Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Tématické modelářství ‹ Skupinové a tématické stavby ‹ ARCHIV ‹ Československé letectvo 1918-2008
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72 - HOTOVO

Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3
  • Odpovědět s citací

Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72 - HOTOVO

Příspěvekod vratam » 15 zář 2008, 09:41

Tak po stíhačce francouzské konstrukce a výroby a vrtulníku sovětské konstrukce a polské výroby jedna chmelnice rakouské konstrukce a československé výroby. Pomalu ale jistě se přibližuju ideálu téhle sekce :grin:
Tentokrát to bude muset být model z krabičky - chtěl bych to stihnout do listopadu na soutěž ŽAMBERECKÝ DIVOČÁK - kategorie "Líný modelář". To jsou právě modely pouze s díly z krabic (díly se můžou i upravovat, ale nesmí tam být nic navíc).
Tady je na pohled celkem slušně vybavená stavebnice AZ model. Lisované díly jsou z jejich Brandenburga B.I, šedé rezinové konverzní díly na motor, křidélka a ocasní plochy. Dále celkem velká planžeta leptů, průhledná folie na štítek a palubku a gumové pneumatiky k vyplétaným kolečkům. A slušně vypadající obtisky na tři čs. verze.
01.JPG

Začal jsem jak jinak než kokpitem - a už ten mě přesvědčil, že to nebude žádná selanka. Lisované díly mají pořádné otřepy a třeba pedály jsem musel vyrobit prakticky nové. Co mě nejvíc dostalo, je podlaha trupu. Je to jakýsi žebřík z kulatiny, asi tak poloviční šířky než je vnitřek trupu:
02.JPG

Celé to asi vyhodím a nahradím destičkou s naznačenými příhradami na podlaze. Nic jiného tam totiž ani podle fotek originálu nebylo. Na další fotce je pak i zbytek dílů vnitřku trupu. Sedačky jsou podle návodu umístěny v luftu, s tím se budu muset taky poprat. Je škoda, že lepty neobsahují upínací pásy. Jo, a budíky přístrojů na fólii nepasují na leptaný díl palubky (..zkoušel jsem to zrcadlově otáčet.. :) ):
03.JPG

Zbarvení bude z konce služby v čs. letectvu. Návod uvádí na trupu hnědou, nosné a ocasní plochy stříbrné. Tady mám pochybnost, jestli ten trup nebyl spíš v barvě dřeva - létaly tak např. jejich příbuzné Letovy Š-10. Kvalitních dobových fotek je málo, co jsem zatím viděl asi spíš odpovídá jednolité hnědé barvě.
04.jpg

05.jpg

Naposledy upravil vratam dne 01 lis 2008, 20:37, celkově upraveno 1
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod Pavel Klouček » 15 zář 2008, 10:15

Budu z napětím sledovat, taky mi čeká v kitníku.
Pavel Klouček
 
Příspěvky: 7446
Registrován: 28 pro 2004, 07:28
Bydliště: Liberec
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod ujík » 15 zář 2008, 10:44

Tak jestli se s tím popereš jak s Mi-1, tak to bude mňam, mňam :D . Dá se ještě tenhle modýlek normálně koupit?
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 15 zář 2008, 12:17

ujík píše:Dá se ještě tenhle modýlek normálně koupit?

Legato už má u stavebnice status: Out Of Stock!!, ale třeba na http://www.modelimex.cz/detail/letadla/1-72/1-72-aero-a-1 je ještě omezené množství asi skladem.. Takže fofrem :call:
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 18 zář 2008, 07:13

Schne mě "dřevo" uvnitř trupu, tak zatím aspoň malý pokrok na jiných dílech:
06.JPG
Nová (větší) a původní podlaha trupu. Tady se opravdu nejednalo o honění milimetrů :-)

07.JPG
Výměna křidélek - uřízne se původní+jedno žebro navíc, s reziny to už pak pasuje pěkně

08.JPG
Rezinová horní část motoru+kryt. Spasoval jsem to opačným postupem než v návodu, tj. díra do krytu a motor podle toho dobrousit.
08.JPG (21.08 KiB) Zobrazeno 4494 krát

Na závěr jedna perlička - stavebnice ani návod nijak neřeší výfuky :-k
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod ujík » 18 zář 2008, 07:19

vratam píše:
ujík píše:Dá se ještě tenhle modýlek normálně koupit?

Legato už má u stavebnice status: Out Of Stock!!, ale třeba na http://www.modelimex.cz/detail/letadla/1-72/1-72-aero-a-1 je ještě omezené množství asi skladem.. Takže fofrem :call:

Díky za info, už je doma :D . Druhý den po objednání byl už na poště, normálně sem nevěřil :D . Takže budu pečlivě sledovat, ať vím, co mě čeká :)
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 22 zář 2008, 07:16

Opět menší posun ve stavbě:
Tady je hotové dřevo uvnitř trupu, malováno olejovkami na základ Gunze Mr. Base White. Bočnice jsou takhle pěkně vylisované už ve stavebnici, pouze jsem je zvýraznil tmavší olejovkou. Podlaha je navíc zaprášena a zašpiněna pastely - viděl jsem to na fotkách muzejního maďarského branďáka a líbilo se mě to:
09.JPG

Začal jsem si taky hrát s vyplétanými kolečky. Ve stavebnici jsou vždy dva lepty výpletů na jedno kolo. Vlepil jsem mezi ně ještě kousek trubičky a vzájemně je vůči sobě pootočil - 1. obrázek. Pak jsem je ohnul, na obvodu slepil k sobě a na místě budoucí pneumatiky omatlal gelovým sekunďákem 2. obrázek. Na 3. obrázku je stav po prvním přebroušení a zatmelení pneu. Ve stavebnici jsou sice dva výlisky pneumatik z černé gumy, ale navléknout na lept bez jeho zničení by v žádném případě nešly. Navíc by výsledek vypadal strašně "bantamově" - 4. obrázek., tam je i srovnání se mnou vyráběným kolečkem. Co odpovídá víc skutečnosti, posuďte sami na posledním obrázku.
10.JPG

Půlky trupu a rezinový kryt motoru šly slepit celkem bez problémů. Tmelit jsem musel pouze na pár místech a stačil na to hustý surfacer. Na horní straně zadní části trupu ještě musíte vypilovat vybrání pro zalepení VOP, to stavebnice nijak neřeší.
11.JPG

Tak zase příště.. =;
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 06 říj 2008, 07:46

..dalších pár fotek z hrubé stavby:
- nijak drasticky se tmelit nemusí, postačí přejet všechny lepené spoje surfacerem
12.JPG

- horní křídlo jsem spojit dvěma kousky injekční jehly o průměru 0,8mm a spoje ještě "prolil" řídkým sekunďákem. Původní plastikové čudlíky na dílech křídla ve mě nebudily důvěru
13.JPG

- všude je potřeba doplnit otvory pro lanka ovládacích ploch. Zde je výškovka
14.JPG

- a otvory pro ovládací lanka výškovky. Stabilizátor VOP musí tedy být skrz naskrz
15.JPG

- a nakonec orvory pro přední vzpěry křídla na krytu motoru. Tady pozor - nejsou ve stejné úrovni jako vzpěry zadní
16.JPG

- přední vzpěra křídla nemá být profilovaná (jako zadní), tak jsem vyrobil novou a nahrubo to celé spasoval s mezikřídelními vzpěrami. Nová přední vzpěra mě vyšla oproti stavebnici o dost kratší
17.JPG

Jinak už dolaďuju nástřik surfacerem a maluju "venkovní" dřevěné díly :paint:
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 14 říj 2008, 13:29

Tak další pokrok:
- na začátek dokončení seriálu o vrtání dírek do modelu z minula. Zde jsou vyvrány otvory pro lanka ovládání křidélek - pozor, nejsou rovnoběžně se vzpěrami! U kořene dolního křídla jsem taky doplnil chodníčky ze zbytků černého obtisku - to ve stavebnici není:
18.JPG

- a ještě nějaké fotky po nalepení obtisků. Je to jen pod nima stříknuté sidoluxem, s obtisky žádné problémy a sedí úplně super. Pozornější prohlížeči uvidí na fotkách pokračující práci na povalujících se drobných dílech. Teď se to bude vše teprve lakovat a dál se uvidí :uff:
19.JPG

20.JPG

21.JPG

Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod ujík » 14 říj 2008, 18:45

Chvilku jsem se sem nekouknul a teď jen čumím :shock: :shock: :shock: . No je to nádhera =D> =D> =D> , to je bez debat.
2020 hotovo: Bf 109G-6/R6 (Tamiya 1/72) - Ital , Bf 109G-10/U4 (Finemolds 1/72) - MKHL
2019 hotovo: Bf 109G-6 (Tamiya 1/72) - MKHL
Uživatelský avatar
ujík
 
Příspěvky: 15306
Registrován: 02 úno 2007, 18:25
Bydliště: Hlinsko v Čechách
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod Filip Tomči » 14 říj 2008, 18:51

Jo máš to pěkný. =D>
Filip Tomči
 
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 16 říj 2008, 10:23

Díky za prozatímní pochvaly - ale lepení horního křídla a výpletů se ještě konat nebude. Jak jsem na začátku napsal:
Zbarvení bude z konce služby v čs. letectvu.
Tak se pokusím aerovku trochu "vyšisovat". Už jsem začal na spodku obou křídel - posuďte sami. Je to zase olejovkama, když se mě nebude líbit, umeju to.
22.JPG

Trup bych chtěl taky trochu "zflekatět". Od začátku stavby mě u popisu zbarvení vrtá hlavou ta hnědá barva na trupu. Hnědě se to rozhodně nenatíralo, platil tento výnos MNO:
„III. odbor. let., III/2. odd. z 1. února 1927:
Nátěr letadel školních a cvičných:
a) s dřevěným trupem - trup bez barvy, pouze přetíracím lakem; nosné plochy a kormidla (plátno) jednoduchým celkovým nátěrem celonovou barvou aluminiovou (bronz hliníkový);
b) s trupem potaženým plátnem – nátěr trupu a všech ploch (i tehdy, když jsou potaženy dýhou a na této jest nalepeno plátno) jednoduchým nátěrem celonovou barvou aluminiovou.
Tento nátěr jest prováděti na všech letadlech nových. Na těch letadlech, která jsou již v provozu, bude provedena příslušná změna nátěru u příležitosti jejich oprav.
Barvy nátěru letadel válečných (denních a nočních) zůstávají v platnosti.“

Převzal jsem to ze seriálu Československá křídla od ing. Krumbacha z L+K 1977. Protože všechny aerovky dostaly z výroby původní šedo-zelenou tupovanou kamufláž, nové zbarvení musely dostávat až při opravách. Tam se patrně trup nejdřív zbavil kamufláže, pak napustil fermeží a přelakoval. Ing. Krumbach dále píše:
"Tento výnos přesně definuje nátěry cvičných letadel a potvrzuje platnost maskovacích nátěrů bojových letadel, určených výnosem MNO z 20. října 1926. Zajímavé je rozlišení nátěru cvičných letadel podle charakteru potahového materiálu, což snad mělo pomoci při rychlém odhadu materiálu při údržbě a provozu letadla. Pěknou ukázkou je snímek cvičných akrobatických letounů Avia B-22 (obr. 469). Překližkový trup je hnědý (fermežovaná překližka), křídla, potažená až ke druhému nosníku překližkou, byla celá přelepena a potažena plátnem..."
Dále už pak v seriálu mluví o zbarvení trupů cvičných letadel jako o HNĚDÉ barvě. Odtud je to tedy možná chybně převzato - nevím :-k
Překližka napuštěná fermeží pak mohla na čb fotkách působit dost jednolitým dojmem - viz zmiňovaný obrázek 469 z L+K:
23.jpg

Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod zdesko » 16 říj 2008, 16:05

..já bych tu hnědou zase tolik nezatracoval.. :-k Přes velice kvalitní a ucelené dílo které Pan Krtumbach vytvořil ( =D> =D> ) se bohužel objevilo pár poznatků,které leckdy to,co napsal popírají. Ale to neva..nicméně..tahle "Bratislavanka" má evidentně trup natřený celý..! Pozná se to na "podbradkovém" plechu,který je ve stejném nátěru,jako zbytek trupu.. :wink: Podobnou fotku mám i na "Sardinku" Nicméně-podle fotky toho,co Vratam staví,bych se také přikláněl k tomu namořenému trupu a plátěným křídlům... :-k
Přílohy
Aero A-1_10-OK-ILT-MLL Bratislava01b.jpg
Aero A-1_10-OK-ILT-MLL Bratislava01a.jpg
Naposledy upravil zdesko dne 16 říj 2008, 16:49, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod zdesko » 16 říj 2008, 16:32

..Vratame..je mi jasný,že spěcháš se stavbou,ale kdyby Jsi někdy dělal "repete",tak se všimni,že vahadlo ovládání křidélek nemůže zasahovat do žebra.. [-X Ve skutečnosti jsou tam žebra dvě-blízko sebe a mezi ně pak to vahadlo zasahuje. Dále přikládám pohled do trupu,pohled na vejfuky a samotný Mercedes. Jo-! A přesto,že na výkrese jsou nakreslené volanty,tak to je proto,že jde o výkres kbelské Aerovky a tato patřila "mezi některé",které byly přestavěny na volant. Většina Aerovek však měla jen KNIPL..!!! A tím se také lišily od Šmolíků,které měly volanty všechny..!
Přílohy
Aero A-1_v-wing01.jpg
Aero A-1_v3a.jpg
Aero A-1_v3a2.jpg
Aero A-1_v3a1.jpg
Aero A-1_vejfuky.jpg
Aero A-1_Mercedes.jpg
Uživatelský avatar
zdesko
 
Příspěvky: 9841
Registrován: 31 led 2008, 14:20
Bydliště: Praha
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: Sardinka Aero A-1, AZ model 1/72

Příspěvekod vratam » 17 říj 2008, 07:34

Díky zdesko za reakci a perfektní výkresy - budou se ještě hodit na výfuky (které ve stavebnici vůbec nejsou) a celkovou montáž. Napsal jsi připomínky a otázečky k několika věcem - budu se to snažit vzít popořadě:
- bratislavská A-1 a hnědá na trupu. Tady by to hnědě natřené klidně být mohlo, viz ty plechy na trupu. Aerovka má ale civilní imatrikulaci, tam už si to mohli natírat, jak chtěli. U vojáků bych se přikláněl spíš k tomu "předpisovému" namořenému dřevu.
- vahadlo ovládání křidélek. Máš samozřejmě pravdu, měla by v tom místě být žebra dvě, hodně blízko u sebe. Vahadla jsem dořezával žiletkou (u původních výlisků nejsou skoro patrná), aby měla ovládací lanka vůbec kde končit. Žebra jsem opravdu neřešil - ještě si dovedu představit na spodní straně původní pásek žebra obrousit a udělat tam dva. Ale vrchní strana křídel má udělané dost výrazné prověšení plátna. Tady by se musela aspoň dvě pole zatmelit a vybrousit to celé znovu, aby to bylo v tomhle měřítku širší cca o 1mm. Ještě mám doma krabičku s origo branďákem - tak až to budu dělat příště...
- volanty nebo knipl. Se šmolíky naprostý souhlas, ty byly všechny s volantem. Ale jak píšeš, u aerovek to bylo tak i tak. Ve stavebnici jsou volanty, fotku kokpitu stroje který stavím, nemám. Takže jsem použil volanty.
Vráťa Matyk

Naposledy dokončeno: Aero L159 ALCA 1/72
Teď zrovna rozkucháno: výroční Antonov An-26
Uživatelský avatar
vratam
 
Příspěvky: 264
Registrován: 14 srp 2007, 13:48
Bydliště: Vojenice
Nahoru

Další

Odeslat odpověď
Příspěvků: 41 • Stránka 1 z 3 • 1, 2, 3

Zpět na Československé letectvo 1918-2008

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY