Nevím, jestli jsme našel to správné téma, kde se diskutuje o barvách C-11 alias našich JAKů-11. Dovolím si přidat svůj pohled na věc. Proč právě teď? Protože jsem včera v Rakousku narazil na zajímavou věc, které mě jen utvrdila o mé představě, jak to bylo.
Vezmu to popořadě. Protože už taky něco pamatuji, tak si vzpomínám, že v dřívějších dobách se bralo jako jednoznačný a nezvratný fakt, že naše C-11 byly nastříkané světlešedou barvou s mírným nádechem do modra. Tak se o tom vždy psalo, tak to potvrzovali i pamětníci, mj. i Zdeněk Bedřich, který byl také modelářem a barvy si celkem pěkně pamatoval. To bylo všechno fajn, vystavená C-11 v rakouském Zeltwegu, stejně jako naše vystavená v Bruselu jsou šedé, žádný problém. Stejně tak jako C-11, která byla vyměněna za vrak Pe-2 je světle šedá. Kbelská mašina ve vnitřní expozici ve zbarvení výrazně tmavě šedozelené se obecně brala jako "úlet", který vznikl při renovaci, resp. přestříkání této C-11 před umístěním do expozice. Takových příkladů z chybné renovace je muzeu ještě pár. To se stává.

- C-11 vyměněná za Pe-2

- Takto dapadla poslední oprava letuschopné C-11

- Kbelská v tmavém nátěru

- C-11 z Bruselu

- C-11 z Bruselu
Moje osobní přesvědčení o jediné pravdě v podobě se začalo mírně nahlodávat, když jsem zjistil, že ta kbelská mašina má původní popisky, které jsou jen obestříkané novým nátěrem. A v podstatě ve stejném odstínu. Dalším už podstatně silnější nahlodáním pro mne byla fotka z Hobby historie, kde letí na jednom záběru dvě C-11 a každá má zjevně jiný nátěr - světlý a tmavý. Posledním zamyšlením o neotřesitelné šedé barvě byla pro mne poslední oprava letuschopné C-11, kdy ji nastříkali podle nálezu zbytku barvy a zase - výrazně tmavá zelenošedá. O tom, jak vyšel konečný odstín nemá cenu polemizovat, to už je jiná věc.
Při včerejší návštěvě leteckého dne v Zeltwegu jsem si všiml zajímavého exponátu v tamním muzeu - původní křídlo z C-11, kterému chyběl potah křidélka. To, že je to letadlo z naší výroby zcela jasně dokazují ústřižky novin (Rudé právo

) nalepené na konstrukci pod plátěným potahem.

- Moc pěkně je šedozelená základovka po odlepení plátěné záplaty vedle křidélka.

- Celkový pohled na původní podobu zbarvení C-11, mj. i těch rakouských

- Rudé právo :-)
Z těchto všech faktů mi vychází následující závěr. Letadla vycházející z fabriky byla světle šedá. V nějaké zatím neurčité době, někdy ke konci služby, prošla část letadel generálkou, kdy byla nastříkaná zmíněnou tmavě šedozelenou, která ale nemá nic společného s barvou S-199 nebo S-92. Naopak by to mohla být barva, která byla používána při generálkách části IL-10/B-33, ale to je momentálně úvaha na zcela jiné téma. To by zcela jasně vysvětlovalo tmavou a světlou barvu na jedné fotografii v Hobby historii, nález té krytky na letuschopné C-11 a podobu kbelské C-11, která byla převedena z Košic po dolétání.
To, že se dnes malují naše C-11, všelijak do toho vnáší jen další zmatek. Stejně tak je zcela nesmyslná podoba naší letuschopné v kombinaci tmavé šedozelené a označení v kombinaci písmen a čísel. To by musela mít jen čtyřmístné číslo.
Takže tak. Můj pohled na věc. A ještě poznámka, to že se na některých fotkách jeví ta světle šedá jakoby by měla nádech do zelena, jen "chyba" fotek. Včera jsem se na křídlo pozorně díval a na vlastní oči v té barvě není ani náznak nádechu do zelena.