Stránka 1 z 3
Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 19:35
od Radek Šíp
Ahojte všichni Sherminátoři...
Chtěl bych tu otevřít nové téma, kde by se dalo dočíst o všech typech Shermanů, co kdy byly vyrobeny od počátku WWII po Izrael.
O tyto stroje se velice zajímám, ale není mi příliš jasné označení.
Jde mi hlavně o to, jak rozeznat různé typy:
M4A1, M4A2, M4A3, M4A4
M4A3E2 ,,Jumbo"
M4A3E8
Mk.I, Mk.II, Mk.III, MkIV, Mk. V (c...)
A další atypické stroje a konverze.
Snad už nějaké tokovéhle téma tu není, nerad bych se opakoval
Prosím pište
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 19:39
od BraňoHerain
tak pre začiatok
M4 = Sherman I
M4A1 = Sherman II
M4A2 = Sherman III
M4A3 = Sherman IV
M4A4 = Sherman V
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:01
od Radek Šíp
To ,,A" (M4A1) se jedná korby nebo věže?
Co jsem vypozoroval, tak A1 - je litá korba
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:02
od Michael V.
tady máš pokračování
Modifikace výzbroje či pojezdového ústrojí jsou u britských Shermanů indikovány písmenem za římskou číslicí, označující verzi.
A: Výzbroj americkým 76,2 mm kanónem M1 (tímto kanónem byly vyzbrojeny Shermany vycházející z výroby od počátku roku 1944).
B: 105 mm houfnice M4.
C: Označuje Shermany, které byly přezbrojeny místo 75mm kanónu M3 skvělým britským 76,2mm kanónem („sedmnáctiliberka“).
Y: Označuje tanky s podvozkem „HVSS“ (změněné zavěšení, odpružení horizontálně uloženými kuželovými pružinami — Horizontal Volute Suspension Spring —, nové 23 palců široké pásy).
Sherman IIIAY tedy je označení Shermanu M4A2 vyzbrojeného americkým 76,2mm kanónem M1 (spolu s „mokrým“ uložením munice kanónu), a pojezdovým ústrojím HVSS, tedy M4A2(76)W HVSS.
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:17
od Radek Šíp
Úžasný, o tohle mi šlo...
Díky moc, teď už se to jen naučit a rozpoznávat.
Ještě...
(spolu s „mokrým“ uložením munice kanónu) znamená přesně co?
Lze to chápat, jak je to napsané?
Za tohle moc díky.
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:33
od Michael V.
munice byla uložena ve schránkách s dvojitýma stěnama. tento prostor vyplněn vodou s nemrznoucí kapalinou
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:45
od Radek Šíp
Aha? Velice zajímavá informace.
Ještě 3 věci.
- Sherman se 75mm kanónem se taky nějak značil?
- šlo by mi popsta taky odpružení VVSS
- a to uložení té munice znamenalo to W (to by lecos vysvětlovalo)
Díky
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 20:57
od Michael V.
sherman s kanonem 75 mm není značen písmenem, z těch dvou tabulek od Braňa a ode mne je to celkem zřejmé.
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 21:04
od Radek Šíp
JG 5 píše:sherman s kanonem 75 mm není značen písmenem, z těch dvou tabulek od Braňa a ode mne je to celkem zřejmé.
Chápu to tak, že to byla vlastně základní verze a ta se neznčila. Později byla přezbrojena na 17Pdr. a to se značilo ,,C"
A to ,,W" je tedy to uložení té munice nebo ne

Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 21:08
od Michael V.
17 liberka byla jednou z verzí, vyšlo na ní písmeno C. To W ti nejsem schopen vysvětlit, ale jistě to dokáže někdo objasnit
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 21:13
od Radek Šíp
Noo, tak zas tak složitý to neni. Briti už mi jsou zcela jasný. Převody taky a už jen vyslit, jak rozpoznat M4 od M4A1 od M4A2...
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 21:22
od Michael V.
tak si zadávej jednotlivý modely do googlu hledat obrázky. Časem ti to bude jasný
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 21:24
od Radek Šíp
JG 5 píše:tak si zadávej jednotlivý modely do googlu hledat obrázky. Časem ti to bude jasný
Dobrý nápad, moc díky.
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
18 led 2009, 22:18
od pknotek
Trochu informací:
M4 : svařovaná korba, poklopy řidiče a střelce souběžně se směrem jízdy, kryt převodovky ze 3 dílů spojených šrouby. Zážehový motor Wright Continental R-975
M4A1 : litá korba,
M4A2 : svařovaná korba jako u M4, vznětový motor. Pouze US Marine Corps a spojenci (Kanada, Rusko, Británie ...). Americká armáda nepoužívala.
M4A3 : nová svařovaná korba s jiným sklonem čela i zádě, poklopy řidiče a radisty skoro kolmo na směr jízdy, nepřesahují do čela. Jednodílný litý kryt převodovky. Záževový motor Ford GAA V-8.
M4A4 : pouze na export (Sherman V), prodloužená korba, trojdílný kryt převodovky. Zážehový motor Chrysler WC Multibank.
M4A5 : rezervované označení pro kanadský tank RAM
M4A6 : kompozitní korba (předek litý z M4A1, zadek svařovaný), jen 75 ks bojově nenasazených. Vznětový hvězdicový motor Caterpilar RD-1820.
tanky se vyráběly s kanonem M2 ráže 75 mm, nebo 76,2 mm (pak bylo značení M4A1 (76) - věž z připravovaného tanku T23) nebo houfnicí ráže 105 mm (např. M4A3 (105)). Britové pak montovali i 17-ti liberní (76,2 mm) protitankový kanon jen do věže místo 75 mm kanonu = Sherman verze C.
W znamená "wet stowage" a to je to mokré uložení.
Existovaly ještě subverze HVSS a VVSS = podvozky s horizontálním nebo vertikálním uložením pružin na vozíčkách.
Popsat a hlavně zobrazil všechny varianty válečné výroby přesahuje asi možnost jednotlivého příspěvku, na webu ale existuje mnoho míst, kde se jednotlivá verze dá najít. Kromě popsaných variant existovaly různé speciální přestavby a nástavby (raketomety Caliope, odminovač Crab apod.) Tento tank vyrábělo několik různých továren a proto se také lišily jednotlivé verze i podle místa výroby. Obdobně jako u T-34, který byl vyráběn obdobně masově v různých továrnách a obměnách.
Re: Typy Shermanů (znaky)

Napsal:
19 led 2009, 15:29
od Radek Šíp
Přesně to jsem potřeboval...moc vám všem děkuju

U britských Shermanů se setkáveme u všech typů s poklopy řidiče a střelce souběžně se směrem jízdy, že? Alespoň v naprosté většině jsem to tak viděl, ať to byl Mk. III, V...