Stránka 1 z 22

Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 21 led 2015, 07:42
od abonar
Vážení znalci - kolegovia,

nexistuje nejaké komplexné dielo, resp. prameň, z ktorého by sa dali načerpať podklady k lietadlu Zlin Z-26 a jeho všetkých ďalších verzií)?

Vďaka za odpovede.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 21 led 2015, 10:09
od DUNDR
Monografie je v L+K 23, 24 / 1988.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 21 led 2015, 18:32
od Pajas
No máme na území ČR firmu,dnes se jmenuje Zlin Aircraft,ta o tom asi něco ví,třeba ti i odpoví.Ono také záleží na tom o co ti jde.Seznam s přesnou specifikací jednotlivých verzí(je to nyní základní dokument o typu v EASA-zjednodušeně)je veřejně přístupný jako TCDS EASA Z-26 Series , najdeš ho ,třeba na stránkách EASA nebo strýc Googel je také dobrý,ten ho zná také

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 08:39
od abonar
Pajas píše:... Ono také záleží na tom o co ti jde. ...


Takže - v slabej chvíľke som podľahol pokušeniu a pri prezeraní webových stránok nových Kovozávodov som si spomenul, že niekde vo svojom sklade už mám 2 resinové modely tohoto lietadla a neodolal som a doobjednal k nim ďalšie z produkcie uvedenej firmy - aby vznikla taká menšia "rodina" uvedeného typu v 1/72.
A z tohto pohľadu ma to aj zaujíma - teda, či stačí, že sa jednotlivé verzie líšili iba motormi a krytmi kabíny, alebo toho bolo viac.
Chcem si kúpiť aj lepty od Marabu a neviem sa rozhodnúť, či ich môžem použiť univerzálne, alebo nie. Pokiaľ som to mal možnosť porovnať s fotografiami na nete, veľmi výrazne sa to vybavenie na prvý pohľad nelíši a v 1/72 je to navyše asi jedno.
Takže asi tak - klasické "starosti" každého modelára, aj keď ako priaznivca československého letectva by ma potešilo, keby sme dokázali dať spolu o tomto, i iných typoch čs. lietadiel, aspoň toľko info ako o messerschmittoch či spitfiroch.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 11:25
od DUNDR
Fotek ke stavbě najdeš na webu moře. Trochu problém je v barvách interiéru aeroklubových ér a přístrojovek. U exteriéru jsou rozdíly u výfukového potrubí a druhu vrtulí. AZ má dělat i C-5, která měla oblejší směrovku. Na C-205 bylo něco nedávno v Modeláři.

http://dundr.rajce.idnes.cz/Zlin_226_1.dil/
http://dundr.rajce.idnes.cz/Zlin_126_a_226_2.dil/

http://www.tnmc.cz/walkaround/zlin126.php

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 17:06
od Kubouš
Jako u všeho záleží, jak moc chceš mít daný model přesný a jak moc hrotíš detaily/rozdíly. KP Z-126/Z-226 je slušný základ a i z krabičky je to hezký model, největší rozdíly verzí jako jiný druh VOP a SOP, jiné motorové kryty a vrtule jsou ve stavebnici řešeny. Interiér stavebnice neřeší, je pro všechny stejný, stejně jako překryt. Je to zkrátka takový univerzální kit, který vychází z toho, že i předlohy se vnějškově lišily hlavně motorem, ocasními plochami a případně překrytem. Tedy trup a křídla jsou ve stavebnici vždy stejné. Bohužel u Z-126 výrobce opomněl upozornit na to, že bouli u kořene křídla na spodku je nutné odřezat. Pokud řešíš i drobné detaily, je nutné dodělat zpětné zrcátko a u konkrétních mašin vlečné zařízení, ale to ti případně vyřeší ony marabu lepty. Samozřejmě těch rozdílů určitě bude víc a neuškodí si projít nějaké foto.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 17:14
od vilda
Pošli mail :)

Vilda

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 18:23
od Pajas
Aha,tak potom,kolegové ti skoro všechny rozdíly popsali.Všeobecně,jedná li se ti o řadu 126/226 tak když je použitý motor Walter( u 126 vždy) jsou jednotlivé výfuky na pravé straně,je li v letadle motor AVIA jsou dvě sdružené výfukové trubky na levé straně.Podle verzí se liší použité vrtule , dřevěné(opět u 126 vždy)a nebo kovové.Když kovové vždy V-503,ta má vepředu takový ten větrník,nemá rovný klobouk vrtule.U 126 není u kořene křídla na spodní straně profilovaný výstupek,ten je vždy u 226( je tam z důvodu olejové nádrže,ústí do něj padací ventil pro let na zádech)126 má olejovou nádrž na požární stěně za motorem.Některé verze 226 mají na levém boku motorového krytu vstup k chladiči oleje.V kabině je rozdíl v tom že 126 má pilotní prostor ten přední,u 226 je to ten zadní,je to z důvodu dodržení centráže při letu solo,tedy při velkém rozlišení,nejsou oba stejně vybaveny.U některých 226 je vybaven pouze zadní prostor,ve předu je jen sedačka s pásy a místo palubní desky odkládací prostor krytý odklopným víkem.Má li 226,126 nikdy,vlečné zařízení v zádu pod ocasem,má vždy na horním krytu kabiny,na tom odsuvném cca v prostředku zpětné zrcátko.Je to předpis,je tam vždy.
To jsou takové všeobecné zásady,vše se ale,jak i píší kolegové,musí řídit fotkami konkrétního letadla ai to je platné dokonce jen ke konkretnímu období,jednotlivé výrobní čísla letadla za svůj život přešla několika a to i zásadními přestavbami.Např.některé 226T se přestavěli na 126T,u naprosté většiny 226 ať B nebo T došlo k výměně motoru z Walter Minor III-6 na M-137A , tím se z nich staly Z-226M , u některých následně došlo k montáži kovové vrtule,pak je to Z-226MS, u těch , ze začátku,scházel chladič oleje,následně doplněn,ale pro zpestření,některé MS obdrželi spět dřevěnou vrtuli ale chladič jim zůstal.Prostě bez důkazních fotek postavíš jen cosi.
Samozřejmě,z tohoto ve světě existují výjimky,například 126 s pohonnou jednotkou(motor a vrtule)z L40,ale tady platí ty fotky ještě více.
O barvách snad nemá cenu ani hovořit.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 18:51
od DUNDR
No třeba příbramská Z-126 OK-DVG vlečné zařízení má a žádné zrcátko, takže asi postupovat dle určitého éra.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 22 led 2015, 20:17
od Pajas
Ale prosím,dnes vlekají větší "halušky"než 126,tady jestli tato vleká nebo jen napodobuje nějaké jiné letadlo. Má na prutovině navařené uchyty pro kozlík vlečného zařízení,namontovat to potom zvládne každý.S ovládáním do kabiny je to již složitější,ale jestli je to původně 226 tak asi jednodušší.
To zrcátko je ovšem povinnost,ale každý soudruh svého štěstí strůjce.Snad že ho má přímo v kabině na horní straně pal.desky,tam je ale v tom případu jen pro dodržení předpisu,případně,jestli s tím létá nějaká pilotka,tak si v něm může malovat obličej na hlavu.
On je rozdíl mezi 126 a 226 také v tom že 126 má ovládání vztlakových klapek el.motorem,tedy v celém rozsahu plynulé,zase trochu pomalejší a je to těžší než ovládání 226,tam mechanicky pákou na pravé straně pil.prostoru s aretací na 3 polohy,zavřeno,malé klapky-na vzlet,velké klapky - na přistání.No pro 72 měřítko bude jen to doplnění páky ovládání klapek trošku výzva

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 23 led 2015, 14:20
od abonar
Veľká vďaka priatelia!

Chvíľu potrvá, kým sa v tom zorientujem.

Pri hľadaní na internete som našiel toto: http://www.orlita.net/zliny/trenery.pdf - myslím, že je to kus dobre odvedenej práce.

Ešte jedna otázka: Vojenské verzie sa od tých civilných sa, okrem označenia C-5, C-105 a pod., nejak výrazne odlišovali?

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 23 led 2015, 16:10
od Pajas
Ano , C-5=Z26 má úplně jiný tvar ocasních ploch,použitý materiál ti je asi jedno,C-150=Z126 je asi v podstatě stejná,určitě se lišila použitou RDST,tedy anténou,myslím že měla od zadní části překrytu kabiny natažené lanko.C-205=Z226,no tady si nejsem jistý zda a kolik jich armáda vůbec použila.Určitě používali C-305=Z326,ale to je již jiný píseň.
Když létali u vojáků neměli pravděpodobně vlečné zařízení.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 23 led 2015, 17:54
od Damir
DUNDR píše:No třeba příbramská Z-126 OK-DVG vlečné zařízení má a žádné zrcátko, takže asi postupovat dle určitého éra.


Pribramska "stopetka" OK-DVG je velmy zajimavy "hybrid". V roku 1998 mel rucni rizeni z Z-26, vlecne zarizeni Z-226B, elektricke ovladani v kridlach a olejove instalace Z-226, podvozek hidraulicke brzdy Z-326... Je to doklad jak letadlo "zije"...

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 23 led 2015, 18:40
od abonar
Damir píše: Pribramska "stopetka" OK-DVG je velmy zajimavy "hybrid". V roku 1998 mel rucni rizeni z Z-26, vlecne zarizeni Z-226B, elektricke ovladani v kridlach a olejove instalace Z-226, podvozek hidraulicke brzdy Z-326... Je to doklad jak letadlo "zije"...


... a určte jasný dôkaz šikovnosti a odbornosti ľudí bývalého Československa.

Re: Zlin Z-26 a jeho verzie - podklady

PříspěvekNapsal: 05 úno 2015, 15:39
od abonar
Tak to posupne studujem, ale zatial sa mi nepodarilo vyriesit jeden problem:

Existuje niekde info o tom, kde je hranica (napr. vyrobne cislo a pod.) medzi Z-126 uvodna seria a Z-126 pozdna seria - delenie zodpovedajuce modelom Kovozavodov.