Jasné to už zase není......na obrázku chybí "Mogen David" na bocích nosníků....a protože tak malé dekály nemám,bude kamo na mém modelu jiné....Co já vím....možná Čína,možná Severní Korea.....kdo ví,.... Ale i mě samotnému se se izraelský Blesk líbí....aprpopó: neví někdo,jak by izraelci řekli a napsali "Blesk"? Nebo někoho z kolegů příslušný jazyk znající dodá nějaké zajímavé pojmenování tohoto typu pro Chel ´ha Avir ?
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !
Jinak k historii P-38 v Izraeli..... Prvních sedm strojů se podařilo získat nákupčími v USA. Letouny byly do Izraele dopraveny lodní cestou,dorazilo jich však pouze pět.Zařazeny byly ke 101. matos. Původně byly v barvě kovu,záhy však byly natřeny kamuflážními barvami,nalezenými na brity opuštěných leteckých základnách. Stroje tak dostaly nepravidelná pole původně britských barev Dark Green a Dark Earth. U spodních je barva dosud nejistá.Mohlo jít buď o Sea Grey Medium,Azure Blue,případně mohly zůstat nenatřené.
Později,někdy roku 1953 se podařilo nakoupit (často prostřednictvím obchodníků se šrotem) cca 30 strojů v různém stavu. Ty byly dopraveny do Izraele a zde bylo v dílnách zletuschopněno 21 strojů. Opět byly zařazeny do stavu 107. matos,kde byly v barvě kovu,vrtulové kužely modré,na směrových kormidlech diagonální modré a bílé pruhy. V roce 1956 po zavedení "standartní kamufláže" stroje obdržely nátěr barvami izraelské výroby (středně hnědá / tmavě modrá / světle šedá). V tomto schématu stroje pak dosloužily. Schéma mělo předepsaný tvar polí,objevily se však i letouny s prohozenými barvami horní kamufláže a také se zrcadlovým obrazem a zrcadlovým obrazem a prohozenými barvami (viz přiložená schémata).
Zvláštností strojů P-38 "Lightning" / "בליץ" bylo,že NENESLY "Mogen David" (tedy výsostný znak) na bočních plochách,a to po celou dobu služby. Tato informace však není stoprocentně doložena. Údajně měly být "Mogen David" umístěny na bocích přídě trupové gondoly,marking čísly (na kovu černé,na kamufláži bílé) se pak umísťoval na vnější boky motorových krytů.
Přílohy
Naposledy upravil PantherG dne 30 led 2011, 20:20, celkově upraveno 1
Václav Maděra - PantherG@seznam.cz Z blbce vola neuděláš..... Nebojte se dokonalosti..... Stejně jí nikdy nedosáhnete !