku
3.3 Požadavky na úpravu vozu CDa pro vojenskou radiostanici
3.4 Ministerská porada o zvláštním vlaku
3.5 Zkoušky vozové radiostanice
3.6 Předběžný rozpočet adaptačních prací
3.7 Návrh elektroinstalace
3.8 Dodávka osvětlovacího agregátu
3.9 Finalizace návrhu adaptačních prací
3.10 Mobilizace a odstrojení vlaku
4/ Přehled dosud známých spisů o vlaku HVOA
5/ Poznámky, prameny, literatura
Specifikace publikace:74 stran, formát A5, barevná obálka, měkká brožovaná vazba, křídový papír.
Prodejní cena: 150 Kč
Realizace tisku se očekává ke konci května 2015. Příjímáme proto opět Vaše závazné objednávky nejpozději do 18. května 2015. Opět připomínáme, že naše publikace nelze zakoupit v běžné distibuční síti, ani je nelze nalézt ve veřejných knihovnách.
Vaše objednávky nám prosím zasílejte v obvyklé formě: jméno, adresa, počet kusů.S přátelským pozdravem
Ing. P. Kos
http://www.knihy-brigadyr.cz