V první polovině 90. let zkoušelo izraelské letectvo český cvičný letoun L-39 Albatros. Letoun byl kladně hodnocen z hlediska letových parametrů, ale z důvodu slabého motoru ho Izraelci neshledali vhodným pro použití v IDF/AF (potud je to pravda

). Aero proto oprášilo zkušenosti z téměř zapomenutého projektu L-139 a do draku L-39MS byl zastavěn podstatně výkonnější americký motor General Electric (přesný typ je zatím utajován). Výkony takto přemotorovaného letounu Izraelce nadchly a Aero, ve spolupráci s izraelskými firmami IAI a Elbit, celý projekt v roce 1998 dotáhlo do stádia sériové výroby. Nový letoun nese označení L-239 a dalšími významnými změnami je zástavba izraelské elektroniky a avioniky a britských sedaček Martin-Baker. Z vnějšku se nový letoun odlišuje přestavěnou zádí trupu, instalací výmetnice klamných cílů na zádi a novými anténami. Izraelské letectvo objednalo 35 kusů L-239, které v letecké škole IDF/AF nahradily stroje IAI Tzukit.
Izraelci byly s novým cvičným letounem nad očekávání spokojeni. Proto když Aero vyvinulo bojový letoun L-159, okamžitě projevili zájem o dvoumístnou verzi. Na základě izraelských požadavků byla spárka L-159B (opět ve spolupráci s IAI a Elbitem) vybavena izraelskou elektronikou a avionikou, čidlem FLIR před kabinou, výmetnicemi klamných cílů a pevným nástavcem pro tankování za letu. IDF/AF odebralo 25 letounů a zařadilo je do služby u 102. tajeset jako náhradu beznadějně zataralých TA-4J Skyhawk, používaných pro taktický výcvik nových bojových pilotů. Letoun byl označen L-159BJ a v Izraeli, snad podle tvaru SOP, dostal bojové jméno Kariš - žralok.
Při provozu L-159BJ Izraelci objevili dosud netušené bojové možnosti Alky a dodatečně projevili zájem i o 25 zakonzervovaných jednomístných L-159A, samozřejmě přestavěných stejným způsobem, jako jejich dvoumístná varianta. Letouny L-159AJ byly zařazeny ke 144. tajeset IDF/AF, což Izraelcům umožnilo konečně vyřadit nejstarší exempláře F-16A. Podle posledních zpráv tento kontrakt nebyl poslední a Izraelci zvažují objednávku dalších nově vyrobených 25 jednomístných a 5-10 dvoumístných L-159.