http://www.modelimex.cz
ICM 1:72
Kat.č. 72815
APA-50M (ZiL-131)
Airfield mobile electric unit
ZiL-131 je sovětský armádní nákladní automobil vyráběný od roku 1967 do roku 1990 v moskevské továrně Zavod imeni Lichačova. Celkem bylo vyrobeno kolem jednoho milionu těchto automobilu v různých provedeních. Tyto nákladní vozy byly dodávány do zemí Varšavské smlouvy a také do mnoha zemí v Asii a Africe. Vylepšený model ZiL-131 N se vyrábí od roku 1986, ale později byla výroba přesunuta do výrobního závodu Ural. V armádě a v civilním sektoru byl využíván vzhledem k vysoké průchodnosti terénem a pro různé speciální nástavby, které na něm vznikly, souběžně existovala i čistě civilní verze ZiL-133 bez pohonu všech kol. Jednou z těchto úprav byla i speciální nástavba používaná pro letištní údržbu letadel. Takto upravená vozidla dostala označení APA-50M, které sloužilo k napájení elektrické energie, startování a udržování leteckých motorů, palubního vybavení a palubních systémů letadel. Pro výrobu elektřiny měl samostatný vznětový motor umístěný ve speciální karoserii, všechny funkce byly ovládány z kabiny řidiče. Tento vůz byl používán na vojenských i civilních letištích.
Nová stavebnice představuje nákladní automobil ZiL-131 ve specializované verzi APA-50M. Historie rámečků pro samotný nákladní automobil sahá až do roku 2000, výrobce přidal jeden nový, který obsahuje celou zadní nástavbu. Vše je zabaleno do menší krabičky s pěknou kresbou na vrchní díle obalu. Po otevření krabičky uvnitř nalezneme pět rámečku ze světle-šedé hmoty, samostatně přiloženou kabinu a její spodní díl, jeden rámeček s transparentními díly, manuál a menší obtiskový aršík. Plast je přiměřeně tvrdý s dobře vylisovanými detaily, dělící rovina je téměř neznatelná. Na některých dílech se nevyhneme menším otřepům, které snadno začistíme pomocí ostrého skalpelu. Stopy po vyhazovačích jsou umístěny pouze z vnitřní strany u některých dílů, kde je následně zakryjeme v průběhu stavby nebo je snadno začistíme. Rám podvozku je tvořen v jednom větším celku, jen z něj odřízneme boční držáky nádrží. Díky celistvosti rámu odpadnou případné problémy s udržením geometrie. Kabinka je lisovaná v jednom kuse, modelář jen k ní přilepí podlážku s několika díly pro interiér a dělená skla. Přístrojovou desku může modelář vylepšit budíky z obtiskového aršíku. Zadní nástavba (agregát) se skládá z několika málo dílů. Kola jsou vylisována z plastu po polovinách. Transparentní díly, jsou krásně čiré bez poškození. Rámeček je zabalen samostatně v PE sáčku pro jeho lepší ochranu před případným poškozením. Manuál je vytištěn na 8 stranách ve formátu A4. Jednotlivé kroky modeláře provedou celou stavbou bez větších problémů. Díly, které při stavbě nevyužijeme výrobce dobře označil. Součástí manuálu je i barevný rozcestník pro několik výrobců barev (ICM, Revell, Tamiya), který usnadní práci s hledáním potřebných odstínu. Na výběr má modelář ze tří zbarvení, z toho jedno je z civilního odvětví:
- APA-50M, 738th Fighter Aviation Regiment, Zaporozhye, 1982
- APA-50M,uknow military unit, Soviet Armed Forces, 1980s
- APA-50M, civilian aviation of the USSR, 1980s
Náhled na krabičku a manuál:
Manuál: