Diskusní fórum modelářů

(nejen plastikových)

Přejít na obsah

  • Obsah fóra ‹ Plastikové modelářství ‹ Letadla ‹ Diskuse
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk

úprava čirých dílů

General Discussion
Odeslat odpověď
Příspěvků: 11 • Stránka 1 z 1
  • Odpovědět s citací

úprava čirých dílů

Příspěvekod jirka-t » 20 říj 2015, 21:08

Ahojte,

mám dotaz ohledně možných tvarových úprav čirých dílů, především překrytu kabiny. Konkrétně jsem narazil na zásadní problém u kompletace Alpha Jet 1/72 od Revellu (1mil hodinová verze), a sice, že překryt kabiny je cca o dva milimetry užší než kokpit v trupu a pokud by se díl nezastavil o hřbet trupu, propadl by mi dovnitř. Přiznávám, že jsem si překryt nezkusil na sucho na neslepené půlky trupu, ale na mou obhajobu, pokud bych půlky trupu zbrousil tak, aby to pasovalo, nenacpal bych tam kokpit se sedačkami a místo špičky bych měl bambulu. Dá se tohle nějak řešit? Že budu muset tmelit, je jasné, ale nepřijde mi to jako dostatečné řešení. Přece jen, není to jen díra, ale schod jako kráva. Dalo by se např. nějak nahřát a roztáhout? Roztažení za studena nepomůže, díl je docela tlustý a vrací se poslušně do původní polohy. Díky za cokoliv...
Používám jen stěteček, vodu, hadřík, nůžky, žiletku, kleštičky na nehty a šmirgl. Modely podle toho vypadají, ale baví mě to a líbí se mi 8-)

----------------
| Moje letadla |
----------------
Uživatelský avatar
jirka-t
 
Příspěvky: 13
Registrován: 09 říj 2015, 19:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod Tonny » 20 říj 2015, 21:20

Pavla models dělá vacu sice jiný výrobce ale vypadá to na stejný přebal
Přílohy
PVV7271.jpg
2016 rozestavěno :Jak-1B Eduard
2016 dokončeno : 3x spit Mk.IX a pokaždé jinak Eduard Spit Mk.VIII JF 330 Eduard
2017 dokončeno : Spitfire Mk.VII 1/48 Eduard Spitfire IX R-RH M61 1/48 Eduard
Tonny
 
Příspěvky: 1676
Registrován: 22 led 2007, 22:06
Bydliště: Kroměříž
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod jirka-t » 20 říj 2015, 21:39

napadlo mě ještě udělat to s otevřenými kabinami. Pak by části, které jsou napevno k letadlu, byly menší a byla by větší šance je roztáhnout. Ale nařezat to bude asi ořišek, co?
Používám jen stěteček, vodu, hadřík, nůžky, žiletku, kleštičky na nehty a šmirgl. Modely podle toho vypadají, ale baví mě to a líbí se mi 8-)

----------------
| Moje letadla |
----------------
Uživatelský avatar
jirka-t
 
Příspěvky: 13
Registrován: 09 říj 2015, 19:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod Tonny » 20 říj 2015, 21:49

on to není oříšek rozříznout žiletkovou pilkou , jen ten plast jak bude stale v pnutí tak počase se na něm vytvoří prasklinky v závislosti na sýle plastu a velikosti roztažení u mne cca 2roky 1/48 kabina spita od tamky na spita super hobby mkV
2016 rozestavěno :Jak-1B Eduard
2016 dokončeno : 3x spit Mk.IX a pokaždé jinak Eduard Spit Mk.VIII JF 330 Eduard
2017 dokončeno : Spitfire Mk.VII 1/48 Eduard Spitfire IX R-RH M61 1/48 Eduard
Tonny
 
Příspěvky: 1676
Registrován: 22 led 2007, 22:06
Bydliště: Kroměříž
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod Petr Ladman » 21 říj 2015, 16:01

To je ale síla,napsat sýla.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: ..radím projít si Sekci Jak na to....tyto tvé dotazy patří právě tam....a zkus si pořídit knihy od Jakuba Vilingera či se podívat na jeho stránky Modelplac.
Stavím(spíš lepím-patlám) Osu 1:48


2024: Bf109E-4, Bf109G-6 Němci, 4x Avia B-534, 2x III serie, 2x IV. serie, SvZ, B-534 Bulhar
1:72: 1x Bk -534, 4x B-534 : 3x III. serie z toho 2 s kabinkou 1x IV. serie vše SvZ
Mojí ctí je pravda, lež je zločin.
Uživatelský avatar
Petr Ladman
 
Příspěvky: 2401
Registrován: 24 zář 2008, 17:55
Bydliště: Kladno
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod sesto » 21 říj 2015, 20:24

Ak je prekryt užší, tak si vytiahni nový a starý použi ako kopyto. Nič ťažké to nie je. Prekryt bude širší o hrúbku materiálu a možno sa bude dať aj trochu roztiahnuť.
Hotovo: Aichi M6A Seiran, Mosquito Mk.IV, Polikarpov I-16; Fiat G-55 Centauro; Jak-3; Bf 110C; Bf-109E; Micubiši A6M2 Zero
Uživatelský avatar
sesto
 
Příspěvky: 1305
Registrován: 11 pro 2008, 17:26
Bydliště: Chorvátsky Grob
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod jirka-t » 23 říj 2015, 17:22

tak jsem se nakonec vydal cestou otevřené kabiny. Díl jsem nařezal na 4 části žiletkovou pilkou a zabrousil. Jsem zvědavý na výsledek. Bohužel jsem si blbec odřízl zadní rožky druhého překrytu (ta část, co se překrývá s přechodem křídlo-trup). Ve stavebnici byly ale stejně otřesné a napůl "odlomené". Nastavil jsem to destičkami a zabrousil a nakonec je zatřu černou.

Petr: Po předchozí zkušenosti, že mi bylo vlákno přesunuto z "Jak na to" do diskuze k letadlům, jsem to dal teď rovnou sem. Díky za rady, určitě si tebou popisovaný materiál najdu.

sesto: to zní zajímavě, bohužel pro mě to je něco, jako bys po žákovi technického gymnázia chtěl navrhnout částicový urychlovač (:)
Používám jen stěteček, vodu, hadřík, nůžky, žiletku, kleštičky na nehty a šmirgl. Modely podle toho vypadají, ale baví mě to a líbí se mi 8-)

----------------
| Moje letadla |
----------------
Uživatelský avatar
jirka-t
 
Příspěvky: 13
Registrován: 09 říj 2015, 19:41
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod sesto » 25 říj 2015, 18:13

sesto píše: to zní zajímavě, bohužel pro mě to je něco, jako bys po žákovi technického gymnázia chtěl navrhnout částicový urychlovač (:)
Ale nie, to som skúšal ešte ako fagan pred rokmi a už vtedy to prinášalo slušné výsledky. Potrebuješ jednu sviečku a kus priesvitnej fólie podľa veľkosti kabíny, z akéhokoľvek obalu, dobré sú napríklad z košieľ. Kabínu z vnútra niečím vyplníš a dáš dotoho nejakú paličku, aby sa to dalo držať. Potom poprosíš inú osobu, nech Ti kopyto podrží a Ty len nahreješ krúživým pohybom nad sviečkou fóliu a keď začne prevísať, tak ju rýchlo pretiahneš cez kopyto. Počkáš pár sekúnd a máš hotovo. Potom to ostrým skalpelom orežeš ešte na kopyte, poprípade zabrúsiš pilníkom. Jediný väčší problém je následne to vymaskovať, ale aj to sa dá.
Hotovo: Aichi M6A Seiran, Mosquito Mk.IV, Polikarpov I-16; Fiat G-55 Centauro; Jak-3; Bf 110C; Bf-109E; Micubiši A6M2 Zero
Uživatelský avatar
sesto
 
Příspěvky: 1305
Registrován: 11 pro 2008, 17:26
Bydliště: Chorvátsky Grob
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod Petr3342 » 08 lis 2015, 11:25

sesto píše:
sesto píše: to zní zajímavě, bohužel pro mě to je něco, jako bys po žákovi technického gymnázia chtěl navrhnout částicový urychlovač (:)
Ale nie, to som skúšal ešte ako fagan pred rokmi a už vtedy to prinášalo slušné výsledky. Potrebuješ jednu sviečku a kus priesvitnej fólie podľa veľkosti kabíny, z akéhokoľvek obalu, dobré sú napríklad z košieľ. Kabínu z vnútra niečím vyplníš a dáš dotoho nejakú paličku, aby sa to dalo držať. Potom poprosíš inú osobu, nech Ti kopyto podrží a Ty len nahreješ krúživým pohybom nad sviečkou fóliu a keď začne prevísať, tak ju rýchlo pretiahneš cez kopyto. Počkáš pár sekúnd a máš hotovo. Potom to ostrým skalpelom orežeš ešte na kopyte, poprípade zabrúsiš pilníkom. Jediný väčší problém je následne to vymaskovať, ale aj to sa dá.


Svíčku bych úplně nedoporučoval. Jednak hrozí že bude čadit a znehodnotí plast, jednak je to příliš bodový zdroj tepla. Nejlepší je plotýnkový vařič. Testoval jsem i nad plynovým hořákem, ale tam se mi daleko hůř udržovala "správná" teplota a povedlo se mi pár kusů folie přehřát. To vedlo k jeho zhnědnutí a cestě do žlutého kontejneru...
Druhá osoba není potřeba, stačí malý svěráček připevněný na kraj stolu a do něj se dá trn chytit.

Ta technologie je vážně nenáročná, chce to jen se nebát začít. První kousky se nepovedou asi nejlépe, ale z různých zbytků se dá experimentovat prakticky do nekonečna. Pro finální výrobu bych ale přece jen doporučil koupit folii k tomu určenou. Je běžně k mání v modelářských prodejnách. Má jedinou lepší vlastnost, je hladší, s přesnější tloušťkou po celé ploše, a nejsou na ní při průhledu takové ty divné vlnky.

A ještě bych přidal jednu vychytávku která není z mé hlavy, ale vyčtená, a hlavně dobrá... plast k vytahování se dá šetřit tak, že si vystřihneme cca půdorysnou plochu překrytu, rozšířenou na každou stranu asi o centimetr. Ze silného kartonu střihneme dva čtverce cca 10cm a do nich uprostřed otvor odpovídající s malým zvětšením půdorysu překrytu. K jednomu karotnu potom páskou přichytíme plast, přikryjeme druhým kartonem a můžeme nahřívat (tady tedy rozhoně bez plamene...). Až bude folie vláčná, odložíme karton na nějakou vhodnou podložku (hrníček třeba) a z vrchu do něj vtlačíme to kopito.
Jednak absolutně odpadá potřeba druhé osoby, druhak šetříme plastem :wink:
hele to je hezký letadlo... co že to je???.... no jo... Spitfire


Obrázek
Uživatelský avatar
Petr3342
 
Příspěvky: 1191
Registrován: 28 črc 2004, 07:05
Bydliště: Praha - Kolovraty
  • WWW
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod sesto » 09 lis 2015, 17:56

No ja som mu chcel poradiť niečo, na čo nepotrebuje takmer nič. Sviečka mi zatiaľ fungovala vždy dostatočne, len je treba nad plameňom krúžiť. Platnička mala pre mňa vždy niekoľko nevýhod. Po prvé som ju nie vždy mal (napríklad teraz máme plyn) a po druhé je platňa veľká a tak som tie moje mini kúsky plastu nedokázal držať, lebo mi to pálilo prsty. Ten tvoj nápad s kartónom by to mohol riešiť.
Druhá osoba mne osobne príde finančne menej náročná a skladnejšia, ako malý zverák, ktorý by som musel kúpiť na úkor nejakého modelu alebo doplnkov, a ktorý ani nemám kde dať a využil by som raz za tri roky. :lol:

Ešte k tým fóliám - máš aj nejaký konkrétny typ? Lebo mne sa v predajniach v Bratislave nedarí nájsť nič. Raz som si kúpil niečo také v Anglicku a strašne ma to naštvalo, lebo tie fólie po nahriatí zbeleli... Crystal clear canopy a celá biela... To poteší. :?
Hotovo: Aichi M6A Seiran, Mosquito Mk.IV, Polikarpov I-16; Fiat G-55 Centauro; Jak-3; Bf 110C; Bf-109E; Micubiši A6M2 Zero
Uživatelský avatar
sesto
 
Příspěvky: 1305
Registrován: 11 pro 2008, 17:26
Bydliště: Chorvátsky Grob
Nahoru

  • Odpovědět s citací

Re: úprava čirých dílů

Příspěvekod standaslechta » 10 lis 2015, 10:07

Tak jdu ze svou troškou do mlýna.Tady máte sken článku z L+K 1981/2.
Přílohy
Snímek 020.jpg
Uživatelský avatar
standaslechta
 
Příspěvky: 3841
Registrován: 21 pro 2014, 08:40
Bydliště: Pardubice
Nahoru


Odeslat odpověď
Příspěvků: 11 • Stránka 1 z 1

Zpět na Diskuse

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: CARLOS CHECA, Google [Bot], Kicune, Rataslaw, ujík a 12 návštevníků

• Najít témata bez odpovědí
• Zobrazit aktivní témata
PARTNEŘI WEBU

  • Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra
    Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]

Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
SPŘÁTELENÉ WEBY