Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Zájmové skupiny ‹ What if...
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

"Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3423 • Stránka 136 z 229 • 1 ... 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139 ... 229
  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 02 úno 2014, 11:11

Acerole: tohle půjde....to by neměl být problém..i s čápem na SOp - vzpomínka na Zürich 1937.. :P

Lukáši: no KONEČNĚ ten ajrák vypadá k světu... eště tak třeba jihoafrikáni kdyby se pochlapili.... :D
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 03 úno 2014, 18:04

Mě ty roury nějak nejdou and/or nebaví... :roll:

Pár obrázků "milááááška Hurricana"....tentokráte z Holandska....
Přílohy
Hurricane_MkI_NML-1a.png
Hurricane_MkI_NML-1b.png
Hurricane_MkI_NML-2a.png
Hurricane_MkI_NML-2b.png
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 04 úno 2014, 10:26

Když jsem onehdy Panthera prosil o kamufláže jednoho z mých oblíbených bizarních letounů, polského PZL-230F Skorpion, slíbil jsem, že se pokusím k nim sepsat i nějakou (jak říkáme my Moraváci) "stořku", což tímto konečně činím. Prosím, nekamenujte mě, je to můj první rozsáhlejší pokus o něco podobného, na zdejší "esa" typu Raptora samozřejmě nemám, prostě si jenom tak zkouším hrát s fantazií. :-)

PZL-230F_PSP-1.png

PZL-230F_PSP-2.png


Polsko se dokonce i v době, kdy bylo faktickým satelitem Sovětského svazu, snažilo získat alespoň určitou míru samostatnosti a nezávislosti (byť to někdy bylo za cenu značné námahy a nákladů, jak ukazuje např. cvičný letoun TS-11 Iskra, vyráběný trochu "na truc" Varšavské smlouvě). Jedním z nejzajímavějších výsledků této snahy je lehký bojový letoun čistě domácí konstrukce, jehož vývoj začal v roce 1987 pod krycím názvem Skorpion. Kvazi-vojenská vláda generála Wojciecha Jaruzelského nařídila státnímu leteckému podniku PZL-Okecie, aby bez jakékoli podpory Sovětského svazu (ale s ohledem na pozdější případný nákup některých technologií ze Západu) vyvinul lehký podzvukový bojový letoun, který bude mít schopnost krátkého startu a přistání a dopraví až 2000 kg zbraní. Letoun připravovaný pod označením PZL-230 Skorpion vystřídal celou řadu odlišných vývojových podob, studovaly se proudové motory i turbovrtulový pohon s tlačnými vrtulemi, křídla a ocasní plochy různých tvarů atd. Po změně režimu nová demokratická vláda Polska hodně váhala, zda v podpoře ambiciózního programu domácího bojového letounu pokračovat, ale nakonec ji perspektivy uplatnění stroje na světovém trhu přiměly financovat Skorpion i nadále.

(Poznámka: Ve skutečnosti roku 1994 polská vláda zastavila podpora projektu, v němž firma PZL-Okecie krátce pokračovala "ze svého". Postavila maketu, která se nyní nachází v muzeu na letišti Varšava-Bemowo, avšak v roce 1995 projekt definitivně skončil. Toho dodnes lituje nejen mnoho Poláků, kteří tvrdí, že se z tohoto letounu mohl stát "bestseller". Osud českého L-159 je ale výstrahou, že podobné perspektivy mohou být často velmi zavádějící... Ale to se dostáváme jinam, takže dále už opravdu What If...?)

Finální design představoval značně neobvyklý stroj, vzhledově cosi jako malý hybrid letounů A-10 Thunderbolt II a SR-71 Blackbird. Této podobě nazvané PZL-230F odpovídala maketa, jež byla hotova v roce 1994, a první prototyp, který byl představen o dva roky později. První let se uskutečnil velmi symbolicky 11. listopadu 1996, tedy v den výročí nezávislosti Polska. V roce 1998 byl odzkoušen druhý exemplář, fakticky již odpovídající sériové podobě. Letoun má pokročilou kompozitní konstrukci a některé jeho důležité prvky jsou pancéřovány. Pohon zajišťují dva proudové motory Allied Signal LF507, které dávají letounu těsně podzvukovou maximální rychlost (asi 1040 km/h). Akční rádius činí 300 km a letoun dokáže dopravit pod devíti závěsníky pod křídlem a trupem až 4000 kg výzbroje. Nejčastěji se používají 70mm neřízené rakety Hydra 70, "železné" pumy o hmotnosti 227 kg, naváděné pumy řady Paveway o stejné hmotnosti, kontejnerové pumy se submunicí a protitankové řízené střely AGM-114 Hellfire, pro vlastní obranu slouží zpravidla dvojice raket AIM-9L Sidewinder. Kromě toho je Skorpion opatřen integrálním pětihlavňovým kanonem GAU-12/U Equalizer ráže 25 mm s 500 náboji. Není vybaven palubním radiolokátorem, jeho avionika však zahrnuje výkonnou televizní kameru s nočním viděním, infračervený senzor a laserový značkovač. Pro operace letounu postačují nezpevněné dráhy o délce 400 m.

Původně se mluvilo o objednávce dokonce stovky exemplářů, ale nakonec se polské letectvo rozhodlo objednat "jen" 36 sériových strojů PZL-230F Skorpion, z nichž první byl slavnostně předán v únoru 2001 a poslední v roce 2005. Letouny byly umístěny na 21. leteckou základnu u Swidwinu, kde zformovaly 11. taktickou eskadru (11. Eskadra Lotnictwa Taktycznego). Na rozdíl od českého L-159A ALCA si polský letoun vedl poměrně dobře i na světovém trhu, protože i přes ostrou konkurenci na trhu získal do dnešního dne tři exportní zakázky, a sice na 12 letounů do Malajsie (dodávky od roku 2007), stejný počet do Kuvajtu (dodávky od roku 2009) a 34 letounů do Maroka (dodávky by měly začít v roce 2014). Exportní letouny se však od standardu exemplářů postavených pro polské letectvo liší pokročilejší sestavou avioniky a rozšířenou výzbrojí (mj. mohou používat naváděné pumy řady JDAM). Tato "disproporce" se začala vyrovnávat v roce 2010, kdy se rozběhl modernizační program pro PZL-230F polského letectva, po jehož prodělání se letouny označují jako PZL-230FM. Současně proběhla změna zbarvení z původní "středoevropské" tříbarevné kamufláže na odstíny šedé dle vzoru NATO. Letouny vyráběné pro Maroko by měly odpovídat dále modernizované variantě PZL-230FS, budou mít výkonnější motory, v odlišně tvarované přídi ponesou milimetrový radar a budou schopné používat mj. protitankové střely Brimstone. Čerstvé zprávy hovoří o tom, že dalším zájemcem o tuto verzi by mohlo být letectvo Izraele.

Fakt, že výrobní linka PZL-230F zůstává otevřená kvůli exportním objednávkám, je užitečný i pro polské letectvo, které potřebovalo náhradu za tři dosud ztracené exempláře. Dva letouny byly zničeny v důsledku nehod a jeden během dosud jediného zahraničního nasazení polských Skorpionů. V roce 2008 bylo šest letadel vysláno do Afghánistánu, kde si vedla docela dobře. Z jejich úspěchů lze uvést např. útok ze 7. července, kdy se obětí střely Hellfire vypálené ze Skorpionu kapitána Slawomira Magaly stal jeden z předáků teroristické sítě al-Kaida, Mansúr al-Kasirí. Opravdu pozoruhodný incident proběhl hned o tři dny později, kdy byl nad územím Afghánistánu zjištěn bezpilotní průzkumný letoun Mohajer íránské výroby. Dvojice letounů PZL-230F byla v té chvíli nejblíže a proti narušiteli zasáhla. Íránský stroj se ovšem záhy začal pokoušet o agresivní manévry, podle všeho s cílem zasahující Skorpiony taranovat, a proto jej nadporučík Jacek Zambowski sestřelil dávkou z 25mm kanonu, čímž dosáhnul zatím jediného "ostrého" sestřelu na kontě Skorpionu. Ale jeho "kill-mark" příliš dlouho nevydržel, protože právě Zambowského letoun byl 14. srpna těžce poškozen protiletadlovou střelou Anza Mk II vypálenou paštunskými povstalci. Střela zničila jeden z motorů, a přestože se letoun dokázal dostat na základnu, po nouzovém přistáni bylo brzy jasné, že tento Skorpion již nemá smysl opravovat. Tři ztracené kusy byly nahrazeny a polské letectvo plánuje, že si svých 36 letounů PZL-230FM Skorpion ponechá nejméně do roku 2025.
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Raptor » 06 úno 2014, 08:51

No, nechci rýpat ale se čtyřmi tunami výzbroje bych těch 400 metrů (zpěvněné - u nezpevněné podstatně více) VPD potřebné pro provoz viděl realistických tak maximálně v případě že Skorpiona někdo podloží pár tyčkama dynamitu...

Dost spekulativní bude počítám i ta rychlost - přece jen na těch cca 15-16 tun plně naloženého letounu to ty motory "dají" nanejvýš v případě, že ta mašina bude na minimální hmotnosti a bude na to mít náladu.
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 06 úno 2014, 11:16

Raptor píše:No, nechci rýpat ale se čtyřmi tunami výzbroje bych těch 400 metrů (zpěvněné - u nezpevněné podstatně více) VPD potřebné pro provoz viděl realistických tak maximálně v případě že Skorpiona někdo podloží pár tyčkama dynamitu...

Dost spekulativní bude počítám i ta rychlost - přece jen na těch cca 15-16 tun plně naloženého letounu to ty motory "dají" nanejvýš v případě, že ta mašina bude na minimální hmotnosti a bude na to mít náladu.


Tak TTD jsem si nevymyslel, ta jsou "en bloc" převzatá od PZL-Okecie z doby, kdy reálně představili tu maketu (1995) a pořád ještě doufali, že se jim podaří ten projekt někde "udat". Ale souhlasím, že s plnou zátěží by těch 400 m nestačilo a taktéž ta rychlost by šla značně dolů. Koneckonců, TTD se zpravidla uvádějí takhle "optimisticky", tedy max. rychlost bývá vztažena k takřka prázdnému letounu, zatímco udávaná nosnost je obvykle to, co udrží závěsníky, aniž by se moc zdůrazňovalo, že se pak letadlo dokáže tak-tak zvednout a letět rovně (viz proklamovaná max. nosnost L-159).
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Raptor » 06 úno 2014, 11:31

Optimisticky...zrovna u té L-159 to srovnání předpokládaných a reálných výsledků celkem sedělo (rychlost je reálně dokonce vyšší). I když nosnost bych do toho netahal protože i při zadání elementární mise (tedy kanon, dolet, vlastní obrana) je diskuse o nosnosti dost akademická už proto že ti dochází závěsníky.

Co se týče nosnosti a "plné zátěže" u Skorpiona, když se podíváš na to jak je ten prd malej, základní otázkou je kam se vlastně ty čtyři tuny výzbroje zavěsí. Vzhledem k tomu že už v době vzniku se mohlo počítat tak maximálně s pětistovkami (dost pochybuju že by někdo na tohle zkoušel věšet FAB-1500 nebo podobné variace ze západu) tak ty čtyři tuny vychází na +- 8 závěsníků (dobře, 4-6 pokud na dalším páru budeš mít baky) a to už ti dochází i místo pro podvozek (extrémní řešení doplněním této podoby o pumovnici s rotačním závěsníkem bych asi neřešil). Je fakt že na tohle už by potom asi byla rozumnější ta koncepce s motory nad trupem a la A-10 (gondoly by se asi daly převzít 1:1 z Avra RJ-45) kde se ti prostor částečně uvolní absencí gondol - navíc si motory proti palbě zakryješ trupem letadla a křídly.
Workbench: 1/48 Macchi MC.200

Obrázek
Uživatelský avatar
Raptor
 
Příspěvky: 8054
Registrován: 08 pro 2004, 15:04
Bydliště: Náměšť nad Oslavou
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 06 úno 2014, 12:03

Vida, máš pravdu, tohle jsem si neuvědomil. A kupodivu to v (mně známých) popisech a analýzách Skorpiona snad nikdo nikdy neřešil. Fakt je, že původní specifikace (zadané ještě Jaruzelského vládou, potažmo letectvem "lidového" Polska) zněly na max. nosnost 2000 kg a operace z drah o délce dokonce jen 250 m. Je možné, resp. pravděpodobné, že ta později uváděná nosnost 4000 kg je zkrátka jen hrubý součet toho, co by čistě hypoteticky unesly závěsníky, aniž by se konkrétně plánovalo, co přesně by se kam mělo z hlediska rozměrů umístit. (Jinak řečeno, kdyby na těch devět závěsníků někdo zavěsil ocelové traverzy, tak by jich mohly být až čtyři tuny.) A ano, ta koncepce s motory v gondolách nahoře by se mi taky líbila více, už proto, že by se to pak hodně podobalo mému dalšímu hodně oblíbenému letounu, tedy právě A-10. :)
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 06 úno 2014, 12:14

Abych nezapomněl, podtrupový ("devátý") závěsník byl zamýšlený mj. pro kontejner GPU-5/A s 30mm kanonem GAU-13/A, ona reálná maketa Skorpiona nese maketu kontejneru. Naopak kanon GAU-12/U ráže 25 mm měl být opravdu integrální, i když jsem nikde nenašel upřesnění, kde se měl v té finální podobě nacházet. Přece jenom je to docela velká zbraň... Existuje průřez tou dřívější konfigurací s motorovými gondolami nahoře, kde je kanon zabudovaný v levé straně přední části trupu, jenže maketa finální konfigurace tam výstřelný otvor nemá, takže s určitostí nevím.
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 08 úno 2014, 20:50

Zakázka západních soudruhů.....
Co,proč a jak se mě neptejte....sám to nevím.....
Debata kolem zakázky je zde : http://beyondthesprues.com/Forum/index. ... ic=378.465
Přílohy
Hurricane_MkI_IDF_1small.png
Hurricane_MkI_IDF_2small.png
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 09 úno 2014, 13:58

Vida, tohle evokuje rádoby-irácké (ve skutečnosti Luftwaffe patřící) stodesítky z toho povstání v roce 1941, což ale samozřejmě není alternativa, ale čirá (byť u nás málo známá) realita...

http://wp.scn.ru/en/ww2/f/318/19/0

Nicméně jiné německé letouny s tímhle značením by mohly být zajímavý námět pro WIF - třeba v rámci scénáře, že by Rašídovo povstání v Iráku uspělo, popř. by to vyšlo i muftímu v Palestině a oficírům v Egyptě, takže by mohl vzniknout na-Osu-orientovaný pan-arabský stát (nebo alespoň něco, co by se za něj prohlašovalo), který byl logicky projevil zájem o německé mašiny. Co třeba arabský He 100, He 112, Bf 109, Ju 87, Ju 88, Do 17, Fi 156...?
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 09 úno 2014, 21:22

Zas něco pro zápaďáky....
Přílohy
Spitfire Mk I_NML-1a.png
Spitfire Mk I_NML-1b.png
Spitfire Mk I_NML-2a.png
Spitfire Mk I_NML-2b.png
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 20 úno 2014, 10:43

Ještě k těm retro-kamuflážím - pokud by někdo chtěl hi-res fotky toho Prowleru a Growleru, tak zde:

http://www.navy.mil/view_image.asp?id=96844
http://www.navy.mil/view_image.asp?id=96845
http://www.navy.mil/view_image.asp?id=96834
http://www.navy.mil/view_image.asp?id=96833
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 25 úno 2014, 09:05

Někde jsem zahlédl zprávu,že Egypt kupuje od rusů MiGy-29...teda nevím,kterou verti,ale to je teď jedno.
Použil jsem výkres pro "Изделие 9-13". Jen tak si čmárnout,jak se říká :)
Původní záměr je varianta č.1 .... dalším vývojem se přikláním spíš k č.4 .... :paint:
Tak co Vy na to jako svazáci? ...Ehm...jako soudruzi.... 8-)
Přílohy
Izdělije 9-13_tops.png
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod Lucas234 » 25 úno 2014, 11:14

Mají to být MiG-29M/M2, tedy zřejmě ta nová verze s výrazně překopaným drakem a "spárkovým" kokpitem i pro jednosicy, v podstatě de-navalizace nových palubních MiG-29K, které teď směřují k námořnictvu Indie a Ruska. Jako základ výkresu se dá použít něco z tohoto:

http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig/mig-29-9-61-67.htm
http://www.mars.slupsk.pl/fort/mig/mig-29-9-41-47.htm

Osobně bych z těch kamufláží volil možnost 3 nebo 4.
Uživatelský avatar
Lucas234
 
Příspěvky: 170
Registrován: 22 zář 2011, 08:47
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: "Kocourkovy kamufláže" a "Diskusní klub"

Příspěvekod PantherG » 25 úno 2014, 14:10

Díky....sice hezké,ale naprosto nepoužitelné....

...a jedna čmáranina jen tak..... :) :-)˜
Přílohy
SeaHarrier_FRS1_FAA_retro.png
Obrázek
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš.....
Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Uživatelský avatar
PantherG
 
Příspěvky: 15591
Registrován: 25 lis 2005, 13:18
Bydliště: Hulín,Morava
Nahoru

PředchozíDalší

Odeslat odpověď
Příspěvků: 3423 • Stránka 136 z 229 • 1 ... 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139 ... 229

Zpět na What if...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY